Vraag

• Zwitsalhaardoen
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 26-01 15:21
Mijn vraag:

Ik heb op dit moment 16GB aan Corsair CMW16GX4M2 Z 3600C18 RAM sticks in mijn pc zitten van 3600mhz.
Nu had ik deze graag willen uitbreiden naar 32GB.

Ik zag dezelfde soort sticks staan op bol.com CMW16GX4M2 C 3600C18. ( deze komen me beter uit i.v.m. kerstpakket cadeaubon ) wat zou het verschil zijn tussen deze en mijn huidige ? Want de specs lijken me hetzelfde, beide CL18 en 3600. Toch zijn die val bol.com aanzienlijk duurder en niet ryzen optimized (geen idee wat dat inhoud ).

Kunnen deze 2 setjes tegelijk gebruikt worden zonder gedoe aangezien ze hetzelfde lijken..?
Of kan ik dan beter in 1x de Corsair 32GB CMW32GX4M2 Z 3600 C18 halen via Bol? ( en kunnen deze bij mijn 16GB voor 48GB? )

Ik ben echt een leek als het gaat om ramsticks im sorry..

Relevante software en hardware die ik gebruik

- Ryzen 9 5900x
- Gigabyte Aorus X570 ELITE
- Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600 ( CMW16GX4M2 Z 3600C18 )
- RTX 3080ti

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google ( hier staat verschil in timings? maar ze zijn beide cl18 en 3600 )

alvast bedankt ! _/-\o_

Alle reacties

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Corsair + Ryzen geeft vaak problemen, vooral als geen ryzen optimized neemt. Zoek dit forum af en dan lees je wel meer daarover.

• Zwitsalhaardoen
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 26-01 15:21
manzonderdas schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:15:
Corsair + Ryzen geeft vaak problemen, vooral als geen ryzen optimized neemt. Zoek dit forum af en dan lees je wel meer daarover.
Yes thanks !
Ik begrijp hieruit dat ik sowieso de Z variant moet nemen (optimized) en niet de C omdat het anders problemen geeft.

Is het dan wel mogelijk om de huidige 2x8 + 2x16 dims samen te voegen van type Z ? De timings zijn dan hetzelfde en beide ryzen optimized. Alleen ik moet dan de juiste versie zien te krijgen begreep ik? (4.3 etc)

• manzonderdas