Mijn wens is om mijn WiFi access points in een eigen netwerk te plaatsen, zodat dit los staat van de rest van mijn bekabelde netwerk (d.m.v. VLAN en subnet voor de WiFi). Ieder access point is aangesloten op een van de twee access switches (in de woonkamer en op de 1ste verdieping)
Mijn idee is om deze access switches via de OPNsense server (in de meterkast) met elkaar te verbinden. De OPNsense server functioneert dan als een soort layer 3 core switch.
Wat ik al heb geprobeerd:
Maar zodra ik deze interface omzet naar een (vergelijkbaar geconfigureerde) bridge poort gaat het mis. De apparaten die met het accesspoint verbinden krijgen geen DHCP adressen meer uitgedeeld, en ook de al met het accesspoint verbonden apparaten hebben geen connectiviteit meer met het internet e.d.
Om de bridge te configueren heb ik de documentatie van OPNsense gevolgd, maar ik ben bang dat ik toch iets over het hoofd zie: https://docs.opnsense.org/manual/how-tos/lan_bridge.html
Onderstaande is mijn bridge config:
/f/image/ofGbBSKupS8xZwSeHVG8Fvoy.png?f=fotoalbum_large)
De member interfaces zijn uiteraard ingeschakeld. Maar de configuratie van de bridge member interfaces is verder uiteraard leeg. Omdat we dit nu configureren op de bridge i.p.v. de individuele interfaces:
/f/image/Ztgf5QphO5Og8UvGcjNmZNIa.png?f=fotoalbum_large)
De configuratie van de bridge interface. (n.b. Dit werkt dus wel als ik hetzelfde configureer op een interface zonder bridge):
/f/image/raOi4EPPzjm5eEOXQ5dYtNln.png?f=fotoalbum_large)
DHCP configuratie op de bridge interface:
/f/image/kgHGLAT4kqCY1U6nyzMeKBDo.png?f=fotoalbum_large)
Wat zie ik over het hoofd? Ik vermoed iets in OPNsense in relatie tot de bridge config, maar ik weet niet waar ik het nog moet zoeken.
p.s. Waarschijnlijk ter overvloede. Mijn OPNsense server draait op Hyper-V.
Voor de bridge config heb ik de VLAN's in Hyper-V op VM niveau configureerd. OPNsense ziet dan de verschillende VLAN's als fysieke adapters. (dit is getest en werkt naar behoren)
Voor de VLAN config in OPNsense heb ik tijdelijk in Hyper-v gebruik gemaakt van een trunk configuratie d.m.v. powershell.
Mijn idee is om deze access switches via de OPNsense server (in de meterkast) met elkaar te verbinden. De OPNsense server functioneert dan als een soort layer 3 core switch.
Wat ik al heb geprobeerd:
- VLAN's configureren in OPNsense. Resultaat is twee interfaces (vlan 30 op interface X en vlan 30 op interface y), waarbij ik dus alsnog per interface layer 3 + DHCP moet configureren. Volgens mij is het hiermee onmogelijk om één layer 3 netwerk te creëren.
- Bridge tussen de twee interfaces, maar dit werkt om de een of andere rede (nog) niet.
Maar zodra ik deze interface omzet naar een (vergelijkbaar geconfigureerde) bridge poort gaat het mis. De apparaten die met het accesspoint verbinden krijgen geen DHCP adressen meer uitgedeeld, en ook de al met het accesspoint verbonden apparaten hebben geen connectiviteit meer met het internet e.d.
Om de bridge te configueren heb ik de documentatie van OPNsense gevolgd, maar ik ben bang dat ik toch iets over het hoofd zie: https://docs.opnsense.org/manual/how-tos/lan_bridge.html
Onderstaande is mijn bridge config:
/f/image/ofGbBSKupS8xZwSeHVG8Fvoy.png?f=fotoalbum_large)
De member interfaces zijn uiteraard ingeschakeld. Maar de configuratie van de bridge member interfaces is verder uiteraard leeg. Omdat we dit nu configureren op de bridge i.p.v. de individuele interfaces:
/f/image/Ztgf5QphO5Og8UvGcjNmZNIa.png?f=fotoalbum_large)
De configuratie van de bridge interface. (n.b. Dit werkt dus wel als ik hetzelfde configureer op een interface zonder bridge):
/f/image/raOi4EPPzjm5eEOXQ5dYtNln.png?f=fotoalbum_large)
DHCP configuratie op de bridge interface:
/f/image/kgHGLAT4kqCY1U6nyzMeKBDo.png?f=fotoalbum_large)
Wat zie ik over het hoofd? Ik vermoed iets in OPNsense in relatie tot de bridge config, maar ik weet niet waar ik het nog moet zoeken.
p.s. Waarschijnlijk ter overvloede. Mijn OPNsense server draait op Hyper-V.
Voor de bridge config heb ik de VLAN's in Hyper-V op VM niveau configureerd. OPNsense ziet dan de verschillende VLAN's als fysieke adapters. (dit is getest en werkt naar behoren)
Voor de VLAN config in OPNsense heb ik tijdelijk in Hyper-v gebruik gemaakt van een trunk configuratie d.m.v. powershell.
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T