Vraag

• croissantje13
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09-03 13:48
Ik heb met Black Friday een nieuwe tv gekocht, na zo'n 10 jaar mijn oude te hebben gebruikt die laatst het loodje heeft gelegd. Het is een TOSHIBA 43" Full HD Smart TV 43L2163DG.

Ik merk echter dat de kleuren alleen 'zoals het moet zijn' zijn als ik er precies in het midden voor sta (zo'n 2 meter afstand). Als ik vanuit een schuine hoek kijk (als ik bijv. in de keuken sta, zo'n 3 meter afstand) worden de kleuren nogal grijs en vervaagd. Ik merk zelfs verschil met staan en zitten (hij staat nogal hoog op een dressoir): als ik er recht voor sta kijk ik vanuit de perfecte hoek en zijn de kleuren goed, maar zodra ik ga zitten en dus vanuit een lager oogpunt kijk ziet het scherm er al lichter/grijzer/minder warm uit.

Mijn oude tv had dit totaal niet, en ik vind het best jammer. Maar omdat ik al heel lang geen nieuwe tv meer gehad heb, weet ik niet of dit tegenwoordig gewoon zo is bij alle nieuwe tv's, of niet (en dan: of iets mis met dit specifieke exemplaar, of dit bij het model hoort)?

Alle reacties

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik gok dat dit kort door de bocht te maken heeft met het type paneel in je scherm. Afhankelijk van het type paneel (TN/MVA/VA/IPS/?) in je scherm, kan de kijkhoek enorm verschillen. Bij sommige apparaten is dit erger omdat ze met verschillende typen panelen geleverd, zie ook deze video van Linus van ca. 2 minuten.

Ik heb even zitten googlen en kan in de Pricewatch noch op de site van Toshiba zelf iets terugvinden over het gebruikte type scherm, wat mij doet vermoeden dat het een relatief goedkoop TN paneel is. Hiervan zijn de kijkhoeken over het algemeen minder, en als je 't niet gewend bent kan dat flink tegenvallen.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:09
Dat heeft met het type paneel te maken.

VA panelen hebben, vergeleken met IPS panelen, minder ruime kijkhoeken. Hierdoor heb je sneller last van color washout/ color shift.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:14
Dat klinkt alsof je nieuwe tv een (M)VA-paneel heeft, en je oude IPS. VA heeft een beter contrast en dieper zwart, IPS heeft een betere kijkhoek.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:44
Je hebt ook wel erg goedkoop gekocht moet ik zeggen. Ik kan de specificaties van het paneel en verlichting niet vinden, maar ik vermoed dat wat hierboven geschreven is juist is: Er zal een VA-paneel in zitten. De slechte kijkhoeken van een VA-paneel zijn te ondervangen door filters, dus een dure televisie met de juiste filters zal veel minder last hebben van slechte kijkhoeken en dan is een VA-paneel juist best wel prettig vanwege de kleinere hoeveelheid stoorlicht.

Maar in een goedkoop modelletje als dit, zitten die filters er geheid niet in en dan is een VA-paneel onder een hoek bekeken niet ideaal.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
Een koopje op Black Friday is je duur komen te staan.
Het is duidelijk waar het aan ligt, voor die prijs koop je geen goede TV.
Jammer ook dat je er nu pas mee komt, anders had je ‘m nog terug kunnen sturen.
Echt goede TV’s in die prijsklasse zijn er eigelijk niet, maar voor iets meer heb best wel een mooie TV;

https://tweakers.net/tele...bzaHA-4Jcfrsvo77KsiR4zxAw

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• croissantje13
Bedankt iedereen! Het beeld vertoond nu ook allemaal donkere vlekken. Duidelijk een miskoop helaas. Gelukkig kan ik hem nog terugsturen.

Ik kwam deze deal net tegen op Mediamarkt:
https://www.mediamarkt.nl...chi-43hk5600-1686125.html

Is dit wel een degelijk model? Reviews zijn goed

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:32

CeesKees

I rest my Kees

Ik lees niet goed. Je oude tv is stuk.

Voor dit budget ga je niet veel kwaliteit in huis halen.

[Voor 71% gewijzigd door CeesKees op 21-12-2021 19:13]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• croissantje13
Ja. En sinds ik de black friday miskoop terug ga sturen zit ik weer zonder tv.

Op het moment heb ik een budget van 300 euro als ik nu een tv wil kopen. Als er absoluut geen goede tv te koop is voor die prijs, prima, maar moet ik nog wel weer een paar maandjes sparen om een tv van 450-500 euro te kunnen betalen.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:58

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zou absoluut zeker weten dat je óf OLED, óf een IPS-LCD hebt (denk dat je voor dat geld geen goeie FALD-backlit krijgt en het met edge-lit moet doen... OLED lijkt me ook sterk). VA/TN schermen hebben, zoals eerder aangegeven, gewoon geen goede kijkhoek.

Als je die informatie niet kan vinden, dan is de kans dat het een VA-scherm is vrij groot -- VA is zeker geen slechte techniek ofzo (mooiere zwartbalans dan IPS, wat zeker in die budgetreeks nogal een lichtvlek-effect wat IPS-glow heet kan hebben), maar niet geschikt voor een TV doordat de kijkhoek niet altijd goed is (tenzij je een >€1200 VA scherm zoals een QLED-backlit stijl LCD hebt...) - zeker niet in die absolute onderkant van de markt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee