• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-03 15:13
Hallo,

Sinds vorige week heb ik te horen gekregen dat ik in 2022 onbeperkt vrij mag vragen bij mijn werkgever. Uiteraard zitten hier wel wat eisen aan als je vrij wilt vragen. Bijvoorbeeld je werk moet af zijn of voldoende bezetting.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• rnark
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:14
Mijn onderbuik zegt dat je vakantie-uren van dit jaar ook bij je 'beloning' (salaris) van dit jaar horen, hoe het volgend jaar geregeld is doet daar denk ik niet zoveel aan af. Behalve dat je ze in veel situaties in het volgende jaar nog mag opnemen.

Ik zou dus zeggen dat ze je moeten uitbetalen, maar of dat echt zo is? Heb je eventueel rechtsbijstand waar je dit aan kan vragen?

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Val je onder een cao of komt dit 'gewoon' vanuit het bedrijf zelf? Als het een cao is dan zou je ook nog informatie kunnen winnen bij je vakbond (als je daar lid van bent).

Als het vanuit het bedrijf zelf komt zou je kunnen kijken of het mogelijk is dat je niet akkoord gaat met deze eenzijdige wijziging van je arbeidsvoorwaarden. Er zijn voor jou immers een paar duidelijke nadelen:

- 40 uur uit 2021 wordt niet uitbetaald/mogelijkheid tot verlof opnemen (dit valt dus nog bij de arbeidsvoorwaarden van dit jaar, niet volgend jaar)
- je zult je bij 'onbeperkte vrije dagen' veel eerder bezwaard voelen om vrij te nemen
- dit jaar heb je al sinds de zomer niet vrij kunnen nemen

Wat is de belofte van onbeperkte vrije dagen dan nog waard, als je nu met een duidelijk aantal vrije dagen al niet eens vrij krijgt?

[Voor 4% gewijzigd door Uniciteit op 20-12-2021 14:56]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:21

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik neem aan dat je ook iets van een OR hebt die deze wijzigingen heeft goedgekeurd? Of zelfs vanuit de standaard CAO, er is ergens iemand die dit voor 2022 heeft opgezet en heeft laten goedkeuren, die zal ook prima met deze vraagstelling moeten zijn gekomen.

Waar je even moet op inlezen is de zgn wettelijke en bovenwettelijke dagen, die hebben een houdbaarheid en het is altijd een 'keuze' om deze te laten uitbetalen of op te nemen het jaar erop (tot wettelijk dacht ik max 5 jaar). Met name als deze 40 uur nog in jouw wettelijk deel zitten, deze kunnen niet 'vervallen' (slechts verjaren).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• noodgang
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-03 23:18
Een werkgever mag een vakantieaanvraag ook niet zomaar afkeuren:
In sommige situaties mag je werkgever jouw vakantieaanvraag weigeren. Hij mag alleen weigeren als het bedrijf door jouw verlof in grote problemen komt. Hij altijd goede redenen geven voor zijn weigering. Doet hij dat niet? Vraag dan schriftelijk om uitleg.

Je baas heeft 2 weken de tijd om jouw vakantieaanvraag te weigeren. Weigert hij je vakantie meer dan 2 weken
na jouw aanvraag? Dan mag je gewoon op vakantie in de periode die je hebt aangevraagd.
https://www.fnv.nl/werk-i...vrij-verlof/vakantiedagen

Ik kan me niet voorstellen dat dit het geval is de hele tweede helft van dit jaar. Als dit komend jaar ook het geval is dan heeft de belofte 'onbeperkt vrije dagen' ook geen waarde meer

[Voor 4% gewijzigd door noodgang op 20-12-2021 14:58]

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Na mijn idee zijn ze wettelijk verplicht om mij vrij te geven en zo niet uit te betalen. Ik krijg mijn uren dus niet uitbetaald. Ik heb dit al netjes gevraagd hoe we dit kunnen oplossen en telkens het antwoord volgend jaar heb je onbeperkt vrij, dus deze uren vervallen. Daar kom ik niet mee verder
Dat is deels correct zie hier een uitleg op de website van Rijksoverheid. Je hebt een wettelijk minimaal aantal vakantiedagen:
https://www.rijksoverheid...akantiedagen-heb-ik-recht

Het uitbetalen van deze wettelijke vakantiedagen mag niet, zie daar dit artikel over. Niet opgenomen wettelijke dagen vervallen automatische. Bovenwettelijke dagen (extra dagen die je krijgt van je werkgever) mogen wel uitbetaald worden.

De vraag hier is dus even om wat voor soort uren het gaat. Gaat het om wettelijke uren van dit jaar verkregen op 1 januari? Dat mag je die zeker nog meenemen tot aankomend jaar juli. Gaat het om bovenwettelijke uren dan gelden de afspraken die daar over zijn gemaakt met je werkgever. Als dit vanuit een CAO geregeld is zou ik eens naar een vakbond o.i.d. stappen.

[Voor 44% gewijzigd door n9iels op 20-12-2021 15:07]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dus je werkgever die je nu al geen vrij kan geven gaat volgend jaar onbeperkt verlof bieden? Tja als ze het toch nooit goedkeuren is onbeperkt vrij inderdaad een interessante aanpak... voor de werkgever.

• erwin26
Ik heb geen CAO of een partij die over zulke beslissingen gaat. Het handboek wat ik in begin van mijn contract (2+ jaar geleden) heb getekend is aangepast en maar gezegd dat ik akkoord ga met de aanpassingen. Hier staat ook in dat ik mijn uren kwijt ben. Vrij grote aanpassing na mijn idee, die doorgevoerd is zonder overleg. In het contract staat ook zulke aanpassingen moeten in overleg, kleine aanpassingen niet. Dit noem ik geen kleine aanpassing en vooral niet als ze je geen kans geven om je uren op te maken van dit jaar.

Het klopt inderdaad dat onbeperkt vrij geen zin heeft, want dit jaar heb ik ook amper vrij kunnen krijgen. Begin van het jaar en in de zomer was mijn laatste vrije dagen. Rest is afgekeurd met de reden te weinig bezetting. (Ik heb niks te maken met de bezetting na mijn idee, dan moeten ze meerdere mensen aannemen, want niemand heeft echt veel vrij gehad)

Zover ik weet heb ik geen rechtsbijstand (nooit mee te maken gehad). Misschien dat ik daar toch even naar toe ga om te kijken of ik dat heb en zo ja wat ze kunnen doen voor mij in dit geval.

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 31-03 17:14
Volgende jaar, het halve jaar op vakantie gaan, toch onbeperkt. Het gaat natuurlijk twee kanten op, alles op tijd in plannen en wegwezen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Jammer dat je dit nu pas weet of vraagt. Wanneer je 3 weken eerder was geweest was het advies geweest: ontslag nemen per 1 januari en alles laten uitbetalen wat er uit te betalen valt.

Ik kan me niet voorstellen dat je stil blijft zitten terwijl je werkgever je probeert te naaien. Stemmen met je voeten, andere werkgever zoeken en duidelijk aangeven bij deze waarom je vertrekt. (uiteraard wél eerst een andere werkgever regelen voordat je bij de huidige afzwaait)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:18

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ja zeg, lekker hoor. "Onbeperkt vrij" maar wel met voorwaarden waardoor je vrij moet 'vragen'. Zo werkt dat niet in NL, wettelijk gezien heb je gewoon recht op verlof en dat mag alleen geweigerd worden als er zwaarwegende belangen zijn om dat te doen. "Werk af" of "voldoende bezetting" zijn dat niet zomaar, zeker niet in zulke algemene bewoordingen.

Let maar eens op, volgend jaar kun je nooit vrij krijgen want 'je werk is niet af' of 'ja maar er is niet voldoende bezetting'. En in dat laatste geval, waarom zou iemand anders wel vrij mogen en jij niet?

Ik zou de OR -als jullie die hebben- maar eens instrueren om hierover met de directie in discussie te gaan nog want dit stinkt aan alle kanten. Het lijkt mooi maar dit werkt gewoon niet.

/edit: lees nu pas dat je weg gaat/wilt. Nou ja, zie het dan als cadeautje naar je (ex) collega's om dit nog even erin te slingeren.

[Voor 8% gewijzigd door Icephase op 20-12-2021 15:55]

• erwin26
sypie schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:51:
Jammer dat je dit nu pas weet of vraagt. Wanneer je 3 weken eerder was geweest was het advies geweest: ontslag nemen per 1 januari en alles laten uitbetalen wat er uit te betalen valt.

Ik kan me niet voorstellen dat je stil blijft zitten terwijl je werkgever je probeert te naaien. Stemmen met je voeten, andere werkgever zoeken en duidelijk aangeven bij deze waarom je vertrekt. (uiteraard wél eerst een andere werkgever regelen voordat je bij de huidige afzwaait)
Ja klopt alsof ze het expres hebben gedaan om dit zo laat te vertellen. Bedrijf wist dit zelf al in september gaven ze aan.

Nee mijn keuze staat vast, ik blijf hier niet meer. Ik wil opzeggen als ik iets nieuw heb inderdaad :) en tot die tijd blijf ik mijn ding netjes doen, maar wil wel weten of ik recht heb op mijn geld of dat ik gewoon hard ben genaaid.

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-03 19:09

CaDje

Framedrops for life

Met vakantie dagen / uren is er een verschil tussen wettelijke en bovenwettelijke dagen. Wettelijke dagen mogen niet uitbetaald worden, en vervallen na een jaar. Het is de bedoeling dat je deze dus opneemt. Bovenwettelijke dagen kun je wel laten uitbetalen. Probleem is meestal dat werkgevers niet echt duidelijk inzicht hebben in welke dagen gebruikt worden door de werknemer, het wordt allemaal op 1 hoop gegooid (is mijn ervaring). Als je ook nog eens tijd voor tijd dagen hebt wordt het nog complexer.

De werkgever zal waarschijnlijk aangeven dat jou uren wettelijke uren zijn, en dus niet meegenomen mogen worden (in strijd met hun eerdere claim dat je 40 uur mee mag nemen. Dit is trouwens ook bij iedere werkgever anders).

De enige waarde die je huidige vakantie dagen / uren hebben is als je ontslag neemt en deze worden uitbetaald. 40 uur is 5 dagen, wellicht een longshot, maar de laatste week nog vrij nemen?

• erwin26
CaDje schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:55:
Met vakantie dagen / uren is er een verschil tussen wettelijke en bovenwettelijke dagen. Wettelijke dagen mogen niet uitbetaald worden, en vervallen na een jaar. Het is de bedoeling dat je deze dus opneemt. Bovenwettelijke dagen kun je wel laten uitbetalen. Probleem is meestal dat werkgevers niet echt duidelijk inzicht hebben in welke dagen gebruikt worden door de werknemer, het wordt allemaal op 1 hoop gegooid (is mijn ervaring). Als je ook nog eens tijd voor tijd dagen hebt wordt het nog complexer.

De werkgever zal waarschijnlijk aangeven dat jou uren wettelijke uren zijn, en dus niet meegenomen mogen worden (in strijd met hun eerdere claim dat je 40 uur mee mag nemen. Dit is trouwens ook bij iedere werkgever anders).

De enige waarde die je huidige vakantie dagen / uren hebben is als je ontslag neemt en deze worden uitbetaald. 40 uur is 5 dagen, wellicht een longshot, maar de laatste week nog vrij nemen?
Duidelijk dat klinkt niet zo super voor mij, want dan gaan ze het denk ik gooien op wettelijke dagen en heb ik pech, maar kan het altijd proberen natuurlijk.

Laatste week vrij vragen heb ik geprobeerd (voordat dit bekend was) en kreeg ik te horen dat dit niet mag vanwege te weinig bezetting. Paar dagen later kwam HR naar me toe, waarom ik niet mijn dagen opmaak. Dit is begin december geweest. Dus nogal erg tegenstrijdig zo.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:18

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

erwin26 schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:58:
[...]

Duidelijk dat klinkt niet zo super voor mij, want dan gaan ze het denk ik gooien op wettelijke dagen en heb ik pech, maar kan het altijd proberen natuurlijk.

Laatste week vrij vragen heb ik geprobeerd (voordat dit bekend was) en kreeg ik te horen dat dit niet mag vanwege te weinig bezetting. Paar dagen later kwam HR naar me toe, waarom ik niet mijn dagen opmaak. Dit is begin december geweest. Dus nogal erg tegenstrijdig zo.
Ja en 'te weinig bezetting' is een beetje een dooddoener natuurlijk. Ze moeten aantonen dat dit echt tot uitval van bedrijfskritische processen leidt. Maar goed, hoe ver ben je bereid te gaan he?

• erwin26
Icephase schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:01:
[...]

Ja en 'te weinig bezetting' is een beetje een dooddoener natuurlijk. Ze moeten aantonen dat dit echt tot uitval van bedrijfskritische processen leidt. Maar goed, hoe ver ben je bereid te gaan he?
Ben ik het helemaal mee eens en ben wel wat verder gegaan dan alleen vrij vragen maar ook doorvragen en aankaarten dat dit niet gewenst is. Helaas elke keer een doodeinde. Ik wil er niet inspringen dat er ruzie ontstaat, wil het op een normale en nette manier regelen. Alleen nu is het voor mij wel te ver gegaan vanuit de werkgever helaas.

• CaDje
  • Laatst online: 31-03 19:09

CaDje

Framedrops for life

erwin26 schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:58:
[...]

Je zou dus bij HR nog een gesprek kunnen voeren over je vrije dagen, en dat je deze door "werk bezetting" niet kunt opnemen. Vaak waakt HR wel over vrije dagen zodat werknemers ook hun dagen opnemen om zo ziekteverzuim door burnout te voorkomen.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-03 11:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Het komt neer op het BW en ARBO.
Het BW geeft aan wettelijk en bovenwettelijk verlof en dat een werknemer bepaalde aaneengesloten periode verlof mag nemen indien dit mogelijk is. Het wettelijke verlof moet binnen een bepaalde periode genuttigd worden en de werkgever dient dit binnen deze periode te faciliteren als de werknemer hier (herhaaldelijk) om verzoekt. Het niet faciliteren door de werkgever kan zowel strijdig zijn met het BW en de ARBO. Volgens de ARBO is ook een werknemer namelijk verplicht om voldoende rust te nemen zodat deze niet overwerkt raakt. Raakt een werknemer overwerkt mede door eigen toedoen (bijvoorbeeld verlof sparen met toestemming) dan is zowel de werkgever als werknemer aansprakelijk voor een eventuele uitval van de werknemer. Gunt de werkgever onvoldoende verlof dan is deze volledig aansprakelijk.

Dus kijk even over het hier om wettelijk of bovenwettelijk verlof is wat niet op is gegaan. Bovenwettelijk verlof hoeft pas verbruikt te zijn 5 jaar na de gunning van het verlof......

Been there many times, choice your battles.
Ik heb een keer mijn werkgever laten staan toen deze mij keer op keer mij weigerde verlof toe te kennen (1,5 jaar van te voren aangevraagd). In overleg met een advocaat een brief gestuurd en 9 maanden verlof aaneengesloten opgenomen...... Voordat die periode inging nog vele formele brieven ontvangen van de werkgever en alles genegeerd (1 brief met referentie aan mijn eerste brief dat ik ga opnemen).

Terug gekomen, nog 1 jaar gewerkt en in die periode voorbereid op een goede exit (nog even mijn certificaten halen enz).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Anoniem: 1641394
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Hoe zit dat nou met die "onbeperkt vrij" regelingen? Ze mogen vrij weigeren als het bedrijf in grote problemen komt. Bij een voldoende groot bedrijf zal het vrij zijn van een werknemer niet snel voor problemen zorgen. Heb je dan wettelijk opeens recht om twee dagen per week vrij toegewezen te krijgen?

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:14

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik werk in de VS, waar "unlimited vacation time" bij een aantal toko's al een tijd gangbaar is. Klinkt leuk, maar het is pure winst voor het bedrijf, want niemand neemt vrij om maar niet slechter uit te komen dan de collega's.

In jouw situatie word je gewoon keihard gepakt, want je kunt je beschikbare tijd al maanden niet opnemen. Denk je dat met de huidige stand van zaken (veel vraag naar volk, weinig aanbod) het kantoor ineens weer vol zit met mensen die met liefde jouw taken overnemen? Nope. Ik zou nu al rond gaan kijken en weggaan bij een redelijke aanbieding. Je krijgt namelijk nooit meer vrij. En iedere dag vrij is stress: wat zal de baas zeggen? Ben ik niet te lang weg?

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Camacha: Je hebt nog gelijk ook.

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-03 08:59
erwin26 schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:46:
Hallo,

Sinds vorige week heb ik te horen gekregen dat ik in 2022 onbeperkt vrij mag vragen bij mijn werkgever. Uiteraard zitten hier wel wat eisen aan als je vrij wilt vragen. Bijvoorbeeld je werk moet af zijn of voldoende bezetting.

***members only***
Je mag zo onbeperkt vrij nemen en je wilt principieel lopen doen over dat de uren waar je anders recht op had gehad niet kwijtgescholden maar uitbetaald worden?.. Zometeen gaan ze nog andere dingen doen, zoals je een bonus van 50.000 geven in ruil voor je vakantietoeslag. Moet je niet willen man. Snel wegwezen daar.

Sowieso doen; even los van of je werkgever dit echt doet voor medewerkers of het bedrijf zelf getuigd je reactie van wantrouwen naar je werkgever toe. Dan is het volgens mij gewoon tijd om te gaan als je er standaard vanuit gaat dat je werkgever je wilt naaien.

HR technisch: Je wettelijke vakantiedagen vervallen over 6 maanden toch (en mogen niet uitbetaald worden). Je bovenwettelijke over 5 jaar. Als jij kunt aantonen dat de uren die nog staan bovenwettelijk zijn dan kun je dat gewoon opeisen. Heb je nog nooit een potje aangegeven bij je verlofaanvraag? Dan is de kans waarschijnlijk dat die saldi al lang op zijn.

[Voor 33% gewijzigd door MagniArtistique op 20-12-2021 19:31]

• AGee
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Hallo,

***members only***
Je wettelijke vakantiedagen mogen niet uitbetaald worden en zouden sowieso ook binnen zes maanden verlopen (mits er iets ander is afgesproken). Je bovenwettelijke vakantiedagen worden uitbetaald als ik je verhaal goed begrijp, dus volgens mij is er geen probleem en heb je weinig te winnen bij juridisch advies.

Wel zou ik nog even bij de OR checken of dit allemaal is afgevinkt bij hen. Een dergelijke wijziging is instemmingsplichtig voor de OR, dus die moeten er op afgetekend hebben. Dat instemmingsbesluit kun je gewoon opvragen. Mits je organisatie groot genoeg is voor een OR natuurlijk (>50 werknemers).

[Voor 18% gewijzigd door AGee op 20-12-2021 18:48]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Lordy79
  • Laatst online: 31-03 17:04

Lordy79

Fundamentalist

Hallo,

Als jij 40 uur overhoudt mag je die meenemen naar volgend jaar.
Als je in een normale situatie (niet onbeperkt vrij) 200 vakantie en hebt (25 dagen) dan heb je volgend jaar dus 240 uren = 6 weken vrij op te nemen.

Ik zou die 6 weken dus gewoon opnemen en niet meedoen met die flauwekul van onbeperkt vrij.

Laat je niet gek maken.

Verder zou ik als de CAO aan jouw kant staat gewoon een vakantieuren registratie eisen want als je nu dus 240 uur overhoudt en je gaat op 1 mei 2022 uit dienst om welke reden dan ook en hebt dan nog 160 vakantie uren over moeten die gewoon uitbetaald worden (of je krijgt heel april vrij en doorbetaald).

Nee, dat onbeperkt vrij klinkt mooi maar ontneemt werknemers juist rechten.

Edit: en wat @Hillie zegt hierboven.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Qweridee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:10
Lordy79 schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:58:
[...]

Verder zou ik als de CAO aan jouw kant staat gewoon een vakantieuren registratie eisen want als je nu dus 240 uur overhoudt en je gaat op 1 mei 2022 uit dienst om welke reden dan ook en hebt dan nog 160 vakantie uren over moeten die gewoon uitbetaald worden (of je krijgt heel april vrij en doorbetaald).

Edit: en wat @Hillie zegt hierboven.
Hier wel een kanttekening, als je op 1 mei stopt krijg je ook maar 4/12e van je wettelijke en bovenwettelijke vakantieuren van dat jaar!

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Qweridee schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:11:
[...]

Hier wel een kanttekening, als je op 1 mei stopt krijg je ook maar 4/12e van je wettelijke en bovenwettelijke vakantieuren van dat jaar!
Haha ja inderdaad. Anders zou het wel een beetje raar zijn. Maar mijn punt is helder: als je onbeperkt vrij mag nemen en in jan-mrt geen vrij neemt en 1 april vertrekt dan krijg je volgens mij geen vrije dagen uitbetaald (zeker niet van het jaar ervoor die over waren want "je mag onbeperkt vrij nemen".)

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:49

Glewellyn

is er ook weer.

Qweridee schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:11:
[...]

Dat is ook wel weer een interessante vraag. Wat krijg je meer als je geen vrije dagen hebt opgenomen tot 1 mei en ontslag neemt?
4/12 * oneindig? })

*zucht*

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:56

Zenix

BOE!

Begin volgend jaar dus op vakantie gaan voor een maand, zodat je lekker op zoek kan gaan naar een nieuwe werkgever. Dat de werkgever lastig doet om 40 uur zegt alles.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Glewellyn schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:24:
[...]

Dat is ook wel weer een interessante vraag. Wat krijg je meer als je geen vrije dagen hebt opgenomen tot 1 mei en ontslag neemt?
4/12 * oneindig? })
Ze kunnen nooit onder de 20 dagen vrij uit bij fulltime. Dus op 4/12*20 zal t dan wel zijn, ook weer in t voordeel van de werkgever.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• erwin26
Bedankt voor alle reacties.

Het probleem is bij dit bedrijf dat we pas een half jaar een echte HR persoon hebben. Deze persoon heeft heel dit idee gebracht en een gesprek mee aangaan komt helaas op het zelfde antwoord dat je uren kwijt bent en volgend jaar onbeperkt vrij hebt. Ook al geef ik nu aan dat ik dit jaar amper vrij heb kunnen krijgen, krijg ik dat antwoord terug helaas.

Dat ik hier wegga staat zeker vast en ben al druk opzoek naar een andere uitdaging :). Ik ga hier toch geen "meer" vrij krijgen door deze regeling en je werknemer op deze manier behandelen vind ik persoonlijk ver over de grens gaan.

Ik ga kijken of ik juridische stappen kan nemen om mijn uren alsnog uit betaald te krijgen. Uren blijven volgens mij ook 5 jaar vast staan ( als ze bovenwettelijke uren zijn). Ik weet alleen niet of ik ze wel uitbetaald krijg als ik volgend jaar stop.

Gelukkig ben ik goed geholpen met informatie hier om mijn vervolgstappen wat uit te zetten en veel duidelijkheid gekregen.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

erwin26 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:46:

Ik ga kijken of ik juridische stappen kan nemen om mijn uren alsnog uit betaald te krijgen. Uren blijven volgens mij ook 5 jaar vast staan ( als ze bovenwettelijke uren zijn). Ik weet alleen niet of ik ze wel uitbetaald krijg als ik volgend jaar stop.
Nou, ik denk dat je er gewoon recht op hebt maar je kunt ook besluiten gewoon 40 uur op te nemen + 16 uur per maand. Als ze zeggen dat dat niet kan ivm drukte, documenteren dus schriftelijk vastleggen dat een vakantie aanvraag is geweigerd.
Mocht je dan ooit besluiten om het gevecht aan te gaan heb je alvast een dossier.

• Anoniem: 1641394
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties.

Het probleem is bij dit bedrijf dat we pas een half jaar een echte HR persoon hebben. Deze persoon heeft heel dit idee gebracht en een gesprek mee aangaan komt helaas op het zelfde antwoord dat je uren kwijt bent en volgend jaar onbeperkt vrij hebt. Ook al geef ik nu aan dat ik dit jaar amper vrij heb kunnen krijgen, krijg ik dat antwoord terug helaas.

Dat ik hier wegga staat zeker vast en ben al druk opzoek naar een andere uitdaging :). Ik ga hier toch geen "meer" vrij krijgen door deze regeling en je werknemer op deze manier behandelen vind ik persoonlijk ver over de grens gaan.

Gelukkig ben ik goed geholpen met informatie hier om mijn vervolgstappen wat uit te zetten en veel duidelijkheid gekregen.
Geen vakbondslid? Die zullen hier van smullen. Of rechtsbijstand? Makkelijk weggaan als ze niet leveren waar je recht op hebt. Dan winnen ze alsnog en blijven ze over met personeel dat zich wel graag laat nakken.

Verder geniet van je vakantie in januari, februari en maart. Wat gaan ze doen? Je ontslaan? :+

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1641394 op 21-12-2021 09:38]

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 31-03 16:19
Even heel kort opgeschreven, maar geeft je de rechtsbronnen:

Je saldo ziet er nu als volgt uit:
2021: 40 uur opgebouwd maar niet genoten;
2022: onbeperkt vakantiedagen.

Situatie 2021:
Deze dagen heb je opgebouwd. In het geval van wettelijke dagen verlopen deze dagen een half jaar na het jaar waarin ze zijn opgebouwd, dus 1 juli 2022. (artikel 7:642 BW) en mag niet worden afgekocht (artikel 7:640). In het geval van bovenwettelijke dagen zijn deze 5 jaar geldig, dus tot 31 december 2026. (artikel 7:642 BW).

Situatie 2022:
Elk jaar heb je minimaal recht op ten minste 4x je wekelijkse arbeidsduur (dus 20 dagen bij een voltijd dienstverband van 5 dagen). Zie artikel 7:634.
Ook in het geval van 'onbeperkt' moet dus wel deze ondergrens worden aangehouden. Dat de bovengrens eraf is, immers onbeperkt, is een leuke extra (mits je deze dagen mag opnemen).

Vakantiedagen worden opgenomen op volgorde waarin ze vervallen: de eerste rechten die je moet opnemen zijn de dagen die als eerste vervallen. Mochten je dagen over 2021 bovenwettelijk zijn vervallen deze binnen 5 jaar, terwijl de wettelijke dagen over 2022 eerder vervallen: namelijk 1 juli 2023. De dagen over 2022 moeten dan als worden opgenomen. Dus: neem je een week vrij in januari 2022 gaan deze af van je saldo 2022, niet van je 40 uur.

Onbeperkt klinkt dan leuk in de oren, maar dat ontslaat de werkgever niet van de plicht om de vakantiedagen bij te houden en oude saldo's af te wikkelen en te administreren. Ook werknemers die het minimum vakantiedagen niet halen behouden dit saldo. Er is immers een ondergrens. Op papier lijkt het vanuit de HR-kant dan leuk: want ze menen niks meer bij te hoeven houden 'want onbeperkt', maar de wet werkt daar niet aan mee.

Ga je nu uit dienst, of in 2022, dan moeten nog steeds de opgebouwde niet genoten vakantiedagen worden afgerekend (7:641). Dus neem je niks meer op: minimaal alle wettelijke dagen over 2022 die je niet hebt opgenomen (wel pro rata voor het aantal gewerkte maanden) + je 40 openstaande uren. Je werkgever kan dit niet zomaar in het putje gooien met 'ja maar onbeperkt'.

Tot slot: de rechten op vakantiedagen, 7:634 t/m 7:643, zijn van dwingend recht. Er mag niet ten nadele van jou worden afgeweken. Daarom blijft er altijd een minumum opbouw van 4x de wekelijkse arbeidsduur bestaan, mag dit recht niet worden beperkt of afgekocht en mogen je oude rechten ook niet eerder vervallen.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik wou zeggen, regel samen met je collega's een arbeidsrechtsadvocaat, die moet in een uurtje toch wel uitsluitsel kunnen geven (zal niet nieuw zijn) en een mooie brief sturen. Kost in totaal max paar honderd euro.

Anoniem: 590973

Als je uit dienst gaat voor 1 Juli (2022) zijn je wettelijke vakantie dagen (uit 2021) nog geldig en moeten deze worden uitbetaald (of nog worden opgenomen, maar dat kan niet verplicht worden!)

• erwin26
Mr. Stom schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:06:
Even heel kort opgeschreven, maar geeft je de rechtsbronnen:

Je saldo ziet er nu als volgt uit:
2021: 40 uur opgebouwd maar niet genoten;
2022: onbeperkt vakantiedagen.

Situatie 2021:
Deze dagen heb je opgebouwd. In het geval van wettelijke dagen verlopen deze dagen een half jaar na het jaar waarin ze zijn opgebouwd, dus 1 juli 2022. (artikel 7:642 BW) en mag niet worden afgekocht (artikel 7:640). In het geval van bovenwettelijke dagen zijn deze 5 jaar geldig, dus tot 31 december 2026. (artikel 7:642 BW).

Situatie 2022:
Elk jaar heb je minimaal recht op ten minste 4x je wekelijkse arbeidsduur (dus 20 dagen bij een voltijd dienstverband van 5 dagen). Zie artikel 7:634.
Ook in het geval van 'onbeperkt' moet dus wel deze ondergrens worden aangehouden. Dat de bovengrens eraf is, immers onbeperkt, is een leuke extra (mits je deze dagen mag opnemen).

Vakantiedagen worden opgenomen op volgorde waarin ze vervallen: de eerste rechten die je moet opnemen zijn de dagen die als eerste vervallen. Mochten je dagen over 2021 bovenwettelijk zijn vervallen deze binnen 5 jaar, terwijl de wettelijke dagen over 2022 eerder vervallen: namelijk 1 juli 2023. De dagen over 2022 moeten dan als worden opgenomen. Dus: neem je een week vrij in januari 2022 gaan deze af van je saldo 2022, niet van je 40 uur.

Onbeperkt klinkt dan leuk in de oren, maar dat ontslaat de werkgever niet van de plicht om de vakantiedagen bij te houden en oude saldo's af te wikkelen en te administreren. Ook werknemers die het minimum vakantiedagen niet halen behouden dit saldo. Er is immers een ondergrens. Op papier lijkt het vanuit de HR-kant dan leuk: want ze menen niks meer bij te hoeven houden 'want onbeperkt', maar de wet werkt daar niet aan mee.

Ga je nu uit dienst, of in 2022, dan moeten nog steeds de opgebouwde niet genoten vakantiedagen worden afgerekend (7:641). Dus neem je niks meer op: minimaal alle wettelijke dagen over 2022 die je niet hebt opgenomen (wel pro rata voor het aantal gewerkte maanden) + je 40 openstaande uren. Je werkgever kan dit niet zomaar in het putje gooien met 'ja maar onbeperkt'.

Tot slot: de rechten op vakantiedagen, 7:634 t/m 7:643, zijn van dwingend recht. Er mag niet ten nadele van jou worden afgeweken. Daarom blijft er altijd een minumum opbouw van 4x de wekelijkse arbeidsduur bestaan, mag dit recht niet worden beperkt of afgekocht en mogen je oude rechten ook niet eerder vervallen.
Super duidelijk en als ik het zo lees heb ik altijd recht om uitbetaald te worden over mijn uren van 2021 als ik ontslag neem voor juli 2022. Mijn ontslag is zeker voor die tijd, dus weet ik zeker wat mijn rechten zijn op dat gebied. Dan moeten ze uitbetalen en zo niet, dan gaan we verder (hoger) zoeken.

Erg bedankt :)

• MagniArtistique
Aikon schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:30:
[...]

Ik wou zeggen, regel samen met je collega's een arbeidsrechtsadvocaat, die moet in een uurtje toch wel uitsluitsel kunnen geven (zal niet nieuw zijn) en een mooie brief sturen. Kost in totaal max paar honderd euro.
Haha de t… wil je als werkgever een keer leuke arbeidsvoorwaarden introduceren (zoals benoemd is dit een nieuwe HR, die wil er een hip bedrijf van maken) krijg je een collectieve zaak aan de broek of de VB op je dak.

Geen wonder dat de meeste werkgevers van die boeven zijn; de meeste medewerkers willen/kunnen ook gewoon niet buiten het ikke ikke ikke denken.

[Voor 10% gewijzigd door MagniArtistique op 21-12-2021 12:29]

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
MagniArtistique schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:26:
[...]

Haha de t… wil je als werkgever een keer leuke arbeidsvoorwaarden introduceren (zoals benoemd is dit een nieuwe HR, die wil er een hip bedrijf van maken) krijg je een collectieve zaak aan de broek.

Geen wonder dat de meeste werkgevers van die boeven zijn; de meeste medewerkers willen/kunnen ook gewoon niet buiten het ikke ikke ikke denken.
Het keyword is zakelijk zijn, en dat geldt beide kanten op.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Mr. Stom
[...]

Haha de t… wil je als werkgever een keer leuke arbeidsvoorwaarden introduceren (zoals benoemd is dit een nieuwe HR, die wil er een hip bedrijf van maken) krijg je een collectieve zaak aan de broek of de VB op je dak.

Mwah, zo zwart wit ligt het niet. Het is leuk als je als werkgever een extraatje wilt geven, maar dan moet het ook wel een extraatje zijn. In dit geval wordt het extraatje door de werknemer zelf betaald met z'n openstaande vakantiedagen, een sigaar uit eigen doos. Logisch dat iemand daar wat van zegt.

Dit soort weeffouten moet een werkgever gewoon voorkomen. Dit is een typisch voorbeeld van een HR-medewerker die een leuk idee heeft, dat gewoon invoert en geen flauw benul heeft hoe dat juridisch werkt. Dat werkt gewoon niet. Ik kom dit soort 'leuke plannen' in de praktijk zo vaak tegen en het resulteert altijd in gezeur.

• MagniArtistique
Oogje schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:30:
[...]

Het keyword is zakelijk zijn, en dat geldt beide kanten op.
Nee, het keyword is vertrouwen.

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:04
De werkgever geeft in geen enkel opzicht vertrouwen dat dit goed gaat komen. Ik zou ook flink twijfelen over de uitwerking hiervan.

• Mr. Stom
Precies.

De werkgever moet er op vertouwen dat de werknemer geen misbruik maakt van het feit dat het aantal vakantiedagen onbeperkt is en dus opeens 20 weken weg is.

De werknemer moet er op vertrouwen dat de werkgever hem toch ten minste de gelegenheid geeft om een minimum aantal vakantiedagen op te nemen en dat wanneer hij dat minimum niet krijgt, hij dat later kan inhalen.

En omdat de werknemer hier in een afhankelijke positie zit heeft de wetgever daar wat zekerheden voor in het leven geroepen. En dat is maar goed ook, want zie hier een werkgever die (onbewust) misbruik probeert te maken van het stelsel.

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:16
Mr. Stom schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:33:
[...]
Dit soort weeffouten moet een werkgever gewoon voorkomen. Dit is een typisch voorbeeld van een HR-medewerker die een leuk idee heeft, dat gewoon invoert en geen flauw benul heeft hoe dat juridisch werkt. Dat werkt gewoon niet. Ik kom dit soort 'leuke plannen' in de praktijk zo vaak tegen en het resulteert altijd in gezeur.
Ooit had ik een leuke sollicitatie bij een bedrijf, en toen ik vroeg hoeveel vakantiedagen ze boden, zei de manager: "oh zolang het werk afkomt kun je gewoon vrij pakken, ik hou het niet eens bij".
Dat vond ik een behoorlijke red flag, want het was een startup (dus het werk is nooit af) en als collega's 2 maanden vakantie nemen, kan ik dan nog wel vrij nemen?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Onzin, ik weet niet hoe oud je bent, maar er zijn maar heel weinig werkgevers die daadwerkelijk om hun personeel geven als het er op neer komt. Andersom is dat écht anders.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

[...]

Een goede HR manager polst bij het personeel wat ze er van vinden, benoemt ook de nadelen en maakt dan een beslissing.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat ik mis in je verhaal is er een OR of andere vorm van medezeggenschap want als er geen CAO is hebben die het nodige in te brengen. Krijg het gevoel dat er een sluwe eigenaar is die mogelijkheden ziet. Ik betwijfel of het trouwens zo mag. Het minimum aantal moet vastgelegd worden net als standaard werkuren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• MagniArtistique
Aikon schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:41:
[...]

Onzin, ik weet niet hoe oud je bent, maar er zijn maar heel weinig werkgevers die daadwerkelijk om hun personeel geven als het er op neer komt. Andersom is dat écht anders.
Ja en dat is sneu. Moet een gezonde wisselwerking zijn. Ik hoor wel dat het gros hier bij de verkeerde werkgever zit of gezeten heeft. Wat een zure reacties allemaal.

[Voor 3% gewijzigd door MagniArtistique op 22-12-2021 18:08]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee