Van DSL naar Ziggo - overwegingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Hey Tweakers,

Met gepaste tegenzin ga ik overstappen van XS4All (DSL) naar Ziggo. Sowieso het uithollen van XS4All, maar laten we eerlijk zijn: met name de prijsverhogingen hebben me weggejaagd.

Ik betaal nu 48 euro/maand voor een pair-bonded DSL (50/10), terwijl ik 42,50 per maand (na 6 maanden korting) voor Internet-Only Start (75/10 beloofd, in een wijk waar Gigabit optie is) ga betalen.

De tegenzin komt omdat XS4All echt prima de boel op orde had en die handvol keren dat ik ondersteuning nodig had, die prompt en to the point was. Ik speel graag zelf met mijn netwerk en zij maakten ook nooit probleem van eigen apparatuur.

Ziggo ken ik vooral als moloch, die alleen maar telefoonscripts afraffelt en klanten wil uitpersen.

Dat gezegd hebbende, dat betekent wel dat ik mijn trouwe Fritz! gedag ga zeggen en daar een Ziggo modem voor in de plaats ga krijgen. Ik krijg ook een jaar gratis de "smart wifi" (we zullen zien, haha).

Zijn er nog dingen om rekening mee te houden bij deze overstap?

Wat ik zelf bedacht had is dat ik eerst maar eens de Wifi "a la Ziggo" opzet, maar dat zodra ik vastgesteld heb dat de verbinding stabiel is, de modem over ga schakelen naar bridge modus en eigen spulletjes erachter ga hangen.

Beste antwoord (via Keypunchie op 04-01-2022 16:32)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07 19:28

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Zekere je Ziggo Modem in bridge mode laten zetten en je Fritz!box laten hangen en gewoon aanpassen van de WAN poort. (mijn 7490 is voor DSL gemaakt, maar gebruikt port 1 voor WAN.)

De Ziggo verbinding is echt wel stabiel, dus als je wifi niet goed op orde hebt, de Ziggo spullen lekker in de doos laten. Over Ziggo wordt wel geklaagd, maar dat is doorgaans op gebied van prijs of gebrek aan opties in het modem (wat bij KPN misschien nog wel slechter is.)

En wat hieronder ook al wordt gezegd: je vindt uiteraard genoeg klachten, omdat die mensen zich vooral uitspreken.

(Ik ga zelf voor het eerst bij Ziggo weg, naar KPN. Principekwestie dat bestaande klanten niet beloond worden. Maar in al de jaren, 15+ technisch nooit problemen gekend.)

[ Voor 67% gewijzigd door Hann1BaL op 20-12-2021 14:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ16v
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-05 07:57
gewoon je modem in bridge mode (laten) zetten en je eigen spul blijven gebruiken, niks geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-07 22:31
Je kan ook naar Budget alles in 1 DSL gaan... welliswaar geen pairbonding DSL maar wel een scherpe prijs en stabiel KPN netwerk.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Zekere je Ziggo Modem in bridge mode laten zetten en je Fritz!box laten hangen en gewoon aanpassen van de WAN poort. (mijn 7490 is voor DSL gemaakt, maar gebruikt port 1 voor WAN.)

De Ziggo verbinding is echt wel stabiel, dus als je wifi niet goed op orde hebt, de Ziggo spullen lekker in de doos laten. Over Ziggo wordt wel geklaagd, maar dat is doorgaans op gebied van prijs of gebrek aan opties in het modem (wat bij KPN misschien nog wel slechter is.)

En wat hieronder ook al wordt gezegd: je vindt uiteraard genoeg klachten, omdat die mensen zich vooral uitspreken.

(Ik ga zelf voor het eerst bij Ziggo weg, naar KPN. Principekwestie dat bestaande klanten niet beloond worden. Maar in al de jaren, 15+ technisch nooit problemen gekend.)

[ Voor 67% gewijzigd door Hann1BaL op 20-12-2021 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:36
Laat je, als je bent overgestapt, weten hoe het bevalt of niet ?
Het zou zomaar kunnen zijn dat je niet teleurgesteld wordt.
Negatieve ervaringen (met wat dan ook) krijgen meer aandacht op internet dan positieve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
@Jassy Geen gekke gedachte, maar ik wil juist iets meer snelheid. Helaas ben ik zonder pair-bonding helemaal nergens (+- 25/5, dat is helaas te weinig voor soepeltjes thuiswerken).

@JJ16v en @Hann1BaL Goeie tips. De Fritz! is helaas eigendom van KPN, dus die zal ik vrij snel in een doos moeten stoppen en opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:49
Je kan ook naar Freedom overstappen. Daar leveren ze ook pairbonding als je nu al pairbonding hebt. En op DSL levert Freedom de maximale snelheid die je lijn aankan zonder extra kosten. Pairbonding is dacht ik wel iets duurder dan een enkele ader.

Sorry. Las na het schrijven dat je echt overstapt vanwege kosten. Freedom vraagt voor pairbonding € 57,00.

[ Voor 19% gewijzigd door RollieBollie op 20-12-2021 14:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Keypunchie schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:11:
@Jassy Geen gekke gedachte, maar ik wil juist iets meer snelheid. Helaas ben ik zonder pair-bonding helemaal nergens (+- 25/5, dat is helaas te weinig voor soepeltjes thuiswerken).

@JJ16v en @Hann1BaL Goeie tips. De Fritz! is helaas eigendom van KPN, dus die zal ik vrij snel in een doos moeten stoppen en opsturen.
Marktplaats staat vol met die doosjes en koop je gewoon een 2e hands box.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e

...
Die 75/10 ga je vrijwel zeker helemaal halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
@RollieBollie Freedom zeker overwogen. Vergelijkbare prijs als XS4All voor DSL, maar dan niet een toekomst als hol marketingmerk, maar echt een provider met een 'drive'. Helaas is pair bonding bij hun 10 euro/maand toeslag. Ik heb daar alle begrip voor, het is namelijk de KPN die hun uitknijpt, maar dan wordt het toch echt te gortig. Ik zou er al zitten als dat niet het geval was geweest.

[ Voor 23% gewijzigd door Keypunchie op 20-12-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ16v
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-05 07:57

Grote kans dat ze hem niet terug hoeven, markplaats staat er niet voor niks vol mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:49
Keypunchie schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:15:
@RollieBollie Freedom zeker overwogen. Vergelijkbare prijs als XS4All voor DSL. Helaas is pair bonding bij hun 10 euro/maand toeslag. Ik heb daar alle begrip voor, het is namelijk de KPN die hun uitknijpt, maar dan wordt het toch echt te gortig.
Ik zag het en had mijn bericht geedit. Groot gelijk dat je naar je portemonee kijkt. Ik heb zelf DSL zonder bonding via Freedom en KPN is bezig hier glas aan te leggen. Zal nog wel een jaar of 3 duren voordat mijn wijk aan de beurt is, maar als de prijzen van Freedom dan nog gelijkwaardig zijn stap ik waarschijnlijk ook over naar een andere provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
15 jaar Ziggo gedraaid, dikke prima. Je moet zelf soms vragen om een nieuw modem; die krijg je voor nop.
Helaas wel steeds duurder, maar ook steeds belangrijker.
Bij mij voldeed de Ziggo doos; maar ik vraag er ook niet veel van. Paar lan kabels erin, en de wifi van goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Mijn ervaring met de Ziggo connect box (die witte) is dat de wifi gewoon ruk is. Ik heb dan ook laten omwisselen voor een UBEE modem (zonder WiFi) en er een eigen router en AP's achter gehangen. Dat werkt voor mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Tja, sommigen verwachten dat ze op de modemrouter perfecte wifi dekking hebben terwijl dat ding in de meterkast staat en vaak diverse muren moet passeren. Elk providergeleverd apparaat wat in de meterkast staat is dan ruk in die context. Het is niets voor niets dat providers steeds meer adviseren over WiFi oplossingen in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:29

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Keypunchie schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:57:
Zijn er nog dingen om rekening mee te houden bij deze overstap?
Het zal bij Ziggo waarschijnlijk prima gaan werken en net als bij elke andere provider kan je ook een beetje pech hebben als je lijn niet helemaal lekker is.

Waar je, afhankelijk van hoe je precies thuiswerkt en wat je vaak online doet, last van kunt hebben is de iets grotere latency op het Ziggo netwerk. Maar het kan prima zijn dat je daar totaal niets van merkt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Een update, mijn pakket met ConnectBox en SmartWifi Pods is binnen.

Installeren was lekker recht-toe, recht-aan, met goed te volgen instructies. Het meest complexe was dat een kabeluiteinde over een aansluiting met schroefdraad heen moest, maar zonder te schroeven. Waarom dan een schroefdraad? Maar goed.

Beetje jammer is dat de lijn nog niet aktief is. Wanneer wel wilde ik aan de klantenservice vragen. Maar om bij een mens uit te komen bij Ziggo om daar achter te komen was ook nog een uitdaging. Onder andere moest ik een minuut lang een oekaze aanhoren over mijn eigen verantwoordelijkheid voor mailinstellingen. Alsjeblieft.

Morgen zou de lijn aktief moeten worden. Hopelijk is dan ook "mijn Ziggo" gefixt, want dat gaf ook alleen maar foutmeldingen. Ik zal laten weten hoe het ging.

So far: Technisch lijkt alles ok, servicegewijs... mager zesje., en dat uiteindelijk alleen maar door de behulpzaamheid van de medewerker die ik te spreken kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Keypunchie schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:09:

Installeren was lekker recht-toe, recht-aan, met goed te volgen instructies. Het meest complexe was dat een kabeluiteinde over een aansluiting met schroefdraad heen moest, maar zonder te schroeven. Waarom dan een schroefdraad? Maar goed.
een opdruk F-Connector gok ik zo :) ik ben meer van de crimp versie maar ach het werkt.. en ze zijn beter dan die f-connectors die je nog weer sort of op de kabel schroeft :X

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Het is 3 januari en.... we hebben signaal.

Op 30 december helaas geen signaal, dus 31 december gebeld. Zeer snel door het menu heen en een goedgeluimde, zeer vriendelijke service-medewerker gesproken en een afspraak ingepland.

Tussendoor nog geprobeerd, maar de hele tijd knipperend groen lampje.

Deze ochtend de monteur op bezoek. Hij moest ff in het kastje in de straat rommelen, verving meteen het AOP, omdat hij er toch was en we hebben signaal.

De verbinding lijkt alleen nog niet helemaal op stoom... via de wifi haal ik nu 30 Mbps down, 9 up. Voor nu geen tijd om er mee te experimenteren, maar later vandaag ff kijken wat hij bekabeld doet.

[ed.]

Blijkbaar moest 'ie even een beetje wennen. Intussen kan ik (ook via Wifi) de maximum snelheid van het abonnement halen (75/10).

Oordeel over het overstappen: Kleine hordes, maar op zich vrij soepel geregeld.

[ Voor 13% gewijzigd door Keypunchie op 03-01-2022 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Keypunchie schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:34:
Het is 3 januari en.... we hebben signaal.

Op 30 december helaas geen signaal, dus 31 december gebeld. Zeer snel door het menu heen en een goedgeluimde, zeer vriendelijke service-medewerker gesproken en een afspraak ingepland.

Tussendoor nog geprobeerd, maar de hele tijd knipperend groen lampje.

Deze ochtend de monteur op bezoek. Hij moest ff in het kastje in de straat rommelen, verving meteen het AOP, omdat hij er toch was en we hebben signaal.

De verbinding lijkt alleen nog niet helemaal op stoom... via de wifi haal ik nu 30 Mbps down, 9 up. Voor nu geen tijd om er mee te experimenteren, maar later vandaag ff kijken wat hij bekabeld doet.
Dus tot nu toe goede ervaringen of opgelost.
Naar mijn mening is alleen het bedraad aangesloten op de ziggo router niet halen van de beloofde snelheid relevant.
Echter: die 30 Mbps: is dat met de ziggo router of misschien met de Fritzbox, als je die niet terug hoeft te sturen ? Ik ben trouwens tevreden over de deco m4 set die ik een jaar gratis mag lenen van ziggo, maar dan loop ik vooruit op de zaken.overheen gelezen dat je wifipods ontvangen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
@W1ck1e Die 30 Mbps was met de Ziggo Router. Ik heb nog geen tijd gehad om veel te spelen.

Intussen later nog een keer een speedtestje gedaan en intussen wel de volle 75/10 kunnen halen. De Guidion-monteur zei al dat er nog wat tijd over heen kon gaan.

Geen idee waarom dat is, maar blijkbaar gaat het modem stapsgewijs de snelheid verhogen en kijken of het stabiel is?

@SMSfreakie De wifipods zijn nog niet eens aangesloten, dat wordt stap 2.

[ Voor 9% gewijzigd door Keypunchie op 03-01-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
die wifipods hebben samen met het modem ook tijd nodig om even zich zelf goed in te regelen...
en mogelijk dat die tijdens het inregelen ook wat testen doen?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:54

MsG

Forumzwerver

Dat gefixeer op goede klantenservice heb ik op Tweakers nou nooit gesnapt. Hoe vaak heb je die als Tweaker daadwerkelijk nodig als iets gewoon werkt? En zodra iets niet werkt dan weet je toch altijd meer dan de eerstelijns die je spreekt, ongeacht het maandbedrag van de provider.

Als je de prijs hoog vind snap ik de stap naar Ziggo niet echt. Duurdere providers dan KPN (XS4All) en Ziggo ga je niet vinden.

Wat voor gegevens rollen er uit fourstack omtrent je VDSL-lijn? Wellicht zijn er ook gewoon budgetboeren met prima snelheden te vinden?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
bestaat fourstack nog dan :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
MsG schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:59:
... Als je de prijs hoog vind snap ik de stap naar Ziggo niet echt. Duurdere providers dan KPN (XS4All) en Ziggo ga je niet vinden....
Vergeleken met xs4all gaat hij minder betalen voor meer snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
@MsG
Wat voor gegevens rollen er uit fourstack omtrent je VDSL-lijn? Wellicht zijn er ook gewoon budgetboeren met prima snelheden te vinden?
Vertel jij me maar welke budget-boer pair bonding doet. Zonder pair-bonding heb ik iets van 25/5 via de DSL. Ik woon net iets minder dan een kilometer van de wijkcentrale... te dichtbij voor een FttC straatkast, te ver voor de 37b-profielen.

Overigens is het niet eens de download, het is met thuiswerken door 2 personen echt de upload die soms limiteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:54

MsG

Forumzwerver

Keypunchie schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:41:
@MsG

[...]

Vertel jij me maar welke budget-boer pair bonding doet. Zonder pair-bonding heb ik iets van 25/5 via de DSL. Ik woon net iets minder dan een kilometer van de wijkcentrale... te dichtbij voor een FttC straatkast, te ver voor de 37b-profielen.

Overigens is het niet eens de download, het is met thuiswerken door 2 personen echt de upload die soms limiteert.
Dan is het wel erg karig idd. Wist niet dat dat anno 2021 nog brak was zonder glasalternatieven. Dan rest nu weinig anders dan Ziggo inderdaad. Haal je in ieder geval precies waar je voor betaald, dat vond ik een van de voordelen aan Ziggo toen ik er destijds bij zat.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Wist niet dat dat anno 2021 nog brak was zonder glasalternatieven.
Dit is de pech van de grote steden. Utrecht in mijn geval. Daar heb je deze randgevallen en is de glasuitrol vanwege de hoge investeringskosten pas nu zo'n beetje op gang aan het komen en zal wel nog tot 2030 duren.

Intussen nog ook een inhoudelijke update. "Mijn Ziggo" is nu ook gaan werken...

Echter, als ik het modem probeer te benaderen via LAN krijg ik, nadat ik een taal kies de volgende pagina (al ruim een uur of 2)

code:
1
2
"Nieuwe update
Een ogenblik geduld. Nadat de update klaar is, kan je weer instellingen wijzigen."

Iemand een tip. De "SmartWifi" app kan ook mijn modem niet vinden :-/ (Het Wifi werkt wel)

[update]
Het lijkt erop dat de update erdoorheen is. Ik kon de wizard verder doorlopen en heb mijn modemwachtwoord gewijzigd. Helaas toen ik weer gevraagd werd om met het nieuwe wachtwoord in te loggen liep de interface vast en krijg nu:

code:
1
2
3
4
5
6
7
The connection was reset

The connection to the server was reset while the page was loading.

The site could be temporarily unavailable or too busy. Try again in a few moments.
    If you are unable to load any pages, check your computer’s network connection.
    If your computer or network is protected by a firewall or proxy, make sure that Firefox is permitted to access the Web.

[update 2]
Nadat hij nog een keer (uit zichzelf!) herstart is, kan ik nu in de interface. Is dat ding altijd zo tergend traag? Ik hoop maar dat dit updates o.i.d. is en niet dat hij elke paar uur omklappert...

[update 3]
Dit is de eerste *echte* tegenvaller en waarom dat modem oer een tijdje naa de bridgestand gaat.

Complexiteitseisen aan een wifiwachtwoord!

Minstens 10 tekens lang. Sure.

Minstens 1 hoofldetter, kleine letter en cijfer. Uhhhhhh, zit ik op de kleuterschool? Ik heb een prima all-lower-case passphrase, zodat die *en* supermakkelijk is in te voeren op een-elk apparaat, ongeacht de interface en meer dan genoeg bytes aan entropie heeft dat je hem zonder quantum-computer niet gaat hacken.

Dit is in ieder geval geen onderdeel van de Wifi-standaard, Ziggo!

Klein bier, maar wel erg frustrerend dat ik nu dus nu niet de SSID van mijn oude netwerk kan overnemen, zelfde password erop en *boem* alle apparaten zijn weer naadloos on-line.

[ Voor 58% gewijzigd door Keypunchie op 03-01-2022 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Dat gefixeer op goede klantenservice heb ik op Tweakers nou nooit gesnapt. Hoe vaak heb je die als Tweaker daadwerkelijk nodig als iets gewoon werkt? En zodra iets niet werkt dan weet je toch altijd meer dan de eerstelijns die je spreekt, ongeacht het maandbedrag van de provider.

Als je de prijs hoog vind snap ik de stap naar Ziggo niet echt. Duurdere providers dan KPN (XS4All) en Ziggo ga je niet vinden.

Je zegt het goed: ... als het werkt.
Het gaat er vooral om hoe het gaat als het niet goed werkt.

Helaas ligt de realiteit wat gecompliceerder. Mijn ervaring is dat bij de budgetboeren het zo veel lastiger is om het probleem te krijgen waar het ligt: bij de provider zelf en dat je soms uren en uren verder bent voordat dat geaccepteerd wordt.

Zolang het werkt maakt het niet uit.
Jaren geleden bij Telfort gezeten en problemen met de lijn moest opgelost worden aan de kant van de provider. Alleen al het doorkomen bij de servicedesk was een probleem met toen nog een betaald telefoonnummer.

Dat hebben de wat meer gevestigde providers echt wel beter voor elkaar. Het is niet zo dat duurder per se beter is.

@Keypunchie , in snap de frustratie met wifi, maar ergens begrijp ik Ziggo wel. Veel mensen snijden de bochten hopeloos af als het om wifi gaat en dat Ziggo dan met wat basisinstellingen probeert er nog een beetje veiligheid uit te halen begrijp ik wel. Vervelend voor mensen zoals jij die het wel goed aanpakken met lange passphrase. (ik zeg niet dat de implementatie van Ziggo steun, maar wel dat ik het begrijp.)

[ Voor 13% gewijzigd door Hann1BaL op 04-01-2022 13:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Keypunchie schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:15:
[...]
Klein bier, maar wel erg frustrerend ...
Hmmz, vind je 't erg als ik het omschrijf als "spijkers op laag water zoeken"?
Feitelijk ben je al met een heel negatieve verwachting begonnen aan deze overstap maar de issues die je ondervonden hebt zijn bepaald niet wereldschokkend. Focus je op de €5,50 die je elke maand bespaart ;o)
Dat gefixeer op goede klantenservice heb ik op Tweakers nou nooit gesnapt...
Dat, idd. KPN heeft 15 jaar lang lopen beweren dat het model van xs4all gewoon niet te betalen is en daar hebben ze gewoon gelijk in. Een helpdesk met alleen maar netwerk engineers van HBO-niveau kost klauwen met geld. Daar wil je sociologie studenten of bijstandsmoeders voor kunnen inzetten. 't Is niet voor niks dat freedom 9 €uro per maand duurder is en ik moet nog maar zien of ze dat kunnen handhaven

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:35:
[...]

Hmmz, vind je 't erg als ik het omschrijf als "spijkers op laag water zoeken"?
Feitelijk ben je al met een heel negatieve verwachting begonnen aan deze overstap maar de issues die je ondervonden hebt zijn bepaald niet wereldschokkend. Focus je op de €5,50 die je elke maand bespaart ;o)

[...]

Dat, idd. KPN heeft 15 jaar lang lopen beweren dat het model van xs4all gewoon niet te betalen is en daar hebben ze gewoon gelijk in. Een helpdesk met alleen maar netwerk engineers van HBO-niveau kost klauwen met geld. Daar wil je sociologie studenten of bijstandsmoeders voor kunnen inzetten. 't Is niet voor niks dat freedom 9 €uro per maand duurder is en ik moet nog maar zien of ze dat kunnen handhaven
KPN is beursgenoteerd en moet dus de aandeelhouders tevreden houden. verder zijn ze organisationeel en procesmatig een ontzettende moloch en een trage organisatie. Dan worden je netwerkengineers ineens vrij duur ja. Een relatief jonge organisatie als xs4all die ook nog eens een BV is heeft daar allemaal geen last van. Dat ze vervolgens van die stroperige KPN organisatie last kregen en het allemaal niet meer te betalen was...

Maar goed, offtopic.

Ontopic:
Zoals al eerder aangegeven: frizbox lekker houden, ziggo modem in bridge, op de WAN van de fritsbox, fritzbox een nieuw IP op zijn WAN laten halen en gaan. Kan de rest lekker blijven staan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

The Eagle schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:53:
[...] Een relatief jonge organisatie als xs4all die ook nog eens een BV is heeft daar allemaal geen last van...
Euh, xs4all kreeg de financiering ook niet rond, daarom moesten ze zich toen over laten nemen door KPN

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Zoals al eerder aangegeven: frizbox lekker houden, ziggo modem in bridge, op de WAN van de fritsbox, fritzbox een nieuw IP op zijn WAN laten halen en gaan. Kan de rest lekker blijven staan :)
Mijn oplossing was voor nu juist even de FritzBox in AP-modus gezet (met eigen SSID, het oude, maar de ConnectBox verzorgt DHCP). Daarmee zijn nu ook bvb. de webcams weer goed verbonden.

Twee leermomentjes:
* Als je dat doet, dan moet de kabel in een LAN-poort en juist niet in de WAN-poort.
* Dan krijgt je fritz natuurlijk ook een IP-adres van de Connect-Box en zit 'ie niet meer in zijn eigen range. Dat was ff'tjes zoeken, haha.

Vandaag alles helemaal stabiel gedraaid (kreeg ik van het thuisfront door, was zelf vandaag niet aan het thuiswerken).

Ik heb een doos van XS4All waar Fritz in moet. Dat ga ik ook gewoon netjes doen, lijkt me. Ik heb gelukkig nog wel wat oud spul liggen, die ik als lapmiddel op dezelfde manier kan inzetten, totdat ik in de eindsituatie kom.

Voor nu denk ik: iedereen bedankt voor het meedenken en meeleven! Mochten er nog hele grote zaken zijn, dan zal ik topic nog wel bijwerken, maar ik denk dat de hoogtepunten achter ons liggen.

Mijn voorlopige conclusie: De service van Ziggo is ok, met leuke medewerkers, maar wat stroperige processen. De Connectbox doet wel wat 'ie moet doen, maar is een stom ding (ik kan niet wachten tot de vrije modemkeuze werkelijkheid wordt). XS4All zal ik gaan missen, maar vooral als nostalgisch gegeven.

[edit]
@Hann1BaL Ik heb je eerste reactie als beste antwoord gemarkeerd (ondanks dat ik het (nog) niet gedaan heb). Iedereen zijn bijdragen vond ik waardevol, maar de jouwe hebben mij het meeste laten nadenken.

[ Voor 6% gewijzigd door Keypunchie op 04-01-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:59

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

W1ck1e schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:33:
[...]
Vergeleken met xs4all gaat hij minder betalen voor meer snelheid
Snelheid als in de download/uploadsnelheid is leuk als je zaken download, maar echte 'snelheid' als in hoe snel voelt het laden, komt meer van bijvoorbeeld latency. En naast stabiliteit is dat de reden dat ik nog maar een jaartje volhou bij KPN met 60/10. Ik heb ondertussen een unlimited telefoonabbo genomen om downloads wat te boosten. Liever een zeer stabiele lijn met 60mbit/s en 2-3ms ping dan 1000mb/s down en 25ms ping.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Kuusj schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:40:
[...]

Snelheid als in de download/uploadsnelheid is leuk als je zaken download, maar echte 'snelheid' als in hoe snel voelt het laden, komt meer van bijvoorbeeld latency. En naast stabiliteit is dat de reden dat ik nog maar een jaartje volhou bij KPN met 60/10. Ik heb ondertussen een unlimited telefoonabbo genomen om downloads wat te boosten. Liever een zeer stabiele lijn met 60mbit/s en 2-3ms ping dan 1000mb/s down en 25ms ping.
Ik vind dat mijn ziggo verbinding stabiel is, en met waardes van 15 (ping), 75 (down) en 10 (up) is het voor mij snel genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Toch nog even echt een beetje gal spuwen over die ConnectBox.

DHCP-reserveringen toevoegen... wat een crime! Ik heb een paar apparaten waar een "statisch" adres wel handig is (sowieso mag op mijn thuiswerk de DCHP-reservering wel langer dan een uur, zoveel apparaten zijn er niet).

Echter, niet alleen is de interface tergend traag. Nadat ik op toevoegen klik, of instellingen opslaan, klapt de Wifi er gewoon minutenlang uit. Blijkbaar de draadloze module aan het herstarten ofzo. Wat een troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
zelf ben ook geen fan van de CB..
zit nog wel eens in bij kennissen, daar staat zo`n ding. doet prima zn werk daar niet van..

maar toch vind ik het browsen etc via de CB wat minder smooth aanvoelen dan thuis met de UBC1318ZG ( en in het verleden de TC7210) bridged..

dus meestal slinger ik daar maar mn hotspot aan en surf ik via 4G/5G..

ping via 4G/5G is een keer zo hoog (12~13ms op de CB vs 24~29ms via hotspot) maar het voelt wel smoother aan :S

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Keypunchie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:12:
Toch nog even echt een beetje gal spuwen over die ConnectBox.

DHCP-reserveringen toevoegen... wat een crime! Ik heb een paar apparaten waar een "statisch" adres wel handig is (sowieso mag op mijn thuiswerk de DCHP-reservering wel langer dan een uur, zoveel apparaten zijn er niet).

Echter, niet alleen is de interface tergend traag. Nadat ik op toevoegen klik, of instellingen opslaan, klapt de Wifi er gewoon minutenlang uit. Blijkbaar de draadloze module aan het herstarten ofzo. Wat een troep.
Bel Ziggo met de vraag om je CB in bridge te zetten.
Dit is, en blijft een issue ...
Schaf een robuuste router aan ( zonder wifi )
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X SFP of één met pricewatch: MikroTik hAP ac3

Totale vrijheid en ook nog eens stabiel om gewoon te vergeten ergens in de meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ret8888
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-01-2022
Hann1BaL schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:08:

Sinds wanneer worden bestaande kpn klanten beloond??? Dan stap ik meteen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

ret8888 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:09:
[...]

Sinds wanneer worden bestaande kpn klanten beloond??? Dan stap ik meteen over.
Niet. Nieuwe klanten zoals ik wel. Volgend jaar kan Ziggo dus weer een aanbieding doen.

Lees goed hè? Ik ging dan ziggo weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghandi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-06 15:51
Ik heb zelf in het verleden ook overgestapt van XS4All. Randstad, buitengebied, 5 / 0,57 Mbit. Na een "upgrade" van het modem, was de maximale snelheid nog 3,5 Mbit (Fritzbox 7362).

Als tussenstap heb ik T-Mobile 4G voor Thuis gehad (30/5)Mbit met een databundel van 500Gb (en daarna per 5Gb gratis toevoegen). Behalve alleen IPv4 was/is dit ook een interessant product (modem in bridge mode, PfSense box er achter).

Na verhuizing had ik de keuze uit:
- Ziggo
- DSL (max 10/1)
- T-Mobile 4G

Contract met T-Mobile was ten einde, dus ik heb voor een jaar Ziggo (75/10) geprobeerd. Inprikken, modem in bridge mode en nog geen dag spijt gehad. De webinterface van de connect box is wel een beetje triest. Alleen Wifi instellen, niks geen vaste ip adressen. Maar met bridge modem speelt dat dus niet.

Nu, met IPv6 in bridge mode werkt alles, net zoals op m'n oude XS4All verbinding, voor dezelfde prijs (42,50, internet only), alleen dan 20 keer sneller.

Als ik dan toch nog wat te zeuren moet hebben, dan is het jammer dat ik geen Reverse DNS kan instellen, maar dat is eigenlijk alleen van belang bij een eigen mailserver (thuis).

Aankomend jaar komt er glasvezel, dus mogelijk straks nog een keer overstappen. Maar voor nu is Ziggo voor mij een positieve ervaring (voor wat betreft de verbinding).

Ik gebruik NLZiet voor TV, omdat ik op verschillende plekken af en toe TV kijk en er vanuit ga, dat ik ziggo een jaar zou houden

[ Voor 5% gewijzigd door Ghandi op 07-01-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Inmiddels mosterd na de maaltijd omdat je al over bent, maar toch...

Inmiddels 12 jaar met een pauze van 2 jaar Ziggo en voor het grootste deel positief. Het werkt stabiel, zelden dat het eruit ligt, de beloofde snelheid krijg je ook. Gewoon je modem in bridge laten zetten en zorgen voor een goed netwerk erachter. Lastig wordt het als je meer van ze nodig hebt.

Op een gegeven moment hadden ze me geblokkeerd en kom je er na veel moeite achter dat er vanaf mijn ip veel mails verstuurd zouden worden. Zonder dat ze logs of andere onderbouwing wilden leveren. Ik wist nergens van, maar netjes de scanner tools gedraaid die ze me opdroegen, maar daar kwam niks naar boven. En logs met iets meer info om gerichter te zoeken wilden ze me nog steeds niet geven. Vanaf dat moment werd het Kafkaiaans, want zonder dat ik zou zeggen dat ik een apparaat had gevonden dat het volgens hun tools had gedaan zouden ze me niet meer aansluiten. Maar ik ga daar niet over liegen, dus zat er niks anders op dan opzeggen en naar Telfort gaan. Daar 2 jaar zonder problemen gezeten tot we verhuisden en weer Ziggo hebben genomen.

Maar het hardnekkig weigeren van het bieden van een fatsoenlijke upload, in combinatie met de relatief hoge prijs (zeker als ik straks ook bij Ziggo voor F1 moet betalen) maken dat ik in maart als het hier in de straat ligt op glas van Tmobile overstap. Jarenlang had ik die optie niet, nu gelukkig wel.
Pagina: 1