Toon posts:

Mobiele hotspot niet mogelijk via LTE maar wel op 4G

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:17
Hoi allemaal,

Ik heb een vreemd probleem op een Iphone 12.

Ik probeer al geruime tijd een mobiele hotspot te maken zodat een autoradio verbinding kan maken waar ik dus gps kan gebruiken en spotify op kan luisteren. Dit is een radio met Android (geen android auto!)

Het is me gelukt om de nodige APN gegevens in te vullen van de provider waardoor het dus mogelijk is om een mobiele hotspot aan te maken.

De autoradio verbind met de hotspot maar kan dan geen ip adres krijgen. Dit gebeurd in België en de telefoon is dan verbonden via LTE (op het scherm zichtbaar) op het netwerk.

Ga ik echter de grens over dan schakelt hij over naar 4G (op het scherm zichtbaar) en dan lukt het wel ineens om een ip adres te krijgen en kan ik dus wel op internet via de hotspot.

Waar gaat het verkeerd?

Bij de APN gegevens heb ik ook bij LTE de juiste inlog gegevens ingevuld maar dat biedt geen oplossing.

Ook zoek ik nog een oplossing dat de hotspot blijft bestaan. Ik heb de indruk dat deze in "slaapstand" gaat wanneer deze niet gebruikt wordt?
Hierdoor moet ik dus elke keer naar instellingen gaan om deze te activeren..

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• Techrvw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-03 10:08

Techrvw

https://techrvw.com/ | TikTok

Hoi Asterion,

Ik ben niet bekend met Android autoradio's, maar volgens mij kan je op Android telefoons een voorkeur instellen voor welk netwerk gebruikt wordt. Kan je daar niet de voorkeur voor 4G instellen? Mogelijk pak hij dan altijd de 4G (en dus een IP) in plaats van LTE.

De slaapstand van de hotspot wordt volgens mij alleen geactiveerd als er geen actief gebruik van wordt gemaakt. Als je dus een apparaat eraan verbonden hebt welke internet vraagt, gaat de hotspot niet in slaapstand. Tenminste, dat is mijn ervaring. Voor zo ver ik weet is dat niet apart in te stellen.

Groet,
Techrvw

https://techrvw.com/

• Asterion
Techrvw schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:54:
Hoi Asterion,

Ik ben niet bekend met Android autoradio's, maar volgens mij kan je op Android telefoons een voorkeur instellen voor welk netwerk gebruikt wordt. Kan je daar niet de voorkeur voor 4G instellen? Mogelijk pak hij dan altijd de 4G (en dus een IP) in plaats van LTE.

De slaapstand van de hotspot wordt volgens mij alleen geactiveerd als er geen actief gebruik van wordt gemaakt. Als je dus een apparaat eraan verbonden hebt welke internet vraagt, gaat de hotspot niet in slaapstand. Tenminste, dat is mijn ervaring. Voor zo ver ik weet is dat niet apart in te stellen.

Groet,
Techrvw
Dag Techrvw,

Bedankt voor je antwoord.
Op de android radio kan ik niet kiezen of hij via lte of 4g moet verbinden want de radio maakt via wifi verbinding met de iphone.
Ik zou dit dus moeten kunnen instellen op de iphone zelf maar daar vind ik geen instelling van terug.

Het zal wel ergens een instellingen zijn die moet worden aangepast maar ik zou niet weten welke.

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik denk dat er twee dingen door elkaar gaan.
Met mobiele hotspot maakt een ander apparaat verbinding met je iPhone en die weer met het internet. APN gegevens invullen is daarom niet nodig op het derde apparaat (de radio in dit geval), die zitten immers al in de iPhone.

Je moet dus met de auto radio verbinding maken met het WiFi netwerk wat de iPhone uitzend.

[Voor 14% gewijzigd door Donstil op 22-12-2021 15:56]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Asterion
Donstil schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:52:
Ik denk dat er twee dingen door elkaar gaan.
Met mobiele hotspot maakt een ander apparaat verbinding met je iPhone en die weer met het internet. APN gegevens invullen is daarom niet nodig op het derde apparaat (de radio in dit geval), die zitten immers al in de iPhone.

Je moet dus met de auto radio verbinding maken met het WiFi netwerk wat de iPhone uitzend.
Dat is dus wat ik doe.
Wanneer de iphone op een belgisch netwerk zit, is dat via LTE en krijgt de radio geen ip adres toe gekend via de hotspot.

Wanneer de iphone op een nederlands netwerk zit, is dat via 4g en krijgt de radio wel een ip adres.

Op de iphone is alles ingevuld zoals het moet (https://support.mobilevik...ot-en-hoe-stel-ik-dit-in-) maar toch gaat het niet in belgie.

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Asterion schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:00:
[...]

Dat is dus wat ik doe.
Wanneer de iphone op een belgisch netwerk zit, is dat via LTE en krijgt de radio geen ip adres toe gekend via de hotspot.

Wanneer de iphone op een nederlands netwerk zit, is dat via 4g en krijgt de radio wel een ip adres.

Op de iphone is alles ingevuld zoals het moet (https://support.mobilevik...ot-en-hoe-stel-ik-dit-in-) maar toch gaat het niet in belgie.
Ooh dan heb ik het met APN instellingen verkeerd begrepen denk ik. APN doe je 1x op je toestel (of komt automatisch binnen) en zou je daarna niet meer aan hoeven komen.

Het kan wel zijn dat je provider hotspot niet toestaat op bijvoorbeeld LTE. Heb je al contact met ze opgenomen?

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Asterion
Donstil schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:11:
[...]

Het kan wel zijn dat je provider hotspot niet toestaat op bijvoorbeeld LTE. Heb je al contact met ze opgenomen?
Ik veronderstel dat mijn provider dit op lte toe laat want ze melden dat je bij apn (lte) ook de gegevens kan invullen.

Ik zal ze ook een bericht sturen met deze vraag.
Misschien kunnen zij zien waar het mis gaat

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:42
De slaapstand is overigens niets aan te doen. Is een Apple dingetje… Hoogst irritant.

• Asterion
Ik ben momenteel in gesprek met de provider om het probleem of een oplossing te zoeken.
Het probleem is nog niet opgelost maar wel al enkele tests gedaan.

De APN instellingen zijn reeds enkele malen opnieuw ingesteld, iPhone meerdere malen herstart maar dit helpt allemaal niet.

Wanneer ik eerst met 3G verbind en dan een hotspot maak, krijgt de radio een ip-adres en kan hij het internet op.
Schakel ik daarna over naar LTE dan blijft het ook gewoon werken.
Het is een work around maar niet echt heel handig.

Ik heb me nu zelf ook al even de vraag gesteld of dit kan liggen dat ik de iPhone in Nederland heb gekocht en in België gebruikt maar dat lijkt mij eerder uitgesloten.

• Asterion
De provider weet helaas ook geen mogelijke oplossing voor het probleem..
Ze gaan nu een nieuwe sim-kaart opsturen op mijn vraag. Je weet nooit natuurlijk..

Ben ik de enige die hier een probleem mee heeft?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee