Toon posts:

Stutters in veel games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yorkiee
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-11-2022
Goede avond mede Tweakers,

Ik heb al sinds een lange tijd last van stutters in games maar kom er momenteel niet echt uit wat het probleem zou kunnen zijn. Vandaag wou ik de game Shadow of the Tomb Raider spelen en dacht laat ik eens de benchmark proberen om te kijken of hier iets uitkomt wat mij kan helpen het probleem te tackelen. Na de benchmark was mijn GPU load 26% betekend dit dat mijn CPU het probleem kan zijn van alle stutters in de games? Wat mij vooral opvalt in veel games is dat de CPU en GPU percentage vaak laag zit. Bijvoorbeeld bij blood 4 dead zit mijn CPU op 57% en mijn GPU op 54%.

Mijn hardware:

MOBO: Gigabyte X570 Elite
CPU: Ryzen 3700x
GPU: Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G
RAM: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK
Monitor: LG ULTRAGEAR 1080p 144hz, AOC CU34G2/BK 1080p 144hz. Beide monitoren met displayport aangesloten
Storage: Samsung SSD 970 EVO 1TB (met OS) Samsung SSD 860 EVO 500GB, TOSHIBA 2TB (Voor games)
PSU: CORSAIR RM Series RM850
Waterkoeling: NZXT Kraken X53

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- GSync On/Off
- Game mode On/Off
- RAM XMP On/Off
- RAM Test, Ram geeft geen fouten aan bij windows ram test en de MemTest
- GPU Stress test furmark & 3DMark geven ook geen fouten

Mijn vraag vooral is dat het voor mij lijkt alsof het een CPU bottleneck is waarom ik deze stutters in bijna alle games krijg. Maar voordat ik een nieuwe CPU wil kopen lijkt het me prettig om het eens bij jullie na te vragen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
57% cpu gebruik zegt niets. Als 1 thread 100% wordt belast heb je 7% cpu belasting en een cpu bottlekneck.

Installeer MSI Afterburner en maak een log terwijl je aan het gamen bent. Er is vast wel iets uit de grafieken te halen die samen gaan met een framedrop.

Zit de RTX 3080 sinds het begin in het systeem of heeft er eerst een andere videokaart in gezeten. Zo ja, welke?

Moederbord BIOS up to date?

Heb je CAM software van NZXT geïnstalleerd?

• Yorkiee
@Uszka Ik heb onder een korte gaming sessie van blood 4 dead even MSI Afterburner laten draaien en dit zijn de resultaten:

Nu zit mijn RTX 3080 er niet vanaf het begin in maar ik heb wel regelmatig een nieuwe OS clean geïnstalleerd. Hiervoor had ik een GTX 1060

Moederbord van mijn BIOS is ook up to date naar de nieuwste versie

Ik gebruik inderdaad de CAM software van NZXT dit puur zodat ik de CPU koeler is bij het gamen en ik de kleuren kan aanpassen. Ik heb een tijdje de NZXT software niet gebruikt maar ook dan ontstaan de stutters.

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-03 15:35
Moeilijk te zeggen. Je CPU is zeker een bottleneck t.o.v. je GPU maar dit zou vooralsnog geen stutters moeten veroorzaken.

Mijn 'gut feeling' zegt driver probleem. Mijn advies: Format je C en installeer Windows opnieuw. Installeer alleen de nodige GPU/Mobo/Windows update drivers en laat alle RGB, NZXT, AMD rommel achterwegen. Ik gok dat je problemen dan weg zijn.

• Uszka
  • Nu online
Had je het probleem ook met de GTX 1060?

Had je het probleem ook onder Windows 10?

• Yorkiee
@DiscoNootje Het is inderdaad erg lastig te vinden. Jammer genoeg heb ik al best vaak een clean install gedaan van Windows en games getest zonder NZXT of andere programma's. Dit lost het probleem jammer genoeg niet op. Ik installeer alleen de drivers van de AMD en Nvidida website zelf.

• Yorkiee
@Uszka Jammer genoeg had ik het probleem ook in Windows 10. Ik durf het niet goed te zeggen of ik het probleem ook met de GTX 1060 had aangezien dit al een tijd geleden is.

• Uszka
  • Nu online
Heb je XMP voor het RAM aangezet in het BIOS?

• Yorkiee
@Uszka Ik heb inderdaad XMP aangezet in de bios. Het uitzetten van XMP lost het probleem niet op jammer genoeg. Ik kan me ook niet voorstellen dat het mijn RAM is waar het aan ligt. Ik heb een RAM test uitgevoerd met de Windows diagnostic en memtest64 maar geen fouten gevonden.

• DiscoNootje
@Yorkiee Heb je het probleem ook als je je game settings op laag zet? Kun je evt. de GPU in een ander systeem testen?

• Uszka
  • Nu online
Yorkiee schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:02:
@Uszka Ik heb inderdaad XMP aangezet in de bios. Het uitzetten van XMP lost het probleem niet op jammer genoeg. Ik kan me ook niet voorstellen dat het mijn RAM is waar het aan ligt. Ik heb een RAM test uitgevoerd met de Windows diagnostic en memtest64 maar geen fouten gevonden.
Nadat je dat gedaan hebt loopt het RAM ook daadwerkelijk op 3200? Dat wil namelijk wel eens niet het geval zijn. Je moet het dan alsnog met XMP aan handmatig op 3200 zetten.

• Yorkiee
@DiscoNootje Ik heb het veel minder als ik de settings op laag zet. Nog steeds wel af en toe een hapering maar lange niet zoveel als dat ik het op high zet. Ik heb jammer genoeg geen mogelijkheid om de GPU te testen in een ander systeem. Ik had vroeg bij de GTX 1060 ook altijd veel last van stuttering. Alleen was dat met een andere CPU dat was een i5 4460 met 16GB ram.

• Yorkiee
@Uszka De RAM loopt daadwerkelijk op 3200mhz.

• Uszka
  • Nu online
Yorkiee schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:15:
Ik heb het veel minder als ik de settings op laag zet. Nog steeds wel af en toe een hapering maar lange niet zoveel als dat ik het op high zet.
Op lage settings heb je eerder een CPU bottlekneck. Dat lijkt hier dus niet het geval.

Heb je de voeding met 2 aparte kabels aangesloten op de videokaart?

Gebruik je extensions?

• Yorkiee
@Uszka Ik heb de GPU aangesloten via 2 aparte kabels. Ik gebruik verder geen extensions.

• DiscoNootje
@Yorkiee

Lastig.

Op basis van je verhaal is een software probleem zo goed als uitgesloten. Dan blijft hardware over. De GPU is vrij makkelijk in een ander systeem te testen, misschien even bij de buurman, je beste maat etc. je GPU is tevens ook het duurste onderdeel, persoonlijk zou ik daar z.s.m. uitsluitsel over willen hebben. En dan volgt de rest.

Er bestaat een redelijke kans dat wanneer je een nieuwe CPU koopt, je daarmee niet het probleem oplost. Dus ik zou dat risico zelf niet nemen zonder eerst de componenten te testen. Je kan ook een gokje wagen natuurlijk.

• Yorkiee
@DiscoNootje Ik zou inderdaad even moeten kijken of ik het eventueel bij iemand anders kan testen. Ik heb wel een stress test uitgevoerd op mijn GPU en mijn GPU haalt wel de resultaten die hij zou moeten halen. Ik zou eens kunnen kijken wat mijn GTX 1060 in mijn systeem doet. Als ik goed na denk kreeg ik ook bij die GPU stutters namelijk maar dat zit jammer genoeg weet ik dit niet meer zeker

[Voor 4% gewijzigd door Yorkiee op 19-12-2021 21:48]

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:43
Is het constant of steeds even vloeiend en dan stutters? Dat laatste komt door te weinig RAM/je RAM zit vol door allerlei programma's op de achtergrond

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:05

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

@Yorkiee

Kan je in afterburner ook de frametimes en fps loggen? Die zouden de stutters duidelijker naar voren moeten laten komen. Aan de usage zie ik niks geks, zowel cpu als gpu niet.

Heb je de monitoren wel op 144hz staan? Geen fps limit ingame? Is het probleem ook aanwezig als je een enkele monitor hebt aangesloten (allebei testen)

Hoe ervaar je de stutter? Kan je eventueel met shadowplay een korte video maken en posten op YouTube?

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

• Yorkiee
@DannyXP1600 Het is even vloeiend en dan tussen door telkens wat stutters. Mijn RAM zit vol? Dat lijkt me sterk. Heb weinig tot geen programma's op de achtergrond open staan namelijk plus ik heb 32GB aan RAM dus zou opzich wel wat aan moeten kunnen.

• Yorkiee
@The GUI Hier even nog een screenshot met frametimes erbij.

Ik heb de beide monitoren op 144hz staan via de Nvidia control panel. Geen fps limit ingame en het probleem is ook aanwezig met 1 monitor aangesloten.

Ik zal morgen even een filmpje maken om te laten zien hoe de stutters er op beeld uit zien.

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-03 09:38
Draait je ram wel in dual Channel. Is te zien in CPU-Z.

• Yorkiee
@Bintzak Yes mijn RAM draait in dual channel.

• Yorkiee
Update:

Ik heb gisteren voor de zekerheid een stresstest gedaan en dit laat GPU-Z zien tijdens de stresstest ik weet niet of jullie eventueel iets geks zien bij deze cijfers?

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-03 11:04
Misschien een beetje far fetched maar wellicht je DisplayPort kabels al eens vervangen?

• Yorkiee
@Baakster Ik heb al eens andere kabels geprobeerd maar dit lost het probleem jammer genoeg niet op.

• Yorkiee
@DiscoNootje Ik denk dat ik zo goed als heb uitgesloten dat het mijn GPU is. Ik heb vandaag een langere tijd Forza Horizon 5 gespeeld en heb in deze game geen tot weinig stutters gezien. Enige wanneer ik stutters kreeg was wanneer 1 van mijn threads bijna de 100% raakte daarna kwam er af en toe een micro stutter.

• Unrealiac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-03 23:13
Just a thought. Je zegt 2 monitors. Probeer eens 1 monitor af te koppelen en nog eens opnieuw.

Dus gamen op 1 monitor ;)

[Voor 13% gewijzigd door Unrealiac op 20-12-2021 21:39]

Here's to you Nicola and Bart

• Squatto
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-03 15:47
Is de GPU (boost) clock niet iets aan de lage kant? Op de screenshot van je stresstest zie ik dat hij op 1620MHz draait. Dat is volgens mij lager als de standard boost clock voor een RTX3080 (1710MHz).

Ik vind het ook wel apart dat GPU-Z aangeeft dat de PerCap reason Power is, terwijl hij nog niet op 100% TDP zit.

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-03 11:42
Op het eerste zicht ziet de hardware er ook OK uit.

Staan de games op je SSD geinstalleerd? Mogelijks kan het zijn dat je systeem gewoon aan het wachten is op data van je HD.

iRacing Profiel

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee