Toon posts:

Met software 12 volt schakeling maken?

Pagina: 1
Acties:

• markkie95
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-05 13:11
Goedenavond Tweakers,

Allereerst sorry als dit op de verkeerde plek staat. Het is heel lang geleden dat ik hier iets plaatste. Als er een andere plek is voor deze vraag dan mag het van mij die kant op gebonjourd worden ;)

De geschiedenis:
Ik heb thuis in 2018 een thuisstudio gebouwd voor mijn radioprogramma op de lokale omroep. Eerst heel kleinschalig en gebaseerd op een Behringer DX2000USB mengpaneel, werkend met Freeplayer voor de muziek en Audacity voor opnemen.
Door de jaren heen zijn daar knopstart met een Velleman kit, een CD speler, platenspeler, galm apparatuur en een DBX 256XL ingehangen. Ook zit er een schakelaartje om een On-Air bord te laten branden. Dit knopje moet ik zelf indrukken en heb ik naast de microfoonschuif geplakt zodat mijn toenmalige vriend wist dat hij even niet naar binnen moest komen als het bord brandde.

Zoals je misschien wel voelt aankomen is de huidige basis (en de ruimte waar het op gebouwd is) eigenlijk niet meer voldoende en wil ik in de loop van 2022 de studio gaan verbouwen.
Bij de verbouwing komen diverse aanpassingen aan het meubel en de montage, worden de vierkante 17" schermen vervangen maar er komen ook toevoegingen bij. En een van die toevoeging is onderwerp van deze topic: Een 3-led licht signalering.

Het plan:
Ik wil graag een 3-led lichtsignalering maken. Die heb je uit China (zie link) voor relatief goedkoop. Het enige dat mist in mijn plan is sturing.
De lamp die ik wil bestellen is de 3-led 12volt variant. Hij schakelt met het simpele schakelsysteem van het min contact sluiten en het lampje gaat branden.
Wat ik graag zou willen is een sturing die automatisch kan schakelen. Dat klinkt makkelijker dan gedacht, maar de Behringer DX2000USB heeft uit de fabriek geen aansluiting voor roodlicht-signalering.
Wat ik in gedachte had (Plan A; met software?)
1) Rood gaat aan als de microfoon aan gaat en gaat uit als deze dicht gaat
2) Oranje gaat alleen branden als Audacity aan het opnemen is
3) Groen brand op het moment dat de microfoon uit staat en het mengpaneel aan staat.

Als het plan van 2) niet werkt dan zou het volgende nog kunnen (Plan B, met hardware?)
2) Oranje gaat aan als de PC aan staat staat (ja dit heeft nut, soms zet ik een album op, dit gaat puur op het mengpaneel, omdat er ook andere hobby's in dezelfde kamer aanwezig zijn)
3) Groen brand op het moment dat de microfoon uit staat

Nou heb ik zelf de hele studio in elkaar geknutseld en ben ik een tijd monteur geweest in schuifdeuren, maar het zou mooi zijn als voor mijn plan een oplossing voor handen ligt, zonder dat ik zelf extra schakelaartjes om hoef te halen om een lampje te laten branden.

Wie o wie heeft er een idee en kan mij uit de brand helpen? Dankjewel!

TLDR: Ik ga mijn kleine radiostudio verbouwen en wil zelf geen extra schakelaars omhalen om 3 gekleurde leds te laten branden. Is dat te automatiseren met hardware of software?

Foto: Huidige situatie

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:08
Als ik het me goed kan herinneren zijn die lampen + gestuurd want industrie :) Negatief naar de lamp en dan met de + de lampen aansturen.

Mmmh het aansturen van de lampen gaat tricky worden in software want je hebt ook hardware nodig zoals een arduino ofzo die dan de lampen laat branden.

Als je de status van Audacity en de microfoon enzo kunt opvragen in WIndows dan kun je die ook doorsturen naar een controller die dan de lampen laat branden.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• ernie2
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-06 01:28
Om vanaf een pc de lampen te sturen kun je werken met een USB relais kaart. Je zult alleen nog software op de pc nodig hebben, bijvoorbeeld om te bepalen of audacity opneemt.

Kun je audacity bijvoorbeeld een script uit laten voeren bij het starten van een opname?

• markkie95
Damic schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 23:02:
Als ik het me goed kan herinneren zijn die lampen + gestuurd want industrie :) Negatief naar de lamp en dan met de + de lampen aansturen.

Mmmh het aansturen van de lampen gaat tricky worden in software want je hebt ook hardware nodig zoals een arduino ofzo die dan de lampen laat branden.

Als je de status van Audacity en de microfoon enzo kunt opvragen in WIndows dan kun je die ook doorsturen naar een controller die dan de lampen laat branden.
Jouw reactie heeft mij aan het denken gezet met wat betreft de status van de microfoon. Aangezien de garantie op de mixer is afgelopen is open schroeven nu van iets mindere impact.
Ik vond deze video waarin deze jongen op zijn DX2000 een microswitch aan de onderkant van zijn microfoon fader heeft geplaatst. Deze gebruikt hij om zijn speakers automatisch te muten.
Je zou natuurlijk een microswitch ook kunnen gebruiken om in rust stand groen te voeden en in open stand rood te voeden. Of denk ik te simpel?

Helaas geeft Audacity geen proces status af voor het opnemen, wel voor het openen van het programma. Maar als we nu toch hardwarematig bezig zijn. Zou er een mogelijkheid zijn om een 12volt schakeling van de computer af te tappen zodat de oranje led gaat branden als de PC aan staat?

• markkie95
ernie2 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 23:41:
Om vanaf een pc de lampen te sturen kun je werken met een USB relais kaart. Je zult alleen nog software op de pc nodig hebben, bijvoorbeeld om te bepalen of audacity opneemt.

Kun je audacity bijvoorbeeld een script uit laten voeren bij het starten van een opname?
Goed idee, het lijkt er alleen op dat Audacity alleen inkomende scripts ondersteund en geen uitgaande scripts. Of ik moet het verkeerd hebben begrepen van wat ik kon vinden.

• rb0wag
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 31-05 18:38
Als het plan van 2) niet werkt dan zou het volgende nog kunnen (Plan B, met hardware?)
2) Oranje gaat aan als de PC aan staat staat (ja dit heeft nut, soms zet ik een album op, dit gaat puur op het mengpaneel, omdat er ook andere hobby's in dezelfde kamer aanwezig zijn)

Regelen met een arduino zou ik doen.

1) Microswitch bij je microfoon schuif die naar een arduino gaat. Schuif open - switch open= rood aan.
2) aan uit led van de pc aftappen en schakelen naar arduino. Pc aan -led aan = signaal naar arduino en oranje gaat aan.
3) Tegenover gestelde van 1)

Kosten nihil

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

markkie95 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 23:42:
[...]

Jouw reactie heeft mij aan het denken gezet met wat betreft de status van de microfoon. Aangezien de garantie op de mixer is afgelopen is open schroeven nu van iets mindere impact.
Ik vond deze video waarin deze jongen op zijn DX2000 een microswitch aan de onderkant van zijn microfoon fader heeft geplaatst. Deze gebruikt hij om zijn speakers automatisch te muten.
Je zou natuurlijk een microswitch ook kunnen gebruiken om in rust stand groen te voeden en in open stand rood te voeden. Of denk ik te simpel?

Helaas geeft Audacity geen proces status af voor het opnemen, wel voor het openen van het programma. Maar als we nu toch hardwarematig bezig zijn. Zou er een mogelijkheid zijn om een 12volt schakeling van de computer af te tappen zodat de oranje led gaat branden als de PC aan staat?
Ik zou de voeding niet rechtstreeks van de computer aftappen. Eigenlijk moet je al heel erg voorzichtig zijn om verschillende apparaten met elkaar te verbinden; je zou niet willen dat je opnames verstoord worden door het gebrom van een aardlus

Dus neem een aparte voeding voor het lampje en de arduino (ofzo) die het lampje schakelt. En stuur de GPIO ingangen aan met opto-couplers. Dan blijft alles keurig galvanisch gescheiden van elkaar en introduceer je geen storingen/vervormingen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• markkie95
rb0wag schreef op zondag 19 december 2021 @ 00:02:

1) Microswitch bij je microfoon schuif die naar een arduino gaat. Schuif open - switch open= rood aan.
2) aan uit led van de pc aftappen en schakelen naar arduino. Pc aan -led aan = signaal naar arduino en oranje gaat aan.

Kosten nihil
Goed punt! Ik moet je eerlijk zeggen dat ik voor dit topic nog niet eerder van arduino boards had gehoord. Maar; als ik het board laat voeden door de USB via de PC te laten lopen en hem script dat als deze dus aan staat dat deze de oranje led laat branden. Dan heb je 2 dus al opgelost?
Als ik verkeerd denk moet je het zeggen hoor, arduino is echt nieuw voor mij ;)

• markkie95
Brahiewahiewa schreef op zondag 19 december 2021 @ 00:03:
[...]

Ik zou de voeding niet rechtstreeks van de computer aftappen. Eigenlijk moet je al heel erg voorzichtig zijn om verschillende apparaten met elkaar te verbinden; je zou niet willen dat je opnames verstoord worden door het gebrom van een aardlus

Dus neem een aparte voeding voor het lampje en de arduino (ofzo) die het lampje schakelt. En stuur de GPIO ingangen aan met opto-couplers. Dan blijft alles keurig galvanisch gescheiden van elkaar en introduceer je geen storingen/vervormingen
Wat betreft alles klakkeloos aan elkaar koppelen heb je een heel goed punt. Wat betreft arduino zie vorige reactie ;)

• rb0wag
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 31-05 18:38
Voeden via de usb kan maar, dan moet er ook wel usb spanning zijn als die pc uit staat. Anders geen voeding voor je arduino en werken de andere leds dus ook niet meer.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 20:39
let er even op dat zowel een arduino als een microswitch geen grote stromen kunnen schakelen. max 100mA oid. Je kunt de voeding van de leds dus niet rechtstreeks via de switch of arduino laten lopen maar daar moet een relais https://nl.aliexpress.com/item/32649659086.html of een solid state relais tussen. Of je moet zelf met transistoren en weerstanden gaan lopen klussen.

edit> en er hoeft idd geen arduino tussen zoals memphis zegt

[Voor 14% gewijzigd door Rrob op 19-12-2021 00:25]

-specs-

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:23

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

rb0wag schreef op zondag 19 december 2021 @ 00:02:

Kosten nihil
Zijn zaken die je ook zonder een arduino kan doen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• markkie95
rb0wag schreef op zondag 19 december 2021 @ 00:17:
Voeden via de usb kan maar, dan moet er ook wel usb spanning zijn als die pc uit staat. Anders geen voeding voor je arduino en werken de andere leds dus ook niet meer.
Hmm maar dat laatste hoeft ook niet. Die PC gaat alleen aan als er opgenomen gaat worden omdat de playout wordt opgenomen via Audacity. Opnemen gebeurt nooit zonder PC, dus hoeft er ook niets te branden als die niet aan staat

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

markkie95 schreef op zondag 19 december 2021 @ 00:11:
... Wat betreft arduino zie vorige reactie ;)
Welbeschouwd kan het ook zonder arduino.
Maar dan krijg je de situatie waarin elk van de drie signalen (microfoon, audacity en mengpaneel) z'n eigen lampje laat branden. Als je de signalen wilt mixen en afhankelijk van die mix, één of meerdere lampjes wilt laten branden is een arduino handig. Maar je zou er ook een handjevol AND en OR poortjes tussen kunnen knutselen, alhoewel dat dan weer soldeervaardigheid vereist

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• markkie95
Rrob schreef op zondag 19 december 2021 @ 00:19:
let er even op dat zowel een arduino als een microswitch geen grote stromen kunnen schakelen. max 100mA oid. Je kunt de voeding van de leds dus niet rechtstreeks via de switch of arduino laten lopen maar daar moet een relais https://nl.aliexpress.com/item/32649659086.html of een solid state relais tussen. Of je moet zelf met transistoren en weerstanden gaan lopen klussen.

edit> en er hoeft idd geen arduino tussen zoals memphis zegt
Hier hebben jij en de anderen die zeggen geen arduino nodig te hebben ook een goed punt.
De lamp is 1A én 12V. Het lijkt erop dat de arduino zonder hulp max 5V kan schakelen.
Nou ben ik zelf altijd bijzonder slecht in relais geweest, dus is mijn vraag wat de meerwaarde van een relais in dit geval is? En hoe ik deze zou kunnen aansluiten met de microswitches voor bijvoorbeeld rood en groen?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:23

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zoek de specs op van de microswitsches zou ik zeggen.....

Vertrouw je het niet, pak dan een realais kaart waar je met zwakke 5v signalen flink kunt schakelen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• markkie95
memphis schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:25:
Zoek de specs op van de microswitsches zou ik zeggen.....

Vertrouw je het niet, pak dan een realais kaart waar je met zwakke 5v signalen flink kunt schakelen.
Ah ik snap je ;)
Dus 12 volt afgetapt vanuit (bijvoorbeeld) het mengpaneel naar de relaiskaart als voeding. Schakelaansluiting op de microswitch in de fader en lamp op de output van de relaiskaart?

Had zelf zo een gevonden en die lijkt mij voldoende? Dan valt er dus makkelijk te schakelen zonder arduino?

• Rrob
markkie95 schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:39:
[...]

Ah ik snap je ;)
Dus 12 volt afgetapt vanuit (bijvoorbeeld) het mengpaneel naar de relaiskaart als voeding. Schakelaansluiting op de microswitch in de fader en lamp op de output van de relaiskaart?

Had zelf zo een gevonden en die lijkt mij voldoende? Dan valt er dus makkelijk te schakelen zonder arduino?
die relais werken op 12V, mocht je ooit een arduino oid willen gebruiken dan werkt dat niet. Met een relais dat op 5V werkt kan dat wel. En 5V komt uit elke usb lader

-specs-

• markkie95
Rrob schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:51:
[...]

die relais werken op 12V, mocht je ooit een arduino oid willen gebruiken dan werkt dat niet. Met een relais dat op 5V werkt kan dat wel. En 5V komt uit elke usb lader
Ah dat maakt ook de oplossing voor "als de PC aan gaat en dan brand de oranje lamp" door die oranje lamp NC aan te sluiten, zodat bij spanning de oranje lamp aan gaat, als je de hoofdvoeding van het relais van de PC uit de USB laat komen.

Dan ga je dus naar deze toe? Ik ga wellicht een hele domme vraag stellen hou je vast. Hoe weet dat relais dat ik 12V/1A naar die lamp wil hebben? :X

[Voor 8% gewijzigd door markkie95 op 19-12-2021 13:56]

• Rrob
markkie95 schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:55:
[...]

Ah dat maakt ook de oplossing voor "als de PC aan gaat en dan brand de oranje lamp" door die oranje lamp NC aan te sluiten, zodat bij spanning de oranje lamp aan gaat, als je de hoofdvoeding van het relais van de PC uit de USB laat komen.
ik zou je voeding en je signaal echt splitsen, gewoon 5V voeding uit een oplader en een 5V signaal uit de PC voor de led
Dan ga je dus naar deze toe? Ik ga wellicht een hele domme vraag stellen hou je vast. Hoe weet dat relais dat ik 12V/1A naar die lamp wil hebben? :X
Dat weet de relais niet, een relais is gewoon een schakelaar. Wat je op de COM zet schakelt het relais naar de NO als je het relais activeert. Het relais laat alles door, de lamp bepaalt dat hij 1A gebruikt.
edit> de COM is gescheiden van de voeding van de relais (DC+ en -) je kunt ook 230V schakelen met een relais dat op 5V werkt
hij is er ook met schroefaansluitingen en dan kan je ook kiezen of je high of low input wilt gebruiken https://www.otronic.nl/a-...module-5v-4-kanaals-rood/

[Voor 14% gewijzigd door Rrob op 19-12-2021 14:10]

-specs-

• markkie95
Bedankt voor alle input. Ik denk dat ik het op de hardware kant ga gooien, dus zonder arduino.
Wel met een 5V relaisprint dat mocht ik toch ooit naar arduino gaan dat ik niet alles hoef om te gooien oid.
Ik ben tot onderstaand schema gekomen. Sorry voor de verwarrende kleuren mbt plus en min, maar dat was nodig om orde te houden. Paars is dus min en grijs is plus.
Ik heb op advies van @Rrob gekozen voor een gescheiden USB voeding tov het signaal van de PC voor de oranje lamp.

In rust stand is de schakelaar voor schuif 1 ingedrukt, dus brand groen. (NO)
In open stand is de schakelaar voor schuif 1 niet ingedrukt, dus brand rood (NC)
Als de PC aan staat schakelt de PC 5 volt op input 2, dus brand oranje
Als schuif 6 open gaat is de schakelaar niet ingedrukt, dus brand blauw (NC) (note: verkeerd ingetekend)
(Schuif 6 is de platenspeler schuif die ik met uitzendingen wel eens vergeet dicht te zetten met bijgeluiden tot gevolg)

Een vriend van mij zegt dat dit haalbaar en werkbaar is, maar hoe denken jullie er over?

• markkie95
Rrob schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:02:
Dat weet de relais niet, een relais is gewoon een schakelaar. Wat je op de COM zet schakelt het relais naar de NO als je het relais activeert. Het relais laat alles door, de lamp bepaalt dat hij 1A gebruikt.
edit> de COM is gescheiden van de voeding van de relais (DC+ en -) je kunt ook 230V schakelen met een relais dat op 5V werkt
hij is er ook met schroefaansluitingen en dan kan je ook kiezen of je high of low input wilt gebruiken https://www.otronic.nl/a-...module-5v-4-kanaals-rood/
Oeh ik ben groot fan van schroefverbindingen haha die sla ik even op ;)

• Rrob
ziet er goed uit, in je tekening is er geen verbinding tussen de 5V van de usb stekker en de 5V 'in' de mixer. Ik zou de schakelaars gewoon aansluiten op de usb voeding en ze elektrisch van de mixer loskoppelen. Maar ik heb verder geen verstand van mixers

En meestal worden relais met LOW aangestuurd ipv HIGH. Met die van je PC gaat dat niet werken maar de schakelaars kan je natuurlijk net zo makkelijk aan de 0V hangen.

en als je pc moeilijk gaat doen omdat je er een vreemde usb aansluiting op hebt zitten dan kan je altijd nog de + en - van de power led aftappen (wel eerst meten of dat 5V is en geen 12 oid!)

[Voor 3% gewijzigd door Rrob op 19-12-2021 18:35]

-specs-

• markkie95
Rrob schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:33:
ziet er goed uit, in je tekening is er geen verbinding tussen de 5V van de usb stekker en de 5V 'in' de mixer. Ik zou de schakelaars gewoon aansluiten op de usb voeding en ze elektrisch van de mixer loskoppelen. Maar ik heb verder geen verstand van mixers
O ja daar heb je wel een goed punt. Behringers zijn gevoelig voor fouten met de voeding en misschien kan het aftappen vanuit de voeding net een trigger zijn om er mee te stoppen en daar zit ik niet op te wachten ;)
Rrob schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:33:
en als je pc moeilijk gaat doen omdat je er een vreemde usb aansluiting op hebt zitten dan kan je altijd nog de + en - van de power led aftappen (wel eerst meten of dat 5V is en geen 12 oid!)
Hmm is het dan niet sowieso al een goed plan om van de powerled af te tappen (als die 5V zou zijn) ipv te knutselen met een USB output...

Bijgewerkte tekening (zie legenda eerder)

[Voor 15% gewijzigd door markkie95 op 19-12-2021 21:38]

• markkie95
Goedemorgen Tweakers,

Met dank aan jullie input ben ik laatst aan het bestellen geslagen.
Ik heb een testopstelling gemaakt die goed functioneert! Het resultaat voor wie het interesseert: https://youtube.com/shorts/7e4oleU9x4o

Als ik de studio ga verbouwen (in mei/juni gok ik) dan gaan er microswitches in het mengpaneel die de schakelingen van de relais aansturen.

Omdat er bijzonder weinig informatie beschikbaar is over het ombouwen van een Behringer DX2000USB naar deze functies, maar wel veel vraag naar is, ga ik er tegen die tijd een video over maken.

Thanks voor alle input en hulp!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee