Toon posts:

Advies aangeboden installatie zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• Excal
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-03 21:23
Situatie
Op het dak bevinden zich op dit moment asbesthoudende dakplaten en deze beginnen slecht te worden. We gaan daarom het dak renoveren. Het idee was om nadat deze klus gepland is te kijken naar zonnepanelen. Nu wil het echter dat 1 van de aannemers ook zonnepanelen plaatst en hiervoor ook prijs heeft opgenomen in de offerte. Omdat ik me nog niet voldoende verdiept heb in mogelijkheden (gezin met jonge kinderen) en daardoor ook nog geen andere offertes heb, ben ik benieuwd wat jullie de volgende aanbieding vinden?

Ons huis heeft een zogenaamd lessenaar dak. De dakvlakken, met een hellingshoek van ca 15 graden, zijn noord noordoost en zuid zuidwest gericht. Het noordelijke dakvlak is hoger (ca 80cm) en aan de westkant bevind zich nog een uitbouw die versprongen is geplaatst richting de zuid zuidwest richting van het huis. Hierdoor zal er schaduw ontstaan op dat zuid zuidwest dakvlak.
Jaarverbruik
4800kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
Enkele fase. De meterkast is ook aan vervanging toe en de wens is om naar een 3 fase aansluiting te gaan. Dit mede i.v.m. elektrisch koken en een elektrische auto in de toekomst.
Budget en doel
Budget is niet vast gezet. Het doel is om zoveel mogelijk zelf op te wekken. Er staan 16 panelen vermeld maar ik zou er ook 20 kwijt kunnen. (8 op zuid zuidwest en 12 op noord noordoost)
Wie gaat het project uitvoeren
Nader te bepalen
Bijhouden van data
Ja
Reeds verkregen offertes
Een volledig aangesloten systeem met:
16 zonnepanelen van DMEGC 330 WP all black
16 Enphase micro omvormers

De totale prijs exclusief btw is €6930,-
Regio
Gelderland zuid
Vragen
Ik heb zelf het forum vluchtig doorgenomen en google geraadpleegd. Daarnaast heb ik nog wat prijzen uit mijn kennissenkring gekregen. Ik vindt het echter lastig vergelijken vooral omdat de meeste systemen niet uit gaan van micro's. Deze zijn wel gewenst vanwege de situatie met 2 dakvlakken die verschillende georiënteerd zijn en de schaduw (voornamelijk ochtend en avond). Daarnaast heb ik niet echt een goede ruimte om een omvormer in huis te plaatsen. De prijs ligt daarom zeker wat hoger dan de eenvoudigere systemen maar ik kan moeilijk inschatten of deze wel of niet reëel is. Zouden jullie mij kunnen helpen?

Verder ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met het merk DMEGC? Zijn deze te adviseren of kan er echt beter gekeken worden naar de Tier1 merken?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:34
Niks mis met dmegc. Er is geen noemenswaardig verschil in de grijze massa van Chinese producenten. Het werkt allemaal vrijwel hetzelfde en prima.

De panelen zijn relatief laag vermogen... Oudere batch?
De prijs is hoog. €1.31/Wp. Dat komt mede door gebruik van Enphase... En het lijkt alsof er geen schaduw reden is om zoveel extra kosten te maken.

Je probeert de situatie te beschrijven... Maar een foto doet meer dan 1000 woorden ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 21:32
Ik vindt het echter lastig vergelijken vooral omdat de meeste systemen niet uit gaan van micro's. Deze zijn wel gewenst vanwege de situatie met 2 dakvlakken die verschillende georiënteerd zijn
- Dat is voor een string omvormer geen enkel probleem aangezien deze twee ingangen hebben, dus ook
twee dak oriëntaties aankunnen.

en de schaduw (voornamelijk ochtend en avond).
- Hangt wel heel erg af van de schaduw in het algemeen, is het volledige schaduw of gedeeltelijke schaduw

Daarnaast heb ik niet echt een goede ruimte om een omvormer in huis te plaatsen.
- Dat is lastig, is er echt geen plekje te vinden voor een kastje van 40 bij 50 cm?

De prijs ligt daarom zeker wat hoger dan de eenvoudigere systemen maar ik kan moeilijk inschatten of deze wel of niet reëel is. Zouden jullie mij kunnen helpen?
- Bel een lokale panelen boer en vraag een prijsopgave met Enphase, en een set Chinese panelen en je hebt je eerste vergelijking.

• Excal
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-03 21:23
Bedankt voor de reacties zover!
Ronald schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:15:
De panelen zijn relatief laag vermogen... Oudere batch?
De prijs is hoog. €1.31/Wp. Dat komt mede door gebruik van Enphase... En het lijkt alsof er geen schaduw reden is om zoveel extra kosten te maken.

Je probeert de situatie te beschrijven... Maar een foto doet meer dan 1000 woorden ;)
Ik dacht dat 330 Wp behoorlijk gemiddeld was voor een standaard formaat paneel?!

Wat betreft de 1000 woorden... dat klopt :) , heb vandaag maar even een foto van het zuid zuidwest dak gemaakt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
RobertV70 schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:55:
en de schaduw (voornamelijk ochtend en avond).
- Hangt wel heel erg af van de schaduw in het algemeen, is het volledige schaduw of gedeeltelijke schaduw

Daarnaast heb ik niet echt een goede ruimte om een omvormer in huis te plaatsen.
- Dat is lastig, is er echt geen plekje te vinden voor een kastje van 40 bij 50 cm?

De prijs ligt daarom zeker wat hoger dan de eenvoudigere systemen maar ik kan moeilijk inschatten of deze wel of niet reëel is. Zouden jullie mij kunnen helpen?
- Bel een lokale panelen boer en vraag een prijsopgave met Enphase, en een set Chinese panelen en je hebt je eerste vergelijking.
De schaduw zou slechts gedeeltelijk zijn op een deel van een paar panelen.

De ruimte in huis is er in de vorm van een bergzolder, deze wordt in de zomer nogal warm wat me niet een goede combinatie lijkt. Ook heb ik begrepen dat de omvormers geluid kunnen maken wat het er ook niet aantrekkelijker op maakt omdat deze bergzolder aan iedere slaapkamer grenst.(ik mis helaas extra verdieping met technische ruimte).

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:34
Dus het Zuid dak zou later op de dag wat harde schaduw krijgen. En het Noord dak schaduw vrij? Dan ligt een string systeem meer voor de hand.
Dit betekend dat panelen die in de schaduw liggen uitgeschakeld en gebypassed worden, hierdoor heeft de rest geen hinder. Dat klinkt erg? Nou dat valt mee. Op zonnige dagen is er maar weinig diffuus licht: de panelen in de schaduw doen dan vaak maar een 20-40W. Dat is vervelend, maar het is relatief kostbaar om het kleine beetje stroom eruit te halen ... Hoe lang moet je 40W pakken om 50 euro voor een optimiser, of meer voor een micro terug te verdienen?

Op bewolkte dagen duren ze allemaal ongeveer hetzelfde... Dus geeft een micro niks extra.

Gebruik de besparing voor meer panelen indien mogelijk. Schuur, uitbouw, je hebt weinig genoemd... Laat je fantasie los. Levert meer op dan de trucendoos open trekken.

330W is inderdaad wat ouder. Als dat betekent dat het paneel kleiner is een je er meer dak mee kan vullen: prima... Maar het kan net zo goed dat je betere vulling hebt met joekels van 2 meter en 450W

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 21:32
Excal schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:20:

De ruimte in huis is er in de vorm van een bergzolder, deze wordt in de zomer nogal warm wat me niet een goede combinatie lijkt. Ook heb ik begrepen dat de omvormers geluid kunnen maken wat het er ook niet aantrekkelijker op maakt omdat deze bergzolder aan iedere slaapkamer grenst.(ik mis helaas extra verdieping met technische ruimte).
String omvormers maken doorgaans gebruik van natuurlijke convectie (behalve Fronius) dus hebben geen ventilator. Lawaai maken ze dus ook niet. Dat de ruimte heel warm wordt is niet echt handig idd, een omvormer heeft wel iets van verkoeling nodig.

Hoe warm wordt het daar in die ruimte?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee