Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Ik heb een tijd geleden in mijn oude auto een Android Auto unit gebouwd. Helaas is dat in mijn nieuwe auto niet mogelijk, op één heel specifiek model na dat een beetje buiten m'n budget ligt.
Nu moet ik vaak toch stiekem even richting mijn telefoon om de muziek te verzetten of bijv. in mijn navigatie aan te geven dat ik de alternatieve route wil volgen.
Zo'n Android Auto unit en ook bijvoorbeeld zo'n draaiwiel als veel moderne auto's hebben zijn een stuk minder afleidend, terwijl ze precies dezelfde functionaliteit bieden. Nog veel belangrijker, ze zijn legaal om te gebruiken.

Ik ben dus op zoek naar een oplossing om mijn telefoon zo veilig mogelijk te gebruiken in de auto. Het gaat echt puur op zo nu en dan een keer op een knopje tikken of een melding wegdrukken (bijv. na een telefoongesprek), en absoluut niet over chatten of andere dingen tijdens het rijden. Hoe dan ook leiden al mijn pogingen om hulp te vragen bij deze zoektocht tot commentaar over dat ik maar gewoon langs de weg stil moet gaan staan, en daar heb ik dus helemaal niks aan. Ik zit vaak lang alleen in de auto, en zo vaak stoppen alleen om even een nummer te skippen is geen doen. Hierbij dus ook het verzoek om dat aspect in gedachten te houden bij het mee helpen zoeken, maar er vanuit te gaan dat ik me hier ook van bewust ben en alleen op een verantwoorde manier gebruik maak van deze oplossing.

Ik zoek een?
Soort van controller voor mijn telefoon, specifiek voor in de auto, dus het liefst een platte achterkant zodat ik 'm tegen de center console kan plakken. Zou fijn zijn als er een joystick in zit om als cursor te gebruiken of (zoals ouderwetse Android telefoons ook wel eens hadden) door items te scrollen. Bluetooth is een harde eis.

Wat is je budget?
Geen heel concreet budget, paar tientjes lijkt me redelijk

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
In de auto mijn telefoon te besturen

Wat heb je zelf al gevonden?
  • Heel veel goedkope oplossingen zoals deze. Zijn prima dingen (heb er toevallig een partij van op V&A staan), maar de vorm zorgt er voor dat het niet echt in de auto te verwerken is.
  • Dit product lijkt me nagenoeg perfect qua vormgeving, maar ik wil geen USB-C dongle nodig hebben, en ik kan deze überhaupt nergens vinden om daadwerkelijk te bestellen.
  • Een trackball muis, ook niet ideaal maar Logitech maakt er die ook gewoon Bluetooth zijn, dus dat zou in principe al een oplossing zijn
  • Een kleine Bluetooth trackpad zou in theorie ook een oplossing zijn, maar ik wil het zo simpel mogelijk houden. Bij een trackpad moet je toch iets meer aandacht van de weg halen dan bij een trackball muis.
Ik hoop dat er iemand toevallig een oplossing weet, dat zou helemaal super zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoe klinkt gewoon je telefoon in de houder, en dan zo'n ding wat je vlakbij je stuur hebt?
Ik heb Flitsmeister altijd aan staan, blijft het scherm ook aan. Bediening is verder simpel.

Welke auto en radio praten we trouwens over? Tweedehands zijn vast ook goedkoper onderdelen te krijgen. Of een unit die je de knoppen op je stuur naar de telefoon stuurt ofzo.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 19 december 2021 @ 01:42:
Hoe klinkt gewoon je telefoon in de houder, en dan zo'n ding wat je vlakbij je stuur hebt?
Ik heb Flitsmeister altijd aan staan, blijft het scherm ook aan. Bediening is verder simpel.

Welke auto en radio praten we trouwens over? Tweedehands zijn vast ook goedkoper onderdelen te krijgen. Of een unit die je de knoppen op je stuur naar de telefoon stuurt ofzo.
Ik heb bewust m'n telefoon net op een plek waar hij niet in beeld hangt, dus dat ik er alleen naar kijk als het nodig is. Telefoon dichter bij het stuur lijkt me niks.

Het gaat om een Volvo V70, model 2008 (eind 2008 volgens mij). Het gaat om dit dashboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sI6Ttn_PUJgsZV9ZMEx81mQ-CyI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UO9vDNXzLloVVMPz9JMIXCD5.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyJ44AKiqRXyqYhVnQ5TcYk-eJs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zjX9fJH7K80nQ3PbP1oGax72.png?f=fotoalbum_tile

De radio vervangen kan niet zomaar, omdat daarin ook het menu van de auto zelf zit. De enige vervangende oplossing die wel dat menu lijkt te ondersteunen (als soort van passthrough) is deze, maar daar moet ik nog even voor doorsparen (en dat is gewoon een Android tablet met alle nadelen zoals langzamere opstarttijd, dus ook niet ideaal).

Er zijn wel kastjes die je aan je stuur kan klikken, zoals ook die ik gelinkt had, maar die ik gelinkt had is de enige die ik kan vinden waarbij je een joystick (en zelfs een scrollwieltje) hebt, de rest alleen besturing van media en telefoon.

Als ik een net wat ouder model Volvo of eentje met Volvo's RTI schermpje in het dashboard had gehad dan waren er een hele hoop opties, maar bij die van mij kan dat allemaal niet. Er zijn wel helemaal losse oplossingen zoals deze, maar die zijn ook weer wat prijziger dan gewoon besturing voor een telefoon en zijn ook diefstalgevoeliger dan een ingebouwde radio.

[ Voor 9% gewijzigd door Oon op 19-12-2021 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Op de keper beschouwd zoek je volgens mij gewoon een carkit. Kijk bij parrot of bury, die hebben dat soort dingen wel.
Markt voor carkits is tanende, dus kijk ook op marktplaats. Ben je misschien voor een prikkie klaar :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-05 20:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Oon schreef op zondag 19 december 2021 @ 01:36:
Nog veel belangrijker, ze zijn legaal om te gebruiken.
Voor de goede orde, als jij je telefoon in de auto zo gebruikt zoals je omschrijft, dus minimaal gebruik, af en toe nummer skippen of een kleine wijziging aan de navi: Als je telefoon in een houder zit, binnen fatsoenlijk bereik en zicht, dan mag je die gewoon al rijdend bedienen en is externe bediening niet noodzakelijk.
Misschien vind je dat wel zelf wenselijk, dat is natuurlijk een prima plan.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:43:
Op de keper beschouwd zoek je volgens mij gewoon een carkit. Kijk bij parrot of bury, die hebben dat soort dingen wel.
Markt voor carkits is tanende, dus kijk ook op marktplaats. Ben je misschien voor een prikkie klaar :)
Carkit voor telefoneren heeft de auto al, alleen omdat ik daarbij een Bluetooth naar aux stukje gebruik voor muziek heb ik geen stuurwielbesturing voor muziek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
remco_k schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:59:
[...]

Voor de goede orde, als jij je telefoon in de auto zo gebruikt zoals je omschrijft, dus minimaal gebruik, af en toe nummer skippen of een kleine wijziging aan de navi: Als je telefoon in een houder zit, binnen fatsoenlijk bereik en zicht, dan mag je die gewoon al rijdend bedienen en is externe bediening niet noodzakelijk.
Misschien vind je dat wel zelf wenselijk, dat is natuurlijk een prima plan.
Het gaat mij er vooral om dat ik nu mijn telefoon wel moet stabiliseren om dat te doen, omdat het gewoon lastig is om op armlengte die kleine knopjes aan te raken. Dat alles maakt het een stuk meer afleiden dan gewoon een pijltje of zo'n ouderwetse enkele selectie verplaatsen waarbij een hobbel in de weg niet meteen alles verschuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:32
Gewoon een Brodit Proclip met een simpelen telefoonhouder erop lijkt me? Keuze is reuze:

Afbeeldingslocatie: https://www.brodit.com/images/s425/853867-4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.brodit.com/images/s425/853868-4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.brodit.com/images/s425/853870-4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.brodit.com/images/s425/803872-4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.brodit.com/images/s425/833871-4.jpg

Er staat niet zoveel voor V70 op de site, maar als ik me niet heel sterk vergis heeft een S80 van dat bouwjaar een identiek dash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Stalensnuitje schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:27:
Gewoon een Brodit Proclip met een simpelen telefoonhouder erop lijkt me? Keuze is reuze:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er staat niet zoveel voor V70 op de site, maar als ik me niet heel sterk vergis heeft een S80 van dat bouwjaar een identiek dash.
Een houder voor mijn telefoon heb ik al, die ik (zoals ik al eerder heb aangegeven in dit topic) bewust net buiten zicht heb hangen. Op zich zouden die tweenalaatste en laatste foto wel een mooie optie zijn om mijn telefoon te hangen, maar dat is dan een oplossing voor een probleem dat ik niet heb.

Ik zou eigenlijk voor de schakelpook (dus waar mijn hand rust tijdens het rijden) gewoon iets willen hebben waarmee ik simpele telefoonacties kan uitvoeren, zonder dat ik mijn telefoon hoef te stabiliseren om het touchscreen ervan te bedienen.

Overigens wel een goed punt van de S80, het lijkt er inderdaad op dat de 2006-2016 S80 precies hetzelfde stuur en dashboard hebben. Bedankt daarvoor, dat wist ik niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Dat soort dingen kun je bij Bury ook los krijgen :)
Zie trouwens ook
The Eagle in "Bluetooth module in oude auto"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colini
  • Laatst online: 13:19
mocht je toch op zoek zijn naar een nieuwe radio, kijk eens op Ali Express.

Daar zijn radio's met Andriod een stuk goedkoper.

gebruik als zoekterm Radio Volvo V70.
voor welk bouwjaar de radio geschikt is, staat vaak in de beschrijving vermeld.

Verder als je goed zoekt, zijn er ook "winkels" die leveren vanuit een magazijn in Europa. Kan schelen in levertijd in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Colini schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:39:
mocht je toch op zoek zijn naar een nieuwe radio, kijk eens op Ali Express.

Daar zijn radio's met Andriod een stuk goedkoper.

gebruik als zoekterm Radio Volvo V70.
voor welk bouwjaar de radio geschikt is, staat vaak in de beschrijving vermeld.

Verder als je goed zoekt, zijn er ook "winkels" die leveren vanuit een magazijn in Europa. Kan schelen in levertijd in elk geval.
Tegenwoordig scheelt AliExpress ook niet zo veel meer, tenzij je Chinese rommel gaat kopen en daar heb ik ook geen behoefte aan. Helaas is het überhaupt geen optie, want er zijn alleen vervangingen voor het RTI-schermpje dat op dit model Volvo een optie is, en de eerste eigenaar van mijn auto heeft daar niet voor gekozen. Daarmee is er maar een enkel scherm dat zou moeten werken, maar ook dat is gewoon een Android tablet met Android Auto en Carplay als extra optie erbij, en dus niet echt een volwaardige vervangende head unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:32
Oon schreef op zondag 19 december 2021 @ 16:53:
[...]

Een houder voor mijn telefoon heb ik al, die ik (zoals ik al eerder heb aangegeven in dit topic) bewust net buiten zicht heb hangen. Op zich zouden die tweenalaatste en laatste foto wel een mooie optie zijn om mijn telefoon te hangen, maar dat is dan een oplossing voor een probleem dat ik niet heb.

Ik zou eigenlijk voor de schakelpook (dus waar mijn hand rust tijdens het rijden) gewoon iets willen hebben waarmee ik simpele telefoonacties kan uitvoeren, zonder dat ik mijn telefoon hoef te stabiliseren om het touchscreen ervan te bedienen.

Overigens wel een goed punt van de S80, het lijkt er inderdaad op dat de 2006-2016 S80 precies hetzelfde stuur en dashboard hebben. Bedankt daarvoor, dat wist ik niet!
Ik was eigenlijk op zoek naar een GROM-module zodat je gewoon de controls op het stuur kunt gebruiken, maar die is er niet voor de V70/S80. Which leads me thinking: was BT niet standaard op die modellen en zijn dus gewoon je (audio/phone) controls al beschikbaar?

Of zoek je iets wat nog meer kan dan dat (en zo ja wat dan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Stalensnuitje schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:47:
[...]

Ik was eigenlijk op zoek naar een GROM-module zodat je gewoon de controls op het stuur kunt gebruiken, maar die is er niet voor de V70/S80. Which leads me thinking: was BT niet standaard op die modellen en zijn dus gewoon je (audio/phone) controls al beschikbaar?

Of zoek je iets wat nog meer kan dan dat (en zo ja wat dan)?
Die zijn er inderdada niet, behalve deze van Bluepower. Alle andere oplossingen geven expliciet aan dat ze geen stuurwielknoppen ondersteunen.

Bluetooth zit er wel op, maar alleen voor gesprekken. Ik heb daarbij een Bluetooth stickje met een aux kabel eraan, maar de stuurwielknoppen doen niks over aux, alleen voor de ingebouwde radio en CD-wisselaar.
Uiteindelijk is die Bluepower oplossing toch wel een mooie, dan heb ik ook geen besturing meer nodig voor m'n telefoon want dan heb ik gewoon stuurwielknoppen, maar ik ben nu op zoek naar iets waarvoor ik minder hoef uit te geven.

Dit product uit mijn openingspost is gewoon 1:1 wat ik zoek, behalve dan dat die niet over Bluetooth werkt, en dat ik die überhaupt nergens kan vinden waar ik 'm kan bestellen. Als ik precies dat kastje kon monteren waar m'n hand rust tijdens het rijden dan heb ik in principe hetzelfde idee als die infotainment besturing die veel nieuwere auto's hebben, en dat is gewoon helemaal perfect.
Pagina: 1