Toon posts:

Is mijn Perilex fornuis verkeerd aangesloten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• peggman
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-01 12:46
Ik ben recentelijk verhuisd en heb mijn (tweedehands overgekocht van de vorige bewoner van mijn vorige appartement) elektrisch fornuis op de gok meegenomen.

Ik weet dat perilex stopcontacten op verschillende manieren aangesloten kunnen zijn en daarom heb ik het voor de zekerheid in mijn nieuwe appartement doorgemeten en de aansluiting bekeken. Van wat ik er van begrijp betekent dit dat het gewoon twee reguliere groepen (zelfde fase?) op één stopcontact zijn. Ik heb hierbij alles gemeten vanaf aarde.

Op het fornuis zit een sticker met aansluitmogelijkheden. Het is door de vorige eigenaar volgens het onderste diagram verbonden.

Hierbij is één van de nuldraden (rechtbovenin op de foto van het stopcontact) dus ook NIET verbonden, en een van de nuldraden doorverbonden via die metalen strip.

Het lijkt op de foto alsof aarde niet is verbonden maar dat is hij wel.

Volgens mij hebben de twee fasedraden ook twee nuldraden voor een reden. Klopt het dat er onder hoog gebruik nu 32A door de nuldraad kan stromen? Of zit daar wel een beveiliging op? Het gekke is dat ik het in deze configuratie gewoon in mijn oude appartement heb kunnen gebruiken zonder brand o.i.d. Is het mogelijk dat de bedrading daar nu alsnog beschadigd is? Het zou natuurlijk ook kunnen dat het daar wel 3-fase was en er maar twee van de fases waren aangesloten.

Uit andere topics maak ik op dat het officieel niet mag maar dat je de twee nuldraden samen op die doorgebrugde aansluting zou kunnen zetten. Is dat hier een optie?

Bij voorbaat dank voor de hulp. Ik wil liever geen electricien inschakelen vanwege de kosten (als student) maar als dat moet doe ik het alsnog.

Alle reacties

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Kijkend naar de waardes die je op je perilex stopcontact heb gezet: Een enkelfase 2x 16a 230v aansluiting, waarbij linksboven de N1 is, rechtsboven N2, rechtsonder L2, en linksonder L1.

Als je een perilexsnoer MET stekker hebt, dan zet je:
zwart = L2, op nummer 3
grijs is L1, op nummer 1, gebrugged met 2
blauw is N1, op nummer 5
bruin is N2, op nummer 4

De brug tussen 4 & 5 haal je weg.

Edit: Ik zie 2x grijs en geen bruin, dus dit schema gaat niet persee op. Koop je een nieuwe perilex snoer MET stekker, klopt het. Altijd goedkoper dan een eletricien :P

[Voor 40% gewijzigd door RaZ op 19-12-2021 19:26]

Een mummy uit z'n verband trekken is nooit grappig.
Een Napster t-shirt aantrekken voor het concert van Metallica is nooit grappig.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:57
Edit: ah, de kookplaat matcht (nog) niet met de aansluiting. Dan zou het goed kunnen dat je perilex-doos idd 2x16A op 1fase is, dus idd. met 2xN, maar de plaat nu ingesteld staat voor een 3-fasen krachtgroep, in welk geval de nul dan correct was voor die oude situatie.

De kookplaat staat in elk geval nu ingesteld om te werken op 2 fasen van een 3-fasengroep oftewel krachtgroep, op 380V dus. Wat volgens het aansluitschema ook mag.

Kun je, met een voltmeter die 600V~ aankan, meten wat de spanning is tussen rechtsonder en linksonder in de perilex-doos?

De enige manier om het helemaal zeker te weten is die perilex-doos open te schroeven en ook eens de kap van de groepenkast af, en te kijken hoe een en ander zit. Aan een groepenkast rommelen is niet zonder gevaar, want je kunt bij draden voor aardlekschakelaars.

Kun je eens een foto van je groepenkast maken, gewoon met de kap er op (dus geen risico's nemen) met name van de betreffende groep (dus die waarbij de kookplaat niet meer werkt als je deze afschakelt?) Dan kunnen we zien wat voor soort aansluiting het is in elk geval.

Tip: niet aansluiten tenzij 100% zeker dat het klopt. Je kunt hiermee gemakkelijk gevaarlijke situaties maken. Een electricien fixt dit in 10 minuten, zou geen fortuin moeten kosten.

[Voor 36% gewijzigd door Wilke op 19-12-2021 19:35]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wilke schreef op zondag 19 december 2021 @ 19:24:
Ik denk dat de aansluiting wel correct is en dat de kookplaat loopt op 2 fasen van een 3-fasengroep oftewel krachtgroep, op 380V dus. Wat volgens het aansluitschema ook mag.
Hoeft lang niet zo te zijn. Wanneer je 2 16A automaten (kookgroep) pakt heb je al 2 keer een fase te pakken. Daar hoeft geen 120 graden verschuiving in te zitten, je hebt dus niet beslist een 3-fasen aansluiting nodig.

Om er achter te komen dat het om 2 keer een fase aansluiting gaat of om een aansluiting op 2 van de 3 fasen zou TS moeten meten tussen de onderste 2 aansluitingen op de perilex. Als dat 400V aangeeft is er sprake van een 3-fasen aansluiting in de meterkast. Is het verschil 0V dan is het dezelfde 1-fase die verdeeld is in meerdere groepen.

@peggman Mocht je de mogelijkheid hebben om nieuwe draden te trekken naar de perilex dan zou je kunnen gaan voor een 2* fase, 2* nul en 1* aarde. Je kunt dan gebruik maken van een kookgroep die op 2 gekoppelde 16A automaten geïnstalleerd kan worden. Je hebt dan nooit een stroom groter dan 16A door één nulgeleider lopen.

• peggman
Wilke schreef op zondag 19 december 2021 @ 19:24:
Edit: ah, de kookplaat matcht (nog) niet met de aansluiting. Dan zou het goed kunnen dat je perikex-doos idd 2x16A op 1fase is, dus idd. met 2xN, maar de plaat nu ingesteld staat voor een 3-fasen krachtgroep, in welk geval de nul dan zo correct is voor die oude situatie.

De kookplaat staat ingesteld om te werken op 2 fasen van een 3-fasengroep oftewel krachtgroep, op 380V dus. Wat volgens het aansluitschema ook mag.

Kun je, met een voltmeter die 600V~ aankan, meten wat de spanning is tussen rechtsonder en linksonder?

De enige manier om het zeker te weten is die perliex-doos open te schroeven en ook eens de kap van de groepenkast af, en te kijken hoe een en ander zit. Aan een groepenkast rommelen is niet zonder gevaar, want je kunt bij draden voor aardlekschakelaars.

Kun je eens een foto van je groepenkast maken, gewoon met de kap er op (dus geen risico's nemen) met name van de betreffende groep (dus die waarbij de kookplaat niet meer werkt als je deze afschakelt?) Dan kunnen we zien wat voor soort aansluiting het is in elk geval.

Tip: niet aansluiten tenzij 100% zeker dat het klopt. Je kunt hiermee gemakkelijk gevaarlijke situaties maken. Een electricien fixt dit in 10 minuten, zou geen fortuin moeten kosten.
Je hebt gelijk, ik meet inderdaad 400v (eigenlijk 410v) tussen de onderste twee contacten. Ik nam aan dat ze op de zelfde fase zouden zitten doordat normaal 3 fases zijn aangesloten. Dat betekent dus dat het wel goed is aangesloten toch?

Wat betreft de de groepenkast: ik deel de groepenkast met 6 andere woningen. Daar kan ik echter nergens de automaat van deze groep bekennen. Het zou kunnen dat deze ergens anders is doordat het na het bouwen is gerenoveerd en de 3-fase ergens anders is aangelegd.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:57
sypie schreef op zondag 19 december 2021 @ 19:36:
Hoeft lang niet zo te zijn. Wanneer je 2 16A automaten (kookgroep) pakt heb je al 2 keer een fase te pakken. Daar hoeft geen 120 graden verschuiving in te zitten, je hebt dus niet beslist een 3-fasen aansluiting nodig.
De kookplaat staat nu ingesteld op 2 fasen met daartussen 380V. Dus 2 van 3 fasen van een krachtgroep met 120 graden verschuiving, bedoelde ik.
Om er achter te komen dat het om 2 keer een fase aansluiting gaat of om een aansluiting op 2 van de 3 fasen zou TS moeten meten tussen de onderste 2 aansluitingen op de perilex. Als dat 400V aangeeft is er sprake van een 3-fasen aansluiting in de meterkast. Is het verschil 0V dan is het dezelfde 1-fase die verdeeld is in meerdere groepen.
Idd. Ik gok dat er 0V uit gaat komen. Maar dat moet echt gemeten worden.

Edit: Maar goed dat ik niet om geld wed, blijkt maar weer.

Voor TS, ik zou hier toch even een electricien voor bellen, aan krachtstroom moet je niet willen rommelen zonder te begrijpen hoe het werkt, en nog minder met de spanning er op.

[Voor 11% gewijzigd door Wilke op 19-12-2021 19:40]

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:47

Ligone

Moeha!

Ik weet niet wat jullie allemaal zien of niet zien maar de kookplaat is duidelijk aangesloten voor 2 fase en neuter.

Die brug tussen 4 en 5 laat je dus zitten. (er is trouwens geen enkel schema die opteert om die weg te halen)

Er is maar 1 grijze draad, de 2de die te zien is is de brug tussen 1 en 2 van het kookvuur.

Je moet dus gewoon zorgen dat de zwarte en de grijze op de onderste pinnen op de perilex terecht komen en de blauwe op linksboven.

/edit: Als er 2 nuldraden toekomen kan je idd 2 nuldraden creeëren maar dan moet je een nieuw kabeltje maken... nu heb je een draadje te kort.

[Voor 14% gewijzigd door Ligone op 19-12-2021 19:59]

• peggman
Ligone schreef op zondag 19 december 2021 @ 19:51:
Ik weet niet wat jullie allemaal zien of niet zien maar de kookplaat is duidelijk aangesloten voor 2 fase en neuter.

Die brug tussen 4 en 5 laat je dus zitten. (er is trouwens geen enkel schema die opteert om die weg te halen)

Er is maar 1 grijze draad, de 2de die te zien is is de brug tussen 1 en 2 van het kookvuur.
Die tweede grijze is inderdaad een brug tussen 1 en 2
Je moet dus gewoon zorgen dat de zwarte en de grijze op de onderste pinnen op de perilex terecht komen en de blauwe op linksboven.
Dat is in deze configuratie al het geval. Het is dus veilig om hem zo aan te sluiten? Ik snap alleen niet waarom ik nu van linksboven naar rechtsboven die 6.5v meet. Waar is dat dan op aangesloten?

• Ligone

Ligone

Moeha!

Dat zijn meestal maar inductiespanningen en dergelijke. niet echt iets om van wakker te liggen! ;-)

/edit: linksboven naar rechtsboven? dat zouden 2 neuters moeten zijn... dan vermoed ik dat 1 van de 2 toch niet aangesloten is. Wat meet je tussen 1 van de onderste en links en rechtsboven?

[Voor 49% gewijzigd door Ligone op 19-12-2021 20:04]

• peggman
Ligone schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:02:
Dat zijn meestal maar inductiespanningen en dergelijke. niet echt iets om van wakker te liggen! ;-)

/edit: linksboven naar rechtsboven? dat zouden 2 neuters moeten zijn... dan vermoed ik dat 1 van de 2 toch niet aangesloten is. Wat meet je tussen 1 van de onderste en links en rechtsboven?
Linksboven naar linksonder: 238v
Rechtsboven naar linksonder: 235v

• sypie
  • Niet online
peggman schreef op zondag 19 december 2021 @ 19:59:
Dat is in deze configuratie al het geval. Het is dus veilig om hem zo aan te sluiten? Ik snap alleen niet waarom ik nu van linksboven naar rechtsboven die 6.5v meet. Waar is dat dan op aangesloten?
De nulleiding hoeft niet beslist 0V te zijn, er mag enige afwijking in zitten. Uiteraard zijn de genoemde spanningen niet zo bijzonder. Er gaat in ieder geval niks verkeerd.

• Ligone

Ligone

Moeha!

peggman schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:09:
[...]

sluit maar aan dan 8)

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

peggman schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:09:
[...]

Je bent nu met een multimeter aan het meten, en ik doe het gewoon met een spanningszoeker:

De middelste is altijd de aarde, en dan blijven er nog 4 gaatjes over:
Gaan er 2 lampjes branden, zijn de andere 2 de NUL: enkelfase 2x 16a 230v (max 7,4kW)
Gaan er 3 lampjes branden is de andere een gedeelde NUL, 3 fase 3x16a 230v (max 11kW en ook 7,4kW)

• sypie
  • Niet online
RaZ schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:16:
…en ik doe het gewoon met een spanningszoeker:
Een spanningzoeker of een duspol?

EDIT: Als men dit ook al een spanningzoeker gaat noemen dan raken we het spoor aardig bijster natuurlijk.

[Voor 31% gewijzigd door sypie op 19-12-2021 20:27]

• peggman
Ik wacht voor de zekerheid nog even tot na het weekend zodat mocht er iets misgaan toch een electricien gebeld kan worden.

Dank allen voor jullie hulp in ieder geval!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

sypie schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:24:
[...]

Een spanningzoeker of een duspol?

EDIT: Als men dit ook al een spanningzoeker gaat noemen dan raken we het spoor aardig bijster natuurlijk.
Spanningszoeker als in: spanningszoeker ;)

• sypie
  • Niet online
@RaZ Dan gaan er geen 2 of 3 lampjes branden. Dan gaat er 2 of 3 keer een lampje branden, net even wat anders.

• Ligone

Ligone

Moeha!

Als ik zeg dat je morgen met mij mee mag om je spanningszoeker licht te laten geven op een draad die aan beide kanten afgekoppeld is... beloof je dan dat je dat ver weg gaat gooien om nooit meer te gebruiken? :P

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:08
sypie schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:10:
[...]

De nulleiding hoeft niet beslist 0V te zijn, er mag enige afwijking in zitten. Uiteraard zijn de genoemde spanningen niet zo bijzonder. Er gaat in ieder geval niks verkeerd.
De nuldraad hoeft inderdaad niet exact 0V ten opzichte van aarde te zijn, maar 5V verschil tussen 2 (onbelaste) nuldraden in dezelfde installatie, zou toch echt niet mogen kunnen! Als het goed is zijn dit bij een 2L+2N kookgroep 2x x meter draad gekoppeld met dezelfde nulleiding, daar zou je nooit 1,3V en 6,5V op mogen meten!

Ik denk dat de draad welke verbonden is met de pool rechtsboven los ligt. Of wellicht is het toch een 3-fasen groep, uitgevoerd met smeltpatronen, en is één patroon gesneuveld?

Maar als je de pen rechtsboven niet gaat gebruiken, is dat eigenlijk niet zo belangrijk... Toch zou ik zelf even uitzoeken waar deze groep nou precies vandaan komt. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• peggman
Xander schreef op zondag 19 december 2021 @ 22:37:
[...]

De nuldraad hoeft inderdaad niet exact 0V ten opzichte van aarde te zijn, maar 5V verschil tussen 2 (onbelaste) nuldraden in dezelfde installatie, zou toch echt niet mogen kunnen! Als het goed is zijn dit bij een 2L+2N kookgroep 2x x meter draad gekoppeld met dezelfde nulleiding, daar zou je nooit 1,3V en 6,5V op mogen meten!

Ik denk dat de draad welke verbonden is met de pool rechtsboven los ligt. Of wellicht is het toch een 3-fasen groep, uitgevoerd met smeltpatronen, en is één patroon gesneuveld?

Maar als je de pen rechtsboven niet gaat gebruiken, is dat eigenlijk niet zo belangrijk... Toch zou ik zelf even uitzoeken waar deze groep nou precies vandaan komt. :+
Je hebt het mysterie opgelost! Ik heb nog een keer in de meterkast gekeken en daar zag ik inderdaad een reeks ouderwetse zekeringen die me eerder niet waren opgevallen omdat ik ze niet achter het deurtje van het groepenkastje (waar alle andere aansluitingen volgens mij wel op zitten) zag. Ik heb de ze er een voor een uitgedraaid, en bij twee van de drie er een van de fases op 0. De doorgebrande zag er ook anders uit dus ik zal een vervanging kopen.

Nu de vraag of het nodig is om de boel te gaan ombouwen om het diagram van 3 fases te volgen. Ik neem aan dat dat niet per se hoeft toch . :?

• Xander
peggman schreef op zondag 19 december 2021 @ 22:44:
[...]
Nu de vraag of het nodig is om de boel te gaan ombouwen om het diagram van 3 fases te volgen. Ik neem aan dat dat niet per se hoeft toch . :?
Als het aansluitvermogen van het fornuis hoger dan 7,4kW is zou ik dat wel doen.

Je hebt 3 fasen beschikbaar, waarom dan niet gebruiken? :)

• Ligone

Ligone

Moeha!

peggman schreef op zondag 19 december 2021 @ 22:44:
[...]

Je hebt het mysterie opgelost! Ik heb nog een keer in de meterkast gekeken en daar zag ik inderdaad een reeks ouderwetse zekeringen die me eerder niet waren opgevallen omdat ik ze niet achter het deurtje van het groepenkastje (waar alle andere aansluitingen volgens mij wel op zitten) zag. Ik heb de ze er een voor een uitgedraaid, en bij twee van de drie er een van de fases op 0. De doorgebrande zag er ook anders uit dus ik zal een vervanging kopen.
Dat is wat vroeg gejuicht denk ik... als dat het probleem is/was ga je geen 230 meten tussen linksonder en links/rechtsboven ;)

• Xander
Ligone schreef op zondag 19 december 2021 @ 23:37:
[...]

Dat is wat vroeg gejuicht denk ik... als dat het probleem is/was ga je geen 230 meten tussen linksonder en links/rechtsboven ;)
Met een hoogohmig meetinstrument zoals een multimeter? Jawel hoor...

Met een duspol zul je er wat anders uit krijgen. ;)

• Ligone

Ligone

Moeha!

Over die losse draad ga je geen 230 meer meten tussen de fase en die draad. Dat je 6.5V kan meten tussen aarding en die draad ga ik volledig mee akkoord.

• Xander
Ligone schreef op zondag 19 december 2021 @ 23:47:
Over die losse draad ga je geen 230 meer meten tussen de fase en die draad. Dat je 6.5V kan meten tussen aarding en die draad ga ik volledig mee akkoord.
Als je 6,5V meet tussen die losse draad en aarde, of tussen die losse draad en nul, meet je 237V-6,5V=230V tussen die losse draad en een fase...

edit:
Hm, die wiskunde klopt waarschijnlijk niet echt in een 3-fasen situatie / het hangt ook nog af ten opzichte van welke fase je meet. :+ Maar dat je ongeveer 230V meet tussen een fase en deze draad wil ik prima geloven. :)

@peggman komt er snel genoeg achter door er even een nieuwe zekering in te draaien. Of door de defecte zekering even met een andere te verwisselen. Dan meet rechtsboven waarschijnlijk wel gewoon als fase en een andere pool als "bijna nul".

[Voor 15% gewijzigd door Xander op 19-12-2021 23:56]

• Ligone

Ligone

Moeha!

Ben benieuwd... heb nu al heel wat fratsen tegengekomen met spanningen op losse draden in de industrie (inductiespanningen en dergelijke) maar tussen een fase en een losse draad in een huis 230 meten zou iets nieuw zijn... :X :)

Ne mens is nooit te oud om te leren... :D

[Voor 9% gewijzigd door Ligone op 20-12-2021 00:02]

• peggman
Xander schreef op zondag 19 december 2021 @ 23:53:
[...]

Als je 6,5V meet tussen die losse draad en aarde, of tussen die losse draad en nul, meet je 237V-6,5V=230V tussen die losse draad en een fase...

edit:
Hm, die wiskunde klopt waarschijnlijk niet echt in een 3-fasen situatie / het hangt ook nog af ten opzichte van welke fase je meet. :+ Maar dat je ongeveer 230V meet tussen een fase en deze draad wil ik prima geloven. :)

@peggman komt er snel genoeg achter door er even een nieuwe zekering in te draaien. Of door de defecte zekering even met een andere te verwisselen. Dan meet rechtsboven waarschijnlijk wel gewoon als fase en een andere pool als "bijna nul".
Ligone schreef op maandag 20 december 2021 @ 00:01:
Ben benieuwd... heb nu al heel wat fratsen tegengekomen met spanningen op losse draden in de industrie (inductiespanningen en dergelijke) maar tussen een fase en een losse draad in een huis 230 meten zou iets nieuw zijn... :X :)

Ne mens is nooit te oud om te leren... :D
Ik heb een nieuwe 16A zekering gehaald en er in gedraaid. Ik meet nu 240v vanuit de drie polen naar linksboven, en 415V tussen twee van de fases. Het is dus echt krachtstroom, maar er was gewoon een zekering doorgebrand. Beetje dom dat ik het niet eerder door had, maar pobleem opgelost. :)

Wat betreft 230 meten tussen de losse draad en een fase: geen idee hoe dat kan. Ik snap ook niet genoeg van electriciteit om dat te kunnen verklaren. De zekering brand in ieder geval niet meteen door en nu meet ik van rechtsboven naar linksonder gewoon 415V _/-\o_

• Xander
:) En dan te bedenken dat sommige je wilde doen geloven dat rechtsboven ook een nul was. ;) Toch maar goed dat je het niet als zodanig hebt aangesloten.

Blijkt maar weer: Eigenlijk moet je dit soort dingen niet willen meten met een multimeter. Wat je nu dacht te meten is het gevolg van een capacitieve koppeling. Een duspol heeft een lagere inwendige impedantie en vaak ook nog knoppen waarmee je de impedantie nog verder kunt verlagen, daarmee voorkom je dergelijke onbetrouwbare metingen.

Ik zou het fornuis gewoon op 3-fasen aansluiten volgens het schema rechtsboven. Als je een kant en klaar aansluitsnoer met aangegoten Perilex stekker haalt ben je in één keer klaar.

[Voor 14% gewijzigd door Xander op 20-12-2021 14:15]

• Snookik
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-02 04:34
Vergeet niet dat je voor sommige elektrische fornuizen de (digitale) klok eerst moet instellen voordat je de oven kan gebruiken.

Vraag niet hoe ik hier achter ben gekomen treuzelen met die perilex...

Bonus tip: De meeste van de perilex aansluit 'bedradingdoosjes' achterop het fornuis hebben ook meerdere brugplaatjes gestapelt op elkaar ;)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee