Toon posts:

W7 OEM --> W10 --> nieuw moederbord + CPU & W11... kan dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-01 18:48
Mijn vraag:
Ik heb een i5-3470K systeem. Deze heeft geen TPM 2.0 en kan derhalve niet naar Windows 11 (toch?). Er liggen inmiddels nieuw moederbord intel i5-12600k + mobo, geheugen etc te wachten voor inbouw. Dan wil ik ook naar Windows 11, of al eerder op mijn huidige systeem als dit handig is.

Ik gebruik nu een Windows 7 OEM key die ik destijds netjes voor een serieus bedrag heb gekocht bij Informatique, inclusief installatie DVD. Deze is enige jaren geleden naar Windows 10 geupgrade en de productsleutel staat in de moederbord bios bijgeschreven, kan hem dus ook herinstalleren enzo.

Hoe krijg ik nou mijn Windows 11 netjes geactiveerd op het nieuwe mobo+cpu? Uiteraard kan ik een andere, dan direct een Pro, key gaan kopen, maar zijn er nog andere manieren?

Bv nu mijn PC tóch upgraden naar 11, bv zo: https://tweakers.net/nieu...ndows-11-te-omzeilen.html
En kan ik daarna dan middels 'andere hardware' knop ofzo,.toch activeren na installatie nieuw moederbord? en kan dat ook zonder Windows Account?

Het liefst gebruik ik géén Windows Account, maar gewoon lokaal. Als ik dat persé wil, dien ik sowieso een Pro key te kopen of niet?

Alle reacties

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:25

Umbrah

The Incredible MapMan

Je kunt wel degelijk met home ook lokaal gebruiken door zonder internet te installeren, maar dat terzijde -- heb je momenteel al een UEFI installatie en een GPT partitie formaat? Windows 11 is wel meer dan enkel het wel/niet hebben van een TPM.

Op je nieuwe alder lake systeem is W11 wel een must door de combo van efficiency cores/perf cores.

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-01 16:34
Bij de gratis upgrade van Win 7 naar Win 10 krijg Windows 10 een Generickey.
Dus je Win 7 key word in Windows 10 HF6HC=QH89W-F8WYV-WWXV4-WFG6P of
VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T

Dit kan je controleren met de tool ShowkeyPlus wat je huidige Digitale key is.

Wat je kan proberen is:
Op je nieuwe pc eerst Windows 10 installeren met je Windows 7 en de Generic key.
Controleer of Windows is geactiveerd.
En als het activeren van Windows 10 gelukt is kan upgraden naar Windows 11 of
een Clean installatie van Windows 11 doen

44

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

marklinfan schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:03:
... kan dat ook zonder Windows Account?

Het liefst gebruik ik géén Windows Account, maar gewoon lokaal. Als ik dat persé wil, dien ik sowieso een Pro key te kopen of niet?
Met "Windows Account" bedoel je ongetwijfeld een Microsoft Account, itt tot een lokale account.
Anyway, die Microsoft Account kun je dus gebruiken als transportmiddel voor je license. Je moet je huidige license even onderbrengen in je Microsoft Account. Dan meldt je de oude computer (of het oude mobo, jouw geval) af. Installeer Windows op de nieuwe computer, meldt je met diezelfde Microsoft Account aan en wijs de licentie toe aan de nieuwe computer

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• marklinfan
Dank voor jullie reacties, voer tot nadenken!
Als ik nou wel een andere key koop, houdt het huidige moederbord natuurlijk ook zijn licentie hè.

Zijn er redenen om een W11 key te kopen, terwijl een W10 key vaak iets minder kost. Die is toch gewoon te upgraden en dan identiek aan de W11 key? Ervanuitgaande dat het beiden de Pro is.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:12

nelizmastr

Goed wies kapot

marklinfan schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:53:
Dank voor jullie reacties, voer tot nadenken!
Als ik nou wel een andere key koop, houdt het huidige moederbord natuurlijk ook zijn licentie hè.

Zijn er redenen om een W11 key te kopen, terwijl een W10 key vaak iets minder kost. Die is toch gewoon te upgraden en dan identiek aan de W11 key? Ervanuitgaande dat het beiden de Pro is.
Gewoon schoon installeren met die Win10 key. Niet kloten met upgrades. Kon destijds ook met W7 naar W10. Sowieso zul je schoon moeten beginnen.

Als je geen microsoft account wil, moet je Pro nemen. Home moet je verplicht met een Microsoft account instellen de eerste keer.

I reject your reality and substitute my own

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:25

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zou ook nadenken over het feit of je uberhaupt pro wíl, en wat de meerwaarde is. Home kan ook zonder MS account op de volgende manier: https://pureinfotech.com/...ithout-microsoft-account/

Een MS account heeft zo z'n voordelen, dus denk ook daar over na.

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:30

Zorian

What the fox?

Wat je kan doen is na het installeren zeggen "Troubleshoot activation" en dan "I changed my hardware" . Dan krijg je vaak een telefoonnummer wat je kan bellen, meestal krijg je dan een persoon aan de lijn. Leg die even uit dat je een leuke upgrade hebt gedaan en je Windows 10 licentie wil overzetten naar je nieuwe moederbord. Dan regelen ze dat doorgaans voor je. Je Windows 10 licentie is namelijk automatisch ook een Windows 11 licentie (en ook zo met 7 naar 10).

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02:38
marklinfan schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:03:
Ik gebruik nu een Windows 7 OEM key die ik destijds netjes voor een serieus bedrag heb gekocht bij Informatique, inclusief installatie DVD. Deze is enige jaren geleden naar Windows 10 geupgrade en de productsleutel staat in de moederbord bios bijgeschreven, kan hem dus ook herinstalleren enzo.
Volgens Microsoft mag je een OEM key alleen verkopen/kopen in combinatie met hardware, dus tenzij Informatique jou bijbehorende hardware heeft verkocht was dat in strijd met de MS regels.
Dat terzijde (mij boeit het legitimiteitsverhaal niet, als de key maar echt en betrouwbaar is) denk ik dat de enige manier om je Windows 7 OEM key op het nieuwe bordje te krijgen de volgende is.
Installeer en activeer Windows 7 OEM op het nieuwe bordje. Activeren kan nog tricky zijn, want om automatisch te activeren moet je Windows 7 eerst (volledig) updaten (zie andere topics hoe je dat doet).
Je kan ook voor telefonische activatie van Windows 7 kiezen en als dat lukt ben je wellicht wat sneller.
Vervolgens kan je (sowieso) upgraden naar Windows 10 en als aan alle BIOS instellingen (TPM 2.0, secure boot etc.) en de hardware requirements is voldaan wellicht ook naar Windows 11. Als dat laatste zo is hoor ik het graag (zo niet dan is de tussenstap naar Windows 10 nodig).
Je kan bij de upgrade(s) kiezen om niks te behouden en dan heb je als eindresultaat de facto een schone installatie.
De verhalen van anderen dat je direct met een schone installatie van Windows 11 of Windows 10 zou moeten beginnen zou ik met een korrel zout nemen. De generieke key kan je namelijk sowieso niet gebruiken daarvoor. Je oude bordje is inmiddels (door MS) gemarkeerd als zijnde een bordje waaraan een Windows 10 licentie is gekoppeld (vandaar dat je daarop Windows 10 kan herinstalleren zonder zelfs een key op te geven). Geen idee of die licentie eraf gaat op het moment dat je nieuwe bordje met dezelfde (Windows 7 OEM) key is geactiveerd, maar in theorie zou MS dat wel kunnen doen.

[Voor 5% gewijzigd door soedesh op 23-12-2021 14:34]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

• marklinfan
Zorian schreef op donderdag 23 december 2021 @ 00:41:
Wat je kan doen is na het installeren zeggen "Troubleshoot activation" en dan "I changed my hardware" . Dan krijg je vaak een telefoonnummer wat je kan bellen, meestal krijg je dan een persoon aan de lijn. Leg die even uit dat je een leuke upgrade hebt gedaan en je Windows 10 licentie wil overzetten naar je nieuwe moederbord. Dan regelen ze dat doorgaans voor je. Je Windows 10 licentie is namelijk automatisch ook een Windows 11 licentie (en ook zo met 7 naar 10).
Dank voor de reacties! Ik zat hier ook aan te denken. Ik zat er ook aan te denken om eerst gewoon ff mijn huidige Windows 10 op de oude SSD gewoon weer op te starten, en dan dit heractivatie proces via de telefoon te doen.
En dan zou WIn10 geactiveerd moeten zijn, bijgeschreven in de BIOS tabel. En dan zou ik daarna op de nieuwe M2 SSD toch Win11 schoon kunnen installeren waarbij hij de BIOS licentie gebruikt van Win10?

• marklinfan
soedesh schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:18:
[...]

Volgens Microsoft mag je een OEM key alleen verkopen/kopen in combinatie met hardware, dus tenzij Informatique jou bijbehorende hardware heeft verkocht was dat in strijd met de MS regels.
Dat terzijde (mij boeit het legitimiteitsverhaal niet, als de key maar echt en betrouwbaar is) denk ik dat de enige manier om je Windows 7 OEM key op het nieuwe bordje te krijgen de volgende is.
Installeer en activeer Windows 7 OEM op het nieuwe bordje. Activeren kan nog tricky zijn, want om automatisch te activeren moet je Windows 7 eerst (volledig) updaten (zie andere topics hoe je dat doet).
Je kan ook voor telefonische activatie van Windows 7 kiezen en als dat lukt ben je wellicht wat sneller.
Vervolgens kan je (sowieso) upgraden naar Windows 10 en als aan alle BIOS instellingen (TPM 2.0, secure boot etc.) en de hardware requirements is voldaan wellicht ook naar Windows 11. Als dat laatste zo is hoor ik het graag (zo niet dan is de tussenstap naar Windows 10 nodig).
Je kan bij de upgrade(s) kiezen om niks te behouden en dan heb je als eindresultaat de facto een schone installatie.
De verhalen van anderen dat je direct met een schone installatie van Windows 11 of Windows 10 zou moeten beginnen zou ik met een korrel zout nemen. De generieke key kan je namelijk sowieso niet gebruiken daarvoor. Je oude bordje is inmiddels (door MS) gemarkeerd als zijnde een bordje waaraan een Windows 10 licentie is gekoppeld (vandaar dat je daarop Windows 10 kan herinstalleren zonder zelfs een key op te geven). Geen idee of die licentie eraf gaat op het moment dat je nieuwe bordje met dezelfde (Windows 7 OEM) key is geactiveerd, maar in theorie zou MS dat wel kunnen doen.
Het was bij Informatique gewoon keurig 1 losse OEM licentie, dacht euro of 80 toen. Met nette Microsoft DVD enzo erbij.

Als ik die WIndows 10 die ik nu heb kan activeren op het nieuwe moederbord, hoop ik wel dat de oude bij MS wordt uitgeschreven. Want anders, als ik oude bord + CPU doorverkoop, loop ik kans dat iemand anders ook gewoon weer Win10 op mijn licentie gaat draaien toch?

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02:38
marklinfan schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:00:
[...]
... als ik oude bord + CPU doorverkoop, loop ik kans dat iemand anders ook gewoon weer Win10 op mijn licentie gaat draaien toch?
Ik heb geen idee of MS de licentie van het oude bord als ongeldig markeert op het moment dat je (de Windows 7) licentie succesvol naar het nieuwe bordje hebt gemigreerd. Het hangt van MS af hoe dat is geregeld. Er zijn verschillende mogelijkheden. In het gunstigste geval blijven beide licenties actief, maar dat druist wel in tegen de MS voorwaarden.

Ben er zelf eigenlijk ook wel benieuwd naar (en ga het ooit weleens proberen). Ik denk dat je een grotere kans hebt dat het blijft werken als je aparte versies van Windows installeert. In het gunstigste geval kan je dan zowel Windows 7, Windows 10 als Windows 11 gebruiken op 3 verschillende machines, maar dat druist zoals gezegd in tegen de voorwaarden (voorzover je daar een boodschap aan hebt ;-))

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee