Toon posts:

Z-wave gen5 en gen7 - comptabiliteit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:37

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Ik ben nieuw in z-wave. Ik heb al een Zigbee netwerk draaien icm. home assistant, maar daar komt nu een z-wave netwerk bij. Ik weet alleen niet of alles gaat werken, want ik heb een gen5 stick en z-wave gen7/z-wave plus V2 sensoren (met een 700 chip, zie hieronder).

Ik heb alles thuis liggen, maar voordat ik de verpakking open ga maken, hoop ik dat iemand kan zeggen of het terug moet of niet.

Mijn vraag

Hoe zit het precies met die verschillende generaties en gaan onderstaande dingen met elkaar werken of niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Dat alles gaat praten met Home Assistant (supervisor) dat momenteel draait in een VM. Ik verwacht dat ik ZWaveJS ga gebruiken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb de stick nog niet uit de verpakking gehaald omdat ik ergens verwacht dat het terug moet, maar met het vergelijken van de datasheets kom ik tot de volgende conclusies:

De HeatIt sensoren werken met Z-Wave Plus v2 (niet ondersteund door 500 series volgens deze link) op een Z-Wave 700 chip. Verder ondersteunen deze wel S0 en S2 (un)authenticated Class. De SDK is dan weer wel 6.81.03, wat dan weer wel overeen komt met gen5. Kortom, denk dat het niet gaat werken, maar wie weet het zeker?

Voor de aërQ lijkt het helemaal duidelijk: alles is gen7 (https://help.aeotec.com/s...-technical-specification-).

Zie ook: https://www.aeotec.com/z-...ck-7-vs-z-stick-gen5.html

De makkelijkste oplossing is natuurlijk den Z-stick 7 kopen, maar die is helemaal niet leverbaar. Ik had ergens gelezen dat dat nog even zo zal blijven helaas. Alternatieven of suggesties zijn ook welkom. :) Alvast bedankt voor het meedenken.

ps. mocht een modje dit zien: er staat wel een kleine typefout in de titel (comptabiliteit -> compatibiliteit) :| .

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Beste antwoord (via T.Kreeftmeijer op 19-12-2021 20:55)

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:47
Leuk de nieuwste stick, maar ik verwacht nog niet veel ondersteuning. De Gen5(+) heeft duizenden verschillende sensoren ondersteund.

Ga aub niet meer met OZW, niets dan ellende, zeker met Domoticz. ZwaveJS is als je nieuw begint erg interessant.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:47
Leuk de nieuwste stick, maar ik verwacht nog niet veel ondersteuning. De Gen5(+) heeft duizenden verschillende sensoren ondersteund.

Ga aub niet meer met OZW, niets dan ellende, zeker met Domoticz. ZwaveJS is als je nieuw begint erg interessant.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:37

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
DjAntoon schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 22:07:

Bedankt. Ik heb het inmiddels allemaal werkend gekregen met ZwaveJS. :)

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee