Toon posts:

EPC waarde woning en hypotheek

Pagina: 1
Acties:

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
Hallo,

Ik heb een woning gekocht en ben nu aan het kijken naar hypotheken.
De woning is uit 2019 en de huidige eigenaren kunnen niet de EPC waarde vinden.(Energlielabel geeft alleen aan A)

Bij verschillende banken kan je meer lenen als je woning energiezuinig is(EPC < 0.6)

Kan ik er dan van uitgaan dat de waarde 0.4 is omdat de woningen vanaf 2015 al een EPC moeten hebben van 0.4. En heeft de bank hier ook genoeg aan of niet?

Ik hoor het graag.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
sgouman schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:14:
Kan ik er dan van uitgaan dat de waarde 0.4 is omdat de woningen vanaf 2015 al een EPC moeten hebben van 0.4.
Nope, er kan vanaf geweken zijn. En als de bouwvergunning voor 2015 is afgegeven hoeft het ook niet. Gebeurd niet vaak, kan wel.
Daarnaast kan je EPC achteruit gaan. Een douche wtw verwijderen, balansventilatie door mechanische ventilatie vervangen, kapot raam vervangen door minder glas, maar ook gewoon slijtage. Kier dichtheid kan teruglopen.
Dus zonder officieel document blijft het een beetje gokken.
En heeft de bank hier ook genoeg aan of niet?
Vraag het de bank.
Elke bank heeft zijn eigen regels, dus zonder naam kunnen we niks. En dan moet je net iemand hebben die dit recent heeft gedaan.

• sgouman
  • Nu online
TheGhostInc schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:47:
[...]

Nope, er kan vanaf geweken zijn. En als de bouwvergunning voor 2015 is afgegeven hoeft het ook niet. Gebeurd niet vaak, kan wel.
Daarnaast kan je EPC achteruit gaan. Een douche wtw verwijderen, balansventilatie door mechanische ventilatie vervangen, kapot raam vervangen door minder glas, maar ook gewoon slijtage. Kier dichtheid kan teruglopen.
Dus zonder officieel document blijft het een beetje gokken.

[...]

Vraag het de bank.
Elke bank heeft zijn eigen regels, dus zonder naam kunnen we niks. En dan moet je net iemand hebben die dit recent heeft gedaan.
Dat is ook weer zo. Maar waar kan de verkopende partij de EPC dan vinden?

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Begin eens met de documenten rond de bouwvergunning op te vragen. Bij de bouwvergunning zit als het goed is wel degelijk een EPC berekening.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• sgouman
  • Nu online
Ivow85 schreef op zondag 19 december 2021 @ 19:38:
Begin eens met de documenten rond de bouwvergunning op te vragen. Bij de bouwvergunning zit als het goed is wel degelijk een EPC berekening.
Dat kan ik zelf denk ik niet? Dat zal dan de verkopende partij moeten doen?

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Het bouwarchief van de gemeente is openbaar (uitgezonderd persoonsgegevens). Je kunt dus zelf de bouwvergunning met bijlagen opvragen bij de gemeente. De procedure en kosten verschillen per gemeente.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• TheGhostInc
  • Niet online
sgouman schreef op zondag 19 december 2021 @ 19:01:
[...]

Dat is ook weer zo. Maar waar kan de verkopende partij de EPC dan vinden?
Waarom zou de verkopende partij dat willen? Die hoeft alleen een energielabel te hebben.

Maar vraag eerst de bank eens wat de voorwaarden zijn. Dan hoor je ook welke documenten daarbij horen.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hallo,

Ik heb een woning gekocht en ben nu aan het kijken naar hypotheken.
De woning is uit 2019 en de huidige eigenaren kunnen niet de EPC waarde vinden.(Energlielabel geeft alleen aan A)
De woning is nog geen twee jaar oud en men kan nu al relevante documenten van de (nieuwbouw)aankoop niet vinden? Even los van de EPC (die men gewoon behoort te kunnen overleggen als de woning nog geen twee jaar oud is), welke documenten ontbreken er nog meer? Vergeet niet dat op deze woning nog garantie zit van de aannemer.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:26

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Volgens mij kun je niet meer lenen, maar krijg je een korting op je hypotheek.

De rabobank zegt daar het volgende over: (https://www.rabobank.nl/p...ente/duurzaamheidskorting)
Is de woning gebouwd na 1 januari 2018? Dan hoef je geen bewijs aan te leveren om de duurzaamheidskorting te krijgen.
Aangezien je aangekochte woning uit 2019 is, ben je toch klaar?

Ik controleer ook even de ABN Amro, zij geven 0,15% korting bij een energielabel A. Ook dat heeft de woning al.

https://www.abnamro.nl/nl...duurzaamheidskorting.html

[Voor 20% gewijzigd door Question Mark op 21-12-2021 16:11]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:32
Als het huis zo nieuw is, is waarschijnlijk de portal nog open.
Daar kun je meldingen doen voor garantie en alle documenten die zijn gedeeld downloaden. Dit zijn dingen als handleidingen en voor zo ver ik mij kan herinneren ook de epc.

Bij de meeste banken krijg je korting bij epc <0.4 en je kan ook meer lenen bij <0.4 en nog meer bij <=0.0 voor nieuwbouw en verbeteringen.

Ik raad het niet aan maar moet bekennen dat ik het ook heb gebruikt.

Toch denk ik niet dat een "Extra hypotheekruimte voor energiebesparing" hier op gaat. Want de panelen, vloerverwarming en extra isolatie zijn er al in het huis omdat het is opgeleverd.
Als het nog gebouwd wordt kun je het wel gebruiken.
Dat zal ook de reden zijn dat je hypotheekgever er zelf niet over begint.

• TheGhostInc
  • Niet online
Question Mark schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:09:
Volgens mij kun je niet meer lenen, maar krijg je een korting op je hypotheek.
Maar de max. die je kan lenen hangt (mede) af van de rente :)

Overigens vraag ik me wel af met welke max uiteindelijk gerekend wordt.
Zo heb ik een 'thuisbankier' korting gekregen, die er weer vanaf gaat als ik geen (actieve) bankrekening meer zou hebben bij mijn hypotheekverstrekker. Zou ik dan theoretisch boven mijn max. uit kunnen komen?
In dit geval is de korting verbonden met het huis en zal die niet vervallen en voor een hogere max. zorgen.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je de EPC wilt weten moet je alle documentatie hebben van wat er aan isolatie is gedaan en de woning laten keuren. Wij kregen het erbij bij de koop (de verkopers hebben het laten keuren), maar deze klopt al niet meer want we hebben al verschillende dingeng veranderd (nieuwe cv, losse boiler weg, spouwmuurisolatie).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:34:
Als je de EPC wilt weten moet je alle documentatie hebben van wat er aan isolatie is gedaan en de woning laten keuren. Wij kregen het erbij bij de koop (de verkopers hebben het laten keuren), maar deze klopt al niet meer want we hebben al verschillende dingeng veranderd (nieuwe cv, losse boiler weg, spouwmuurisolatie).
Laten keuren, door wie??

zoals al meer aangegeven: dit kun je gewoon bij de gemeente opvragen. Maar IMHO zouden de verkopers dit vanuit hun aannemer óok moeten hebben ontvangen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bbbrumbrum schreef op maandag 3 januari 2022 @ 07:50:
[...]

Laten keuren, door wie??

zoals al meer aangegeven: dit kun je gewoon bij de gemeente opvragen. Maar IMHO zouden de verkopers dit vanuit hun aannemer óok moeten hebben ontvangen.
Er zijn wel bedrijven die dat doen. In Nederland zo te zien alleen bij nieuwbouw, in Belgie bij elke verkoop.

/▌

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:34:
Keuren? Waar heb je het over?

De EPC (tot 1 januari 2021, daarna is het overgegaan in de BENG), is een theoretische berekening van de energieprestatie van de woning die wordt gemaakt VOORDAT de woning wordt gebouwd. Een EPC is onderdeel van de aanvraag van de bouwvergunning.

Je kunt ook een energielabel aanvragen, maar daarvoor hoef je geen uitgebreide documentatie te hebben (wel wenselijk als je aanpassingen hebt gedaan). Maar een energielabel is iets heel anders dan een EPC.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-03 15:42
TheGhostInc schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:42:
[...]

Maar de max. die je kan lenen hangt (mede) af van de rente :)
Nee hoor, de max die je kunt lenen is gewoon een rekensommetje op basis van je jaarinkomen en evt vaste lasten (schulden). En evt nog de waarde van het onderpand (die moet natuurlijk minimaal even hoog zijn als het te lenen bedrag).

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Skyaero schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:28:
[...]

Keuren? Waar heb je het over?

De EPC (tot 1 januari 2021, daarna is het overgegaan in de BENG), is een theoretische berekening van de energieprestatie van de woning die wordt gemaakt VOORDAT de woning wordt gebouwd. Een EPC is onderdeel van de aanvraag van de bouwvergunning.

Je kunt ook een energielabel aanvragen, maar daarvoor hoef je geen uitgebreide documentatie te hebben (wel wenselijk als je aanpassingen hebt gedaan). Maar een energielabel is iets heel anders dan een EPC.
In de post boven jouw post staat het antwoord.

/▌

• TheGhostInc
  • Niet online
mcDavid schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:36:
[...]

Nee hoor, de max die je kunt lenen is gewoon een rekensommetje op basis van je jaarinkomen en evt vaste lasten (schulden). En evt nog de waarde van het onderpand (die moet natuurlijk minimaal even hoog zijn als het te lenen bedrag).
Weet je zeker dat rente ook niet ergens in dat sommetje wordt meegenomen? ;)

Kleine hint, kijk eens bij het Nibud
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee