Zonnepanelen advies: String/SolarEdge of micro inverters

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxRxR
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:32
Na een recente verhuizing wil ik zonnepanelen laten installeren op ons huis.

Het hoofddak is oost-west georiënteerd, daarnaast is er evt een plat dak van de uitbouw aan de oostkant. Oostkant hoofddak zit momenteel een dakkapel over de gehele breedte. Complicerende factor is dat ik over ~5 jaar waarschijnlijk ook een dakkapel wil plaatsen aan de westkant. Nu kan ik ~5 jaar wachten en dan pas zonnepanelen installeren, of ze nu alvast leggen en accepteren dat ik over 5 jaar zeer waarschijnlijk kosten zal moeten maken om ze te demonteren en opnieuw monteren voor de dakkapel installatie. Ik wil dit laatste doen, maar dat heeft wel impact op de opties die er zullen zijn.

Ik heb de afgelopen week rondgekeken hier, maar zit nog met een aantal vragen:

SolarEdge clipping
Gezien de schaduwwerking van de dakkapel(len) verwacht ik dat enkel een stringomvormer niet optimaal werkt en SolarEdge/Tigo optimizers of micro omvormers nodig zijn? Of ga ik hier te snel over heen? Verschillende offertes hebben SolarEdge aangeraden, maar ik vraag mij af of deze voldoende spanning op zullen brengen.
Aan de oostzijde is er nu plaats voor 6 panelen per dakzijde (3 boven de dakkapel, 3 onder). Aan de westkant momenteel meer, maar dat zal ook terug gaan naar 6 zodra de dakkapel geïnstalleerd wordt.

De panelen onder de dakkapel krijgen eerder schaduw dan de panelen boven de dakkapel. Ik heb de situatie in SolarEdge designer gezet en deze voorziet een verwaarloosbare 0.01% opbrengst factor verlies. Zowel met P401 als P404. Kan ik hier vanop aan? Het lijkt alsof SolarEdge designer de schaduw wel enkel erg dichtbij de dakkapel laat vallen, echter Sunny Design geeft hier toch wel significante getallen.

Is SolarEdge hier een slimme keuze?
Members only: fotos
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zonnepanelen verplaatsen na 5 jaar naar plat dak
Is het realistisch om nu meer panelen op de westkant te leggen en zodra de dakkapel wordt geplaatst deze te verplaatsen naar het platte dak op de oostkant? Ze liggen daar minder ideaal, maar een significant deel van de terugverdientijd heb je al gehad in de eerste 5 jaar.

Hieronder heb ik nog de algemene startpost info ingevuld:
Foto's
Members only: fotos
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Beschikbare (dak)ruimte
Schuin dak aan oost en westkant. Ongeveer 6,8 bij 7,2 meter. Oostkant zit momenteel een dakkapel over de gehele breedte. Westkant zal op termijn ~5 jaar waarschijnlijk ook een dakkapel komen.
Schaduw
Vanwege de dakkapellen, zie eerder.
Jaarverbruik
4000 - 5000 kWh (wonen hier pas net, dus een grove schatting)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Doel om een een hoog rendement te halen, gezien de beperkingen verwacht ik niet dat we veel meer dan ons jaarverbruik op zullen wekken
Wie gaat het project uitvoeren
Laten uitvoeren
Bijhouden van data
Zeker, zou leuk zijn als HomeAssistant het in kan lezen, maar geen dealbreaker.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1
18x Longi 360
SolarEdge SE6K
8500E excl
1.31 E/Wp
Deze heeft de opmerking over de toekomstige dakkapel niet opgepakt. Verder lijkt de SE6K omvormer mij nogal overkill.

Offerte2
12 x Trina 390Wp (Aan de oostkant 3x boven dakkapel 3x onder)
SolarEdge SE3000H omvormer
P404 optimizers
5160 E excl
1.10 E/Wp
Volgens SolarEdge Designer zijn deze panelen niet geschikt voor P404, maar niet 100% zeker dat ik de juiste panelen gekozen heb.

Offerte3
12x DMEGC 375Wp (Aan de oostkant 3x boven dakkapel 3x onder)
Huawei omvormer, type onbekend
5x optimizers (merk?)
4709E excl
1.06 E/Wp
Volgens deze installateur was het geen optie om panelen bij installatie van de west-dakkapel naar het platte dak aan de oost kant te verplaatsen.
Regio
Noord-Brabant

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:34
Ik wordt weinig enthousiast van al deze opties.

1) omvormer inderdaad veel te zwaar, afhankelijk van dakhellingen voldoet 3680H of 4000H 1 fase. Dat is ook veel beter met 9 per zijde. (Anders kans op optimizer clipping)
2) er zijn maar een paar panelen die in dergelijke vermogens op p404 kunnen. De prijs is goed, maar als de panelen inderdaad niet op p404 kunnen is het onwaarschijnlijk dat Solaredge designer gebruikt is voor het ontwerp... 80v optimizers is overigens de juiste keuze.
3) Solaredge voor bijna zelfde prijs... Nee dus. Verder heeft Huawei 2 trackers, en strings van 3 zijn geen knappe strings, dus installateur heeft op zich gelijk over verplaatsen.
Huawei, dmecg en optimizers.... Zonneplan?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxRxR
Offerte 1 is zelfs met 6 panelen aan oostzijde en 12 aan westzijde.

Offerte 2, verwacht jij hier clipping vanwege 6 panelen per zijde waarvan er op bepaalde tijden 3 in de schaduw van de dakkapel liggen? Offerte 2 is inderdaad niet in SolarEdge designer gestopt maar in SolarMonkey. Wellicht dat je dan ook meteen weet welke aanbieder dit is?

Offerte 3 is inderdaad Zonneplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:34
Voor offerte 1 kom je dan op iets hoger vermogen, 4kW is mogelijk krap. 6 blijft denk erg ruim.

Met 6 op een zijde, ook nog met wat hinder van dakkapel... Cliptastisch is dan wel de verwachting. Met 60v optimizers is zelfs het dak met 12 net niet onafhankelijk, zelfs bij 0 schaduw.

Offerte 2 verbaast me dat je maar 0,01 clipping simuleert. Wat het in zit is lastig te zeggen zonder wat stoeien.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-05 21:42
Ik zou nog willen mee geven om de west kant gewoon vol te leggen. Daar kunnen nog 2-3 panelen bij, dit scheelt ook weer in potentiele clipping.

Mocht je over een jaar of 5 daar een dakkapel willen plaatsen dan moet je die zo laten maken dat er op het dak via het schansprincipe die 4 maar beter 6 panelen op kunnen worden gelegd. Desnoods onderkant op dakkapel bovenkant op dak.

Totdat je die nieuwe dakkapel hebt heb je in ieder geval al maximaal van het rendement en nog bestaande salderingsregeling kunnen profiteren met deze panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxRxR
Om wat uit te testen heb ik in SolarEdgeDesigner de dakhoek verhoogd van 30 graden (wat hij volgens 3DBAG.nl is) naar 40 graden om te kijken of hij hier meer clipped. De momenten waarop oost en west dan op zouden wekken zouden meer gescheiden zijn. Dit verhoogt het slechts naar 0.05% yield loss.

Is de keuze van het zonnepaneel nog kritisch voor de clipping simulatie in SolarEdgeDesigner?

Als deze clipping inderdaad binnen de perken blijft, zou SolarEdge dan hier de juiste keuze zijn? Zodat er over ~5 jaar meer flexibiliteit is om het dakkapel probleem op te lossen. Of zijn Tigo/Huawei optimizers hier even geschikt voor?

Ik zat er inderdaad ook over te denken om nu meer panelen te nemen en ze op dat moment op de nieuwe dakkapel te plaatsen, maar ik heb geen idee hoeveel extra kosten het met zich mee zou brengen om die nieuw te plaatsen dakkapel te versterken zodat er inderdaad panelen op kunnen liggen.
Pagina: 1