Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oatmeal
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-07-2023
Ik heb een vraag over salarisschalen/tredes waar ik zelf niet uitkom.

Ik ben leerling verpleegkundige (cao VVT) en ben volgend jaar klaar met mijn opleiding. Ik mag dan bij mijn huidige werkgever blijven. Ik heb nu een tijdelijk contract wat na diploma een vast contract wordt.
Ik ben nu ingeschaald in een lagere schaal dan waar ik uiteindelijk terecht ga komen. Ik zit nu in trede 6. Ik lees in de cao (onder andere) het volgende:

"Als je wordt bevorderd naar een functie in een hogere functiegroep wordt je salaris, op basis van
de salarisschaal van je nieuwe functie, als volgt vastgesteld:
Het salaris dat je altijd hebt ontvangen wordt met twee periodieken van de oude schaal verhoogd."

Klopt het dat ik (zodra ik mijn diploma heb gehaald) een salarisschaal omhoog ga en daarnaast (minstens) op dezelfde trede blijf?
Dit lijkt me te mooi om waar te zijn, maar ik kan het addertje zelf niet vinden. Waar zit het addertje onder het gras?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:46

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Die schalen overlappen en zoals ik het lees kom je in de nieuwe schaal terecht op die trede die je oude salaris + 2 oude tredes waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oatmeal
Dus als ik je goed begrijp niet op dezelfde trede (trede 6), maar bijvoorbeeld:
trede 6: 2000
trede 8: 2100

Nieuwe schaal:
trede 3: 2100

Dan zou ik in trede 3 terecht komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:46

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Zo zou ik het inderdaad verwachten, maar je P&O weet natuurlijk precies hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urf
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

urf

Volgens mij is dat wel het meest gangbaar in een CAO met vastgestelde schalen en treden. En zo lees ik de tekst ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Wat @superduper zegt lijkt mij te kloppen. Het hangt er echter wel vanaf wat dadelijk daadwerkelijk je nieuwe functie wordt.

Als ik naar de CAO kijk zit je nu op €1863,09 per maand. Je zou hierna dus op z'n minst naar trede 8 gaan, wat €1960,02 per maand is.

Het kan echter zo zijn dat jij na afronding van jouw opleiding in een hogere "FWG" schaal terechtkom waarin trede 6 niet meer voorkomt. Schaal FWG40 begint bijvoorbeeld met trede 10. Dan ontvang je natuurlijk een nog hoger salaris.

Overigens kun je dit het beste aan je werkgever vragen. Daarnaast zou ik zeker kijken of je misschien niet een paar tredes hoger kan instromen. Er is een groot tekort op de arbeidsmarkt, dus ze zijn wellicht bereid je iets hoger in te schalen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oatmeal
Bedankt allemaal, het is me een stuk duidelijker geworden.
Ik ga zeker proberen om een paar tredes hoger in te stromen, maar ik wilde graag eerst weten waar ik recht op heb, om zo het gesprek goed in te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:01
Je moet even het verschil snappen tussen 'periodiektredes' en de volgnummers die ze in de CAO gebruiken. Jij zit nu in volgnummertje 6, dat is in de FWG 30 en 35 periodiekschalen aanloopperiodiek 0. (1863,09 per maand). Wat je veel ziet bij functiewijzigingen is horizontaal + 1). Dus je gaat bijvoorbeeld van FWG 30 naar 35 + 1 trede (dus van 6 naar 7). Omdat FWG35 trede 6 qua salaris gelijk is aan FWG30 trede 8 praten ze over 2 periodieken.

Onderstaand de schalen zoals die in de CAO VVT gehanteerd worden. Een werkgever mag je in ieder geval niet minder betalen naar aanleiding van de wijziging. Dus je zult conform onderstaand voorbeeld minimaal overgaan van bijvoorbeeld FWG30 trede -2 naar trede 0 of naar FWG35 trede 0 of naar FWG40 trede 0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-a_LWdh61AEYCmSa0Ubdg5D9i88=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pO99GPwp2VomvFexE1d4J7U4.png?f=fotoalbum_large

Uiteindelijke vraag is natuurlijk wat voor verpleegkundige je wordt en onder welke FWG schaal je ingeschaald wordt. Zo is een IC verpleegkundige doorgaans hoger (FWG45/50) ingeschaald dan een reguliere.(FWG 35/40).

[ Voor 51% gewijzigd door MagniArtistique op 18-12-2021 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
@oatmeal ik zou bij je werkgever zeker opteren voor 40/45 als je N5 Verpleegkundige bent, na een tijdje kan je dan naar 50 afhangend van welke taken je er nog bij krijgt.
De lagere schalen zijn bedoeld voor MBO3/4 (Verzorgende (3) en MBO Verpleegkundige (4))

Niet goed gelezen.
Welke opleiding heb je straks afgerond? MBO4?
Dan ga je hoogswaarschijnlijk naar FWG 35 of FWG 40.

Verder wordt dus de trede gematched +2, behalve als de functieschaal al zover erbuiten ligt, dan kijken ze naar arbeidsjaren.(dan kom je dus op 0 binnen)

[ Voor 35% gewijzigd door Deshmir op 18-12-2021 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oatmeal
Edit

[ Voor 92% gewijzigd door oatmeal op 21-12-2021 06:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:22
Ik heb het al eens bij de juridisch adviseur van mijn vakbond neergelegd. Diploma en hogere fwg inschaling binnen het zorgdomein valt niet onder het kopje "bevordering".
Zelfs horizontaal overschalen is niet altijd evident, ben zelf ook als eens onderboden in een arbeidsvoorwaardengesprek. Helaas was de positie van zorgmedewerkers jarenlang zwak, nu heb je mogelijk wat meer leverage (in tijden van tekort en pandemie).
Succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

MagniArtistique schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:55:
Je moet even het verschil snappen tussen 'periodiektredes' en de volgnummers die ze in de CAO gebruiken. Jij zit nu in volgnummertje 6, dat is in de FWG 30 en 35 periodiekschalen aanloopperiodiek 0. (1863,09 per maand). Wat je veel ziet bij functiewijzigingen is horizontaal + 1). Dus je gaat bijvoorbeeld van FWG 30 naar 35 + 1 trede (dus van 6 naar 7). Omdat FWG35 trede 6 qua salaris gelijk is aan FWG30 trede 8 praten ze over 2 periodieken.

Onderstaand de schalen zoals die in de CAO VVT gehanteerd worden. Een werkgever mag je in ieder geval niet minder betalen naar aanleiding van de wijziging. Dus je zult conform onderstaand voorbeeld minimaal overgaan van bijvoorbeeld FWG30 trede -2 naar trede 0 of naar FWG35 trede 0 of naar FWG40 trede 0.

[Afbeelding]

Uiteindelijke vraag is natuurlijk wat voor verpleegkundige je wordt en onder welke FWG schaal je ingeschaald wordt. Zo is een IC verpleegkundige doorgaans hoger (FWG45/50) ingeschaald dan een reguliere.(FWG 35/40).
Zijn er ICs die schaal 45 betalen?
Snel wegrennen. IC hoort in 55. Normale VPK 45/50.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
Dennis1812 schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:21:
[...]

Zijn er ICs die schaal 45 betalen?
Snel wegrennen. IC hoort in 55. Normale VPK 45/50.
Zou goed kunnen wat je zegt hoor. Was bij benadering, had even geen zin om ze op te zoeken per functie. Volgens mij haal ik de verzorgende en verpleegkundige door elkaar 😉

[ Voor 11% gewijzigd door MagniArtistique op 19-12-2021 12:03 ]

Pagina: 1