Toon posts:

Meterkast: Is dit toegestaan en/of is het veilig

Pagina: 1
Acties:

• FrankieV
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-06 10:41
Heren (en dames), :)

Voor de kenners een simpele vraag. Is het volgende toegestaan. Ik lees veel over NEN 1010....
Maar mijn voornaamste vraag, is dit veilig en welke problemen kunnen ontstaan? Links is hoe de meterkast was en rechts is er een automaat bijgestoken om een omvormer voor zonnepanelen van 3000W met een eigen vmvk kabel aan te sluiten. In de ruimte van de omvormer komt overigens nog een PV verdeler met aardlek, omdat hier nog wat verlichting en een compressor bijkomt die maar heel af en toe gebruikt wordt.

De vrije plaats op de foto links had natuurlijk een isolatie sok (en een afgebroken pin). Die had ik er al afgehaald. Rechts nieuwe klem rail en extra automaat.

Graag jullie opmerkingen.

• Turba
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-05 13:31
Frankie,
Als ik het goed zie in de "oud" situatie dan was het daar al fout, de linker 3F+N Aardlek had al 5 installatiegroepen, terwijl 4 volgens de NEN1010 toegestaan zijn. In de nieuwe situatie is dit verergerd naar 6 groepen achter 1 aardlek.
Het maakt niet uit dat er 1F+N installatie automaten door een 3F+N aardlek beveiligd worden, 4 is de max.
De andere aardlek (1F+N) had nog ruimte voor 1 installatieautomaat

De oplossing is het bijplaatsen van een derde aardlek automaat, (1F+N) is voldoende en de afgaande installatie automaten te hergroeperen. Die lange kam (voor 6 groepen) is dan helaas niet meer bruikbaar.

p.s. als je de Metrkast nu veranderd in Meterkast, is het beter vindbaar... :+

[Voor 6% gewijzigd door Turba op 19-12-2021 14:08]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:02
Turba schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:07:
De oplossing is het bijplaatsen van een derde aardlek automaat, (1F+N) is voldoende en de afgaande installatie automaten te hergroeperen.
Deze kast stamt vermoedelijk uit de tijd dat er geen hoofdschakelaar hoefde te zijn wanneer de kast met maximaal 2 handelingen was uit te schakelen. Door het toevoegen van een 3e aardlekschakelaar voldoe je echter (ook) niet meer aan die oude normen (natuurlijk ook niet aan nieuwe). Als je hier iets aan gaat passen, plaats dan ook meteen een hoofdschakelaar.

@FrankieV De kast bevat een 4-polige aardlekschakelaar, maar is het ook daadwerkelijk een 3-fasen (3x25A) aansluiting? Kan even niet zien hoeveel draden er uit het meterbord komen.

Welke omvormer is er geplaatst en welke eisen stelt de installatiehandleiding aan de toegepaste aardlekbeveiliging? Veel omvormers tegenwoordig hebben een zogenaamde "6mA verklaring" waarmee de fabrikant verklaart dat de omvormer geen DC lekstroomcomponent groter dan 6mA heeft en gewoon achter een type A aardlekschakelaar aangesloten mag worden (dus geen dure type B vereist). Jouw aardlekschakelaars zijn echter nog niet eens type A, maar nog type AC, waarschijnlijk mag de omvormer hier achter helemaal niet worden aangesloten.

Ik zou sowieso overwegen om alle type AC aardlekschakelaars te vervangen door type A, type AC mag niet voor niets sinds 1997 niet meer worden toegepast. Als je het het goed plaats je een 4-polige hoofdschakelaar en 3x 2-polige 30mA type A aardlekschakelaars.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• FrankieV
Bedankt voor jullie antwoord. De titel aanpassen lukt mij niet. Sorry hiervoor.

Ik had idd gelezen dat er maar 4 groepen achter 1 aardlek mag. Maar de norm NEN1010 veranderd regelmatig. Mijn groepenkast is een jaar of 30 a 35 oud. Je kan niet verwachten dat deze steeds aan de laatste norm voldoet.

Het is idd. 3x25A, 3 fase dus. Maar wat ik graag wil weten, is dit ernstig fout, of kan ik het zo laten. Is hier een bepaald gevaar bij?

De kast heeft dus altijd bestaan uit links 4P aardlek 3 fasen met 5x 2P aangesloten installatie automaten. Rechts 2P 1 fase aardelek met daarop aangesloten 3x 2P installatie automaten. Nooit problemen gehad. Omdat er een slot vrij was, heb ik er 1 bijgezet.

Wat op de nieuwe groep wordt aangesloten (nog niet uitgevoerd dus) is een Solis S5-GR1P2.5K met 2 strings en panelen met totaal 3645 WP in combinatie met een PV-Verdeler.

Omvormer:

PV-Verdeler:

Ik zou sowieso overwegen om alle type AC aardlekschakelaars te vervangen door type A, type AC mag niet voor niets sinds 1997 niet meer worden toegepast. Als je het het goed plaats je een 4-polige hoofdschakelaar en 3x 2-polige 30mA type A aardlekschakelaars.

@Xander Bedoel je dit?

Is het dan ook niet beter om alles in 3 fase uit te voeren door die 3 automaten rechts ook 3 fasig aan te sluiten zoals hierboven. Dus (3x) 2P 30mA type A aardlekschakelaars en daarboven 2x4 plus 1 automaten. (de huidige automaten).

Ik ben geen elektricien, wat hulp met een goed plan is dus gewenst. :) Maar als het zo ook kan, geef ik niet graag veel extra geld uit, omdat de normen zijn gewijzigd. Graag wat onderbouwing, dan leer ik weer wat. ;)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:57
Het fixen van je groepenkast mag je trouwens meetellen als btw-aftrekbaar bij het aanleggen van PV onder KOR-regeling

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:45
Wilke schreef op zondag 19 december 2021 @ 19:54:
Het fixen van je groepenkast mag je trouwens meetellen als btw-aftrekbaar bij het aanleggen van PV onder KOR-regeling
goede tip

@FrankieV Als je toch bezig bent, plaats voor de zonnepanelen een eigen aardlek of een aardlekautomaat. als er dan een keer een mc4 stekker ligt te zwemmen gaat je koelkast niet meteen uit.

edit: ik zie nu op je plaatje zoiets :+

[Voor 5% gewijzigd door twain4me op 19-12-2021 20:51]

• FrankieV
twain4me schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:47:
[...]

goede tip

@FrankieV Als je toch bezig bent, plaats voor de zonnepanelen een eigen aardlek of een aardlekautomaat. als er dan een keer een mc4 stekker ligt te zwemmen gaat je koelkast niet meteen uit.

edit: ik zie nu op je plaatje zoiets :+
Je bedoeld die PV verdeler niet? :)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:13

Wildfire

Joy to the world!

FrankieV schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:47:

[..]

Ik had idd gelezen dat er maar 4 groepen achter 1 aardlek mag. Maar de norm NEN1010 veranderd regelmatig. Mijn groepenkast is een jaar of 30 a 35 oud. Je kan niet verwachten dat deze steeds aan de laatste norm voldoet.
Nee, daarom is dat pas een vereiste zodra je aanpassingen doet in de meterkast. Dan moet hij weer voldoen aan de normen die gelden op het moment van de wijziging. Kortom door de recente aanpassingen in je meterkast had hij meteen aangepast moeten worden om te voldoen aan de huidige normen.

[Voor 23% gewijzigd door Wildfire op 19-12-2021 21:14]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:00

Ligone

Moeha!

Er is geen aanpassing gebeurt, er zat namelijk al een groep. bewijst de pin met sok en afgebroken pin.

[Voor 36% gewijzigd door Ligone op 19-12-2021 22:08]

• FrankieV
Ligone schreef op zondag 19 december 2021 @ 22:08:
Er is geen aanpassing gebeurt, er zat namelijk al een groep. bewijst de pin met sok en afgebroken pin.
Er zat geen groep helaas. De meterkast was vroeger zon ding met schroefstoppen. Een jaar of 35 geleden heb ik deze groepenkast moeten kopen ivm een verbouwing, extra groepen voor keuken, wasmaschine, droger ed. Toen zijn door de elektra monteur de groepen zo verdeeld. Het linker plaatje was de kast toen ik hem openmaakte met het verschil dat om de pinnen van de vrije plek 2 krimpkousen zaten. De nieuwe installatieautomaat paste niet en beschadigde ik 1 van de 2 pinnen. Na onderzoek bleek dat de automaten van Merlin Gerin niet meer bestaan en dat schneider electric precies dezelfde heeft. Ik dacht dat automaten een standaard norm was namelijk. Maar dat blijkt weer niet zo te zijn. Lekker handig weer.

Kortom ik heb zelf een nieuwe kamrail en automaat geplaatst. Plaatje rechts.

Waar het om gaat, waar schuilt het gevaar? Is er niet volgens mij. 3-fase verdeeld over 6 groepen, lijkt mij geen probleem. Wat ik inmiddels begrijp kun je bij meer dan 4 groepen, je een lekspanning krijgen, waardoor de automaat uit kan springen. Dit heb ik met 5 automaten in 35 jaar nog nooit gehad! Ik laat het zo even gaan, tot in het voorjaar de panelen en omvormer zijn gemonteerd. Dan zie ik vanzelf of er een te grote lekspanning ontstaat. Dan weet ik wat er te doen is.

• twain4me
FrankieV schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:50:
[...]
Waar het om gaat, waar schuilt het gevaar?
Daar gaat het helemaal niet om, het gaat erom dat er een norm is en je daar aan moet houden (of gelijkwaardig zijn)
Die normen zijn er juist zodat de "het gaat al 100 jaar goed" en "bij ome jan werkt het toch ook" argumenten niet meer hoeven aangezien er een norm is om aan te toetsen. zou een aannemer het zo maken was het huis te klein geweest want dan is de norm ineens wel belangrijker dan de "jamaar ik doe het altijd zo" argumenten. ;)

Het zal wel aan mij liggen , maar ik vind het nogal bijzonder dat je een vraag stelt: "Is dit toegestaan?" en als het antwoord je niet bevalt je gewoon niets gaat doen, waarom stel je die vraag dan? -O-

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:22
@FrankieV
Het verstandigste en misschien ook wel makkelijkste is gewoon een compleet nieuwe, voorbedrade groepenkast kopen:
https://www.groepenkastbe...Haf-12-groepen-3-fase-hfd (Eerste hit op google)
Dan voldoe je direct aan de laatste normen en is alles weer in orde voor de komende 30 jaar.

• Xander
Het grootste gevaar zit hem in het toepassen van type AC aardlekschakelaars, welke ondertussen al weer 25 jaar niet meer mogen worden toegepast omdat ze mogelijk niet goed reageren op lekstromen in moderne apparatuur.

Ja, je hoeft niet altijd aan de nieuwste norm te voldoen, maar je hebt in de afgelopen 25 jaar ongetwijfeld wel eens nieuwe apparatuur gekocht. Zelfs in de handleiding van mijn wasmachine staat letterlijk dat deze niet achter een aardlekschakelaar type AC mag worden aangesloten.

De omvormer moet sowieso achter type A worden aangesloten.
FrankieV schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:50:
Ik laat het zo even gaan, tot in het voorjaar de panelen en omvormer zijn gemonteerd. Dan zie ik vanzelf of er een te grote lekspanning ontstaat.
Het gevaar is niet dat de aardlekschakelaar ongewenst aanspreekt. Het gevaar is dat de aardlekschakelaar niet afschakelt op een moment dat dit wel zou moeten.

Hoe je daar proefondervindelijk achter wilt komen...

[Voor 30% gewijzigd door Xander op 20-12-2021 19:19]

• Xander
FrankieV schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:47:
@Xander Bedoel je dit?

[Afbeelding]

Is het dan ook niet beter om alles in 3 fase uit te voeren door die 3 automaten rechts ook 3 fasig aan te sluiten zoals hierboven. Dus (3x) 2P 30mA type A aardlekschakelaars en daarboven 2x4 plus 1 automaten. (de huidige automaten).
Dat is wel de mooiste opzet zo ja, zelfs met een aparte aardlekautomaat voor de PV. :)

• twain4me
@Xander

wil je mij geen woorden in de mond leggen (en al helemaal niet die) ;)

(je hebt de verkeerde naam in de qoute staan)

[Voor 29% gewijzigd door twain4me op 20-12-2021 19:19. Reden: tag fix]

• Xander
twain4me schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:17:
@Xander

wil je mij geen woorden in de mond leggen (en al helemaal niet die) ;)

(je hebt de verkeerde naam in de qoute staan)
8)7 Geen idee waar dat vandaan kwam, te enthousiast aan het editten op een telefoon. :>

Zo klopt het beter. :P

• FrankieV
Heren, bedankt voor jullie antwoorden. Ik wil even duidelijk maken dat het hele plan pas uitgevoerd wordt in Feb-Mrt 2022. Dus nog niets is definitief. Gezien het antwoord "pittige" antwoord van twain4me leek het mij verstandig dit even duidelijk te maken :)

De reden dat de meterkast al is aangepast, is dat de hele kast leeg moest voor een nieuwe meter met teruglevering. Dat leek mij het juiste moment om de groepen meteen aan te passen. Helaas niet volgens norm. (sorry) Vandaar mijn vraag, omdat ik een leek ben wat betreft automaten en aardleks, of hier ergens een gevaarlijke situatie is ontstaan. Dus aub niet te kritisch op mij teksten. Ik probeer hier iets te leren.

Als het project in de garage klaar is ga ik de meterkast vervangen door een 3 fase voorbedrade volgens het advies van chrisborst. Dat lijkt mij het handigste. Soortgelijk als op onderstaande bijlage. Moet ik nog letten op een bepaald merk, voorkeur? Ik neem aan indien ik nu een groepenkast koop, dat die volgens de laatste norm is? Kan iedere gerenommeerde electra monteur een zegel verbreken en opnieuw plaatsen? Er zit namelijk geen loodzegeltje meer aan maar een plastic zegel met een QR code.

Gezien mijn geringe kennis van automaten en aardleks, wat betreft normen en typen, gaat onderstaande dan goed werken? Kijk vooral naar het plaatje met de tekst. Kan dat nog gebeuren, met deze volgens norm geplaatste apparatuur? De PV verdeler komt natuurlijk in de garage.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee