Advies lekkende nokvorst

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Ik heb advies nodig...

Tussenwoning eind jaren 90. Last van lekkage langs de gehele nok, niet alleen n.a.v. de stuifsneeuw afgelopen feburari, maar ook bij bepaalde wind, harde regen. Ik heb nooit kunnen achterhalen welke windrichting. De buren lijken er minder last tot geen van te hebben. De lekkage bij ons is van een enkele druppel tot het plaatsen van een emmer :X Gelukkig meestal een druppeltje.

Lokale dakdekker gaf onmiddelijk aan dat het de nokvorsten waren en de leeftijd. Huis is nog geen 25 jaar oud...

Nu is de dakdekker recent geweest na bijna een jaar (!). Ze hebben het oude spul onder de nokvorsten vervangen door nokvorstband + de nokvorsten zelf. Dak zelf is op orde zeggen ze, 1 gescheurde dakpan nog vervangen. 1000,- betaald voor 6 uur werk met 2 man.

Nu in 2 weken tijd vertoont de nok van binnenuit exact hetzelfde gedrag. Na forse regen toch weer druppels.

Gezien de communicatie met de dakdekker en wanneer ze weer eens tijd hebben, heb ik er weinig vertrouwen in + heb ik geen idee waar de lekkage nog meer aan kan liggen.

Ik sta open voor advies en tips over waar dit nog meer aan kan liggen en hoe ik een dakdekker zover krijg om het echt op te lossen. Google helpt niet, aangezien het woord 'nok' direct 100 pagina's aan nokvorstreparaties laat zien.

Complicerende factor is dat we het huis gaan verkopen...

[ Voor 3% gewijzigd door Motrax op 20-12-2021 06:19 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Beste antwoord (via Motrax op 17-03-2022 20:52)

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-06 09:59
Weet er niks/weinig vanaf, maar als het een paar druppels zijn, kan het dan ook condens zijn? Weet niet hoe goed geisoleerd de boel is, maar misschien in de nok juist net wat magertjes?
Als het echt doordruppelt is het natuurlijk onmogelijk condens.

Hebben de dakdekkers overigens doek gelegd onder de pannen? Als dat er netjes onder ligt kun je in die punt eigenlijk geen lekkage hebben.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-06 17:27

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Visualisatie helpt in deze wel, denk ik. Foto’s?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Falcon schreef op maandag 20 december 2021 @ 06:26:
Visualisatie helpt in deze wel, denk ik. Foto’s?
Gaat om dit soort type dak, Mansarde dak: https://nl.wikipedia.org/...stand:Mansard-section.gif

Lekkage is bij de 'ridge beam', over de gehele noklengte van 10 meter waren er voor het vervangen van de nokvorsten druppels en nu na het vervangen van de nokvorsten weer op verschillende plekken van die 10 meter toch weer druppels.

Met de stuifsneeuw was er ook lekkage bij de 'curb', maar he, dat waren ook niet normale omstandigheden.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:19
Kun je wellicht wat foto's delen van je nokvorst zoals het nu is en wellicht hoe het was?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• JDillinger
Weet er niks/weinig vanaf, maar als het een paar druppels zijn, kan het dan ook condens zijn? Weet niet hoe goed geisoleerd de boel is, maar misschien in de nok juist net wat magertjes?

Hebben de dakdekkers overigens doek gelegd onder de pannen? Als dat er netjes onder ligt kun je in die punt eigenlijk geen lekkage hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
JDillinger schreef op maandag 20 december 2021 @ 08:29:

Het was inderdaad condens! De druppels werden steeds helderder. Wat aggressiever luchten op zolder en druppels niet meer gezien, ook niet na de 6 dagen storm. Dat was een goede test, de nok is echt waterdicht.

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
Mooi! Qua permanente oplossing kun je wellicht naar betere isolatie op dat punt kijken (maar kan me je exact geschetste situatie niet meer goed herinneren). Condensvorming zal op koudste punt zijn, wat dan meestal de binnenkant van de ramen is (maar bij jou dus de nok :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
JDillinger schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 03:20:
Mooi! Qua permanente oplossing kun je wellicht naar betere isolatie op dat punt kijken (maar kan me je exact geschetste situatie niet meer goed herinneren). Condensvorming zal op koudste punt zijn, wat dan meestal de binnenkant van de ramen is (maar bij jou dus de nok :)).
We gaan verhuizen en de nieuwe eigenaren schijnen het huis van boven tot onder te willen aanpakken, over een paar weken komen diverse partijen kijken wat er moet gebeuren. Ik zal het aan ze doorgeven (y)

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wij hadden dit op de noordmuur op de tegels in de toilet beneden en de badkamer boven. Nu zijn de muren geisoleerd en is het niet meer gebeurd. Als de nieuwe eigenaar het dak isoleert zal het ook wel verholpen zijn. Ventileren moet je wel nog steeds natuurlijk, dat vind ik ook een lastige want daar wordt het ook kouder van (tenzij je een splinternieuw huis hebt, maar dan heb je deze problemen ook niet).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1