Handdoekradiator zonder ventiel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_D
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 31-01-2022
Ik wilde vandaag de radiatoren ontluchten, want die in de badkamer maakt nogal veel herrie. Nu kwam ik bij de handdoekradiator in de badkamer aan, maar die lijkt geen ventiel te hebben. Alleen onderin zit er een, zie foto, maar lijkt me dat die bedoeld is om hem evt. leeg te laten lopen? Moet ik deze gewoon overslaan en hopen dat het ontluchten van andere radiatoren daar ook effect heeft? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjZqwyZSi0FaFK_KE_4UnX6VSfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3AIdTh16vw8Xue8LLRNRV3s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Maarten_D op 21-12-2021 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wat zit er aan de bovenkant dan?
Ik neem aan een leiding en waar komt die weg?

[ Voor 42% gewijzigd door Ronald.42 op 19-12-2021 18:07 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Die radiator zit op z'n kop.... Dat is wel degelijk een ontluchter..

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Microkid schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:11:
Die radiator zit op z'n kop.... Dat is wel degelijk een ontluchter..
_O- zo kun je het ook zien.

Ik heb ook een handdoek radiator aan de bovenzijde 2 keer een ontluchting en de toevoer/retour komt van onder.

Ik kan me voorstellen dat bij de ts de toevoer boven zit en de retour onder.

Maar in het slechtste geval zitten beide leidingen boven 8)7
En had de monteur geen deftige blindplug dus dan dat ontluchtingskraantje er maar in.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald.42 op 19-12-2021 18:16 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-06 00:43

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Maar als de aanvoer/afvoer van bovenaf komt heeft het dan wel nut om de radiator te ontluchten?
Er zou dan toch geen lucht in moeten kunnen blijven staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Hippocampus schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:18:
Maar als de aanvoer/afvoer van bovenaf komt heeft het dan wel nut om de radiator te ontluchten?
Er zou dan toch geen lucht in moeten kunnen blijven staan?
Behalve als de leidingen ergens weer naar beneden gaan voor er een punt van ontluchting komt.
Dan zou je nog kunnen proberen om alles verder dicht te zetten zodat de volledige flow van de cv door die handoekradiator moet en zo de lucht verdringen.

Zo zit het hier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IExIGPztn8KV0ROQqJOSyGrlPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dd2NqXu05repLt7hOupuBeS9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7o5vRP5LBkzAJkYprz-CwvwpxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjMymOiRbDK0oINBgkQ3gxOT.jpg?f=fotoalbum_large

Ja die gele beschermdop moet nog van de kraan die ik als flowregeling gebruik... maar hij hang nog maar 16 jaar O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:23:
[...]

Ja die gele beschermdop moet nog van de kraan die ik als flowregeling gebruik... maar hij hang nog maar 16 jaar O-)
offtopic:
Installeer dan meteen een mooi klemmetje voor je vereffeningsdraad ipv het er omheen draaien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
sOid schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:47:
[...]

offtopic:
Installeer dan meteen een mooi klemmetje voor je vereffeningsdraad ipv het er omheen draaien ;)
Mjah die had ik ook ergens :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:32
Als je aanvoer en afvoer beiden aan de bovenkant zitten, en dat vermoed ik, want anders zou het wel gek zijn dat de ontluchter beneden zit, dan kan je hem niet zelf ontluchten. En of de radiator vanzelf ontlucht via de retour, dat hangt er van af. Als je aanvoer en retour beiden boven zitten, dan zit er zeer waarschijnlijk aan één van beide kanten een stromingsbuis (die binnen in de radiator van boven naar beneden loopt, dit om hem ófwel van onderaf te vullen met warm water ofwel van onderaf weer af te voeren). Zou die stromingsbuis er niet zitten, dan zou een groot deel van de radiator koud blijven omdat warm water stijgt en de onderste helft van de radiator niet zou bereiken. Zit die stromingsbuis aan de aanvoerkant, dan zal je radiator wel ontluchten via de retour. Zit de stromingsbuis aan de retourkant (wat het meest gebruikelijk is), dan ontlucht de radiator alleen maar als er helemaal bovenin die stromingsbuis een klein gaatje voor ontluchting is geboord.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_D
Glenfiddich schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:06:
Als je aanvoer en afvoer beiden aan de bovenkant zitten, en dat vermoed ik, want anders zou het wel gek zijn dat de ontluchter beneden zit, dan kan je hem niet zelf ontluchten. En of de radiator vanzelf ontlucht via de retour, dat hangt er van af. Als je aanvoer en retour beiden boven zitten, dan zit er zeer waarschijnlijk aan één van beide kanten een stromingsbuis (die binnen in de radiator van boven naar beneden loopt, dit om hem ófwel van onderaf te vullen met warm water ofwel van onderaf weer af te voeren). Zou die stromingsbuis er niet zitten, dan zou een groot deel van de radiator koud blijven omdat warm water stijgt en de onderste helft van de radiator niet zou bereiken. Zit die stromingsbuis aan de aanvoerkant, dan zal je radiator wel ontluchten via de retour. Zit de stromingsbuis aan de retourkant (wat het meest gebruikelijk is), dan ontlucht de radiator alleen maar als er helemaal bovenin die stromingsbuis een klein gaatje voor ontluchting is geboord.
De onderste helft wordt inderdaad niet warm, en boven zit alleen de knop om hem open te draaien. Dus wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-07 12:54

BLN

Als je aan de bovenkant ook een schroeftap hebt zitten, dan kun je de blinddop van boven naar onder brengen en de ontluchten naar boven.

Als dat niet kan, dan moet je de radiator omdraaien.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:37
Je kunt in theorie wel van boven ontluchten vanaf de aansluitende leiding door deze los te draaien en zo te ontluchten (de uitgaande leiding dan), en de radiator helemaal te vullen. Maar erg sjiek is het niet en eventueel lucht wat na het aansluiten weer binnekomt krijg je niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_D
Dit is de bovenkant, ter verdere info. De watertoevoer komt dus ook van boven, zo te zien.
Inmiddels alle andere radiatoren in huis ontlucht, maar dat was duidelijk niet nodig, kwam nog geen zuchtje lucht uit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfsCKIJjXrzkMoCWUP3ckuvfPYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Edlx7LQh12xtrYS8dC7X9ehO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8w401tKddjlJeVhT8ItgMiTbvJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HIQ8f5KWlWb39HDLHkHXecD4.jpg?f=fotoalbum_large
Denk dat ik maar een professional moet inschakelen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-06 06:54
Maarten_D schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:00:
[...]

De onderste helft wordt inderdaad niet warm, en boven zit alleen de knop om hem open te draaien. Dus wat nu?
Als alleen de bovenkant warm wordt dan mist waarschijnlijk de stromingsbuis. Deze loopt vanaf de aanvoer afvoer door de radiator naar benedenzodat het warme water beneden begint en zo de hele radiator verwarmt.

[ Voor 2% gewijzigd door Bergdwerg op 21-12-2021 09:49 . Reden: Positie stromingsbuis zoals Glenfiddich ]

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
Maarten_D schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:00:
[...]

Ontluchten is dus het probleem niet, je moet een stromingsbuis plaatsen. Anders dan Bergdwerg zegt plaats je die bij voorkeur aan de retourkant voor maximale opwarming van je radiator. Hij loopt vanaf het staartstuk tot circa vijf centimeter vanaf de onderkant (net boven de onderste spijl van de radiator). Bovenin die buis, net onder het staartstuk, zit als het goed is een klein gaatje (1 mm ofzo) om lucht door te laten, zo niet dan boor je zelf nog zo’n gaatje.

[ Voor 20% gewijzigd door Glenfiddich op 21-12-2021 09:46 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_D
Glenfiddich schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:45:
[...]

Ontluchten is dus het probleem niet, je moet een stromingsbuis plaatsen. Anders dan Bergdwerg zegt plaats je die bij voorkeur aan de retourkant voor maximale opwarming van je radiator. Hij loopt vanaf het staartstuk tot circa vijf centimeter vanaf de onderkant (net boven de onderste spijl van de radiator). Bovenin die buis, net onder het staartstuk, zit als het goed is een klein gaatje (1 mm ofzo) om lucht door te laten, zo niet dan boor je zelf nog zo’n gaatje.
Daar ben ik sowieso niet handig genoeg voor, dus ga maar even op zoek naar iemand die dat voor me kan fiksen. Bedankt voor de tips in elk geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-06 06:54
Glenfiddich schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:45:
[...]

Je hebt gelijk, retourkant idd. 8)7

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Maarten_D schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:48:
[...]

Daar ben ik sowieso niet handig genoeg voor, dus ga maar even op zoek naar iemand die dat voor me kan fiksen. Bedankt voor de tips in elk geval!
Op zich valt dat mee hoor, ik weet niet of je de radiator zelf hebt opgehangen, maar als je zelf een radiator kan ophangen dan kan je er ook zelf wel een stromingsbuis indraaien.

Je kan ze kant en klaar kopen, of zelf maken.

Heel toevallig is onze handdoekenradiator ook aan vervanging toe (lelijke roestplekken en afbladderende verf) en zitten bij ons de aan- en afvoer ook beiden aan de bovenkant, en heb ik onlangs een stromingsbuis gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/f4vysx66tonodhj/2021-12-21%2010.07.08.jpg?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/x381rdim5vt3qso/2021-12-21%2010.06.08.jpg?raw=1

Het is in feite gewoon een stuk 15mm buis in een staartstuk gelijmd (met geschikte lijm, die vocht- en temperatuurbestendig is). Je kan ook koperbuis gebruiken.

Catch a smile out there!

Pagina: 1