Toon posts:

Het Beste Smartcontract Platform?

Pagina: 1
Acties:

• TweakyTwat
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-10-2022
Is dat Ethereum, omdat ze first mover advantage hebben?

Is dat Solana omdat ze enorm veel transacties verwerken?

Is dat Cardano omdat peer-reviewed?

Of is het Polkadot omdat de oprichter enorm credible is?

Of... is het Elrond, Fantom, Avalanche, Polygon of Binance Coin?

Geen van bovenstaande? Een andere top100 coin? Bestaat het winnende smart contract platform nog helemaal niet?

Wordt het een 'winner takes it all', of is er ruimte voor meer chains?

Welke heeft de dikste tech?

Hoe meer ik ernaar kijk, hoe minder ik er chocola van kan maken.

Jullie?

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@TweakyTwat Volgens mij moet je eerst "beste" definiëren, anders kan je hier geen passend antwoord op geven, ze hebben allemaal hun voor- en nadelen. Daarnaast verwacht ik dat heel veel mensen met hun favoriete coin gaan reageren, want emotie. Dus ik vraag mij af of dit topic kans van slagen heeft en wat je er precies mee wil bereiken?

Replace fear of the unknown with curiosity | 6340 Wp zonnepanelen | Tesla Model Y LR

• Glenn Hoddle
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-03-2022

Glenn Hoddle

HODL sinds 1957

De vraag is op zich best interessant. En @Taro het is me opgevallen dat voor jou alles een concreet doel moet lijken te hebben, maar dat is niet universeel.

• TweakyTwat
Taro schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:08:
@TweakyTwat Volgens mij moet je eerst "beste" definiëren, anders kan je hier geen passend antwoord op geven, ze hebben allemaal hun voor- en nadelen. Daarnaast verwacht ik dat heel veel mensen met hun favoriete coin gaan reageren, want emotie. Dus ik vraag mij af of dit topic kans van slagen heeft en wat je er precies mee wil bereiken?
Lijkt me een mooi eerste antwoord op de vraag: wat is 'beste' eigenlijk?

Volgens mij zijn er in elk geval drie hoofdpijlers voor een goed functionerend platform:
  • Schaalbaarheid
  • Veiligheid
  • Decentralisatie
Vervolgens heeft elk platform zijn voor- en nadelen. Als het goed is zou je deze een weging mee moeten kunnen geven. Hoe zwaar wegen alle voordelen bij elkaar opgeteld? En hoe zwaar wegen alle nadelen bij elkaar opgeteld? Maar dan zul je wel eerst alle voor- en nadelen scherp moeten hebben.

Idealiter ontstaat er vervolgens een shortlist van meest potentievolle smart contract platforms.

Alleen ontbreekt het mij aan de technische knowhow om een solide afweging te maken.
De beloftes en onderbouwing zijn vaak mooi en tegelijkertijd haast onmogelijk op waarde te schatten.
Vandaar dat ik het eens op deze manier wilde proberen.

Ik snap dat we wellicht - omdat niemand het echt weet - alsnog niks wijzer worden.

• Automark
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:04
Maar wat het beste is, ligt toch maar net aan wat je er van verwacht? Wat wil je ermee? Dan kun je daar het beste platform bij uitzoeken.

Voor de één is een ferrari de beste auto, voor de ander een bestelbus

[Voor 21% gewijzigd door Automark op 22-12-2021 14:57]

• TweakyTwat
Automark schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:55:
Maar wat het beste is, ligt toch maar net aan wat je er van verwacht? Wat wil je ermee? Dan kun je daar het beste platform bij uitzoeken.

Voor de één is een ferrari de beste auto, voor de ander een bestelbus
Het vergelijk met auto's vind ik niet zo'n rechte vergelijking.

Een smart contract platform moet goed zijn in het executeren van smart contract 'achtige' toepassingen.
De kerntaak is vrij eenzijdig en bij software - of internetbedrijven - zie je dan vaak een winner takes all mechanisme (of oligopolie); anders dan bij auto's waar de markt sterk gediversifieerd is.

Misschien zie ik het helemaal verkeerd hoor, maar denk je niet dat er uiteindelijk één of enkele dominante smart contract platforms overblijven? Dan vind ik het vooral interessant om erachter te komen welk platform op basis van de huidige kennis de meeste potentie heeft.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Glenn Hoddle schreef op woensdag 22 december 2021 @ 02:05:
En @Taro het is me opgevallen dat voor jou alles een concreet doel moet lijken te hebben, maar dat is niet universeel.
Ik weet niet of "concreet doel" de juiste beschrijving is. Als je in het algemeen lekker wil brainstormen is dat uiteraard prima, maar als je als vraag stelt "wat is het beste ...", dan is het wel handig om aan te geven wat je doel is of kaders te geven, zodat je de vraag beter en gerichter kunt beantwoorden. Als de TS gewoon informatie en meningen wil ophalen, dan is dat uiteraard ook prima, maar dan is het ook goed om dat te verwoorden in de vraagstelling. Dan heeft iedereen dezelfde uitgangspunten :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 6340 Wp zonnepanelen | Tesla Model Y LR

• Glenn Hoddle
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-03-2022

Glenn Hoddle

HODL sinds 1957

Nou ja, ik weet ook weinig van de tech erachter - van mensen die dat wel weten hoor ik altijd lovende dingen over Fantom, maar om nou te zeggen dat het altijd lekker werkt...

Ik denk wel dat ETH objectief niet het beste platform is omdat het zo duur is. De beste projecten zitten wel daar, maar je ziet er inmiddels een kentering in komen. Die hoge kosten leiden er ook toe dat er legio mensen wel smart contracts gebruiken, maar nog nooit op ETH mainnet geweest zijn. First mover advantage hadden ze, maar raken ze steeds meer kwijt hoe langer ETH 2.0 duurt.

Winner is all zal het ook zeker niet worden, denk ik, er is best ruimte voor meer - en blijkbaar wordt een zieltogende chain als Heco ook niet snel opgedoekt. Desalniettemin zie ik weinig toekomst voor relatief dure ETH L2 chains als Arbitrum en Optimism, die niet de voordelen qua veiligheid van ETH bieden, maar ook niet de snelheid en lage kosten van Polygon.

Trouwens, ETH vindt z'n huidige 'veiligheid' ook overdreven, anders waren ze niet met eth2.0 bezig.

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
De beste smart contracts platform is decentraal, snel, lage fees, goede sdk/coding taal die toegankelijk is. Volgens mij tikken de genoemde platformene geen van allen dit af :) Sommige hebben überhaupt nog niks laten zien.

Imho bestaat hij dus nog niet.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:29
Is er geen ruimte voor meerdere oplossingen ? Specifieke smart contract's voor diverse zaken. Ik kan mij zo voorstellen dat niet alles in 1 oplossing gepropt kan worden. Of dat het dan inleveren wordt op snelheid schaalbaarheid en gemakkelijk oplossingen bouwen op basis van de smart contracts.

1 oplossing maakt het hele eco systeem inherent zwak ?

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-11-2022
mannowlahn schreef op donderdag 23 december 2021 @ 00:47:
De beste smart contracts platform is decentraal, snel, lage fees, goede sdk/coding taal die toegankelijk is. Volgens mij tikken de genoemde platformene geen van allen dit af :) Sommige hebben überhaupt nog niks laten zien.

Imho bestaat hij dus nog niet.
Algorand?

PVOutput

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Die is niet echt decentraal te noemen met een nog minder relay nodes dan sol.

• lucatoni
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:22
TweakyTwat schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:36:
[...]

Het vergelijk met auto's vind ik niet zo'n rechte vergelijking.

Een smart contract platform moet goed zijn in het executeren van smart contract 'achtige' toepassingen.
De kerntaak is vrij eenzijdig en bij software - of internetbedrijven - zie je dan vaak een winner takes all mechanisme (of oligopolie); anders dan bij auto's waar de markt sterk gediversifieerd is.

Misschien zie ik het helemaal verkeerd hoor, maar denk je niet dat er uiteindelijk één of enkele dominante smart contract platforms overblijven? Dan vind ik het vooral interessant om erachter te komen welk platform op basis van de huidige kennis de meeste potentie heeft.
De vergelijking met auto's past hier juist uitstekend.
Er bestaat geen vrachtwagen die net zo snel is als een Ferarri. En er bestaat ook geen Ferarri waar je heel veel opslag in kan meenemen. Dit is super zwart/wil natuurlijk. Maar je kan onmogelijk beantwoorden welke van de 2 het beste vervoersmiddel is. Beide voor en nadelen.

Het toont aan dat de definitie "beste" subjectief is. Het hangt echt van je doel of Niet alleen bij crypto's en auto's, maar overal toch?
- Hoeveel transacties wil je doen? Gaat dat om enkele per jaar of duidenden per dag?
- Hoe belangrijk is veiligheid: kies je een chain die veel gebruikt wordt of kan het ook een moderne zijn?
- In hoeverre zijn transactiekosten een belangrijke factor?
- En wellicht ook gebruiksvriendelijkheid wanneer je veel gebruikers hebt?

Wanneer bovenstaande duidelijk is, kan je ook wat duidelijkere antwoorden terugkrijgen :)

• TweakyTwat
lucatoni schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:44:
[...]

De vergelijking met auto's past hier juist uitstekend.
Er bestaat geen vrachtwagen die net zo snel is als een Ferarri. En er bestaat ook geen Ferarri waar je heel veel opslag in kan meenemen. Dit is super zwart/wil natuurlijk. Maar je kan onmogelijk beantwoorden welke van de 2 het beste vervoersmiddel is. Beide voor en nadelen.

Het toont aan dat de definitie "beste" subjectief is. Het hangt echt van je doel of Niet alleen bij crypto's en auto's, maar overal toch?
- Hoeveel transacties wil je doen? Gaat dat om enkele per jaar of duidenden per dag?
- Hoe belangrijk is veiligheid: kies je een chain die veel gebruikt wordt of kan het ook een moderne zijn?
- In hoeverre zijn transactiekosten een belangrijke factor?
- En wellicht ook gebruiksvriendelijkheid wanneer je veel gebruikers hebt?

Wanneer bovenstaande duidelijk is, kan je ook wat duidelijkere antwoorden terugkrijgen :)
Hmm, ik snap wat je bedoelt alleen denk ik zelf dat het juiste smart contract platform uiteindelijk een alleskunner gaat zijn, ene die alle boxes (in acceptabele mate) aftikt. Dat zou voor een auto in een ideale wereld ook gelden, maar dat is nou eenmaal praktisch onmogelijk. Bij software is dat een ander verhaal. Ik baseer me dan op het feit dat je in internetland al gauw een oligopolie of winner takes all markt ziet. Zo zijn er maar een paar (dominante) besturingssystemen (iOs, Android en Windows), een paar dominante marketplaces (Amazon en in Nederland nog Bol.com), een paar dominante social media platforms (Facebook, Instagram en LinkedIn), of wat te denken van één dominante zoekmachine?

Bij een smart contract platform zie ik iets soortgelijks gebeuren; mensen willen gemak, een te versplinterd eco-systeem past daar niet bij. Omdat dit bij software in potentie mogelijk zou moeten zijn, vond ik de vergelijking met auto's (waar dit in potentie niet mogelijk is) niet rechtlijnig.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee