Toon posts:

Hulp bij het vinden/kiezen van een systeem voor dev/workload

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Koffie32
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 24-12-2021
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil het systeem gaan gebruiken om workloads te draaien en voor development (met name Python / NodeJS) doeleinden. Het zou fijn zijn als autocompletion etc. lekker werkt. Met workloads denk ik aan:

[list]
• Het draaien van containerorchestratiesotware (incl.containers dus)
• Het opzetten van een thuisserver (altijd willen doen als hobby project)
• Communiceren over WIFI met Arduino's
[/list].

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ergens tussen de 1000 en 1300. Iets meer mag ook indien te verantwoorden waarom.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is met name waarom ik de vraag hier stel. Ik heb weinig ervaring met computerhardware. Ik vermoed aardig wat RAM nodig te hebben (liefst ook nog wat ruimte om uit te breiden in de toekomst) en een goede processor. Ik vermoed dat een GPU leuk is maar niet relevant voor de taken die ik wil uitvoeren.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De laptops die ik prive aanschaf zijn vaak van het merk HP of Dell. Dit zijn merken die ik ken en vertrouw. Ik sta uiteraard open voor merken die ik niet ken of voor een merkloze oplossing. Hardware is niet mijn ding en ik durf geen oordeel te vellen over wat kwalitatief goed is als merk en wat niet.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energiezuinig is natuurlijk mooi maar het blijven computers.... Ik heb wel enkele dingen die ik leuk zou vinden.

[list]
• De mogelijkheid later een GPU toe te voegen als ik met ML aan de gang zou willen gaan.
• Het zou fijn zijn als er voldoende RAM is met de mogelijkheid desnoods nog meer toe te voegen (64GB iemand?).
[/list]

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik verwacht advies te krijgen in welke vorm dan ook. Zoals ik aangaf ben ik niet thuis in de wereld van de hardware. Ik zou niet weten wat met wat samengaat en hoe toekomstbestendig (aanpasbaar) een configuratie is.

Alle reacties

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 24-03 17:20
Wil je niet liever een losse server? Afhankelijk van je draait kun je die lekker low power maken en 24/7 op de gangkast / zolder laten draaien. Tweedehands Xeon workstations zijn daar erg leuk voor.

Qua desktop zou ik kijken naar een moderne Intel cpu van de 12e generatie, 12600k of 12700k afhankelijk van wat in het budget past.

2 * 16 gb zodat je er later nog 2 bij kunt zetten om op 64 te komen.

Bij een prebuilt even goed opletten qua uitbreidbaarheid, vaak komen die met 2 ram slots en een voeding waar je niet zomaar een gpu bij kunt prikken. Zie zo 123 ook nog geen 12e generatie prebuilts dus dan wordt het een 11e generatie. Een systeem op basis van een Ryzen 5600g / 5700g is ook netjes.

Bouwt computers @ Danmetic

• Koffie32
@DanDGT Heb je voorbeelden van pre-builds of is het not done daar naar te linken op Tweakers?

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 24-03 17:20
Nee hoor kun je gewoon naar linken. De prebuilts staan hier:

https://tweakers.net/pcs/vergelijken/

Bouwt computers @ Danmetic

• Koffie32
@DanDGT Ik zie de genoemde CPU's helaas niet staan in de lijst. Wat zijn alternatieve opties?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:31
Pre-builts met de laatste generatie Intel CPU's zijn er nog niet. Je zou iets kunnen bestellen bij een shop die ook assembleren (zoals Azerty en Alternate, maar ook anderen doen dat). Als je daar ongeveer €100 voor rekent, en ook nog ruim €100 voor Windows als je dat wilt kom je op iets als
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 309,-€ 309,-
1MoederbordenASUS PRIME Z690M-PLUS D4€ 215,-€ 215,-
1BehuizingenSilverstone SST-LD01B€ 119,90€ 119,90
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock 3 Zwart€ 45,71€ 45,71
2VentilatorenArctic P14 PWM PST Zwart, 140mm€ 8,36€ 16,72
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 147,90€ 147,90
1VoedingenBitFenix Whisper BWG450M€ 76,53€ 76,53
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)€ 135,90€ 135,90
Totaal€ 1.066,66

• jelmert
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-03 15:29
Onlangs heb ik dit systeem samengesteld voor een gelijke workload zoals jij beschrijft. Videokaart gaat hem in deze kast niet lukken maar voor een investering van deze grote kun je in de toekomst wel weer kijken. Helaas is mijn oude systeem (bijna 2 jaar oud) nog niet aan vervanging toe dus mocht ik nog geen nieuwe van mijzelf.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Boxed€ 329,-€ 329,-
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 144,99€ 144,99
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16S4B€ 146,88€ 146,88
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 70,11€ 70,11
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 690,98
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee