Vraag

• 0108daniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Kan iemand mij vertellen hoe ik iets kan inboeken met verzendkosten?
Ik heb een product verkocht en verzonden als pakketpost.
De verzendkosten zijn 7,25.
De koper heeft de verzendkosten betaald.
Hoe boek ik deze verzendkosten af de boekhouding in?
Het product is 50 euro + 7,25 verzending is 57,25 euro.
50 euro is de omzet die heb ik in een aparte groep geplaatst.
De 7,25 zit in de groep van porti en vrachten.
De 7,25 word nu gezien als winst.
Echter moet ik die bij het verzenden van het pakket natuurlijk betalen.
Hoe boek ik die kosten van 7,25 af in de boekhouding?

Alle reacties

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:30
@0108daniel

Ook nog ergens vastleggen dat je 7,25 kosten hebt gemaakt/hebt betaald om het te verzenden, zodat de winst van 7,25 precies wegvalt?

• 0108daniel
  • Niet online
Dit gaat om verzendbewijsjes van begin dit jaar die ik niet meer heb.
Ik ben pas 2 weken officieel ondernemer en wil graag over dit gehele jaar mijn boekhouding in orde hebben.
Als ik het verzendbewijsje niet meer heb, hoe kan ik dit dan alsnog inboeken?

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Debiteuren D 57,25
Omzet C 50,00
Transportkosten C 7,25

Bank D 57,25
Debiteuren C 57,25

Als je met pin betaald hebt heb je bewijs dat je 7,25 aan Postnl betaald hebt

Bank C 7,25
Transportkosten D 7,25

Edit zat ook te slapen caffeïnegebrek.

[Voor 19% gewijzigd door synoniem op 19-12-2021 15:16]

• hvdploeg
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-03 13:46
Ook zonder bon of factuur mag je kosten inboeken, maar je mag de BTW niet aftrekken. Dit kun je net zoals een normale bon/factuur doen maar je kiest nu voor geen BTW.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Porto bij PostNL zit sowieso geen BTW op, dus dat boeit niet.

Pest is wel dat de verzendkosten die je in rekening brengt bij de klant wel BTW over geheven moet worden.

[Voor 47% gewijzigd door _JGC_ op 19-12-2021 17:46]

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Fundamentalist

0108daniel schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:03:
Kan iemand mij vertellen hoe ik iets kan inboeken met verzendkosten?
Ik heb een product verkocht en verzonden als pakketpost.
De verzendkosten zijn 7,25.
De koper heeft de verzendkosten betaald.
Hoe boek ik deze verzendkosten af de boekhouding in?
Het product is 50 euro + 7,25 verzending is 57,25 euro.
50 euro is de omzet die heb ik in een aparte groep geplaatst.
De 7,25 zit in de groep van porti en vrachten.
De 7,25 word nu gezien als winst.
Echter moet ik die bij het verzenden van het pakket natuurlijk betalen.
Hoe boek ik die kosten van 7,25 af in de boekhouding?
7.25 die je aan klant hebt gefactureerd kun je bijvoorbeeld boeken als "omzet vrachtkosten"

En de 7.25 die je betaalt boek je als "kostprijs vrachtkosten"

Als je op de vrachtkosten geen marge maakt en geen fouten maakt is de stand van beide grootboeken eind van het jaar hetzelfde.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:33
hvdploeg schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:13:
Ook zonder bon of factuur mag je kosten inboeken, maar je mag de BTW niet aftrekken. Dit kun je net zoals een normale bon/factuur doen maar je kiest nu voor geen BTW.
Ook om kosten af te trekken voor de inkomstenbelasting heb je wel bescheiden nodig, dit is inderdaad wel iets minder strikt als bij de btw, maar om gelijk te zeggen dat er geen bonnen nodig zijn is wel een wat vrije uitleg.

BTW op een kassabon mag overigens sowieso niet afgetrokken worden omdat dit niet op naam gesteld is.

Voor porto is van BTW inderdaad helemaal geen sprake. Verder zou ik TS verwijzen naar zijn eigen topic over verkopen via verschillende platformen daar is dit hele verhaal ook al uitgewerkt met vervolgens de mededeling dat het hier geen helpdesk is...

• 0108daniel
  • Niet online
Het is inmiddels gelukt.
Bleek erg simpel te zijn.
Via 'geld uitgegeven' kan ik als tegenrekening porti en vrachten kiezen.
Daarna in het memoriaal als tegenrekening de prive rekening kiezen omdat het prive betaald is.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee