• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Topicstarter
Ik wil graag zonnepanelen laten plaatsen op een plat dak. Op de foto is de onderkant het zuiden. Ik had een offerte laten maken met afzonderlijke optimizers, maar in een andere offerte hadden ze het serieel gedaan. Daarom heb ik een tweede offerte laten maken. Volgens mij hebben we relatief weinig schaduw op het dak en ik weet niet of er nog meer voordelen zijn aan afzonderlijke optimizers.

Tweede vraag: De stroom wordt zo meteen via de wasmachine groep teruggeleid. Er werd mij verteld dat dit tot ong. 10 panelen geen probleem is, maar bij meer panelen zouden er ook nieuwe kabels gelegd moeten worden. Is dit sowieso aan te raden? Iemand bekent met deze limiet?
Foto's
Zie onder
Beschikbare (dak)ruimte
Er is een groot plat dak dat gedeeld wordt door vier woningen. Er is een hoogwerker nodig om de panelen op het dak te krijgen.
Schaduw
Zeer weinig. Ik moet nog controleren hoe hoog de boom naast onze woning is, maar zelfs dan is het alleen als de zon heel laag staat.
Jaarverbruik
5380kWh
Budget en doel
Geen budget, maar ik heb de neiging om teveel geld uit te geven terwijl dat helemaal niet nodig is.
Wie gaat het project uitvoeren
Laten doen
Bijhouden van data
Niet heel belangrijk
Reeds verkregen offertes
Regio
Gelderland

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-01 16:24
Als je de foto zo bekijkt passen er ook wel 14 panelen op het dak? Of 12 van 2m lang? En ik zou die 1000 euro verschil lekker in mijn broekzak steken als je toch nauwelijks schaduw hebt.

Voor dezelfde prijs als die Hyundais heb je deze 450W panelen van Longi. Weet niet waarom je voor Hyundai kiest maar voor de kleur hoef je het niet te doen lijkt me, als je ze op een plat dak weglegt.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:15
De limiet zit hem in de 16A automaat waar een wasmachine groep doorgaans mee gezekerd is. Daar gaat dus een 3680W omvormer op; goed voor 4000-4500 Wp.

Je kunt doorgaans een 20A automaat veilig gebruiken op de bekabeling, dan kun je een 4200W omvormer inzetten en een paneel of 12.

Is er mogelijkheid nieuwe bekabeling te leggen?
Heb je 3 fase aansluiting? Ik zie heel veel onbedekt dak tussen de panelen en een hoeveelheid panelen die je stroomverbruik niet eens dekt.... Bitumen levert geen geld op... Silicium wel. Dus ik vind het legplan een beetje zonde.

Zijn dit 4 setjes van 2 ZO gericht en 2 losse ZO?

Ik zou NW-ZO dakjes /\/\/\/\ leggen, dan leg je zonder tussenruimte en kun je mogelijk behoorlijk meer kwijt.
Extra panelen kosten relatief weinig... Er zit een pittig deel aan min of meer vaste kosten in een offerte.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

Topicstarter
Dit is een alternatieve offerte die ik heb gekregen. Is dit nu beter of niet?

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-01 16:24
Met €1,34/kWh een stuk goedkoper dan de andere 2 maar nog steeds aan de dure kant imo. Kan nog steeds ruim onder de euro/kwh uitkomen:

Edit: Wel ff meten of het idd past met deze panelen natuurlijk.

[Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 21-12-2021 13:28]

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:49
Wat is precies jouw deel van het dak? Ik pleit namelijk voor maximale dak bedekking. Cker gezien je hoge verbruik van 5000 kWh+

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

Topicstarter
mathijshooi schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:15:
Wat is precies jouw deel van het dak? Ik pleit namelijk voor maximale dak bedekking. Cker gezien je hoge verbruik van 5000 kWh+
Het is lastig te zien o pde tekening. Dat grote rechthoek dat je ziet moet je door 4 delen. Dat is mijn deel. Daarnaast loopt er een buis over het dag wat een gedeelte onbruikbaar maakt voor zonnepanelen.

Mijn BGG profiel

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:49
ViNcE schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:20:
[...]

Het is lastig te zien o pde tekening. Dat grote rechthoek dat je ziet moet je door 4 delen. Dat is mijn deel. Daarnaast loopt er een buis over het dag wat een gedeelte onbruikbaar maakt voor zonnepanelen.
Paint?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee