Toon posts:

P1 digitale meter doorsturen

Pagina: 1
Acties:

• Stevenvanb
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21-12-2021
Hallo,
Volgende week komen ze een laadpaal met load balancing installeren. Voor die load balancing hebben ze (uiteraard) informatie nodig van de P1 poort van mijn digitale meter. Ik had verondersteld dat de laadpaal wel een soort API had waar ik de nodige informatie wel kon verstrekken (momenteel lees ik de P1 poort uit met een Raspberry die het doorgeeft aan het domotica systeem). Nu blijkt dat de laadpaal enkel werkt met een fysieke ethernet kabel van de P1 poort tot aan de laadpaal. Ik kan echter onmogelijk een nieuwe kabel trekken tussen de meter en de garage waar de laadpaal terecht komt.
Bestaat er een alternatief om toch gebruik te maken van de load balancing:
- een draadloze verzender/ontvanger systeem van het P1 signaal (na het gebruik van een P1 splitter aan mijn meter).
- een manier om met behulp van een tweede raspberry vlakbij de laadpaal het P1 signaal terug te genereren en via een P1 kabel (USB uitgang van raspberry) in de laadpaal te krijgen.
-…

Alle hulp is welkom. Alvast bedankt.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Voor de P1 poort zijn ook splitters beschikbaar. Je moet dan 1 poort als master aansluiten en een 2e poort kan er als slave aan tappen.

PS, de aansluiting tussen de P1 poort en de laadpaal is geen Ethernet. Volgens mij is dit een afgeleide van RS485...

[Voor 30% gewijzigd door Fairy op 20-12-2021 12:55]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:22

timovd

Voorsprong door techniek

Een P1 splitter?
Laatst heb ik er één overgenomen van deze Tweaker V&A aangeboden: P1 / DSMR Slimme meter WiFi gateway (niet de advertentie zelf).
Ik heb verschillende splitters geprobeerd, maar dit is de enige die wel werkte.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Stevenvanb
Bedankt alvast voor de reacties. Met een P1 splitter alleen is mijn probleem niet opgelost, dan heb ik nog steeds een kabel nodig tussen de splitter en de laadpaal (de installateur raadde me aan een ethernet kabel te voorzien). Ik heb dus een draadloze manier nodig om het P1 signaal naar mijn garage te krijgen (waar ik wel wifi heb).

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De voeding van de laadpaal komt toch ook uit de groepenkast (bij de P1) ?
Kunnen ze dan geen ethernetkabel mee leggen?

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-01 12:59
Volgens mij heb ik ooit wel eens een oplossing gezien waarbij je seriele data draadloos kan doorsturen naar een ontvanger die er weer serieel van maakt. Uiteindelijk is de p1 poort gewoon seriele data. Kan even niet meer vinden waar dat was.

Je zou met een raspberry pi de telegrammen richting de laadpaal kunnen sturen, wel een leuk projectje maar moet je maar net zin in hebben.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Stevenvanb schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:01:
Bedankt alvast voor de reacties. Met een P1 splitter alleen is mijn probleem niet opgelost, dan heb ik nog steeds een kabel nodig tussen de splitter en de laadpaal (de installateur raadde me aan een ethernet kabel te voorzien). Ik heb dus een draadloze manier nodig om het P1 signaal naar mijn garage te krijgen (waar ik wel wifi heb).
Dit snap ik niet helemaal. De installateur zegt niet voor niets dat je het best kan zorgen voor een ethernetkabel.
De stroomkabel komt ook van de meterkast af, dus zoals @AUijtdehaag ook zegt dan zou er ook voor een ethernetkabeltje toch ruimte moeten zijn. Deze kan dan als verlengde P1 poort worden gebruikt. Eventueel een stuk telefoonsnoer zou zelfs al voldoen.

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-03 15:24
Ik kan echter onmogelijk een nieuwe kabel trekken
Is het echt onmogelijk, of gewoon lastig?

Ik ken geen kant-en-klare product maar met twee ESP8266 zou je een draadloos kunnen communiceren, maar daar zal een hoop bij komen kijken serial om te zetten en daarna weer terug naar een serial signaal voor de P1 poort/Splitter.

Weet nou niet of je zo'n knutsel/hobby oplossing zou willen. Een splitter + Kabel kan een hoop gezeik schelen.

T.Net Creality 3D Printer Discord

• Stevenvanb
Christoxz schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:08:
[...]

Is het echt onmogelijk, of gewoon lastig?

Ik ken geen kant-en-klare product maar met twee ESP8266 zou je een draadloos kunnen communiceren, maar daar zal een hoop bij komen kijken serial om te zetten en daarna weer terug naar een serial signaal voor de P1 poort/Splitter.

Weet nou niet of je zo'n knutsel/hobby oplossing zou willen. Een splitter + Kabel kan een hoop gezeik schelen.
Ik ga akkoord dat splitter+kabel veruit het eenvoudigste gaat zijn. Maar samen met de stroomkabel is geen optie meer aangezien deze al een aantal jaren geleden is voorzien en nu deels in de nieuwe beton van de garage vastzit. Een nieuwe kabel betekent overal opbouw en een nieuwe sleuf naar de vrijstaande garage…

Moest er een kant en klare oplossing bestaan om serial-draadloos-serial te kunnen doen, zou dat ideaal zijn. Via een raspberry het serial signaal zelf terug te versturen is een leuk projectje maar weet niet of ik dit op een weekje klaar krijg…

• Tuskermalt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:56
Je zou kunnen kijken naar een MOXA oplossing of iets dergelijks die hebben namelijk ook een draadloze oplossing. Dan heb je een server en een client doe je er 1 aan de splitter en de andere via wifi naast de laadpaal. Is wel een hele dure oplossing maar met een beetje google heb je nog wel meer van dit soort apparaten.

En volgens mij kan het ook wel via raspberry pi. Is een lastigere oplossing en als het even niet werkt moet je zelf weer gaan troubleshooten.

Zoiets:

https://www.moxa.com/en/p...port-w2150a-w2250a-series

[Voor 9% gewijzigd door Tuskermalt op 20-12-2021 13:34. Reden: extra info]

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:56
Een Zappi kan draadloos met een Harvi in je meterkast communiceren.

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

• Christoxz
Stevenvanb schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:23:
[...]

Ik ga akkoord dat splitter+kabel veruit het eenvoudigste gaat zijn. Maar samen met de stroomkabel is geen optie meer aangezien deze al een aantal jaren geleden is voorzien en nu deels in de nieuwe beton van de garage vastzit. Een nieuwe kabel betekent overal opbouw en een nieuwe sleuf naar de vrijstaande garage…

Moest er een kant en klare oplossing bestaan om serial-draadloos-serial te kunnen doen, zou dat ideaal zijn. Via een raspberry het serial signaal zelf terug te versturen is een leuk projectje maar weet niet of ik dit op een weekje klaar krijg…
Dan begrijp ik dat dit in principe geen optie is.
Heb je aan de installateurs zelf al gevraagd voor een oplossing zonder kabel? Kan mij niet voorstellen dat je de enige bent met deze wens.
Via een raspberry het serial signaal zelf terug te versturen is een leuk projectje maar weet niet of ik dit op een weekje klaar krijg…
Een (tweede) RPi is een beetje overkill. Weet verder ook niet hoe technisch je bent, maar als je ook gewoon nog een gezin hebt is een weekje niet realistisch.

Verder heb ik ook geen ervaring met auto laders(load balancing), maar met een draadloze oplossing heb je ook meer kans op verstoringen, wat wellicht invloed heeft of je wel of niet kan laden..

Niet helemaal wat je zoekt, maar wel het begin om de data over WiFi te krijgen. Daarna moet je het weer om zetten naar Serial.
https://www.instructables.com/Serial-Port-Over-WiFi/

• Stevenvanb
Christoxz schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:45:
[...]

Dan begrijp ik dat dit in principe geen optie is.
Heb je aan de installateurs zelf al gevraagd voor een oplossing zonder kabel? Kan mij niet voorstellen dat je de enige bent met deze wens.

[...]

Een (tweede) RPi is een beetje overkill. Weet verder ook niet hoe technisch je bent, maar als je ook gewoon nog een gezin hebt is een weekje niet realistisch.

Verder heb ik ook geen ervaring met auto laders(load balancing), maar met een draadloze oplossing heb je ook meer kans op verstoringen, wat wellicht invloed heeft of je wel of niet kan laden..

Niet helemaal wat je zoekt, maar wel het begin om de data over WiFi te krijgen. Daarna moet je het weer om zetten naar Serial.
https://www.instructables.com/Serial-Port-Over-WiFi/
Ik kon het me ook moeilijk voorstellen maar een fysieke kabel was de enige oplossing die ze aanboden…

Gezien de kostprijs van die andere serial-wifi oplossingen, lijkt me een raspberry oplossing toch het eenvoudigste te zijn: kan de telegrammen via Flask server eenvoudig doorsturen van de ene raspberry (aan meter) naar de andere (aan laadpaal). Zou graag de raspberry op een veilige plaats in de garage zetten op 5 tal meter van laadpaal. Kan ik een gewone utp kabel gebruiken om naar de laadpaal te gaan? Aan laadpaal is het gewoon een rj12 connector maar hoe maak ik verbinding met raspberry als USB geen optie is daar?

• Christoxz
Stevenvanb schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:24:
[...]

Ik kon het me ook moeilijk voorstellen maar een fysieke kabel was de enige oplossing die ze aanboden…

Gezien de kostprijs van die andere serial-wifi oplossingen, lijkt me een raspberry oplossing toch het eenvoudigste te zijn: kan de telegrammen via Flask server eenvoudig doorsturen van de ene raspberry (aan meter) naar de andere (aan laadpaal). Zou graag de raspberry op een veilige plaats in de garage zetten op 5 tal meter van laadpaal. Kan ik een gewone utp kabel gebruiken om naar de laadpaal te gaan? Aan laadpaal is het gewoon een rj12 connector maar hoe maak ik verbinding met raspberry als USB geen optie is daar?
Wellicht informatie werven bij een andere installateur? Al is het alleen maar voor de kennis of er oplossingen voor bestaan.

Ik blijf een RPi overkill vinden, en zeker niet goedkoper dan twee wemosjes, die kosten paar euro per stuk in Nederland, nog goedkoper in China.
En RPi zijn op het moment toch nauwelijks te verkrijgen en je hebt die hele performance niet nodig, maar beide zijn mogelijk met vergelijkbare werkwijzen.

Maar goed:

RPI/Wemos aan de Meter -> Lees serial uit:
Communiceert dit rechtstreeks met een tweede RPI/Wemos (HTTP,MQTT o.i.d)
Mocht er internet/wifi zijn bij de lader kan je de communicatie ook laten verlopen via een database of mqtt, zo heb je geen directe verbinding met elkaar nodig.

RPI/Wemos aan de lader leest deze data weer uit (HTTP,MQTT,DB) en zet deze om naar serial en spuugt het er weer uit.

Wat je ook kan doen is op je huidige RPI een Flask page maken die continue de laatste waardens uit de serial laat zien, en een Wemos(Of overkill RPi) die continue die page request en die data uitspuugt als serial.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee