Toon posts:

Totaaloplossing voor slimme verlichting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Wopper89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-02-2022
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar de best passende totaaloplossing voor de verlichting in onze nieuwe woning.

Onze nieuwe woning is voorzien van Peha schakelmateriaal en we hebben zowel 'normale schakelaars' (schakelwippen) als enkele draaidimmers. Daarnaast komen er natuurlijk ook wat tafellampen en staande lampen.

In onze vorige woning hadden we enkele Hue-lampen. Door vast te houden aan Hue (of vergelijkbare slimme lampen), beperken we de keuzemogelijkheden in onze gloeilampen enorm. Daarom willen we uitsluitend 'domme' gloeilampen gebruiken en het geheel op een andere manier verslimmen. We willen het schakelmateriaal graag houden zoals het nu is.

Ik kom op Tweakers enkele topics tegen over bijvoorbeeld Home Assistant en/of Shelly. Ook is apparatuur beschikbaar die compatible is met Hue. Maar eerlijk gezegd raak ik het overzicht een beetje kwijt. En dan is natuurlijk de beste optie om eens na te vragen wat mijn mede-Tweakers voor ervaringen en tips hebben.

Is het mogelijk om Hue op een dusdanige manier uit te breiden met slimme accessoires dat we bij Hue kunnen blijven? Of moeten we onze totaaloplossing in een andere hoek zoeken? Indien dat laatste: welke oplossing(en) zijn de beste en waarom?

Het beoogde eindresultaat in een notendop:

- Schakelaars moeten zowel handmatig als via een app kunnen worden bediend;
- Dimmers moeten zowel handmatig als via een app kunnen worden bediend;
- Tafellampen en staande lampen aansluiten d.m.v. smart plugs. Zeer grote voorkeur voor een dimbare optie en graag koppelbaar met een schakelaar of dimmer;
- Het totaalplaatje moet werken met Google Assistant.

Voor een oplossing zoals Home Assistant heb ik overigens nog wel een Raspberry Pi 3 in de kast liggen. Sommige andere oplossing (zoals Domoticz) zouden zelfs op mijn NAS (Synology DS416; dus geen mogelijkheden v.w.b. Docker) kunnen draaien. Daarnaast hebben we een Hue Bridge.

Ik ben erg benieuwd naar mogelijke oplossingen. Daarbij wil ik ook erg graag weten wat ik dan wel/niet nodig heb aan hardware (denk ook aan gateways/hubs).

Hopelijk heb ik hiermee onze wensen duidelijk geformuleerd. Alvast heel erg bedankt voor jullie input!

[Voor 8% gewijzigd door Wopper89 op 20-12-2021 13:15]

Alle reacties

• wj4me
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-12-2022
Een paar schoten voor open doel:
  • Elke vorm van Smart oplossing kost tijd en energie
  • Met Domestica bundel je verschillende smart oplossingen tot 1 APP
  • Je Domestica moet partner vriendelijk zijn met ouderwetse alternatieven
  • Het licht aandoen in je keuken met telefoon is een no-go; zorg dat je dit ook direct kan bedienen met bijvoorbeeld een pulsschakelaar of direct gekoppelde remote
Zelf werk ik met een PI4 en OpenHab met twee externe sensors; een voor het uitlezen van gas/elektriciteit en sedert dit jaar een universele ZigBee Hub (Conbee II). Extern een combinatie van 433, Wifi (communicatie voornamelijk via MQTT) en Zigbee om lichten te schakelen. En omdat ZIGGO de analoge radiozenders niet meer doorgeeft en een receiver extra reclame pushte op sommige zenders een tweetal PiCorePlayers die via de OpenHab APP zijn te bedienen. Zijn dit de beste keuzes? Nee, maar zo is het gegroeid.
  • Persoonlijk zou ik geen 433 meer gebruiken simpel weg omdat er geen terug melding is en ontvanger struikelt som.
  • Een tweetal compacte Smart switches (merk Nous) hebben een beperkt Wifi bereik.
  • Nog geen ervaring met Shelly maar icm een dimbare lamp kan 1 Zigbee lamp voordeliger en zuiniger zijn.
  • Een tweetal compacte Smart switch hebben een beperkt Wifi bereik.
  • Ook Wifi kan problemen opleveren; Ik heb het gevoel dat mijn Ziggo connectbox soms moeite heeft met het aantal aansluitingen, tuurlijk deze in bridge mode zetten en een fatsoenlijk router lost dit weer op
  • Vooralsnog geen problemen met ZigBee ondanks dat de PI4 in de kelder staat; maar eerdaags liggen er Lewis platen in de keuken die problemen kunnen gaan opleveren in het bereik.
Kortom vele wegen leiden naar Rome maar de weg kan tijdrovend zijn. Vindt je het leuk om te doen laat je niet ontmoedigen.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:05

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Wopper89 als je budget het toelaat zou ik all-in op Hue gaan inclusief mooie schakelaars van “Friends of Hue” van BuschJaeger of Gira.
Het voordeel is de stabiliteit van de hub, als je Pi crasht heb je ineens geen werkende verlichting meer.
Je kunt altijd nog domotica toevoegen later en via de Hue hub laten lopen.

[Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-01-2022 13:39]

• Wopper89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-02-2022
CyBeRSPiN schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:38:
@Wopper89 als je budget het toelaat zou ik all-in op Hue gaan inclusief mooie schakelaars van “Friends of Hue” van BuschJaeger of Gira.
Het voordeel is de stabiliteit van de hub, als je Pi crasht heb je ineens geen werkende verlichting meer.
Je kunt altijd nog domotica toevoegen later en via de Hue hub laten lopen.
@CyBeRSPiN
Ik heb wat informatie over de genoemde Friends of Hue-schakelaars gezocht. Als ik het goed zie, zijn dit schakelaars die Hue-lampen kunnen aansturen.

Ik snap wat je zegt en dat het praktische voordelen heeft om volledig over te gaan naar Hue. Maar dat is nou net niet de bedoeling (in ieder geval qua lampen).

Weet jij of er eenvoudige manieren zijn om een bestaande draaidimmer te vervangen door een exemplaar dat zowel via Hue app als handmatig is aan te sturen, i.c.m. bestaande 'domme' lampen?

Of zie ik hier wat mogelijkheden van de Friends of Hue-dimmers over het hoofd?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-03 14:26

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Door vast te houden aan Hue (of vergelijkbare slimme lampen), beperken we de keuzemogelijkheden in onze gloeilampen enorm.
Zou je dit iets meer toe kunnen lichten? Zelf heb ik thuis eigenlijk al mijn verlichting via Hue en herken dit eigenlijk niet. Voor die paar uitzonderlijke gevallen heb ik een zigbee inline schakelaar er tussen zitten. Aansturen gaat eigenlijk nooit via de telefoon. Gewoon FoH knoppen die exact aansluiten bij de rest van het schakelmateriaal en op elke verdieping heb ik ook nog een Home Assistant dashboard hangen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:49

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wopper89 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:08:
[...]
Weet jij of er eenvoudige manieren zijn om een bestaande draaidimmer te vervangen door een exemplaar dat zowel via Hue app als handmatig is aan te sturen, i.c.m. bestaande 'domme' lampen?
Zoiets?

Volgens de specs ook geschikt voor je PEHA materiaal.

[Voor 6% gewijzigd door Gizz op 28-02-2022 10:13]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-03 14:39
In dit geval denk ik dat je echt het beste uit bent met een oplossing die meerdere smart platformen ondersteund, inderdaad dus iets als Home assistant.

Eventueel met dongels zoals de conbee II kun je ontzettend veel merken koppelen aan die centrale domotica server. Dus Hue waar je Hue wilt gebruiken, maar andere lampen of schakelaars wanneer Hue niet toereikend is.

Een overzicht van de mogelijkheden met Home assistant (ook Google Assistant!): https://www.home-assistant.io/integrations/
Eigenlijk kunnen alle vragen beantwoord worden met een dergelijk platform. Het kost alleen wel tijd om het goed in te richten, maar als het eenmaal draait dan draait het (ik heb er al zeker een jaar niets aan gedaan).

Persoonlijk kies ik voor Home assistant met Ikea lampen en voor de dimmers heb ik een Shelly ingezet, afhankelijk van hoe je het aansluit kun je de bestaande knop blijven gebruiken of volledig weghalen. Of ik dit nog eens zou doen weet ik niet, het idee van nog meer apparaten op de wifi zint mij niet helemaal en Shelly heeft vooralsnog geen Zigbee variant. Ik neig naar een oplossing waarbij ik zoveel mogelijk op het zigbee protocol zet (zoals Hue, Ikea en nog genoeg anderen).

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Michel schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:20:
In dit geval denk ik dat je echt het beste uit bent met een oplossing die meerdere smart platformen ondersteund, inderdaad dus iets als Home assistant.
Ik ben zelf ook een groot fan en gebruiker van Home Assistant, maar ik zie niet direct iets in het lijstje met wensen van de topicstarter dat niet zou kunnen binnen Hue. Of zie ik iets over het hoofd? Ik ben geen Hue expert verder :)

Dus ja, met HA kun je nog heel veel meer. En je kunt met goedkopere onderdelen werken (Zigbee-modules van Aliexpress i.p.v. echt Hue-spul). Maar met dit wensenpakket kan het prima binnen Hue voor zover ik weet.

[Voor 7% gewijzigd door Gizz op 28-02-2022 11:25]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Michel
Gizz schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:24:
[...]

Ik ben zelf ook een groot fan en gebruiker van Home Assistant, maar ik zie niet direct iets in het lijstje met wensen van de topicstarter dat niet zou kunnen binnen Hue. Of zie ik iets over het hoofd? Ik ben geen Hue expert verder :)

Dus ja, met HA kun je nog heel veel meer. En je kunt met goedkopere onderdelen werken (Zigbee-modules van Aliexpress i.p.v. echt Hue-spul). Maar met dit wensenpakket kan het prima binnen Hue voor zover ik weet.
Je ziet over het hoofd dat de ts met hue niet de gewenste verlichting kan creëren en dus moet gaan uitwijken naar een ander merk. ;)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Michel zo lees ik zijn vraagstuk niet, want @Wopper89 schrijft:
Daarom willen we uitsluitend 'domme' gloeilampen gebruiken en het geheel op een andere manier verslimmen.
Dat betekent volgens mij met dimmers/relays aan de slag gaan om de niet-smart lampen te dimmen of schakelen. En dat kan voor zover ik weet prima met Hue-compatible materiaal :)

• Michel
Gizz schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:11:
@Michel zo lees ik zijn vraagstuk niet, want @Wopper89 schrijft:

[...]

Dat betekent volgens mij met dimmers/relays aan de slag gaan om de niet-smart lampen te dimmen of schakelen. En dat kan voor zover ik weet prima met Hue-compatible materiaal :)
Daar heb je wellicht een goed punt :P
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee