Is het ik, Mandrake, of elke distro

Pagina: 1
Acties:

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 21:58
Ik zit me toch al een tijdje iets af te vragen en aangezien ik in mijn omgeving niemand ken met linux (bijna allemaal windows en een enkeling heeft dan ineens een Sun Sparc...), kan ik er geen antwoord op krijgen, daarom eens een post hier...

Bij de weg, dit is géén vraag over welke distro ik het beste kan nemen.. En volgens mij is dit niet een standaard vraagje (maar ik kan het fout hebben)...

Ik zit met het volgende: Ik heb hier een Mandrake 8 doosje staan en zit daar nu regelmatig wat op te hobbyen... Het gaat niet altijd goed (zie mijn kernel topic), maar lang leve rpm, daarmee kan ik inmiddels al aardig uit de voeten... Overigens pak ik altijd mandrake packages zelf, heb zoiets van: In een BMW zet je ook geen stuur van een Fiat... Niet dat ik tegen andere packages ben, maar ik ga er maar vanuit dat die het beste op elkaar afgestemt zijn..

Als ik nu een package wil updaten, vandaag bijvoorbeeld rpm zelf (jaja, via een rpm package), krijg ik regelmatig de melding dat ik eerst maar eens een compleet andere package moet installeren...

Nu is dat soms nog wel eens te begrijpen en leg me daar dan ook vrolijk bij neer, maar als je dan die andere package wil installeren (welke echt nog niet geïnstalleerd was), komt nogal eens de melding dat ie het er niet mee eens is, want een ander bestand van een compleet andere package ligt ermee te rommelen... En dan ben je weer mooi de klos.. Het voorbeeld van vandaag:
- RPM zelf updaten via een .rpm
- Een of andere package nodig (netutils-base of zoiets, zit in ieder geval alleen ping in)
- netutils-base installeren
- kan niet, dit en dit bestand worden conflicteren met de bestanden uit een compleet andere .rpm
- stiekem kijken of je die rpm dan kunt uninstallen..
- Gruwelijk veel depencies eraan, dat gaat dus niet werken...

Kort samengevat, het updaten gaat mooi niet door...

Is dit nu standaard en moet je gewoon een extra optie meegeven met rpm (dus doe ik iets fout)?
Is dit een kwaaltje van Mandrake?
Heeft elke distro hier last van??

Ik ben niet op zoek naar antwoorden als: tja, rpm is voor watjes/newbies/etc, dus niet gebruiken, of: Waarom wil je in godsnaam dat upgraden... Het gaat me gewoon over het geheel...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik vind dat een beetje het nadeel van de 'easy' distro's, zodra je in X het een en ander gaat updaten met de wizards kom je in dit soort problemen.

Vandaar dat ik de moeite neem om zoveel mogelijk zelf te installeren (hetzij tar'retjes of .rpm's) in de console zonder X.
Heel leerzaam ;)

Als ik nu MandrakeUpdate zou aanslingeren klopt er geen barst meer van :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

De RPM horror kan ik me ook nog wel herinneren. Voor mij was destijds de reden om alle rpm based distro's te verbannen van mijn pc's. Je kunt natuurlijk ook gewoon je software zelf compileren... Verder hoor ik veel goede dingen over Debian's apt-get of hoe dat ook moge heten ;) . Slackware heeft ook een erg makkelijke packagetool, maar die heeft geen ingebouwde checks op depencies, dus zul je dan zelf moeten doen. Nadeel van debian en van slackware is dat ze wat lastiger te installeren en te configureren zijn.

• Whizzer
Ik installeer ze ook alleen maar via de console trouwens... Ik dwing mezelf er toe om zoveel mogelijk zonder X te doen en gewoon command line...

Uit deze reacties begrijp ik in ieder geval dat ik niet de enige ben die er last van heeft... Ben toch ook nog wel benieuwd of anderen hier ook zo'n last van hebben...

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ach.. last van zou ik niet willen zeggen :)
Hoort erbij vind ik.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• DawnRazor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-06 08:40
Hmmz, ik denk niet zozeer dat dit distro-related is. Heb hetzelfde met Debian, heb ik laatst ook m'n dependencies compleet vernacheld (heb ze gelukkig alweer een aardig eindje op de rails). Imho mij is t gewoon een gebrek aan ervaring en zul je dit dus bij iedere distro tegenkomen als je belangrijke packages apart gaat upgraden. Later weet je wat je wel en niet moet upgraden en in welke volgorde... :)

Maarja, je leert er wel van. Doordat ik m'n dependencies vernacheld had ben ik wel gaan graven in t OS en kun je door te prutsen en proberen en veel te lezen/zoeken in forums een aardig eindje in je OS duiken. Zo heb ik nu wel door hoe de hele modules structuur van Debian in elkaar zit.

En er is niks vetter dan dat op een gegeven moment de puzzelstukjes in elkaar vallen en dat je het hele plaatje ziet verschijnen :P

Verwijderd

Wat ook zeer leerzaam is, is een keer een LFS te bouwen. Op die manier leer je de basics erg goed.
www.linuxfromscratch.org

Verwijderd

Op woensdag 22 augustus 2001 01:05 schreef janjanjanjanjansen het volgende:
Wat ook zeer leerzaam is, is een keer een LFS te bouwen. Op die manier leer je de basics erg goed.
www.linuxfromscratch.org
>:)
hij heeft net een linuxbak, klooit wat met rpm en jij wil hem nu voor de leeuwen gooien ? hehehe

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 21:18

iGadget

Wowsers!

Knappe vent die bij normaal gebruik de package set van debian naar de kloten krijgt. Heb je niet stiekem iets van --force gebruikt? Anywayz, ik ben gelukkig ook van de rpm-hell verlost... apt-get is fijn :)

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Juist om dit probleem op te vangen heeft Mandrake urpmi bedacht. Urpmi regelt zelf alle dependencies van RPM-packages. Het werk heel simpel: urpmi <package-naam>. Kijk maar eens bij de manualpage (man urpmi) voor info over toevoegen van FTP-mirrors en cd-roms in de config-file. Als je onder X werkt kan je de frontend rpmdrake of gurpmi gebruiken.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• imdos
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

er was toch ook zoiets als "rpm -ivh --nodeps --force packagenaam" zoiets staat me nog bij uit de tijd dat ik een redhat bak had.

nu gelukkig Slackware :)

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

gewoon --force gebruiken :)

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Ik moet zeggen dat ik net ben overgestapt van mandrake naar debian en heowel ik de install van debian onnodig spartaans vind vind ik wel dat apt-get (update systeem van debian) zwaar het beste is..

Als ik in mandrake bijvoorbeeld nautlius van de cooker wil updaten (omdat de standaard nautilus bij mandrake zuigt) moet ik eerst alle file + dependencies downloaden en die dan handmatig installeren (mandrake update werkt namelijk absoluut niet goed), dat kost me een halve dag, terwijl je in debian gewoon "apt-get install nautilus" doet en je klaar bent...

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Whizzer
Ik heb thuis nog slack 8.0 liggen en ben ook bezig om even debian binnen te sleuren... Ik heb alleen meer het idee dat het me niet lukt door m'n kennis tekort en dat een andere moeilijkere distro voor mij alleen nog maar meer problemen op gaat geven... Maar wat blauweKip zegt is wel precies wat ook mijn bevinding is...

Pagina: 1