Toon posts:

Bootsector van bejaarde IBM kaduuk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een Smoothwall (=Linux) router draaien met een IBM HD van 322MB. Na een paar keer noodgedwongen hard resetten (gewoon met de aan-uit-knop) wilde hij niet meer booten en klaagde over een crc-error. Ik dacht, dan maar Freesco erop, dus even met fdisk de Linux-partities verwijderen en één DOS-partitie aanmaken. Dat ging goed, ook formatteren en Freesco installeren (met Move2hdd). Alleen, hij wil niet meer van de HD booten! Ik krijg eerst een flits van een Win98 opstartscherm (iets van lang geleden?) en vervolgens een tekstscherm vol willekeurige karakters. Hij reageert dan nog wel op CtrlAltDel, maar dat is het enige. Wat heb ik allemaal geprobeerd:
- fdisk /mbr
- IBM utilities Wipe en Zap (wist de eerste 128 bytes van de HD)
- Scandisk draait gewoon en meldt geen fouten (ook niet bij oppervlaktecontrole)
- De Maxtor tooltjes werken niet op IBM schijven.
Heeft er nog iemand een suggestie? Ik wil booten van m'n HD!

Verwijderd

Topicstarter
He toe nou luitjes!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-04 22:09

scorpionv

This space for rent

Tsjah, low-level format? Op oude schijven schijnt dat nog te kunnen.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

heb je checked of die partitie wel actief is?
heb je een nieuwe bootsector met 'fdisk /mbr' gemaakt?

Als het een IDE schijf is ff bij IBM een low-level formet en/of diagnose proggie downen...

Als die in de eerste 50 tot 100 sectoren bad blocks vinden kun je wel stellen dat de schijf overleden is of op het punt staat te overlijden.

Oh ja...
Op woensdag 22 augustus 2001 00:04 schreef scorpionv het volgende:
Tsjah, low-level format? Op oude schijven schijnt dat nog te kunnen.
Bij iedere schijf kan dat alleen bij IDE heb je gewoon een proggie van de maker nodig...
bij MFM en RLL kan je het gewoon vanuit je PC-bios doen en bij SCSI vanuit je SCSI-bios of controller software.
over andere protocollen laat ik me niet uit bij gebrek aan ervaring...

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

Topicstarter
Ik geef het op. Een low level format heeft niets veranderd aan de symptomen. De IBM drive fitness test heeft het over "a problem with a non-IBM disk" en wil verder niks meer. Er zal wel iets zijn met de bootsector. Erg jammer, want volgens scandisk is alles prima! Nah ja, zaterdag maar naar de RAI.