Toon posts:

Epson WiFi scanner probleem opgelost

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:40

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn Epson printer/scanner opgelost. Het probleem zelf is opgelost, maar ik zou graag weten waardoor het probleem eigenlijk ontstaan is, vandaar dat ik toch de vraag nog stel.

Wat is er gebeurd:
  • Ik heb al ruim 10 jaar een Epson SX420W printer/scanner die ik via WiFi gebruik om te scannen;
  • De drivers van de Epson website heb ik destijds op Ubuntu 16.04 LTS geïnstalleerd en gebruikt;
  • Deze drivers heb ik in Ansible gezet en uitgerold op elke verse installatie van Ubuntu die ik de afgelopen jaren heb geprobeerd: scannen werkte altijd prima, ook op Ubuntu versie 20.04 LTS;
  • De Ubuntu 16.04 computer heb ik geupgrade naar 18.04 en direct daarna naar 20.04;
  • Op de geupgrade 20.04 werkt het scannen niet meer: hij kan mijn scanner niet vinden op het netwerk. Herinstalleren van de scanner drivers heeft niet geholpen. Ook een nieuwere versie van de drivers (uit 2019) van Epson installeren heeft niet geholpen.
Wat was de oplossing:
  • In het bestand /etc/sane.d/epson2.conf moest ik deze regel toevoegen:
    net «het lokale IPv4 adres van mijn scanner»
    vlak onder de regel
    net autodiscovery
Deze regel heb ik nooit eerder hoeven toe te voegen. Zoals gezegd doet hij het nu, maar hoe kan het dat de scanner op een geupgrade computer niet meer werkt, maar op elke verse installatie wel? Het programma dat ik gebruik om te scannen is simple-scan en ook scanimage -L vond de scanner eerst niet en nu wel.

老厮是麂

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee