Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:56
Eerder vroeg ik welke internet snelheid genoeg zou zijn voor mijn situatie. Zie daar voor dit topic: Rubik_31415 in "Welke internetsnelheid heb ik nodig voor mijn gebruik?"

Nu wil ik overstappen naar T-Mobile Glasvezel 100/100 Mbit/s en ben benieuwd naar hoe ik het beste Wifi-netwerk verzorg thuis. Het is een nieuwbouw woning van drie etages, met de woonkamer beneden, slaapkamers op de eerste en kantoor op de tweede etage. Glasvezel komt binnen in de meterkast in de gang. Vanaf de meterkast ligt er een UTP naar de woonkamer en een UTP naar één van de slaapkamers.

Wat is wijsheid qua netwerk aanleggen? Wat plaats ik waar voor optimale Wifi?

Beste antwoord (via Rubik_31415 op 07-01-2022 10:09)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Router + eventuele switch op de plek waar glasvezel binnenkomt zodat je die netjes bij het modem neer kunt zetten, dan heb je alles bij elkaar. Daarna 2 accesspoints aansluiten op de aansluitingen die je op de begane grond en 1e verdieping hebt. Dat zou dekking genoeg moeten geven, ook voor de 2e verdieping.

Uiteraard wel even zoeken naar apparatuur die lekker met elkaar werkt. Accesspoints en router die goed met elkaar samenwerken is daarbij wel handig. Ik weet dat Ubiquiti dit goed kan, TP-link heeft ook goede oplossingen hiervoor. Wat je daarvoor aanschaft hangt sterk af van je kennis en kunde én vooral van je budget.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Router + eventuele switch op de plek waar glasvezel binnenkomt zodat je die netjes bij het modem neer kunt zetten, dan heb je alles bij elkaar. Daarna 2 accesspoints aansluiten op de aansluitingen die je op de begane grond en 1e verdieping hebt. Dat zou dekking genoeg moeten geven, ook voor de 2e verdieping.

Uiteraard wel even zoeken naar apparatuur die lekker met elkaar werkt. Accesspoints en router die goed met elkaar samenwerken is daarbij wel handig. Ik weet dat Ubiquiti dit goed kan, TP-link heeft ook goede oplossingen hiervoor. Wat je daarvoor aanschaft hangt sterk af van je kennis en kunde én vooral van je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
sypie schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:02:
Thanks. Qua kennis en kunde geen expert maar ook geen leek (denk ik ;)) Ik hoopte met een budget van maximaal €200 euro wel klaar te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
In dat geval zou deze wel een aardige optie zijn vermoed ik zo: pricewatch: TP-Link AX1800 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco X20 (set van 2 s...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:38

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik zou dan twee Ubiquiti AP AC Lites nemen en twee USW Flex Mini switches.
Denk dat je wel af kan met 5 poorten.

Heb je het gehele systeem 1 systeem en 1 beheertool (unifi controller).

De switches leg je in de meterkast en achter je TV voor het andere spul.

Ze (de access points) horen wel aan een muur of plafond te hangen en hebben stroom nodig middels PoE injector (meegeleverd). Wil je PoE gebruiken, dan kost een PoE switch minimaal 6 tientjes (TP-Link SG105PE of 108 PE)

Maar ik ben bevooroordeeld, ik heb een volledig Unifi netwerk inmiddels :+

[ Voor 9% gewijzigd door nelizmastr op 19-12-2021 21:24 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
Even checken hoe de opstelling zou zijn, klopt dit?

Glasvezel aansluiting
----------------------------> Modem van T-Mobile
-----------------------------------------------------------> AP in de woonkamer
-----------------------------------------------------------> AP in de slaapkamer

De modem van T-Mobile (pricewatch: ZyXEL VMG8825-T50K) kan ik volgens mij als router gebruiken. Is dat aan te raden of adviseer je daar een eigen router aan te hangen? Volgens mij beschikt die van T-Mobile niet over een bridge-modus...

Mogelijk wil ik ook een switch in de woonkamer plaatsen, zodat ik daar één AP, televisie en PlayStation op kan aansluiten. Wat is de meerwaarde van ook een switch in de meterkast?

PS. ik heb nog een TP-LINK C7 van Ziggo liggen, mocht die ergens in deze setup van pas komen _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Rubik_31415 op 20-12-2021 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:22
Die tot link komt goed van pas om naar de tweedehands winkel te brengen.
Voordeel switch in meterkast: ik neem aan dat de kabel naar slaapkamer uitkomt in de meterkast?
Op zich kan je gewoon dat t mobile ding gebruiken. Afhankelijk van grootte woning heb je niet eens een ap nodig in woonkamer.

Wil je in tuin wifi? Dit is wel een probleem, gezien je vaak geen goed signaal over houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
99ruud99 schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:51:
Die tot link komt goed van pas om naar de tweedehands winkel te brengen.
Haha, zo'n gevoel had ik al maar bedankt voor de bevestiging! :P
99ruud99 schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:51:
Voordeel switch in meterkast: ik neem aan dat de kabel naar slaapkamer uitkomt in de meterkast?
Op zich kan je gewoon dat t mobile ding gebruiken. Afhankelijk van grootte woning heb je niet eens een ap nodig in woonkamer.
Ja, de kabel naar de slaapkamer (en die naar de woonkamer) komt in de meterkast uit. Het is nieuwbouw van 3 etages en allemaal behoorlijk geïsoleerd, dus een AP is wel lekker.

Zou dit - incl. switches - dan een logische opstelling zijn?

---------->Glasvezel in de meterkast
--------------------> Modem/Router van T-Mobile in de meterkast
------------------------------> Switch in de meterkast
----------------------------------------> Switch in de woonkamer
--------------------------------------------------> AP in de woonkamer
--------------------------------------------------> TV
--------------------------------------------------> PlayStation
----------------------------------------> AP in de slaapkamer

Kunnen de AP in de slaapkamer en de Switch in de woonkamer rechtstreeks op de Modem/Route van TM? Misschien begrijp ik het niet maar zie de meerwaarde van die Switch in de meterkast niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:22
switch n meterkast is niet nodig - dat ding van tmobile heeft 4 poorten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
99ruud99 schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:47: