Toon posts:

3080 TI 10 fps in Batlefield menu en low in andere games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• niquil
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-08-2022
Mijn vraag
Ik ervaar lage fps in het battlefield 5 menu. Het spel zelf kan ik nog niet eens spelen. Wie weet wat er mis is? Zelf dacht ik wellicht aan de cpu temp die 78 graden is. is dat niet hoog voor een AMD?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Mijn nieuwe rig staat hier: inventaris: 2021 AMD
Battlefield 5
Windows 11

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Verscheidene Youtube filmpjes bekeken over het tweaken van battlefield en reddit posts over low fps waarin wat tips voorkwamen.
O.a. performance op high gezet in windows, setting ingame op low gezet, en Afterburner gedraaid. Daarnaast de 3080TI als gpu ingesteld in nvidia, de laatste drivers gedownload en ge+ her-installeerd voor nvidia, de optimizer aan en uit gezet in gforce experience.
Zojuist furmark gedraaid, geeft geen problemen, GFX card lijkt goed te draaien.

We transfer Afterburner bestand: https://we.tl/t-HEnjHzSIzT

In reactie op Max: Dit systeem is pas afgelopen week in gebruik genomen zoals het nu staat. Het is een verse installatie. Het spel is vers geïnstalleerd en nog niet eerder gespeeld op deze rig (ook geen andere games).

Mijn dank:
Dank!

[Voor 80% gewijzigd door niquil op 18-12-2021 22:16. Reden: Max is streng.]

Beste antwoord (via niquil op 21-12-2021 00:44)

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-03 15:39
Er zijn een aantal stappen om te doorlopen die ik in deze situatie zou willen adviseren.

1. Probeer benchmark software te draaien en vergelijk de resultaten met hardware die niet al teveel afwijkt van jouw set-up.
2. Indien de benchmark een zeer goed resultaat geeft, probeer een andere game te draaien.
3. Aannemelijk is dat in dit geval de andere game goed draait, maar de instellingen voor specifiek Battlefield niet goed staan (geïntegreerd vs toegewijde GPU die in game ingezet is?). Zo niet, even terugkoppelen.
4. Draai niet alleen een GPU benchmark, draai ook een CPU benchmark. Wellicht kun jij hiermee achterhalen waar de bottleneck zit.
5. De bottleneck op je GPU is moeilijker te achterhalen, maar bij een slechte CPU benchmark zijn er relatief weinig andere factoren die daar invloed op kunnen uitoefenen.

Het makkelijkste is naar mijn idee als je bijvoorbeeld "Performance Test" (PassMark) uitvoert en de resultaten terugkoppelt middels een screenshot of plaatje met de camera. Aan de hand daarvan kan een volgende stap uitgekozen worden.

[Voor 1% gewijzigd door jetspiking op 19-12-2021 17:47. Reden: Aanvulling]

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik ga geen WeTransfer gebruiken; als je graag wil dat we je helpen, zou het sieren om een COMPLETE topicstart te maken. En niet zaken als "verscheidenen Youtube filmpjes" want daar haal ik niet uit waar ze over gingen. Ik kan ook naar puppies op YT kijken als mijn BF5 traag is.

Daarnaast had je in mei dit jaar al een systeem; is dat hetzelfde systeem? Wanneer is het probleem dan precies opgetreden? Heb je sindsdien eventueel WindowsUpdates teruggedraaid? Drivers? Je hele OS? System-restore al geprobeerd? etc?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• niquil
Plaatjes voor Max toegevoegd, zie ook uitgebreidere beschrijving.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Begin eens met een screenshot van afterburner ingame en een cinebench test en een cpuz geheugen test en dergelijke om te kijken hoe de onderdelen presteren.

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-03 17:23
Is het een zelfbouw pc?

Chipset drivers geïnstalleerd?
Alle voedingenstekkers op je moederbord en videokaart aangesloten?

En zoals hierboven ook al word gevraagd, wat doen de cpu en gpu als je het spel speelt?

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:24
Gpu goed aangesloten op voeding ?
Is je cpu koeler goed aangesloten, draaien alle fans ?

Chipset, bios update etc ?

5800X - B550 - 32GB 3600MHZ - 7900xtx sapphire pulse - @4k 144hz

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:26
ik zou het zoeken in windows 11... schijnen meer problemen met games te zijn. Kan je het proberen in windows 10?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• Skybullet
Cyriel85 schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:51:
ik zou het zoeken in windows 11... schijnen meer problemen met games te zijn. Kan je het proberen in windows 10?
Nog nergens gehoord dat je maar 10 fps op een 3080ti haalt door je windows versie hoor. Iets gaat er fout waardoor zij gpu niet of amper gebruikt wordt.

Hier draait win11 al sinds release als een zonnetje.

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heb je de 3080ti met seperate voedingskabels aangesloten? Dus voor elke connector een aparte kabel.

• MachIV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-03 19:57
Je videokaart wordt niet echt gebruikt volgens je screenshots. Is dit tijdens het draaien van games?

[Voor 65% gewijzigd door MachIV op 19-12-2021 11:58]

Doe eens gek, lees de bijbehorende handleiding eens.

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:07

Glewellyn

is er ook weer.

MachIV schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:56:
Je videokaart wordt niet echt gebruikt volgens je screenshots. Is dit tijdens het draaien van games?
Heb je misschien een CPU met integrated graphics en de videokabel op je moederbord aangesloten zodat de 3080 niet gebruikt wordt?

*zucht*

• MachIV
Glewellyn schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:11:
[...]

Heb je misschien een CPU met integrated graphics en de videokabel op je moederbord aangesloten zodat de 3080 niet gebruikt wordt?
Dat dacht ik ook meteen. Maar als de specificaties in de inventaris van @niquil kloppen, dan is er geen iGPU aanwezig en geen monitor aansluiting op het moederbord...
Iig missen we wat informatie. @niquil wat bedoel je overigens met "de 3080TI als gpu ingesteld in nvidia"?

• Vinnie84
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-03 06:08
Heb je geen problemen in andere games?

• goarilla
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-03 13:19
Je GPU is toch aangesloten op je eerste PCI-E x16 slot ? Die andere is normaal gezien beperkt in lanes en loopt soms ook via een chipset.

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-03 14:06
Skybullet schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:40:
Gpu goed aangesloten op voeding ?
Is je cpu koeler goed aangesloten, draaien alle fans ?

Chipset, bios update etc ?
Als een GPU niet goed aangesloten is, start het niet. ;)

• Skybullet
Luchtbakker schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:21:
[...]

Als een GPU niet goed aangesloten is, start het niet. ;)
Als je de stroomkabels niet goed op orde hebt kan je je kaart vermogen tekort doen ook al start die gewoon en merk je dat pas aks je meer gaat vragen.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:08
Monitor niet toevallig in moederbord geprikt? Zodat je nu op de onboard gpu gamed?

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:07

Glewellyn

is er ook weer.

Er zijn wat vragen over hoe je monitor is aangesloten, in welk slot de kaart zit en of je de GPU wel met de op de juiste manier op je PSU is aangesloten. Zou het daarvan foto's kunnen plaatsen?

*zucht*

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-03 15:39
Er zijn een aantal stappen om te doorlopen die ik in deze situatie zou willen adviseren.

1. Probeer benchmark software te draaien en vergelijk de resultaten met hardware die niet al teveel afwijkt van jouw set-up.
2. Indien de benchmark een zeer goed resultaat geeft, probeer een andere game te draaien.
3. Aannemelijk is dat in dit geval de andere game goed draait, maar de instellingen voor specifiek Battlefield niet goed staan (geïntegreerd vs toegewijde GPU die in game ingezet is?). Zo niet, even terugkoppelen.
4. Draai niet alleen een GPU benchmark, draai ook een CPU benchmark. Wellicht kun jij hiermee achterhalen waar de bottleneck zit.
5. De bottleneck op je GPU is moeilijker te achterhalen, maar bij een slechte CPU benchmark zijn er relatief weinig andere factoren die daar invloed op kunnen uitoefenen.

Het makkelijkste is naar mijn idee als je bijvoorbeeld "Performance Test" (PassMark) uitvoert en de resultaten terugkoppelt middels een screenshot of plaatje met de camera. Aan de hand daarvan kan een volgende stap uitgekozen worden.

[Voor 1% gewijzigd door jetspiking op 19-12-2021 17:47. Reden: Aanvulling]

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

• Ray187
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:09
Screenshot van performance monitor, zodat je kan zien welke GPU er gebruikt wordt. Nvidia control panel aangeven dat deze je high perf. GPU moet gebruiken voor alles.

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
cpu fan niet werkend en thermal throttling?
draaien alle ventilators in je kast?
die van de kast zelf
die van je cpu
die van je gpu

edit: loop je niet uit RAM met 16gb? dat grafiekje flatlined aan de bovenkant van je graph, je zou verwachten dat die Y-as schaal naar 64gb zou lopen? (uitgaande van je gelinkte spul)

[Voor 40% gewijzigd door dyrc op 19-12-2021 19:13]

• Molgadan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-03 01:13
Ik had ook zoiets nadat ik mijn pc had gebouwt. Toen had ik de gpu op een andere pci slot gezet en deed die het perfect.

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:12
Kweet niet of de TS nog meeleest?

Maar zit er een overclock op? Haal die er dan eens af en probeer het nog eens. Dus gewoon default settings.

[Voor 0% gewijzigd door Arvado op 21-12-2021 13:00. Reden: typo]

• TimFelten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:15
Weet niet of het geheel vergelijkbaar is, maar ik had het met een ander spel icm met mijn 6900xt. Niet alleen het menu maar ook het spel. Dit lag aan het feit dat vsync aan stond met freesync op scherm en radeon instellingen. Na het uitzetten van vsync schoot de fps naar boven.
Nb. Icm windows 11. Met 10 geen last van.

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
zit je kabel van je display wel in de gpu in niet in je mobo?

• MachIV
@niquil is er al 24 uur niet meer geweest maar heeft wel een ton aan reacties. Denk dat het voorlopig niet meer nodig is om te reageren...

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• niquil
Dag allen,
Zojuist teruggekomen in mijn huisje na er even uit te zijn geweest, was hard nodig want zat al een tijdje opgesloten.

Wat een hoop reacties <3

**Ik heb de nieuwste battlefield geïnstalleerd en die draait als een zonnetje**
Onbegrijpelijk dat BF5 niet vooruit te branden is maar het lijkt dus iig een softwareprobleem.

- Alles is up to date wat betreft bios, harware-matig zit eea goed in elkaar en de fans draaien goed.
- Windows 10 wil ik alleen als last resort gebruiken.
- De screenshots zijn van ingame battlefield 5 (horrific stuttering)
- De 3080 heeft 3 aparte voedingskabels
- Videokabel zit in de 3080ti, niet in het mobo
- Heb nog niet veel andere games geïnstalleerd, nu dus wel de nieuwe BF, en die draait goed
- VSync uitgezet, geen verschil helaas
- de 3080TI als gpu ingesteld in nvidia = Bij de beeldschermsettings kun je de 3080 automatisch laten selecteren of specifiek. heb dat beiden geprobeerd. Geen verschil.

Ik denk dat ik het hierbij laat. Vind het vreemd dat het niet lekker werkt maar goed.

De cooler van de cpu ga ik wellicht vervangen met een ouder exemplaar om te zien of dat nog verschil maakt. Vind hem voor een AMD vrij warm. Het kan ok aan de cooling pasta liggen die erbij zat. Van die liquid metal. Ik heb nog normale pasta liggen, probeer ik dat eerst ook wel even. Misschien dat ik inderdaad passmark even aan zet om te kijken of dat nog interessante data oplevert.

Bedankt allemaal voor de geweldige reacties en het meedenken. Ben er dus nog niet uit maar de noodzaak oim het goed te krijgenis wel verdwenen.

[Voor 9% gewijzigd door niquil op 21-12-2021 00:47]

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-03 09:38
Kan mijn herinneren dat BF5 op mijn 6700 xt ook voor geen meter draaide maar BF2042 wel.

Zal morgen eens kijken maar als ik mijn goed herinner was het aan zetten van DX12 en memory limiter uitzetten de oplossing in mijn geval.

Oké bekeken zit meestal rond de 160 maar met inkakkers naar de 100 en dan toch Microstutters, lijkt met iedere patch weer de je instellingen te verzieken(het draaide soepel). Speel toch 2042 en die draait 80-120 zonder merkbare stutters 7(8)7 .

[Voor 35% gewijzigd door Bintzak op 21-12-2021 11:07]

• niquil
Bintzak schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 03:07:
Kan mijn herinneren dat BF5 op mijn 6700 xt ook voor geen meter draaide maar BF2042 wel.

Zal morgen eens kijken maar als ik mijn goed herinner was het aan zetten van DX12 en memory limiter uitzetten de oplossing in mijn geval.

Oké bekeken zit meestal rond de 160 maar met inkakkers naar de 100 en dan toch Microstutters, lijkt met iedere patch weer de je instellingen te verzieken(het draaide soepel). Speel toch 2042 en die draait 80-120 zonder merkbare stutters 7(8)7 .
Interessant, hier is het geen geval van iets mindere fps maar dat ik in het menu al een zwaar, heel zwaar stotterende achtergrond heb en het speel onspeelbaar is. Zal het DX12 verhaal eens proberen, memory limiter begrijp ik niet, waar zit die setting is dat iets ingame?

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-03 22:49

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

dit zit onder options-> graphics-> advanced tab

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Draait de gpu wel op pcie snelheid x16 ? Misschien ook eens in bios vastzetten als gen3 of gen4.

Met programma Gpu-z is dit zeer makkelijk uit te lezen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee