Vraag

• bekhele
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-07-2022
Ik zoek een?
momenteel staat mijn OS op een redelijk bejaarde ssd :
pricewatch: Kingston SSDNow V300 120GB

om deze te vervangen overweeg ik ofwel een betere SATA 3s ofwel 1 van mijn 2 M2 slots voor een 3.0 schijf.(1 zal worden ingenomen door een drive puur voor gaming)

de reden waarom ik dit vraag is simpelweg indien het verschil in die prestaties eigenlijk minimaal zijn ( puur voor OS) verkies ik mogelijk toch liever de SATA aansluiting zodat ik een M2 slot vrijhou voor andere latere toepassingen en uitbreidingen(ik ga mij meer op video bewerking territory begeven)
voorts weet ik dat ik bij 2 bezette M2 slots 4 Sata aansluitingen overhou op mijn moederbord,wat pirma is

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
[i] louter puur windows op runnen/i]

modellen die ik overweeg voor beide beide denkpistes zijn:
pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 250GB

en
pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB

Ik vind beide momenteel voor rond de 40€ terug wat prima is.
maar prijs is niet mijn grootste zorg, ik wil vooral weten of dit een zinnige redenering is of raden jullie toch aan om dat M2 slot in te palmen

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik zou vooral niet weer gaan sappelen met een kleine hoeveelheid opslag en meteen doorpakken naar een 512GB of 1TB exemplaar. Een keer een extra krantenwijk ( :+ ) lopen en je bent er.

• bekhele
br00ky schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:42:
Ik zou vooral niet weer gaan sappelen met een kleine hoeveelheid opslag en meteen doorpakken naar een 512GB of 1TB exemplaar. Een keer een extra krantenwijk ( :+ ) lopen en je bent er.
zoals in mijn originele post, het zal puur enkel en alleen zijn om mijn Os op te draaien(en wat files te back uppen). voor puur massa opslag doe ik vooralsnog beroep op verschillende HDD en daarvan heb ik zo'n 15TB beschikbaar intern en extern :)

en 1 slot zal dus reeds worden ingenomen door een grotere schijf puur exclusief voor games om te stallen.
dus meer uitgeven aan meer opslag die compleet niet nodig is,waarom zou ik dat doen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:40
Met een (snelle) SSD kun je gewoon OS, games, programma's op 1 exemplaar runnen, zou er zeker geen kleintje bij kopen alleen voor OS, totaal niet nodig.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:15
Welke cpu en moederbord heb je?

Waarom niet pricewatch: PNY XLR8 CS3030 500GB?

• bekhele
ALS ik voor die piste ga zal ik ze overwegen, maar dat was totaal mijn vraag ook niet..ik kan enkel maar herhalen, meer opslag is niet noodzakelijk voor deze schijf.

pricewatch: Intel Core i7-10700K Boxed

en
pricewatch: ASUS ROG Strix Z490-F Gaming

• Uszka
bekhele schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:26:
[...]

ALS ik voor die piste ga zal ik ze overwegen, maar dat was totaal mijn vraag ook niet..ik kan enkel maar herhalen, meer opslag is niet noodzakelijk voor deze schijf.
500GB voor een veel lagere prijs dan een 250GB 970 Evo en maar €2,- duurder dan een 250GB MX500. Zou je het raar vinden als ik je niet begrijp? Meer opslag doet geen pijn, zelfs niet in de portemonnee deze keer.

En wat betreft cpu en moederbord: gewoon een NVME erin want 2,5" sata is behoorlijk achterhaald in een zo goed als nieuw systeem.

• bekhele
mitsumark schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:55:
Meet een (snelle) SSD kun je gewoon OS, games, programma's op 1 exemplaar runnen, zou er zeker geen kleintje bij kopen alleen voor OS, totaal niet nodig.
mss voor jou niet, maar ik verkies dat om verscheidene praktische redenen volstrekt geschieden te houden.ik heb goeie redenen waarom ik deze vraag stel

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Als je er zo over denkt is het imo duidelijk, de Crucial, want de Samsung is véél te duur voor wat je er voor krijgt.

Het verschil in snelheid tussen nvme en sata is voor je OS geneuzel in de marge, dus koop je de goedkoopste. Simpel. Voor die usecase is het niet spannend wat voor SSD het is.

Veel plezier ermee :).

[Voor 38% gewijzigd door br00ky op 19-12-2021 21:52]

• bekhele
Uszka schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:34:
[...]

500GB voor een veel lagere prijs dan een 250GB 970 Evo en maar €2,- duurder dan een 250GB MX500. Zou je het raar vinden als ik je niet begrijp? Meer opslag doet geen pijn, zelfs niet in de portemonnee deze keer.

En wat betreft cpu en moederbord: gewoon een NVME erin want 2,5" sata is behoorlijk achterhaald in een zo goed als nieuw systeem.
mijn vraag wordt echt compleet niet begrepen. ik zal het tot in detail uitleggen.

1 ja ik wil een aparte schijf louter voor een OS want. ik ga zoals gepost reeds een slot bezetten met grote capaciteit maar puur voor games. die schijf zal echter op meerdere toestellen gebruikt worden en voor sommige korte periodes soms zelfs gewoon niet in mijn bezit zijn.. vandaar, wens ik een aparte schijf louter voor OS zodat ik mijn main toestel ten alle tijden kan blijven gebruiken

2 mijn vraag was of dit nuttig was via een SATA of M2 slot want:
als ik dat m2 slot vrijhou, kan ik later en nu dus niet daar alsnog een grotere ssd drive in plaatsen( omdat video bewerking steeds meer een ding aan het worden is,) maar dat zal pas binnen enkele maanden te overwegen vallen.als het verschil in prestatie tussen sata 3 en M2 klein is louter voor een OS op te draaien, dan verkies ik om mijn 2é M2
slot vrij te houden voor een eventuele latere uitbreiding.

de prijs en capaciteit zijn totaal niet va neen isue, want het zal niet gebruikt worden om veel bij op te slaan

• bekhele
br00ky schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:50:
Als je er zo over denkt is het imo duidelijk, de Crucial, want de Samsung is véél te duur voor wat je er voor krijgt.

Veel plezier ermee :).
nee hoor die samsung kan je voor 39 euries al krijgen, anderhalve euro goedkoper zelfs dan de Crucial

https://www.amazon.nl/dp/...ref_=lv_ov_lig_dp_it&th=1

dus het is niet om budgettaire reden maar louter praktisch

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Overigens, als je er echt alleen je OS op kwijt wilt, waarom niet gewoon je Kingston houden? Dat moet ruim voldoende zijn voor de Windows-dir + wat extra's.

Waarom wil je die überhaupt vervangen?

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-02 13:39
Ik heb ook lang een kleine OS SSD gebruikt. Om precies te zijn een Intel 520 120 GB, Crucial MX100 256GB en Samsung 960 250 GB (NVME). Voordeel is dat je vrij eenvoudig volledige partitie backups kunt maken en dat de boel los van je games/data draait.

Maar tegenwoordig toch overstag naar een 1 TB variant van de Samsung 970 evo. Dit omdat het aantal m2 sloten dermate beperkt is dat het zonde is om daar een kleine m2 ssd in te doen. Dus tegenwoordig ziet het er zo uit:

https://tweakers.net/i/nkjCnGUy0SE536clkePfcsHP968=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PNFeJciF2oEtQp45BkzZAkXI.png?f=fotoalbum_large
Maak nu alleen partitie backups van C en de data valt volledig onder Onedrive.

Als je games wil uitwisselen met andere systemen dan zou ik dat zelf niet zo snel met M2 combineren. Puur omdat je dan met je tengels wel erg vaak aan je componenten komt. Afhankelijk van de keuze van het slot moet ook de videokaart eruit om erbij te kunnen. Een alternatief zou een externe USB 3.1 M.2 docking kunnen zijn maar ook dan verlies je natuurlijk wel wat performance. Tevens had ik pas een Icydock die resulteerde in datacorruptie (gelukkig gechecked). Recent was de 870 QVO 4TB in de aanbieding voor 230 euro. Die ouderwetse SSD's zijn wat dat betreft wat robuustrer en wat makkelijker uit te wisselen.

Hoe dan ook zou ik in geen geval de Crucial MX500 nemen omdat die bekend staat om zijn performance degradatie; http://www.cdrlabs.com/re...e-and-final-thoughts.html In mijn ervaring kun je dan elke 6 maanden een secure erase en een image gaan terugzetten om de boel weer vlot te krijgen...

Toch liever klein? pricewatch: Samsung 980 250GB

[Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 19-12-2021 22:06]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Uszka
bekhele schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:51:
[...]

mijn vraag wordt echt compleet niet begrepen. ik zal het tot in detail uitleggen.

1 ja ik wil een aparte schijf louter voor een OS want. ik ga zoals gepost reeds een slot bezetten met grote capaciteit maar puur voor games. die schijf zal echter op meerdere toestellen gebruikt worden en voor sommige korte periodes soms zelfs gewoon niet in mijn bezit zijn.. vandaar, wens ik een aparte schijf louter voor OS zodat ik mijn main toestel ten alle tijden kan blijven gebruiken
Een interne NVME als verwisselbare schijf gebruiken is niet verstandig. Doe het dan in een externe behuizing met USB-C.
2 mijn vraag was of dit nuttig was via een SATA of M2 slot want:
als ik dat m2 slot vrijhou, kan ik later en nu dus niet daar alsnog een grotere ssd drive in plaatsen( omdat video bewerking steeds meer een ding aan het worden is,) maar dat zal pas binnen enkele maanden te overwegen vallen.als het verschil in prestatie tussen sata 3 en M2 klein is louter voor een OS op te draaien, dan verkies ik om mijn 2é M2
slot vrij te houden voor een eventuele latere uitbreiding.

de prijs en capaciteit zijn totaal niet va neen isue, want het zal niet gebruikt worden om veel bij op te slaan
Als je nu een 500GB neemt ipv 250GB hoef je later niet uit te breiden.

En zoals ik zei:
Uszka schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:34:
[...]
2,5" sata is behoorlijk achterhaald in een zo goed als nieuw systeem.

• bekhele
br00ky schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:56:
Overigens, als je er echt alleen je OS op kwijt wilt, waarom niet gewoon je Kingston houden? Dat moet ruim voldoende zijn voor de Windows-dir + wat extra's.

Waarom wil je die überhaupt vervangen?
is die niet wat oud tegenover hedendaagse standaarden? is straks haast bijna 10 jaar oud ondertussen toch wel :) ik kan me ,niet inbeelden dat dit geen voordeel oplevert?

• bekhele
sdk1985 schreef op zondag 19 december 2021 @ 22:03:
Ik heb ook lang een kleine OS SSD gebruikt. Om precies te zijn een Intel 520 120 GB, Crucial MX100 256GB en Samsung 960 250 GB (NVME). Voordeel is dat je vrij eenvoudig volledige partitie backups kunt maken en dat de boel los van je games/data draait.

Maar tegenwoordig toch overstag naar een 1 TB variant van de Samsung 970 evo. Dit omdat het aantal m2 sloten dermate beperkt is dat het zonde is om daar een kleine m2 ssd in te doen. Dus tegenwoordig ziet het er zo uit:

[Afbeelding]
Maak nu alleen partitie backups van C en de data valt volledig onder Onedrive.

Als je games wil uitwisselen met andere systemen dan zou ik dat zelf niet zo snel met M2 combineren. Puur omdat je dan met je tengels wel erg vaak aan je componenten komt. Afhankelijk van de keuze van het slot moet ook de videokaart eruit om erbij te kunnen. Een alternatief zou een externe USB 3.1 M.2 docking kunnen zijn maar ook dan verlies je natuurlijk wel wat performance. Tevens had ik pas een Icydock die resulteerde in datacorruptie (gelukkig gechecked). Recent was de 870 QVO 4TB in de aanbieding voor 230 euro. Die ouderwetse SSD's zijn wat dat betreft wat robuustrer en wat makkelijker uit te wisselen.

Hoe dan ook zou ik in geen geval de Crucial MX500 nemen omdat die bekend staat om zijn performance degradatie; http://www.cdrlabs.com/re...e-and-final-thoughts.html In mijn ervaring kun je dan elke 6 maanden een secure erase en een image gaan terugzetten om de boel weer vlot te krijgen...

Toch liever klein? pricewatch: Samsung 980 250GB
hey thanks,nou dit is feedback waar ik wel wat mee ben :)
welja het is net door die beperkte 2 slots dat ik ze dus idd liever niet gebruik voor een kleine drive puur enkel met os. dat 2e slot zal uiteindelijk ingenomen , worden hoor door een grotere drive,maar dat is momenteel gewoon nog niet aan de orde. ik zal de piste om extern te gaan voor de game drive absoluut eens goed bekijken, hartelijk bedankt!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
bekhele schreef op zondag 19 december 2021 @ 22:08:
[...]

is die niet wat oud tegenover hedendaagse standaarden? is straks haast bijna 10 jaar oud ondertussen toch wel :) ik kan me ,niet inbeelden dat dit geen voordeel oplevert?
Tja, wat is oud. Als jij tevreden bent met de snelheid is het toch prima? Ik zou eerder vastlopen op de grootte. Je geeft het nota bene aan in je openingspost. "Het verschil in prestaties is minimaal".

offtopic:
Je gebruikt trouwens een voor mij onbekend definitie van "piste". Wat moet ik me daarbij voorstellen? Ik dacht eerst dat het een autocorrect was, maar je gebruikt het consequent :+ .
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee