Woning is gevoelsmatig te koud

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ons huis is in 2018 opgeleverd en ik ben bezig te inventariseren hoe wij meer comfort in het huis kunnen krijgen. Wegens budget is het op EPC 0,40 gehouden met achteraf kleine aanpassingen. De verwarming staat op 20 graden en met thuis werken heb ik soms toch wel een fris gevoel (lees: ik beweeg te weinig).

Ik heb een warmtebeeld camera gekocht en gisteren door mijn huis gelopen. Een paar kieren gevonden in de aansluiting van de dakplaten en een deur die misschien iets beter afgesteld kan worden. Verder was alles best goed denk ik. We hadden de aannemer al eerder laten komen omdat vorige winter letterlijk koude lucht onder een aantal kozijnen te voelen was.

Wat mij opvalt is dat de aluminium kozijnen 12 - 14 graden zijn bij een buitentemperatuur van 6 graden en een binnentemperatuur van 20 graden. De natuurstenen vensterbanken zijn 17 ~ 18 graden.

Volgens de folder hebben de kozijnen een U waarde van 0,85. De ramen hebben een U 1,1 waarde. Zijn de bevindingen over de temperaturen normaal of is er sprake van een duidelijke koudebrug?

De aansluiting van de aluminium kozijnen met de stelkozijnen zijn met soort PUR schuim dicht gespoten, maar mijn vermoeden is dat dit niet zo heel goed is gedaan. Vorig jaar hebben we met een kaars langs de kozijnen gelopen en er was wat toch op een paar plekken die ik met kit heb geprobeerd te dichten van binnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
kiddyl schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:07:
Ons huis is in 2018 opgeleverd en ik ben bezig te inventariseren hoe wij meer comfort in het huis kunnen krijgen. Wegens budget is het op EPC 0,40 gehouden met achteraf kleine aanpassingen. De verwarming staat op 20 graden en met thuis werken heb ik soms toch wel een fris gevoel (lees: ik beweeg te weinig).

Ik heb een warmtebeeld camera gekocht en gisteren door mijn huis gelopen. Een paar kieren gevonden in de aansluiting van de dakplaten en een deur die misschien iets beter afgesteld kan worden. Verder was alles best goed denk ik. We hadden de aannemer al eerder laten komen omdat vorige winter letterlijk koude lucht onder een aantal kozijnen te voelen was.

Wat mij opvalt is dat de aluminium kozijnen 12 - 14 graden zijn bij een buitentemperatuur van 6 graden en een binnentemperatuur van 20 graden. De natuurstenen vensterbanken zijn 17 ~ 18 graden.

Volgens de folder hebben de kozijnen een U waarde van 0,85. De ramen hebben een U 1,1 waarde. Zijn de bevindingen over de temperaturen normaal of is er sprake van een duidelijke koudebrug?

De aansluiting van de aluminium kozijnen met de stelkozijnen zijn met soort PUR schuim dicht gespoten, maar mijn vermoeden is dat dit niet zo heel goed is gedaan. Vorig jaar hebben we met een kaars langs de kozijnen gelopen en er was wat toch op een paar plekken die ik met kit heb geprobeerd te dichten van binnen.
toon volledige bericht
Als je stil zit is 20 graden niet heel warm. Maar je kunt natuurlijk sloffen dragen en een vest aan doen.

Ik ben er thuis achter gekomen dat thermometers en thermostaten grote afwijkingen hebben. Destijds heb ik bij het kalibreren mijn kamerthermostaat de gemeten temperatuur met maar liefst een hele graad bijgesteld.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:01
Wellicht een idee om een infrarood paneel boven/bij je werkplek hangen. Dan hoef je niet het hele huis warmer te stoken om comfortabel te werken.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

nokiaan958GB schreef op zondag 19 december 2021 @ 23:13:
[...]

Als je stil zit is 20 graden niet heel warm. Maar je kunt natuurlijk sloffen dragen en een vest aan doen.

Ik ben er thuis achter gekomen dat thermometers en thermostaten grote afwijkingen hebben. Destijds heb ik bij het kalibreren mijn kamerthermostaat de gemeten temperatuur met maar liefst een hele graad bijgesteld.
Ook niet te vergeten dat tenzij je echt hele goede luchtdoorstroming hebt in je huis (lees: mechanische ventilatie) het best wel even kan duren voor de hele ruimte is opgewarmd.
Ik merk hier op zolder wel vaker dat het in m'n nek warm begint te worden omdat de verwarming wel warmte straalt, maar m'n voeten en benen nog echt koud zijn. In de zomer zie ik dan weer dat de thermometer bij mijn bureau 28 graden aangeeft, terwijl de mobile airco die op 25 staat al is uitgesprongen.

Tussen afwijkende meting en gewoon een temperatuurverschil in de ruimte kan dat flink wat gevoelstemperatuur schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-05 21:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
kiddyl schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:07:

toon volledige bericht
Heb je misschien een wp? of andere zltv ik zie best vaak dat mensen onbewust de "boost" missen van de stralingswarmte van een HT radiator en zetten de termostaat snel een graadje of soms 2 hoger dan ze gewend waren in de oude situatie. sommige andere passen een IR paneel toe boven een werk of zitplek. koudeval en tocht uiteraard zoveel mogelijk voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:07
Wat voor de efficiëntie en ook gevoelstemperatuur erg goed helpt zijn radiator ventilatoren. Klem je onder je radiatoren met magneten en gaan alleen aan als de verwarming aanstaat. Ik heb het bij vrienden al een keer uitgeprobeerd. Dat huis voelde eerst ook vrij koud (terwijl de thermostaat 20 graden aangaf) en na installatie van die ventilatoren 'voelde' het ook echt als 20 graden. Kosten niet verschrikkelijk veel geld en als het niet (goed genoeg) werkt kun je ze natuurlijk altijd weer retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:35
Houd er ook rekening mee dat sommige thermostaten bewust een hogere temperatuur aangeven dan wat het werkelijk is. Dus 20 graden op de thermostaat kan in werkelijkheid ook 19 graden zijn.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24
Ten eerste: regel eerst het comfort en optimaliseer daarna energie/kosten.

Het is absoluut niet vreemd om bij beter geïsoleerde huizen hoger te stoken voor comfort. Dat komt omdat er minder convectiewarmte is (radiatoren die continu op 60+ graden lopen te stoken).

Dodelijk voor comfort is tocht, koudeval en massa die koud is. Tocht is enerzijds een no-brainer: spoor het op met de hand, boterhamzakje aan stokje, vlammetje en maak het dicht met kit, pur, wol, rubber. Anderzijds is het subtiel met ventilatieroosters, mechanische afzuiging (zonder wtw). Daar kun je de aansturing soms slimmer maken of de verse lucht anders aanzuigen (bv gang ipv rooster). Zelf heb ik mijn MV CO2 gestuurd gemaakt. Onderschat bijvoorbeeld ook niet het effect van bijvoorbeeld een luchtreiniger die continu lucht in beweging houdt en als tocht kan aanvoelen.

Koudeval is een tweede. Helaas heb je maar 1.1 glas. Dat is een goed begin, maar 0.6 triple had veel kunnen schelen. Wat bij mij helpt is op koude avonden de plisegordijnen te sluiten. Dat scheelt aanzienlijk.

Koude massa los je op door continu te stoken en niet teveel (nacht)verlaging toe te passen.

Tenslotte, als je stil zit kun je ook lokaal het comfort verhogen, bv hogere temperatuur of bv IR paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat voor ventilatie heb je? Systeem C (met ventilatieroosters) of D met warmteterugwinning? Mijn ervaring is dat een warm huis met systeem C toch snel kil aanvoelt door de koude luchtstroom langs de ramen en over de vloer.

Overigens heb ik het in huis ook wel eens fris bij 20°C en stil zitten aan een computer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Vossie94 schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:08:
Wat voor de efficiëntie en ook gevoelstemperatuur erg goed helpt zijn radiator ventilatoren. Klem je onder je radiatoren met magneten en gaan alleen aan als de verwarming aanstaat. Ik heb het bij vrienden al een keer uitgeprobeerd. Dat huis voelde eerst ook vrij koud (terwijl de thermostaat 20 graden aangaf) en na installatie van die ventilatoren 'voelde' het ook echt als 20 graden. Kosten niet verschrikkelijk veel geld en als het niet (goed genoeg) werkt kun je ze natuurlijk altijd weer retourneren.
Op zich goed idee. Wel opletten dat je ze juist afstelt want als ze gaan bootsen terwijl de radiator/lucht iets te koud is dan gaat het comfort juist hard naar beneden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:14
Hoe is je luchtvochtigheid?
In deze periode bij mechanische ventilatie of WTW/Balansventialtie kan dat voor een veel te droog klimaat zorgen in je woning waardoor het koud aanvoelt.

Ook kan er tocht zijn door het ventilatiesysteem doordat koude buitenlucht wordt aangetrokken.
En bij stil zitten is simpelweg 20 graden te koud.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 20-12-2021 13:29 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik merk in mijn woning de convectie van de radiatoren. Die trekken 'frisse' lucht aan, en stuwen dat naar boven. Ik heb een poef voor de bank gezet, het scheelt enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Niet verwacht een eigen topic te hebben.

We hebben ons huis volgens EPC 0,40 laten bouwen en verder geen extra verbeteringen laten doorvoeren door een eindig budget. Volgens de EPC berekening heeft het huis bijna 1400m3 gas nodig voor verwarming en wij zitten nu op 1350m3 incl SWW. In de zomer gebruiken wij 20m3 per maand voor SWW.

We konden nog net een vergunning indienen voor gas. Mede vanwege de hoge kosten voor een warmtepomp en de wens om op gas te koken hebben we een CW5 CV.

In het huis heb ik 5 thermometers hangen waarvan ik de afwijking weet. De thermostaat zit binnen 0,5 graden met een geijkte thermometer. De muren zijn ook allemaal 20+ graden nu. Dit geeft de warmtebeeld camera ook aan.

Het is een vrij groot huis en met thuiswerken en merk dat met name mijn handen koud worden. WTW zorgt voor luchtverversing en daarmee ook een beetje luchtverplaatsing. In mijn thuiskantoor heb ik een zuig- en blaaspunt. luchtvochtigheid is 46% nu en schommelt tussen 43% - 53% in huis.

Nu bedenk ik wel dat ik mijn desktop niet meer aanzet omdat ik een laptop heb aangeschaft. Die desktop was makkelijk 250W. Vorige winter zat ik er warmer bij denk ik.

Wel heb ik vanochtend een verwarmde muismat gekocht om te kijken of dat helpt. Met opmerkingen hierboven ook naar IR panels gekeken en dat zal eventueel een volgende stap zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door kiddyl op 20-12-2021 14:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-05 13:38
Wat mij betreft zeg je het zelf al: je zit te lang stil.
Temperatuur is heel slecht waarneembaar voor het menselijk lichaam een hoogst subjectief en daarnaast ook nog onderhevig aan gewenning. Daardoor is dit op elk kantoor ook een discussiepunt, omdat het letterlijk nooit goed is.
Het menselijk lichaam is vooral goed in temperatuur verschillen waarnemen en uitermate slecht in constante temperatuur waarnemen.
Beste tip als je koude handen hebt: 5 minuten break, even koffie/thee zetten, weg van het bureau. De doorbloeding doet veel meer dan de verwarming op 25 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:57

Snuffel

Vroem!

Koude handen wijst om een suboptimale doorbloeding van je handen...
Kan je stoken wat je wilt, maar probleem ligt vaak ergens anders, zijnde niet je verwarming.
En dat kan al zijn in de houding die je aanneemt als je aan het werkt bent.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Thermisch comfort wordt hoofdzakelijk beïnvloed door:
- Binnenluchttemperatuur
- Stralingstemperatuur van omsluitende oppervlakken van de ruimte
- relatieve luchtvochtigheid (is TS zijn geval keurig)
- luchtsnelheid
- mate van kleding
- fysieke activiteit (metabolisme)
- buitentemperatuur

Het onbehagen wat jij voelt heeft waarschijnlijk te maken met stralingsasymmetrie. Een mens voelt zich behaaglijk bij een temperatuur van 20 graden én als de omgevende oppervlakken niet te koud zijn. Wordt het temperatuurverschil groter dan 4,2 K, dan is de afstraling onprettig omdat er teveel lichaamswarmte afstraalt naar omliggende oppervlakken. Daarnaast kan een te hoge luchtsnelheid in een ruimte voor tocht zorgen (ondanks dat de lucht 'warm' is). De passiefhuis eis voor het vermijden van tocht is dat de luchtverplaatsing in een ruimte niet hoger mag zijn dan 0,1 m/s.
Met het ontwerpen van passiefhuizen wordt hier exact aan gerekend. Bouwbesluit kent niet zulke eisen.

Check even of je ventilatie niet te hard staat en of de bypass niet toevallig openstaat. Daarnaast kun je de luchttemperatuur in de ruimte verhogen zodat de afstraling naar koude oppervlakken zoals ramen minder wordt. Of zoals hierboven wordt gezegd wat meer bewegen en een warme trui en sokken aantrekken ;)

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:33

Sharky

Skamn Dippy!

Ik heb wel een beetje hetzelfde als ik thuiswerk. Ik kan nog zo hard stoken, krijg het toch koud. Ik zit ook veel meer stil als ik thuiswerk, op de zaak loop ik regelmatig naar een collega in een ander kantoor voor een overleg of een praatje. Onder m'n bureau thuis staat nu een cheap ass straalkacheltje met van die warmtelampen, die houdt m'n benen en voeten warm en verwarmt het bureau een beetje van onderaf, dat scheelt echt al heel veel.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
@kiddyl niks is zo verraderlijk als temperatuur. Probleem is niet het ijken van de thermostaat, maar je eigen lichaam.
Zo heb ik dagen dat de thermostaat op 20-21 echt niet te trekken is, t-shirt pakken en uit dat kreng. Andere dagen is het trui+vest en opschroeven naar de 22 - tijd voor grote kop thee - waarna vrouwlief er stiekem 22,5 van heeft gemaakt.

Bekend experiment is bijvoorbeeld de pitcher heet water en ijswater. Men zal vrijwel altijd direct zeggen dat het water heet is als ze dat grote temperatuurverschil voelen zonder te weten wélke ze voelen. Daarna pas komt het besef/verwerking. Zo reageert het lijf ook op andere simpele subjectieve zaken als het weer buiten (wat je ziet of hoort als zonnig/grauw, winderig etc). Het merkt 'iets' dus verteld je 'iets' maar dat hoeft niet per se objectief meetbaar te zijn.
Wanneer je dan teveel en te lang stil zit, waardoor je lijf moeite krijgt om zichzelf warm te houden, krijg je hele kromme verschijnselen. Gevolg daarvan is o.a. het bekende kantoor geklaag - het is nooit goed, omdat 1 constante temperatuur gewoon niet werkt voor ons lichaam.

Beste wat je kunt doen is jezelf goed leren kennen en letten op het voldoende blijven bewegen. Daarnaast jezelf goed aankleden. Niet zozeer bedoeld als in hele warme trui ofzo. Meer praktische zin zoals sochtends een shirt+vest aandoen in plaats van die dikke truik zodat je makkelijk kunt switchen gedurende de dag afhankelijk van hoe het die dag aan voelt, of hoeveel je fysiek actief bent.

* Xanaroth schrijft vanaf EPC 0,36 met vloerverwarming, doet soms wel tig keer het vest aan en uit. Vest aan, want koud sochtends vroeg net uit bed. Vest uit, want m'n favo bureaustoel is ondertussen lekker opgewarmd. Vest aan, want ben eventjes opgestaan dus geen warme stoel meer. Weer uit want de thee was heel heet, dus nu is alles heel erg warm van binnen....

[ Voor 16% gewijzigd door Xanaroth op 20-12-2021 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Een aantal dingen die genoemd zijn herken ik. Ik heb vorige week een timer geïnstalleerd die mij elke 20 minuten een pauze laat nemen om een lange slechte houding te voorkomen. Daarnaast sinds gisteren ook een zit/sta bureau. Ik moet meer bewegen om een betere bloedsomloop te hebben. Op kantoor loop je toch even naar een collega of vergadering. Warme thee en een vest heb ik ook.

Maar mijn oorspronkelijke vraag was of ik te maken had met een koudebrug en omdat daar niemand op in is gegaan denk ik dat het wel goed zit. Ik heb vanochtend met de warmtebeeld camera binnen en buiten gelopen. De aluminium kozijnen hebben een temperatuur die vergelijkbaar is met mijn enige houten kozijn (voordeur) in huis.

Hier een detail opname van een kozijn (blauw) met de temperatuur verschillen van binnen genomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sc9F7h50xWruGlciuXCVHhE1LRg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YpOtIhn2oOkhxLrNOzA5H05k.jpg?f=user_large

Hetzelfde kozijn van de buitenkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_idApnuX6-wl5rHdX987pKq2QA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mmJzHksC94Uix3oarsnTZlFV.jpg?f=user_large

Er zijn plekken die kouder zijn, maar door de kozijn afwerking kan ik er niet zo veel aan doen. Het liefst zou ik alle houten lijsten er af willen halen om het beter af te werken, maar dat is heel veel werk en tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:00
Als je een Nest Thermostaat hebt: die zit meestal 1 a 2 graden hoger dan de daadwerkelijke temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb een koude thuiswerk kamer, geen idee waarom maar de gevoelsbeleving is inderdaad matig. Denk dat het grotendeels komt door stilzitten. Wat mij heel erg geholpen heeft is een thermoshirt en broek + fleecevest. Bij de Decathlon ben je dan voor 30 euro klaar. Heeft mij fors geholpen in de beleving van comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Snuffel schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:22:
Koude handen wijst om een suboptimale doorbloeding van je handen...
Kan je stoken wat je wilt, maar probleem ligt vaak ergens anders, zijnde niet je verwarming.
En dat kan al zijn in de houding die je aanneemt als je aan het werkt bent.
Koude handen of voeten zijn de eerste tekenen van het lichaam dat je het koud hebt, je lichaam sluit bloedvaten om je core warm te houden.

20 graden is echt niet warm hoor als je bijvoorbeeld in de tocht zit of een veel te lage luchtvochtigheid, ook als je een groot glaspartij in je woonkamer hebt kan het ondanks 20c gewoon koud aanvoelen.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 20-12-2021 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
kiddyl schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:48:
Een aantal dingen die genoemd zijn herken ik. Ik heb vorige week een timer geïnstalleerd die mij elke 20 minuten een pauze laat nemen om een lange slechte houding te voorkomen. Daarnaast sinds gisteren ook een zit/sta bureau. Ik moet meer bewegen om een betere bloedsomloop te hebben. Op kantoor loop je toch even naar een collega of vergadering. Warme thee en een vest heb ik ook.

Maar mijn oorspronkelijke vraag was of ik te maken had met een koudebrug en omdat daar niemand op in is gegaan denk ik dat het wel goed zit. Ik heb vanochtend met de warmtebeeld camera binnen en buiten gelopen. De aluminium kozijnen hebben een temperatuur die vergelijkbaar is met mijn enige houten kozijn (voordeur) in huis.

Hier een detail opname van een kozijn (blauw) met de temperatuur verschillen van binnen genomen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er zijn plekken die kouder zijn, maar door de kozijn afwerking kan ik er niet zo veel aan doen. Het liefst zou ik alle houten lijsten er af willen halen om het beter af te werken, maar dat is heel veel werk en tijd.
toon volledige bericht
Een kleine koudebrug zegt niets of je moet er letterlijk naast zitten wil je het voelen.
Hoe is je ventilatie geregeld en wat is je relatieve luchtvochtigheid in huis?

Moderne huizen kennen ook haast geen stralingswarmte meer doordat je vloerverwarming op een extreem laag temperatuur verwarmt.

En de enige verwarmingssyteem is de andere niet, als ik hier luchtverwarming aan heb stook ik hoger dan bij vloerverwarming(moet de vloerverwarming wel op een dusdanig temp stoken dat het gloeit).

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 20-12-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-05 22:48
hebben die aluminium kozijnen koudebrug onderbreking?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 08:08
kiddyl schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:48:
Gewoon een ouderwetse kruik doet ook wonderen! Bijvoorbeeld deze: https://www.voordeeldrogi...=009c8a696400353034343813

Liter water koken die erin gieten en bijvoorbeeld onder/op je voeten of op je schoot leggen. Urenlang plezier van!
Mevrouw BB-One zweert erbij (als ik zelf in een T-shirtje in huis rond loop...)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
olafmol schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:48:
Als je een Nest Thermostaat hebt: die zit meestal 1 a 2 graden hoger dan de daadwerkelijke temperatuur
We hebben hier een ATAG ketel met een Atag One thermostaat. Deze registreerd de juiste temperatuur binnen <0,5 graden bij ons.
mr_evil08 schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:26:
[...]

Een kleine koudebrug zegt niets of je moet er letterlijk naast zitten wil je het voelen.
Hoe is je ventilatie geregeld en wat is je relatieve luchtvochtigheid in huis?

Moderne huizen kennen ook haast geen stralingswarmte meer doordat je vloerverwarming op een extreem laag temperatuur verwarmt.

En de enige verwarmingssyteem is de andere niet, als ik hier luchtverwarming aan heb stook ik hoger dan bij vloerverwarming(moet de vloerverwarming wel op een dusdanig temp stoken dat het gloeit).
Hier idd vloerverwarming. Op de kamers staat de verwarming uit en is het 18 graden ongeveer. De relatieve luchtvochtigheid is dit jaar nog steeds goed (43% ~ 53%). Wij hebben een piano in de huiskamer staan en daarvoor is het belangrijk dat het niet te droog is. Vorig jaar tijdens de vorst periode ook luchtbevochtigers aan staan. Dit jaar is dat nog niet nodig geweest.
maartentmm schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:29:
hebben die aluminium kozijnen koudebrug onderbreking?
Wij hebben kozijnen van het merk Profel en het model 'Fino'. U-waarde van 0,85. Het volgende staat in het infoblad: "28 mm overlappende, holle thermische onderbreking met minimale overdracht van stralingskoude en uitstekende isolatiewaarden."

In mijn OP heb ik ook genoemd dat wij het huis comfortabeler willen maken. Ik zit te denken aan een warmtepomp. Tijdens de bouw was de meerprijs te hoog om het te overwegen zonder concessies te doen aan dingen die later veel moeilijker zijn aan te passen. Nu zou het misschien kunnen met de subsidie die verhoogd wordt. In de zomer wordt het namelijk ook te warm in ons huis. Vorig jaar was het 38 graden tijdens de hittegolf in mijn werkkamer. Zit daarom te denken aan een combinatie van een lucht/water warmtepomp voor SWW en verwarming en lucht/lucht als brijverwarming en koeling in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Hoe is je ventilatiesysteem geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
@mr_evil08 De WTW is ingeregeld door de installateur. Ik heb nog een anemometer liggen waarmee ik elk punt langs wilt gaan. Dit wil ik doen als ik geluid dempers heb geplaatst. De bypass klep zit nu dicht en ik kan geen meetbaar temperatuur verschil meten tussen de lucht die in de kamer wordt geblazen.

Vandaag scheen de zon lekker en met dezelfde temperatuur in mijn kamer heb ik het niet koud gehad. Stralingswarmte is toch wel belangrijk.

Hierboven is al een kruik genoemd en die heeft mijn vrouw. Ik heb liever niet zo'n warme kruik op mijn schoot, omdat het te warm is voor mij. Wel dus een muismat besteld die verwarmd kan worden voor mijn handen. Intussen ook naar IR panelen gekeken, maar daar wacht ik nog even mee.

Het volgende dat ik wil inregelen is de vloerverwarming zelf. Ik heb hier 10 groepen op de begane grond en alles staat nog zo ingeregeld zoals de installateur het heeft achtergelaten. Ik zie verschillende stroomsnelheden voor de groepen, maar ons gebruik van de ruimtes ik anders dan eerst gedacht. Met de warmtebeeld camera kan ik nu proberen dit per ruimte te optimaliseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
Waarom zet je om te beginnen de verwarming niet een graad hoger?
Het getal wat de thermostaat/thermometer aangeeft is niet meer dan dat, een getal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:14

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Die temperatuur van de kozijnen is wel erg laag hoor... Zelfs met in het achterhoofd dat aluminium nou niet echt super is qua isolatie.
Ik heb zojuist even de laserthermometer gebruikt: Mijn vorig jaar geplaatste kunststof kozijnen (met ondiep profiel) hebben een temperatuur tussen de 15-17 graden, met een buitentemperatuur momenteel van... -2!! Binnen is het 20 graden.
Dus ik denk dat daar ergens iets niet goed zit. Misschien lekt er koude lucht uit de spouwmuren langs je kozijnen het huis in?
Ik zou op zoek gaan naar de oorzaak, in plaats van extra kachels en andere symptoombestrijdingen in huis te halen. Dit brengt ook alleen maar blijvende extra kosten met zich mee.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Nyarlathotep schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:52:
Die temperatuur van de kozijnen is wel erg laag hoor... Zelfs met in het achterhoofd dat aluminium nou niet echt super is qua isolatie.
Ik heb zojuist even de laserthermometer gebruikt: Mijn vorig jaar geplaatste kunststof kozijnen (met ondiep profiel) hebben een temperatuur tussen de 15-17 graden, met een buitentemperatuur momenteel van... -2!! Binnen is het 20 graden.
Alu zou iets kouder kunnen zijn, maar het totale effect op comfort zal minimaal zijn. Als ik zin heb pak ik morgen ook de IR-thermometer en zal het nieuwe alu en kunststof eens meten. Helaas geen identiek profiel (alu schuifpui vs kunsstof rest).

Jaren '70 alu kozijnen was simpel: die namen gewoon de buitentemperatuur aan :+
Dus ik denk dat daar ergens iets niet goed zit. Misschien lekt er koude lucht uit de spouwmuren langs je kozijnen het huis in?
Dat kun je met deze buitentemperaturen gewoon met de hand voelen. Bij mij tochtte het onder het kozijn langs.

Heel eenvoudig te testen met plakband: koud zonder, niet koud als afgeplakt met plakband.
Na die test op de betreffende plekken PUR / kit erlangs getrokken.
Ik zou op zoek gaan naar de oorzaak, in plaats van extra kachels en andere symptoombestrijdingen in huis te halen. Dit brengt ook alleen maar blijvende extra kosten met zich mee.
Ik lees in het verhaal van topicstarter geen sterke aanwijzing dat erop wijst het er per se iets fout moet zitten. Topicstarter heeft gewoon een voor die tijd minimaal geisoleerd huis gekocht en stookt 'klassiek' zoals je met hoge temperatuur radiatoren zou doen. Dat maakt het niet minder zinloos om alles na te lopen, maar de verwachting is beperkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 21-12-2021 23:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:50
Ik vond het vandaag stervenskoud buiten en toen ik na werk thuis kwam sloeg de nest thermostaat pas van eco modus af. Het was 16 graden thuis en heb nog zeker een uur in een t-shirt in de "warmte" gezeten. Wat ik wil zeggen is dat temperatuur beleving subjectief is. Je zou eens een wandeling door het koude weer kunnen maken, als je dan terug komt dan is dat 20 graden gestookte toch best een lekker warm nest :).

Idempotent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:47
Mijn ervaring met thuiswerken is vooral: ga sochtends eerst even op pad: sinds ik de kids (op de bakfiets) wegbreng naar de opvang, heb ik het eigenlijk nooit koud als ik in mijn onverwarmde zolderhok zit (van 2018epc0,4): op de dagen dat ik dat niet doe krijg ik het wel koud en trek ik vaak een jogging broek over mijn gewone broek (mijn vrouw zegt gekscherend spouwbroek) maar dat werkt als een dolle: op kantoor zat ik op de tocht en had ik een kachel onder mijn bureau staan en was het nog niet te harden (23 graden tikte ik daar wel aan) maar ja daar had ik ook geen spouwbroek aan 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Misschien lekt er koude lucht uit de spouwmuren langs je kozijnen het huis in?
Spouwmuren in dit geval niet omdat de aluminium kozijnen binnen stelkozijnen zijn geplaatst. Ik heb foto's dat er een groen kleurige schuim is gespoten tussen de aluminium kozijnen en de stelkozijnen. Dit is waarschijnlijk niet overal even goed gedaan. Van binnen is de dagkant overal afgewerkt met een plint die ik dus het liefst er af wil halen om alles na te lopen. Helaas is dit niet een optie. De reactie van de aannemer is dat het huis niet met een luchtdichtheid eis is gebouwd.

Van buiten zie ik alleen een rubberen seal tegen de bakstenen aan. Is dit van buiten proberen te kitten een optie? Ik heb dit van buiten bij twee kozijnen nagegaan met de camera en daar was niks bijzonders te zien.

Ik heb al vorige winter 2 plekken van binnen gekit langs de dagkant afwerking die waren opgezocht met een kaars voordat ik de warmtebeeld camera had. Dat het niet overal goed is weet ik, maar proberen te verbeteren kan altijd.

Het topic over minder gas stoken met je CV heb ik vorig jaar doorgenomen. Het gas verbruik is al minder dan eerst, maar nu misschien ook optimaliseren op ruimte kwa vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:13
Ik heb een goed geisoleerd huis. Maar als ik langdurig stilzit heb ik echt 22gr nodig.
En anders is het gewoon 20gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Laatst online: 07:25
Interessant topic.

Wij hebben een soortgelijk probleem, hoewel ik denk al te weten wat het probleem is, nl de combinatie vloerverwarming BGG en (slecht ingeregelde) radiatoren 1/2e verdieping en juist die laatsten doen weinig tot niets omdat BGG al warm is (en blijft).

Ben er nog niet uit hoe dit te fixen behalve VV nog meer knijpen (staat al bijna dicht) en de radiatoren laten inregelen...

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
barry86 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:19:
Ik heb een goed geisoleerd huis. Maar als ik langdurig stilzit heb ik echt 22gr nodig.
Dat heb ik dus ook en heel veel mensen in Nederland, bankhangen of achter de computer is 20gr te koud.
Het maakt niet uit of ik met vloerverwarming of luchtverwarming stook (heb keuze uit beide).

Een fleece dekentje over de benen leggen helpt ook heel goed.

@Skyrunner Dat is een oeroud probleem en heeft weinig met vloerverwarming beneden te maken, ik ken het van vroeger bij mijn ouders, hele huis radiatoren maar als je boven later de radiator losdraaide kon je in de kou zitten want de CV/radiator heeft de stooksessie gemist.

En veelal worden radiatoren boven op 18c berekend, men gaat er vanuit dat je daar alleen slaapt in een slaapkamer, maar je kan de vloer een beetje knijpen idd of gewoon de ketel temp omhoog zetten zodat radiatoren meer doen.

[ Voor 50% gewijzigd door mr_evil08 op 22-12-2021 11:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
barry86 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:19:
Precies

Sinds ik lekkere warme sloffen aan heb tijdens het thuiswerken en als ik op de bank zit, heb ik ook niet meer de behoefte om de temperatuur naar 22 °C te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@kiddyl Mijn vriendin had ooit van de kerstman een elektrische voetverwarmer gekregen gezien al het thuiswerken. Maar zij zit op de BG die langer gestookt wordt dan mijn werkkamer op het noorden op zolder, en de vloerverwarming de hele dag door laten werken voor die 4x8 uur dat ik er zit vind ik ook een beetje onzin.

Dus die voetverwarmer heb ik nu. Briljant! Gebruikt iets van 25W ofzo en maakt snel je voeten warm. Maakt voor het totaalcomfort erg veel uit en ik begin hier op 18 graden ofzo in de ochtend. Ik hou alleen de koude handen nog over, er bestaan verwarmde muismatten maar die heb ik nog niet aangeschaft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Probeer eens koud te gaan douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:27
Hoe beleven anderen het klimaat in je huis?
Het altijd koud hebben hoeft niet alleen een technische oorzaak te hebben. O.a. stress en te weinig slaap kunnen ook dat gevoel geven.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Mijn vrouw en dochter hebben geen klachten, maar die zitten minder lang op 1 plek. Ze bewegen meer en ik zit soms lang achter mijn bureau. Vandaag bijvoorbeeld zit ik in mijn kamer met 20 graden vanaf 9 uur al in teams meetings en nu zijn we eindelijk klaar en heb ik koude handen en in mindere mate voeten.

Dit is een foto die ik nu neem nadat de meeting was afgelopen. Mijn vingers verdwijnen bijna in de achtergrond omdat ze zijn afgekoeld naar de omgevingstemperatuur :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btq4LcT-J7cw04Dt2ghMowjIeDA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m1QZx4xauzIwjYTsEdBTrUmz.jpg?f=user_large

Ik ga nu eerst een rondje lopen en daarna lunch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:16
Ik heb op mijn thuiskantoortje een airco hangen die in de winter ook voor lokale verwarming gebruikt wordt.
Tevens heb ik een voetenbankje om mijn voeten van de grond af te houden + goede werkhouding.

Evengoed krijg ik het met de instelling van 20C soms koud, simpelweg door het stil zitten.
De airco is bijvoorbeeld nu afgeslagen. Thermostaat bij mijn bureau geeft 21C aan, maar still brrrr.

[ Voor 14% gewijzigd door hackerhater op 22-12-2021 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
kiddyl schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:52:

Dit is een foto die ik nu neem nadat de meeting was afgelopen. Mijn vingers verdwijnen bijna in de achtergrond omdat ze zijn afgekoeld naar de omgevingstemperatuur :o
[Afbeelding]
Waarom is de omgevingstemperatuur maar 17 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:46

de Peer

under peer review

Rukapul schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:11:
[...]

Waarom is de omgevingstemperatuur maar 17 graden?
Dat is niet zo, het koudste op die foto is 17 graden en dat zijn zo te zien 2 ramen of iets dergelijks in de verte.
Het lichtblauwe zal rond de 20 graden liggen.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 22-12-2021 13:14 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ieny
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-05 16:50
20 graden is naar mijn opinie te koud voor de winter. Voor de verwarming weer aangaat moet die eerst onder de 20 zakken. Dus bij 19/19.5 gaat de verwarming weer aan. Aldus staat de thermostaat te laag. Zet hem op 21 dan word het niet meer zo koud. Bij jou in huis zou ik zitten te klappertanden van kou :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Ik zit ook hele dagen thuis te werken. Ik voel de kou ook. Heb laatst 1 uur gewandeld. Bij mij gaat de verwarming niet hoger dan 20, ook niet midden in de winter.

Ik kwam thuis en de temperatuur stond op 19,5. Leek wel een sauna. Ik beweeg momenteel ook te weinig. Probeer wat meer te bewegen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Ik heb net de warmtecamera gericht op de handen van mijn dochter en vrouw en die zijn helemaal uniform 33+ graden. Mijn vingers zijn nog steeds 20 graden. Nu houd ik een glas thee vast. Ik moet echt meer bewegen.

Later vandaag ga ik alle verwarming langs om te kijken of ik iets beter mijn verwarming kan inregelen, maar dat is voor het andere topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Ik ben het type dat ook nu zonder bezwaar buiten het huis hobbelt in een dun shirtje, maar ook koude vingers kan krijgen bij te lang stil zitten achter de laptop. Warme kop thee is de beste remedie. Gelukkig houdt ik van thee, en drink ik het heel de dag door :) Alleen bij hele lange meetings gaat het wel eens mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

kiddyl schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:09:
Ik heb net de warmtecamera gericht op de handen van mijn dochter en vrouw en die zijn helemaal uniform 33+ graden. Mijn vingers zijn nog steeds 20 graden. Nu houd ik een glas thee vast. Ik moet echt meer bewegen.

Later vandaag ga ik alle verwarming langs om te kijken of ik iets beter mijn verwarming kan inregelen, maar dat is voor het andere topic.
Misschien leuk / handig --> https://www.coolblue.nl/p...et-4-radiatorknoppen.html

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grifoendor
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-05 16:24
Ik draai zelf de verwarming niet hoger dan 19 graden in een oud pand in Amsterdam, maar wat voor mij het allerbeste werkt zijn echt wollen sokken of sloffen.

Sinds ik ben overgestapt van katoen naar wol heb ik het nog sporadisch koud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-05 22:56
Skyrunner schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:41:
Interessant topic.

Wij hebben een soortgelijk probleem, hoewel ik denk al te weten wat het probleem is, nl de combinatie vloerverwarming BGG en (slecht ingeregelde) radiatoren 1/2e verdieping en juist die laatsten doen weinig tot niets omdat BGG al warm is (en blijft).

Ben er nog niet uit hoe dit te fixen behalve VV nog meer knijpen (staat al bijna dicht) en de radiatoren laten inregelen...
Een klein beetje offtopic/gekaapt

In jouw geval kan een stooklijn met weersafha nkelijke regeling(war) icm het inregelen van de radiatoren goed helpen. Inregelen is overigens helemaal niet moeilijk en goed zelf te doen. Let wel op, een stooklijn is niet zuiniger dan ruimtegestuurd. Wel comfortabeler omdat je cv de hele dag warm is. Daardoor kun je op elk moment van de dag elke radiator warm laten worden. De crux zit hem in het goed inregelen zodat de CV temperatuur nog lager kan worden dan bij ruimtegestuurde strategie. Onder aan de streep kost het ons ~5% extra op het totaalverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-05 13:23
Die temperatuur van de kozijnen is wel erg laag hoor....
Dit ook aan de hand gehad met ( goedkope? ) kunstofkozijnen .

Je kan dr kunnen allerlei hoge isolatiewaardes en triple zus en zo 'het is nieuwbouw' termen tegenaan gooien maar als het niet goed inmekaar gezet is heb je er niks aan met tocht tot gevolg :
Mn kozijnen werken op kou en warmte en het glas stond er scheef in en in de hoeken voel je tocht + hoeken die elk jaar opnieuw afgekit moeten worden. Verder de verkeerde ( te kleine ) radiatoren gemonteerd dus continu aant stoken geweest .

Eens dat gevoel en beweging ook meespelen alleen je wil ook niet stoken voor de buurt dus zou je toch aanraden om dat eens verder te checken met die kozijnen of ze goed geplaatst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:17
20 graden en stilzitten is gewoonweg fris in 'standaard kantoorkledij'. Dat kan verholpen worden met extra dikke sokken of sloffen en een heerlijke trui of vest.

Maar houd er ook rekening mee dat de temperatuurweergave niet geijkt is. De 20 graden op je display haalt in praktijk misschien de 19,5 graden niet eens.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Skyrunner
  • Laatst online: 07:25
Nilvo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:18:
[...]

Een klein beetje offtopic/gekaapt

In jouw geval kan een stooklijn met weersafha nkelijke regeling(war) icm het inregelen van de radiatoren goed helpen. Inregelen is overigens helemaal niet moeilijk en goed zelf te doen. Let wel op, een stooklijn is niet zuiniger dan ruimtegestuurd. Wel comfortabeler omdat je cv de hele dag warm is. Daardoor kun je op elk moment van de dag elke radiator warm laten worden. De crux zit hem in het goed inregelen zodat de CV temperatuur nog lager kan worden dan bij ruimtegestuurde strategie. Onder aan de streep kost het ons ~5% extra op het totaalverbruik.
Hoopte dat niemand het zou zien ;-)

WAR houdt wel in dat ik mijn thermostaat (Toon) moet herbedraden omdat dat alleen werkt icm aan/uit regeling op mijn ketel. En dan het inregelen van de radiatoren, heb het al eens geprobeerd met een IR camera, bleek toch iets lastiger dan gedacht...

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:09
Hier staat wat uitleg over comfortbeleving:

https://www.techniekneder...oed-geinsoleerde-woningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Ik heb een aantal tips hier al opgevolgd en ipv van bijvoorbeeld mijn dunne 'nette sokken' nu gewoon sportsokken aantrekken heeft al iets geholpen.

Naast het in gebruik nemen van mijn sta tafel heb ik ook een programma geinstalleerd die mij actief herinnerd aan een korte pauze / bewegen: Stretchly

Ik heb gisteren ook een begin gemaakt met het waterzijdig inregelen van mijn verwarming hier. Als enige maatregel had ik de CV temperatuur verlaagd en nu probeer ik ook meer inzicht te krijgen in het CV systeem.

Dit is een radiator op de gasten kamer die ik nooit had aanstaan. Was wel 17 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIYRBtt9lEOBLf8V17RJ1Mmg5-s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FnOvhTYHG3QdTXSoAIoYy2AZ.jpg?f=user_large

Van het volgende plaatje was ik even in de war omdat de thermostaat kranen op de afvoer zitten. Ik heb moeten opzoeken wat RTL kranen betekend. De twee RTL kranen zitten op de vloerverwarming van de twee badkamers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uiuOZ22M7uZU9yvUkCLh8q-q9c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I1z77ZRUGim54c5VRlSODHfd.jpg?f=user_large

De vloerverwarming gaat nog wel wat tijd kosten.

47 graden in wordt gemengd tot 30 graden met een return van 20 graden. Gisteren het bijmengventiel iets geknepen om de temperatuur in de vloer te verhogen (warmere voeten), maar als snel ging de vloerverwarming verdeler suizen. CV inregelen is voor het andere topic.

20 graden en stilzitten in de winter is niet lekker. Terwijl ik in de zomer al bij 18 graden in een t-shirt achter mijn bureau zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
De laatste dagen van vorig jaar waren heel warm, maar nu begint het kouder te worden en zijn de maatregelen die ik heb getroffen merkbaar.
  • Verwarmde muismat is heel fijn. Koude handen zijn voorbij. Met document werk wat minder merkbaar omdat je handen dan voornamelijk op het toetsenbord liggen. Bij een korte pauze even handen op de mat
  • Zit/sta bureau geeft mogelijkheden om een meer actieve houding aan te nemen
  • Een geïsoleerde theepot voor vocht en warmte. Wel minder vaak lopen naar de keuken, maar wordt wel gecompenseert door lopen naar de WC. De grote mok wordt vrij snel koud en nu een klein theeglas die altijd warm is wanneer ik iets drink
Ik heb nu wel last van een droog huis en heb een vernevelaar aangezet in mijn kamer. Dit werkt goed tegen de droge lucht, maar voor het warmtegevoel weet ik het nog niet. Deze staat sinds vanochtend aan.

In de vakantie nog de CV ingeregeld (Ta omlaag en waterzijdig inregelen) en de rest van het huis nagelopen met hulp van de warmtebeeld camera
  • Voordeur afgesteld en sluit nu af
  • Ta omlaag van 45 graden naar 40 graden heeft geen negatieve impact op het comfort en temperatuur op de BGG en eerste verdieping. Zolder lijkt wel kouder dan voorheen. Vanochtend heb ik 14 graden gemeten. De radiotoren op zolder werden een beetje warm met de thermostaatkraan op 1. Dit ga ik nog bijhouden. Zolder is nu opslag.
  • Badkamer is nog steeds warm, maar de warme vloer is minder merkbaar geworden. Hierover al een opmerking gekregen van onze dochter :P. Misschien nog iets inregelen met de RTL ventielen
  • Ik wil nog een aantal naden dichtkitten. Moet opzoeken wat de beste kit daarvoor is. Met name in het dak zijn een paar luchtspleten zichtbaar op de warmtebeeld camera. Deze spleten zitten tussen de Isobouw Slimfix dakplaten.
  • Aluminium deur in bijkeuken valt niet helemaal dicht en is niet dicht te krijgen. Het blijft daardoor een beetje tochten. Dit is een lastige die ik ook ga bespreken met de aannemer. Met een laser lijkt het frame niet helemaal goed in 1 vlak te zitten. Wellicht met afstellen nog iets te bereiken, maar er is bijna over de hele lengte van de deur een spleet aan de kant van het slot. Is wel een deur in de kleine bijkeuken en de invloed is daardoor klein op dit moment
Het beter inregelen van de CV lijkt voor nu voor hetzelfde comfort te zorgen met 10%-15% minder verbruik volgens mindergas. Dit is ook de aanloop voor wellicht een lucht/water warmtepomp. Ik zit nu op een 6-7kW warmtepomp met een gasverbruik voor verwarming van 1150-1200m3. Volgende week de Ta nog verder verlagen voor een test.

In de vakantie heb ik 1 dag de CV op 21,5 gezet omdat we bezoek zouden krijgen, maar toen als vrij snel het gevoel dat het te warm werd in huis. Aan de ene kant denk ik ook omdat we gewend zijn om een trui te dragen. De terugkoppeling kwam ook van de dames in huis. Zelf zat ik te zweten bij een klein klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:39

DinX

Motormuis

kiddyl schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:52:
Mijn vrouw en dochter hebben geen klachten, maar die zitten minder lang op 1 plek. Ze bewegen meer en ik zit soms lang achter mijn bureau. Vandaag bijvoorbeeld zit ik in mijn kamer met 20 graden vanaf 9 uur al in teams meetings en nu zijn we eindelijk klaar en heb ik koude handen en in mindere mate voeten.

[Afbeelding]

Ik ga nu eerst een rondje lopen en daarna lunch.
Als dat effect bij je vingers enkel bij jou is en niet bij de huisgenoten kan je misschien last hebben van het Fenomeen van Raynaud?
Zelf heb ik daar ook last van. Ik loop hier als enige collega rond in m'n polo/t-shirt maar zodra het iets frisser is krijg ik last van koude/witte vingers. Dat beïnvloed ook de rest van m'n temperatuursbeleving.

Boven de 23 zweet ik volledig als een rund (ik heb voldoende spek :P). Maar ga je onder de 20 dan zal ik vrij snel in m'n handen beginnen wrijven.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
@DinX Ik heb nu iets gelezen over Raynaud en zal het in de gaten houden. Sommige punten herken ik, maar mijn vingers verkleuren niet als ik in huis zit. Wel als ik buiten ben en het koud is.

Een plaatje die ik nu net genomen heb omdat het kan. Zichtbaar is mijn verwarmde muismat met een kopje thee en mijn hand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVYtUF-EWRNzxZh38Bri-JryoeA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ly5z0MZlUNk5fNtkIUQLbg61.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Het is al een paar keer gezegd in dit topic, maar luchtvochtigheid verhogen helpt echt gigantisch. Als ik m'n bevochtiger vergeet aan te zetten voelt het soms kil in huis; zodra ik het apparaat instel op 55% jast 'ie een liter of vier per dag de lucht in en voelt het echt heerlijk warm in huis.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 19:19
Klinkt als het syndroom van Raynaud. Ik merk aan mijn vriendin ook dat er echt continu stralingswarmte moet zijn anders krijgt ze koude ledematen en heeft ze het over het algemeen koud. Vloerverwarming helpt in die zin niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Makkelijk op 10-01-2022 17:09 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1