slimme rookmelders - keuezestress

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Mijn vraag
Ik wil meerdere rookmelders in mijn huis installeren op benedenverdieping (bijkeuken en woonkamer) en slaapkamers (1e verdieping en zolder). Beneden kunnen deze aan de stroom, op zolder, eventueel met wat extra werk ook.

Het kunnen koppelen van de melders is mijn belangrijkste eis want ik slaap met oordoppen in en een alarm in de bijkeuken hoor ik echt niet op zolder.

's Nachts staat mijn telefoon uit - da's een bewuste keuze. Daarnaast is de rest van het gezin (lees vrouw) niet erg technisch en moet het na installatie gewoon blijven werken en niet afhankelijk zijn van een controller (app) met lastige configuratie (als er iets mis gaat met Unify of Hue is mijn vrouw helemaal verloren).

Dit liever ook niet afhankelijk van wifi en incompatibiliteitsissues. Ik koop nu iets voor 5-10 jaar en wie vertelt mij dat een slimme rookmelder dan ook nog werkt op wifi6 of 7 en Unify APs.

Het is best flinke investering dus hoop van jullie iets te leren om de keuze te maken :? Bijvoorbeeld een Zigbee oplossing? En zo ja, wat zou ik dan aan moeten schaffen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
2x Unify AP Pro - 2.4Ghz en 5Ghz in 1 SSD geconifigureerd
Philips HUE - 1 controller en 2 lampen (beneden)
Apple ecosysteem (iphones, ipads, LG OLED C1 met airplay)
Synology NAS 218j
2 Win10 laptops

Ik heb verschillende merken uit de welbekende webwinkels nageplozen, zoals:
Google Nest Protect: melders onderling niet koppelbaar erg duur en ik ben geen fan van Google vanwege privacy/data verzamelen. Terecht?
Netatmo: oogt erg degelijk maar melders zijn niet onderling koppelbaar, vaste accu en werkt het met een WIFI waar 2.4 en 5Ghz in 1 SSD zitten?
Ei 146: koppelbaar via een aparte dure sokkel die je per stroomgroep moet aanschaffen (en dat zijn er dan 3). Werkt koppelen dan ook als een rookmelder op stroom werkt?
Fibaro: oogt ook degelijk en rook+hitte-detectie. Koppelbaar via apart basisstation en dan wordt dat best prijzig (150 euro...)
Alecto: betaalbaar, koppelbaar maar alleen op 2.4 en werkt dat met mijn een WIFI waar 2.4 en 5Ghz in 1 SSD zitten? Daarnaast ook meerdere reviews die klagen over slechte batterijduur (2 maanden).
Elro: betaalbaar maar lees veel slechte ervaringen met batterijduur. En ...koppelbaar mits 2.4Ghz op een aparte SSD zit en dat wil ik niet - het fijne van Unify is dat mijn apple devices naadloos overschakelen en ik me nooit zorgen hoef te maken over welke wifi ik heb. Dit kan ik denk ik oplossen door een apart VLAN met een eigen WIFI maar daar heb ik vooralsnog geen kaas van gegeten. Als ik dan de slechte ervaringen me batterijduur meetel dan staat deze niet op mijn wensenlijstje.

Stel ik ga voor Zigbee
Op https://www.robbshop.nl/ interessant Zigbee compatible spul tegen maar ik ben een absolute noob als het op home automation aankomt.

Bijv. Fireangel https://www.robbshop.nl/e...-230v-with-backup-battery dan kan ik daar een z-wave plus module inpluggen om ze te koppelen. Da's dan samen toch snel 90 euro per melder. Best pittig.

Tegelijkertijd zijn er ook diverse rookmelders met ingebouwde z-wave module die een stuk goedkoper zijn. Klopt het dat dat vooral bedoeld is om met een Zigbee controller (app) verbonden te worden en niet om de rookmelders onderling te koppelen?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Beste antwoord (via Boeryepes op 20-12-2021 20:21)

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:00

Tazzios

..

Jouw eisen:
Kunnen koppelen.
Toekomstbestendig.
Niet afhankelijk van wifi werken.

Ik zie niets aan je eisen lijst waarvoor je 'slimme' melder nodig zou hebben.
Dus met deze zou je al klaar zijn:
https://www.bol.com/nl/nl...melders/9300000036746579/

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis_88
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-05 06:01
Hoi,

Wij hebben 4x Nest Protect en die zijn onderling met elkaar verbonden. Dus een melding van rook in de keuken wordt op zolder door middel van een lieve vrouwenstem omgeroepen. Bij een alarm gaan alle rookmelders af en alle HUE verlichting op de brandmodus.

Tja Google en privacy... Daar kunnen we hele discussies over houden maar dat is een keus die je moet maken. Ik zeg altijd maar; zodra je een smartphone hebt is je privacy sowieso al een stuk minder.

Keuzes

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:00

Tazzios

..

Jouw eisen:
Kunnen koppelen.
Toekomstbestendig.
Niet afhankelijk van wifi werken.

Ik zie niets aan je eisen lijst waarvoor je 'slimme' melder nodig zou hebben.
Dus met deze zou je al klaar zijn:
https://www.bol.com/nl/nl...melders/9300000036746579/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-05 13:19
Als je dit gelijksoortige topic leest vind je mogelijk meer info en ervaringen.

Als je een slimme rookmelder zoekt die niet met Wifi werkt zal je weinig vinden. Slim en Wifi zijn in die zin een huwelijk en daardoor vrijwel altijd met elkaar verbonden.

Ook ik heb al jaren Nest Protect rookmelders hangen die weldegelijk met elkaar gekoppeld zijn. Bijkomend voordeel is dat er ook een CO sensor in zit. Persoonlijk ben ik erg tevreden over de aankoop en zal ze met 2-3 jaar, als ze end of life zijn, zonder twijfel vervangen voor wederom Nest Protect rookmelders.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:05
Die van Elro zijn ook gewoon koppelbaar zonder WiFi hoor, alleen de smartfuncties (bediening via app) vereist WiFi.
Ik heb hier het Elro systeem hangen en dat werkt tot nu toe prima. Maar nog vrij recent geïnstalleerd dus over de batterijduur kan ik nog niets zeggen. Maar alles staat nog op 100% na enkele maanden dus heb geen indicatie dat het overdreven snel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Dank jullie voor de reacties. Als ik het zo lees zijn de Elro en Alecto de budgetkeuzes maar wel koppelbaar zonder wifi.

Bij deze keuzes twijfel ik over de batterijduur maar is de stap naar netstroom wel gelijk een stuk duurder.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
Nog als toevoeging voor je overzicht: de Elro rookmelders detecteren ook rook+hitte. Aangezien je dit wel specifiek noemt bij de Figaro…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jankleine
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-02-2024
Hallo Tweaks, ik ben opzoek naar rookmelders die aan elkaar gekoppeld kunnen worden en bij alarm dus allemaal een alarmgeluid produceren maar ook een doormelding geven op mijn telefoon. Maar dan wel met een beetje normale prijs! Zo'n Nest kost 105 euro en ik heb er 6 nodig. 1 melder van max 75 euro vind ik eigenlijk wel genoeg! :-;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snolwol
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-10-2023
Dennis_88 schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:31:
Hoi,

Wij hebben 4x Nest Protect en die zijn onderling met elkaar verbonden. Dus een melding van rook in de keuken wordt op zolder door middel van een lieve vrouwenstem omgeroepen. Bij een alarm gaan alle rookmelders af en alle HUE verlichting op de brandmodus.

Tja Google en privacy... Daar kunnen we hele discussies over houden maar dat is een keus die je moet maken. Ik zeg altijd maar; zodra je een smartphone hebt is je privacy sowieso al een stuk minder.

Keuzes
Kan je dan de nest protect terug koppelen met Hue?
Ik had begrepen dat dit alleen kon als je je accout niet hebt overgezet naar een google nest? Account.

Zie deze link : https://www.philips-hue.com/en-us/support/works-with-nest

[ Voor 4% gewijzigd door snolwol op 16-01-2022 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
jankleine schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:44:
Hallo Tweaks, ik ben opzoek naar rookmelders die aan elkaar gekoppeld kunnen worden en bij alarm dus allemaal een alarmgeluid produceren maar ook een doormelding geven op mijn telefoon. Maar dan wel met een beetje normale prijs! Zo'n Nest kost 105 euro en ik heb er 6 nodig. 1 melder van max 75 euro vind ik eigenlijk wel genoeg! :-;
En je vraag wordt niet beantwoord door hetgeen al in dit topic besproken is? Zoniet, kun je dat specifieker zijn over je vraag en eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 12:36
Voor zover ik weet werkt de koppeling van Nest rookmelders via een eigen Wifi-netwerk. Dit blijft dus ook werken als je eigen Wifi uit de lucht is. Ik heb eigenlijk maar 1 product gezien dat het allerbelangrijkste doet: omroepen WAAR de brand is. Wat heb je eraan om te weten DAT er brand is, als je vervolgens in paniek de route neemt zodat je juist langs het vuur moet. Het belangrijkste wat je moet weten is WAAR het is.

Ik heb deze Nest Protects inderdaad wel gekoppeld aan mijn Nest account (heb het nog niet overgezet naar Google, dat hoeft voor mij ook niet). Door de koppeling met een account kun je ook meldingen van rook ontvangen als je niet thuis bent. Dat is wel fijn. De Nest Protect is ook erg gevoelig, deze melders zijn goedgekeurd voor zowel rook- als CO-detectie.

Ja, de privacy. In theorie kan Nest Protect zien dat je thuis bent. Hij heeft bewegingssensoren aan boord zodat er een lampje aan kan gaan in de protect, waardoor je ook in een noodsituatie in ieder geval wat licht hebt. Als de brand in de meterkast is ontstaan en daardoor de stroom is uitgevallen, dan is dat wel wat waard lijkt me, al zijn de lampjes niet zo sterk dat je er wat aan hebt als het huis vol rook staat. Maar anders dan zien dat je thuis bent kunnen ze niet zoveel met die informatie toch? Misschien kan Google je na een brandmelding advertenties voor nieuwe huisraad laten zien :)

Zigbee gaat je in dit geval niet verder helpen, want met Zigbee heb je altijd een controller nodig. Een Zigbee-rookmelder gaat niet de andere laten piepen zonder controller (en ik vermoed ook dat als de controller uit de lucht is, de koppeling ook niet werkt, maar dat weet ik niet helemaal zeker).

Je kunt natuurlijk niet-slimme koppelbare rookmelders kopen. Als je weinig budget hebt of je extreem zorgen maakt om de privacy, dan is dat misschien het beste. Ik zie dat je ook geen draden meer hoeft te leggen, de melders zijn draadloos koppelbaar. Al moet je natuurlijk wel afwachten hoe betrouwbaar dat werkt in een noodsituatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
PhilipsFan schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:27:

Zigbee gaat je in dit geval niet verder helpen, want met Zigbee heb je altijd een controller nodig. Een Zigbee-rookmelder gaat niet de andere laten piepen zonder controller (en ik vermoed ook dat als de controller uit de lucht is, de koppeling ook niet werkt, maar dat weet ik niet helemaal zeker).
Dit is in elk geval niet waar voor het Elro Connects systeem. En ik vermoed dat hetzelfde geldt voor de meeste merken die slimme rookmelders verkopen. Ja er is een hub waarmee meldingen aan je telefoon kunnen worden doorgegeven en waarmee je smarthome acties kunt koppelen, maar die hub is NIET nodig voor de onderlinge koppeling van de melders. Zelfs als de hub eruit ligt/stroom eraf is gaan alle melders die gekoppeld zijn af bij een detectie.
Pagina: 1