Toon posts:

Benedenverdieping verbouwen, maar hoe?

Pagina: 1
Acties:

• chefswitch
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-03 21:07
Onze keuken is toe aan vervanging. Als we die toch gaan vervangen, dan willen we ook gelijk de hele beneden verdieping aanpassen aan onze wensen.
De plattegrond is als volgt:

Ik zou graag de woonkamer aan de tuinzijde hebben, en de keuken verplaatsen naar de voorkant.
De kozijnen aan de achterzijde zouden we dan willen vervangen door een schuifpui over de gehele breedte van het huis.

Doordat ik niet met mijn rug naar de deur wil zitten (een tic, ik weet het), en we een open trap hebben langs de lange zijde van de woonkamer, kom ik qua indeling uit op een keuken aan de voorzijde met daarin ook de eettafel.

Naast het verplaatsen van de keuken en het aanpassen van de achterpui willen we ook oude (als bijverwarming fungerende) vloerverwarming vervangen door nieuwe vloerverwaming.

Hebben jullie nog ideeën over de indeling? En wat is een handige volgorde van klussen?

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:21
De indeling is helemaal aan jou natuurlijk. Qua volgorde: was je van plan dit zelf te doen? Anders: zoek een aannemer (succes) en dan kan je dat met hem/haar overleggen toch?

Roomba E5 te koop

• chefswitch
Mijn idee is om, door het grote probleem met aannemers, te kijken om met losse opdrachten te werken.
Leidingwerk voor de keuken verleggen kunnen we zelf, vloerverwarming, kozijnen en keuken plaatsen wil ik wel uitbesteden.

Alles bij losse partijen maakt dat ik niet goed weet wat handig is.

En qua indeling, je hebt helemaal gelijk. Maar soms zijn er hier briljante ideeën van anderen. Dus mocht iemand die hebben: altijd welkom!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:05
Ten eerste is het lastig om advies te geven zonder budget. Is dat 10k of 100k? Dat bepaalt een heleboel.

Verder laat dingen om aan te denken:

- Hoe is de vloerisolatie of wil je dat ook aanpakken?
- Ga je ook draagmuren slopen? Denk aan keukenmuur of achterwand. Dan moet je een vergunning aanvragen en bouwtekeningen/constructie berekeningen laten maken.
- Kan je geen uitbouw maken? Dat verhoogt de waarde meer dan wat je nu van plan bent.

Verder is een keuken meestal minimaal 60cm diep, dus ik betwijfel of dat gaat lukken met dat raam. En de ruimte voor die eettafel lijkt er krap. Maar goed, ben zelf zeker geen architect.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:21
Je wil dus eigenlijk zelf de "aannemer" zijn en de hele verbouwing plannen? Dan is mijn advies: doe dat niet. Besteed het uit. Kost misschien iets meer maar scheelt je heel veel slapeloze nachten en je hebt één aanspreekpunt mocht er iets niet goed zijn.

Roomba E5 te koop

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:51
chefswitch schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:26:
Onze keuken is toe aan vervanging. Als we die toch gaan vervangen, dan willen we ook gelijk de hele beneden verdieping aanpassen aan onze wensen.
Ik ben wat voor je gaan puzzelen, maar dat valt nog niet mee. Dat brengt me op de vraag: waarom wil je de keuken naar de voorkant brengen? Je zou ook de nieuwe ruimte aan de tuinkant kunnen gebruiken voor een mooie woonkeuken? Dan is de trap minder storend aanwezig en je komt met je indeling wat comfortabeler uit.

Ik begrijp uit je tekening dat je de trap vanaf de tuinkant omhoog loopt? Of gaat ie met een bochtje linksom?
En ik heb ook de vraag die anderen ook hebben: heb je ruimte:budget voor een uitbouw?
Verder haal je zelf de muur tussen keuken en woonkamer weg. Klopt het dat het geen dragende muur is? (Dat maakt het weer wat makkelijker).

• chefswitch
Toke_gt schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:46:
[...]

Ik ben wat voor je gaan puzzelen, maar dat valt nog niet mee. Dat brengt me op de vraag: waarom wil je de keuken naar de voorkant brengen? Je zou ook de nieuwe ruimte aan de tuinkant kunnen gebruiken voor een mooie woonkeuken? Dan is de trap minder storend aanwezig en je komt met je indeling wat comfortabeler uit.

Ik begrijp uit je tekening dat je de trap vanaf de tuinkant omhoog loopt? Of gaat ie met een bochtje linksom?
En ik heb ook de vraag die anderen ook hebben: heb je ruimte:budget voor een uitbouw?
Verder haal je zelf de muur tussen keuken en woonkamer weg. Klopt het dat het geen dragende muur is? (Dat maakt het weer wat makkelijker).
We willen graag de woonkamer aan de tuinkant, omdat we daar veel meer en vaker zijn dan in de keuken/aan de tafel. Het uitzicht naar buiten zonder langslopende mensen, en zelf meer kunnen genieten van de tuin vinden we (lees:mijn vrouw) erg fijn. De tuin is maar 11 meter diep, en we zijn graag buiten, dus een uitbouw vinden we zonde van de ruimte die we op de tuin moeten inleveren. Dat is dus echt een no go.

De keukenmuur is geen draagmuur, die kan er makkelijk uit dus dat scheelt. Qua budget, we hebben geen vast budget. We rekenen nu op ca 40K, maar als dit meer moet worden dan zit er voldoende ruimte in de hypotheek om hier eventueel iets mee te doen.

De trap heeft onderaan een bochtje, dat hebben we al eens laten aanpassen. Scheelt toch weer iets qua ruimte.

• chefswitch
sig69 schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:11:
Je wil dus eigenlijk zelf de "aannemer" zijn en de hele verbouwing plannen? Dan is mijn advies: doe dat niet. Besteed het uit. Kost misschien iets meer maar scheelt je heel veel slapeloze nachten en je hebt één aanspreekpunt mocht er iets niet goed zijn.
Goed, dan gaan we daar toch nog eens over nadenken. Tot nu toe alle verbouwingen zonder aannemer gedaan, dus vandaar dat ik dat wel weer als optie zag.
De kosten voor een aannemer zijn ook niet per se waar ik tegen aan loop, maar de drukte bij goede aannemers.
Ik dacht als ik het zie als losse klussen:
- Alles slopen
- Nieuwe kozijnen er in voor en achter.
- Vloerverwarming aanleggen.
- Nieuwe keuken plaatsen
- PVC vloer er in

Dan kan ik zelf prima alles regelen en al deze dingen één voor één regelen.
Jij ziet een risico begrjjp ik. Waar zit hem dat precies in?

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:30

MLLL

Palm Treo 650

Voor deze werkzaamheden zou ik ook geen aannemer inschakelen.

Alle werkzaamheden zijn apart van elkaar te realiseren.

[Voor 32% gewijzigd door MLLL op 27-12-2021 12:55]

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-03 05:05
Ik ga komend jaar ook de hele benedenverdieping aanpakken en besteed het deels uit (keuken, vloerverwarming, toilet). Ik zie eerlijk gezegd ook niet waarom je hiervoor persé een aannemer in moet schakelen. Wat je van plan bent moet toch prima in eigen beheer kunnen? Ben wel benieuwd waarom het af te raden is.

• chefswitch
Thijskoman schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:53:
Ik ga komend jaar ook de hele benedenverdieping aanpakken en besteed het deels uit (keuken, vloerverwarming, toilet). Ik zie eerlijk gezegd ook niet waarom je hiervoor persé een aannemer in moet schakelen. Wat je van plan bent moet toch prima in eigen beheer kunnen? Ben wel benieuwd waarom het af te raden is.
Heb jij al een goede partij voor vloerverwarming gevonden? Ik ben nog aan het rondkijken, dus alle tips zijn welkom.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:42
sig69 schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:11:
Wat is van mensen ome heen hoor is dat je er dan zelf nog net zo druk mee bent. Plus dat je niet in de hand hebt welke partijen bij jou over de vloer komen.

Dit is nou ook weer geen enorme verbouwing. Dus ik zou t lekker als losse klussen uitbesteden.

• Toke_gt
chefswitch schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:26:

Ik zou graag de woonkamer aan de tuinzijde hebben, en de keuken verplaatsen naar de voorkant.
De kozijnen aan de achterzijde zouden we dan willen vervangen door een schuifpui over de gehele breedte van het huis.
(..)
Hebben jullie nog ideeën over de indeling? En wat is een handige volgorde van klussen?
Ik zou nog een schetsje met je delen. Zie hieronder. Volgens mij bereik je het mooiste effect als je de kamer visueel in tweeën deelt. Dan kan door de achterwand van het keukenblok dat dwars in de kamer staat, als achterwand voor je (hoek)bank te gebruiken. Je zou daar ook een open kast kunnen zetten, die je woongedeelte nog iets meer afzondert. Dat hoeft natuurlijk niet per se, maar je voorkomt daarmee het gevoel dat je in je keuken ‘woont’.
Ik zou dan inderdaad wel de schuifpui doen, omdat je anders tegen de muur tussen deur en raam blijft kijken. Handigste is de doorloop naar buiten (openschuivend deel) aan de linkerzijde te maken, dan hoef je daar met de inrichting van je zithoek geen rekening mee te houden.
Verder is voor mij dan nog even een vraag waar je bijvoorbeeld een televisie zou willen plaatsen. Zou die op een kastje naast de trap kunnen? Of is dat te ver weg?

Jij had zelf een ronde eethoek ingetekend, daar heb ik een rechthoekige tafel van gemaakt. Die neemt minder ruimte in de beslag en is makkelijker in gebruik. Ben je bijvoorbeeld met ‘n tweeën, dan kun je tafel ook met de lange zijde tegen de muur zetten zodat je meer loopruimte in je keuken hebt.
Hopelijk kun je je gedachten zo wat verder vormen. Succes.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:59
Ook overwogen de woning aan de tuinzijde 2-4 meter uit te bouwen? Geeft je zeker met jouw brede woning veel mogelijkheden. Kan je direct de vloerverwarming doorleggen ;)

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-03 05:05
chefswitch schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:09:
[...]

Heb jij al een goede partij voor vloerverwarming gevonden? Ik ben nog aan het rondkijken, dus alle tips zijn welkom.
Ben ook nog aan het oriënteren, maar heb een lokaal bedrijf op het oog die ook het loodgieterswerk voor de keuken en toilet zou kunnen doen. Dat zou wel mooi zijn als e.e.a. gecombineerd kan worden.

• Toke_gt
caspervc schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:33:
Ook overwogen de woning aan de tuinzijde 2-4 meter uit te bouwen? Geeft je zeker met jouw brede woning veel mogelijkheden. Kan je direct de vloerverwarming doorleggen ;)
Eerder antwoord van @chefswitch
De tuin is maar 11 meter diep, en we zijn graag buiten, dus een uitbouw vinden we zonde van de ruimte die we op de tuin moeten inleveren. Dat is dus echt een no go.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee