Toon posts:

PSU fan knalt naar vol vermogen - 80 plus gold

Pagina: 1
Acties:

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:45

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Hi all,

Zelf heb ik wel wat ervaring met pc's in elkaar zetten maar dit is voor mij een eerste.
Na wat drukte op werk de afgelopen maanden heb ik dit weekend besloten om weer eens wat games te spelen. Echter na het opstarten van een heavy modded Skyrim hoor ik een van de ventilatoren in het systeem wel erg hard. Veel, veel harder gas geven dan de overige ventilatoren. Ook met een interval (even snel koelen, daarna weer een threshhold bereikt en weer rustig aan doen.)

Eerst dacht ik met wat goede oude "shooting from the hip" dat het wel de GPU was in een verticale positie, dicht tegen het glas aan. Zeker naar verloop van tijd zou daar wat stof in gezeten kunnen hebben.

De GPU zat nogal klem met het CPU blok, dus gelijk die ook maar meegenomen. Gelijk een vers laagje pasta over de CPU, iedereen happy. GPU in een horizontale positie geplaatst en de hele kast stofvrij gemaakt.

Alleen toen ik het spel opnieuw opstartte, het zelfde resultaat. Na wat verder onderzoek kom ik erachter dat het de PSU fan is welke in en uit schakelt. Nou die dan ook maar eruit schroeven, stofzuiger erop en stof afnemen. Ziet er allemaal nu weer keurig uit. Maar helaas, het mag niet baten.

Het betreft hierin een systeem met een Ryzen 1600, MSI GTX 1080 8G, 1 SSD, 1 HDD, 2 staafjes RAM en nog een stuk of 4 ventilatoren. Dit alles krijgt stroom van een Seasonic G550. Geen overclocks aanwezig.

Na wat tests in-game met piek momenten (die GPU lekker wat stroom laten vreten, testjes op 3440x1440 op alles maxed out) krijg ik de volgende data terug:
- De CPU verbruikt in piek momenten 53W. Hij blijft heerlijk koel met een max temp van 35 graden.
- De GPU verbruikt in piek momenten ongeveer 200W. Maximaal geregistreerde temp is een keurige 68 graden. Ik heb de snelheid in de gaten gehouden en hij klokt niet terug. Vandaar dat ik mij minder druk maak om de koeling.
- Dit alles speelt zich af in een case met wat Noctua fans, allemaal rond de 600 - 800 rpm. Kortom idle lekker stil :)

Maar als je dan even het sommetje doet, worst case:

200 watt GPU + 50 watt cpu + 5 watt SSD + 10 watt HDD + 5 watt voor de fan's en nog ewens 30 watt voor het moederboard. Dan kom ik in piek momenten op 300 watt uit.

Maar goed, de capaciteit is dan ook niet het probleem, dat is:
- De hoeveelheid DB welke de ventilator maakt
- Het feit dat de ventilator van de PSU in een interval reageert. Eerst een enorme hoeveelheid lucht aanzuigen gedurende 20 seconden, daarna is de threshold bereikt en hoor je meteen niets meer.

Je zou verwachten dat dit met een temperatuur sensor geleidelijk gaat zodat je er zelf weinig van merkt en de PSU ook veel eerder kan ingrijpen. Maar het lijkt nu een 0 en 1 met niets hier tussen.

Dit artikel (https://www.techpowerup.com/review/seasonic-g550-v2/6.html) laat de fan curve mooi zien. Ik zie hier wel echt een flink stijgende lijn tussen de 200 en 300 watt. Eentje die je met de piek momenten dus mogelijk wel dik raakt. Tegelijk zou ik de fan toch iets subtieler verwachten.

Heeft iemand ervaring met dit type voeding? Mogelijk slijtage van de temperatuur sensor of loop ik nu toch uit mijn limieten? Wel vreemd gezien ik dit probleem nog niet eerder heb vernomen.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Nu breekt mijn klomp... Zojuist Doom als 2de spel erbij gepakt en zonder problemen en geluid van harde ventilatoren een nog zwaardere scene voor een paar minuten aan gezet. Mogelijk dat een of andere mod roet in het eten gooit? Tegelijk kan ik die relatie niet snel leggen: met mijn hand voel ik toch echt dat de PSU fan aanslaat...

Even snel de tabel uitgelegd:

GPU temperatuur, Usage%, Mhz, Wattage en hoe snel de fan draait
Memory usage
CPU temp, usage%, Watt
FPS

[Voor 9% gewijzigd door Yariva op 19-12-2021 18:28]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Ik zie dat ik nog ergens 3Dmark in mijn Steam library heb liggen... Die start ik maar eens op. Kijken wat eruit komt.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Yariva schreef op zondag 19 december 2021 @ 17:35:

- Het feit dat de ventilator van de PSU in een interval reageert. Eerst een enorme hoeveelheid lucht aanzuigen gedurende 20 seconden, daarna is de threshold bereikt en hoor je meteen niets meer.

Je zou verwachten dat dit met een temperatuur sensor geleidelijk gaat zodat je er zelf weinig van merkt en de PSU ook veel eerder kan ingrijpen. Maar het lijkt nu een 0 en 1 met niets hier tussen.
Seasonic gebruikt een analoge IC voor de fanregeling in haar voedingen. Op deze manier kan de fan maar door één variabele geregeld worden. Meestal is dat temperatuur of belasting. Welke variabele Seasonic gebruikt weet ik niet. Probleem is wel dat daarmee dergelijke problemen kunnen optreden want ook bij recente Seasonics komt het voor. Veel andere merken gebruiken een MCU voor de fanregeling. Dat is een digitale oplossing die de draaisnelheid van de ventilator baseert op een aantal variabelen zoals de eerder genoemde temperatuur en belasting.
Dit artikel (https://www.techpowerup.com/review/seasonic-g550-v2/6.html) laat de fan curve mooi zien. Ik zie hier wel echt een flink stijgende lijn tussen de 200 en 300 watt. Eentje die je met de piek momenten dus mogelijk wel dik raakt. Tegelijk zou ik de fan toch iets subtieler verwachten.
Heb jij de V2 dan? Bij de V2 begint het S/N nummer met 1410.
Heeft iemand ervaring met dit type voeding? Mogelijk slijtage van de temperatuur sensor of loop ik nu toch uit mijn limieten? Wel vreemd gezien ik dit probleem nog niet eerder heb vernomen.
Zou idd de temperatuursensor kunnen zijn als de draaisnelheid van de fan daarop is gebaseerd. De fancontroller heeft immers geen andere variabele om op terug te vallen.

Waar andere merken hun modellen voor 50 graden waarderen bij 100% vermogen doet Seasonic dat bij 40 graden. Boven de 40 graden omgevingstemperatuur mag een Seasonic tot 80% belast worden. Voor jouw voeding geldt dus ook:
https://tweakers.net/i/aw0ff35m4rMdzp7lXr1U-AXUtZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xpiCq0IveoE1RP1DTWT19Tqo.png?f=fotoalbum_large
Dit is een reden waarom een Seasonic voeding een relatief agressief fanprofiel heeft.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Thanks voor je input. Het verklaart een boel vanuit technisch aspect. Maar ik moet helaas concluderen dat ik in de verkeerde hoek aan het zoeken ben.

Zojuist 3Dmark en Prima95 gedraaid. Veel hogere temperaturen en wattages dan in Skyrim.

CPU: 50 graden met 69W max
GPU: 70 graden met 220W max.

En totaal geen ventilator geluid. Die PSU is heerlijk stil. Ik snap er maar weinig meer van.

Kan het zijn dat het GDDR geheugen in een bepaald spel vol loopt en hierdoor de GPU op een andere rail dan dat je in stress tests zou verwachten teveel vraagt?

Ik kan de link tussen een bepaalde applicatie draaien en een PSU fan welke op vol vermogen knalt totaal niet leggen :/

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Nou ik ben er (een soort van) uit. Het blijkt een mod te zijn op mijn Skyrim SE configuratie. Specifiek deze: https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/34705. Op een of andere manier doet deze mod iets waardoor mijn PSU fan flink omhoog knalt. Ik duik later vanavond nog even in de code. Na dit avontuur wil ik wel graag de onderste steen boven halen, ondanks dat het code deel misschien niet mijn sterkste kant is :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee