Toon posts:

Visual studio crasht regelmatig bij builden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:16
Mijn vraag
Ik ben de laatste tijd bezig met de Advent of code. Ik doe het meeste in C# en heb een windows forms applicatie gemaakt waarin ik voor elke dag een aparte class maak. Mijn codebase is hier te vinden als dat relevant kan zijn.
Tot gister ging alles goed met Visual Studio. Gister was ik echter bezig met Dag 15 van dit jaar (ik loop iets achter), en toen begon visual studio met regelmatig vastlopen als ik wilde builden.

Hoe deze vastlopers plaatsvinden: Ik heb net een verandering gemaakt in mijn code base, kan groot zijn of slechts het veranderen van een enkele variabel. Wanneer ik op de build knop druk begint VS zoals gebruikelijk met builden en de applicatie launchen. De build rond echter nooit af. Mijn laptop schiet naar 100% load, reageert nog maar heel traag op mijn muis (voelt alsof er meer dan 10 seconden vertraging in zit) en geen enkele actie is nog uit te voeren. een enkele keer dat ik in Taakbeheer kon komen zag ik dat de 100% load kwam van "system interrupts", een andere keer word de load aan VS zelf toegewezen. Andere keren bevriest de laptop echter compleet en kan ik alleen nog maar een shutdown forceren door de power knop ingedrukt te houden.
Als ik dan na een reboot VS opnieuw start en opnieuw de build knop druk gaat er niks fout en launcht de Forms applicatie met mijn recentste wijzigingen. Al zal na niet heel veel builds daarna hetzelfde gebeuren.

Dit begon gister voor het eerst plaats te vinden terwijl ik aan dag 15 werkte, dus als het aan mijn code kan liggen zit het mogelijk daar in. Al was de vorige dag die ik in C# deed dag 12, waar ik ook heb geprobeerd te paralleliseren, als dat het kan veroorzaken moet het in Dag12p.cs zitten. Al weet ik niet waarom het niet elke keer crasht als het aan de code ligt.

Ik heb hierbij eenmalig een foutmelding gezien, "could not retrieve idesigntools client for project".

Het is ook tweemalig gebeurd dat VS het zelf herkent en het bericht geeft "A debugger action is taking longer than expected". Die melding geeft me de optie de build te annuleren, waarna onlogisch wel de debugger begint.

Ik ben nu bezig met Dag17, en daar ging het even goed, maar toen het na zeker 5 a 10 succesvolle builds goed ging gebeurde het weer en kom ik hier terecht.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Microsoft Visual Studio Professional 2019 16.11.7
Microsoft .NET Framework Version 4.8.04084
HP EliteBook 850 G5 met een i7 8650U. Zie de exacte specificatie niet in de pricewatch

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gegoogled op mensen met hetzelfde probleem, maar omdat ik het alleen maar heel generiek kan beschrijven als crashen kom ik niets vergelijkbaars tegen, of het is van 5+ jaar geleden en vertelt me opties aan te passen die niet meer in die vorm in VS zitten.

[Voor 3% gewijzigd door Flamesz op 18-12-2021 14:40]

Alle reacties

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:57
Ik denk haast dat je aan de randvoorwaardes moet kijken. Denk aan de laatste variabelen:
  • Nieuwe hardware in laptop geplaatst of in gebruik (denk ook aan de usb)
  • Problemen in RAM (het builden kan best stress testing zijn).
  • Virusscanner die over enthausiast is (en daardoor IO problemen geeft)
  • Hardware problemen met hardeschijf.
  • Bios waardes veranderd (zoals overclock)
Wat je kan proberen:
  • Nieuwe Visual Studio 2022 testen (free version kan je voor dit gebruiken)
  • Stress testing RAM
  • Controleren SMART waardes opslag (ssd/hdd)
  • Updates van alle chipsets/bios/andere zaken
  • Reinstall van windows.
  • Bios reset
Verderrest veel succes, ik vrees dat het op hardware niveau moet kijken. De code (van dag 15) lijkt geen rare dingen te doen en zou gewoon goed moeten werken.

• Flamesz
P-Storm schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:12:
Ik denk haast dat je aan de randvoorwaardes moet kijken. Denk aan de laatste variabelen:
  • Nieuwe hardware in laptop geplaatst of in gebruik (denk ook aan de usb)
  • Problemen in RAM (het builden kan best stress testing zijn).
  • Virusscanner die over enthausiast is (en daardoor IO problemen geeft)
  • Hardware problemen met hardeschijf.
  • Bios waardes veranderd (zoals overclock)
Wat je kan proberen:
  • Nieuwe Visual Studio 2022 testen (free version kan je voor dit gebruiken)
  • Stress testing RAM
  • Controleren SMART waardes opslag (ssd/hdd)
  • Updates van alle chipsets/bios/andere zaken
  • Reinstall van windows.
  • Bios reset
Verderrest veel succes, ik vrees dat het op hardware niveau moet kijken. De code (van dag 15) lijkt geen rare dingen te doen en zou gewoon goed moeten werken.
Bedankt voor het inzicht. Helaas is de hoek waarin jij het probleem zoekt voor mij moeilijk te testen, gezien het een werklaptop is kan ik niet zomaar in de BIOS dingen gaan updaten of naar Memtest booten. SMART heb ik net gecheckt en daar zie ik geen errors en alles blauw. Ik ga eens kijken of Visual Studio 2022 het probleem oplost, ik vermoed dat ik dat met mijn huidige licentie ook kan gebruiken.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Flamesz schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:11:
Andere keren bevriest de laptop echter compleet en kan ik alleen nog maar een shutdown forceren door de power knop ingedrukt te houden.
Lijkt mij toch echt een RAM probleem.
Flamesz schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:45:
Helaas is de hoek waarin jij het probleem zoekt voor mij moeilijk te testen, gezien het een werklaptop is kan ik niet zomaar in de BIOS dingen gaan updaten of naar Memtest booten.
Naar memtest booten kan alleen niet als je geen BIOS toegang hebt om te booten via USB.
Anders kan je prima een USB stick met memtest booten zonder ook maar iets aan je systeem te veranderen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:20

Haan

dotnetter

Kun je wel iets van Prime95 draaien? Dat zou eventuele hardware problemen misschien ook wel kunnen aantonen. En anders langs je IT helpdesk (al is dat in deze tijd misschien wat lastiger).
Maar kijk inderdaad eerst eens wat VS2022 doet, heb je die overstap ook mooi meteen gemaakt :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Flamesz
Ik ga vandaag na werktijd proberen te upgraden naar 2022 en verder met de advent om te kijken of het probleem zich weer voordoet. Zal ook een tijd Prime95 draaien. Als ik via een van de twee weer een crash krijg zal ik eens een memtest usb maken en kijken of ik er in kom, en anders maar met mijn helpdesk contact opnemen. Als dat nodig is kan ik hopelijk het probleem iig makkelijk reproduceren via Prime95.

Ik zal hier de uitkomst laten weten, al kan het even duren voor ik met zekerheid durf te zeggen dat het niet meer crasht..
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee