• markkkooo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03-02 17:36
Beste Tweakers,

Graag zou ik willen discussiëren over de mogelijkheden van de Plugwise Adam. ik richt me dan vooral op de schema instellingen die wat mij betreft een stuk gebruiksvriendelijker kunnen.

Wat ik als probleem ervaar is dat, wanneer ik onverwachts weg ga, ik de kachel graag met één knop uit zet.
(dit kan ik gemakkelijk doen met de Homey die ik heb. Deze kan elke scene van elke zone (vertrek) dan op de scene "weg" (17°C) zetten)
Maar als ik dan weer thuis kom zou de Plugwise Adam weer het originele schema op moeten pakken. dit is doordeweeks overdag vaak de scene "Thuis".
Dit kan je niet oplossen door bij thuiskomst een knop (in de Homey) te maken waarbij je alle zones op scene "thuis" (20°C) zet.
Waarom niet?
Omdat je ook wel eens in de nacht pas thuis komt. en dan wil je dat hij gewoon in de scene "nacht" (18°C) verder gaat.

De oplossing lijkt mij door Plugwise eenvoudig op te pakken maar die verzuimen om door te ontwikkelen.
namelijk in de app een knop maken met thuis/weg waarbij er en trigger aan het schema gegeven wordt. je moet dan voor elke zone aangeven wat er moet gebeuren als je "weg" bent en zodra je op "thuis" drukt kijkt hij waar hij per scene "had moeten zijn". die temperatuur wordt opgepikt.

Ik hoop dat er meer mensen zijn die dit wel zouden willen. Als dat zo is dan komt deze thread misschien wel aan bij Plugwise en gaan ze het alsnog inbouwen.

Groetjes Mark

https://www.plugwise.com/
https://homey.app/nl-nl/

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-02 14:10
Dit is al vaker bij plugwise aangegeven. je zou ze een mail kunnen sturen met je verzoek.
Zij gaan dan je mail beantwoorden met de opmerking dat dit op hun "to do" lijst staat.

• markkkooo
Hoi Akatar,
ik begrijp dat jij dit ook al hebt gedaan?
Heb je toevallig een link naar een discussie op dit forum of weet je uit eigen ervaring dat dit het geval is?

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Kun je dan in Homey niet beter flows maken die je aanwezigheid detecteren (obv een ping van je smartphone) en dan de juiste schema’s starten?

Of trouwens gewoon een knop die twee flows start, en dan in die flows een check maken of het dag of nacht is?

[Voor 28% gewijzigd door marcieking op 20-12-2021 08:31]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• markkkooo
Dat lijkt wel een prima manier. maar het liefst houd ik alles gewoon lekker binnen de plugwise app. deze houdt ook rekening met voorverwarmen van een kamer. dus als de kamer over een uur op 20° moet zijn dan praat de app met de ketel en gaat hem vast voorverwarmen.

En bij thuiskomst kan niemand natuurlijk voorspellen dat je bijna thuis komt. dus dan is het prima als hij even gas geeft. maar in alle andere gevallen is het fijn om het via de daarvoor bedoelde app te doen.

• akatar
markkkooo schreef op maandag 20 december 2021 @ 07:51:
Hoi Akatar,
ik begrijp dat jij dit ook al hebt gedaan?
Heb je toevallig een link naar een discussie op dit forum of weet je uit eigen ervaring dat dit het geval is?
Ik heb dit al eens aangegeven inderdaad

• akatar
Ook al eens gegeven dat het handig is als een zone geen warmtevraag kan doen

Staat ook op de lijst...

• markkkooo
akatar schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:05:
Ook al eens gegeven dat het handig is als een zone geen warmtevraag kan doen

Staat ook op de lijst...
wat bedoel je daar precies mee?

er zijn veel dingen te bedenken en snap dat ze prio's moeten stellen.
zo heb ik deze ook eens ingebracht:
(heb ik overigens al opgelost met een bypass ventiel, maar toch...)
Ik moet een bypass circuit maken omdat m'n ketel geblokkeerd staat.
Zou het niet top werken als Plugwise uit leest of alle knoppen. Op 0% staan en als dat het geval is dat je dan 1 radiatorknop tijdelijk als bypass kan laten fungeren?
Nu is het zo dat de overloop gewoon warm is. Komt omdat ik deze passief heb ingesteld op 23°c want anders is er kans dat alle knoppen dicht gaan.

In bypass modus kan je hem op 19°c zetten en zodra alle knoppen dicht gaan kan deze open gaan. Deze gaat dan dus niet volgas verwarmen als de rest van het huis warmte vraagt.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen en willen doen! Ik denk graag mee:)

• akatar
@markkkooo
Ik bedoel hiermee, als ik bv een tom in de hal heb zitten, en die staat op 20 graden dat deze bij 20 graden dicht moet. Maar dat hij geen ketel mag aansturen, dus als het maar 18 graden wordt het ook prima is.

Ik heb hier wel 3 van die zones die ik zo ingericht wil zien
badkamer
hal voor/achter
toilet

• akatar
markkkooo schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:39:
[...]

Ik moet een bypass circuit maken omdat m'n ketel geblokkeerd staat.
Zou het niet top werken als Plugwise uit leest of alle knoppen. Op 0% staan en als dat het geval is dat je dan 1 radiatorknop tijdelijk als bypass kan laten fungeren?
Nu is het zo dat de overloop gewoon warm is. Komt omdat ik deze passief heb ingesteld op 23°c want anders is er kans dat alle knoppen dicht gaan.

In bypass modus kan je hem op 19°c zetten en zodra alle knoppen dicht gaan kan deze open gaan. Deze gaat dan dus niet volgas verwarmen als de rest van het huis warmte vraagt.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen en willen doen! Ik denk graag mee:)

[...]
Je kan vragen aan plugwise om het systeem te wijzigen naar open of always close

always close: indien warmte bereikt kraan dicht, ketel uit

open: indien warmte bereikt, kraan blijft open, ketel uit (kan dus blijven rondpompen)

dit kan al geruime tijd.

• markkkooo
Ik bedoel hiermee, als ik bv een tom in de hal heb zitten, en die staat op 20 graden dat deze bij 20 graden dicht moet. Maar dat hij geen ketel mag aansturen, dus als het maar 18 graden wordt het ook prima is.
doe je dat niet gewoon door de zone op passief te zetten? dat heb ik nu met de overloop/hal. die staat eigenlijk altijd open maar krijgt alleen warm water als de ketel draait op verzoek van een andere zone
Je kan vragen aan plugwise om het systeem te wijzigen naar open of always close
lijkt me dat de warmte dan kan door werken op de locatie waar je dat niet wil. Met mijn idee kan je dus één radiator (of meerdere radiatoren) de restwarmte laten opnemen. de hal is hier een goed voorbeeld van.

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-02 09:05
akatar schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:04:
[...]

Ik heb dit al eens aangegeven inderdaad
Dit kan nu al met Plugwise.

Bij de zone kan je hem op passief zetten IPV actief oid.

• akatar
ah, dat hebben ze dit dus aangepast. Ik gebruik het systeem al een tijdje niet meer.

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-02 08:14
Voor degene die het interesseert ( en net als mij nog op dit topic uitkomt), ik had dezelfde uitdaging als @markkkooo , vanuit een homey een weg/thuis wissel kunnen doen, rekening houdend aanwarmtijden etc.

Ik heb dit opgelost door in Plugwise een thuis- en een weg-schema te maken (per ruimte), en vanuit homey mbv homeyscript met http POST calls naar de api van Plugwise een schema wissel te doen zodra ik weg ga en weer thuis kom.

In dit topic kun je dit volgen:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73710198

• markkkooo
Hoi Torch1969,

inmiddels was dit Topic dood gebloeid. Plugwise zit ook niet stil. ze hebben de "pauze" knop toegevoegd.

Opzicht is dat een leuke functie die we veel gebruiken. De pauze knop zet alle zones op "weg" en wanneer je pauze opheft zal het zijn schema weer oppakken waar het op dat moment moet zijn.

Jammer is dat deze functie nog niet te bedienen is vanuit de Homey. Er is dus ook geen flow te maken die deze bedient.

overigens vind ik de homey nog niet zo sterk in het herkennen of er iemand thuis is.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee