Toon posts:

Special character in MQTT user password sluit Tasmota buiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:32
TLDR; als mijn MQQT user wachtwoord (gebruiket van HomeAssistant)speciale tekens bevat (weet niet zeker meer welke, was aangemaakt door password generator), dan krijg ik een rc5-error als Tasmota wil verbinden met de MQQT server (lokaal, homeassistant plugin). Bij een alphanumeriek wachtwoord werkt het direct.

volledig:
Na jaren ben ik weer eens bezig gegaan met home automation.
Home Assistant (laatste versie) op een in een Virtual box gemikt, en ik had nog een oude sonoff mini liggen (met 3.0 firmware). Dus dat leek me een mooie eerste testcase.
Via de ewelink app heb ik er de laatste firmware opgezet (3.6.0 geloof ik), waarna ik er met deze geniale tool de laatste tasmota opgezet heb.
Vervolgens heb ik in HA de MQQT addon geinstalleerd en een user 'mosquitto' aangemaakt, met een wachtwoord uit een password generator (32 karakters, alle speciale karakters toegestaan).

wat gebeurde:
Als ik in de tasmota console van de switch de MQQT configuratie invule, en als password het wacjhtwoord met de speciale karakters gebruik, kreeg ik in de console een rc5 error bij verbinden met de MQQT server.
Zodra ik, ne veel uren ge-bug-hunt te hebben, en 2x de firmware gereset heb en alles weer opnieuw heb doorlpen, in hassio het wachtwoord vangebruiker mosquitto gewijzigd had in een 32 string in de reeks [a-zA-Z0-9] en dit wachtwoord invulde in de Tasmota-config van de switch: instatnt succes.

mijn vraag:
Ik ben blij dat het nu werkt, maar lichtelijk geërgerd dat ik niet weer waar nu de fout zat. Gaat het fout bij het verzenden van een string vanuit Tasmota, of bij het ontvangen van de string in de MQQT server, of gaat het in HomeAssistant ergens verkeerd.
Ik wil namelijk graag de bug reproduceren en ergens melden (github issue oid), maar ik weer dus niet waar ;-) Ook is er nog een grote kans dat dit al bekend (of zelf uiterst logisch) gedrag is, maar googlen levert mij geen helder antwoord op. Al ligt dat vast aan mijn onervarenheid op dit gebied.
Wie weer hier meer van?

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:58

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Home Assistant heeft hier niets mee te maken. Want Mosquito draait los in een docker container.

Als alleen Tasmota problemen geeft en andere clients (MQTT Explorer, HA, etc) niet, zou ik verwachten dat de bug in Tasmota zit. Checken of de bug al gerapporteerd is doe je dan in de github van Tasmota. Check ook even of je wel de laatste versie van Tasmota hebt, misschien is deze bug al lang gefixt.
googlen levert mij geen helder antwoord op
Het Googlen gaat waarschijnlijk al een stuk gerichter als je zoekt op MQTT en niet op MQQT ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:32
Gizz schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:43:
Home Assistant heeft hier niets mee te maken. Want Mosquito draait los in een docker container.
Dat dacht ik ook. Echter; mosquito maakt wel gebruik van een username/password van een user die aangemaakt is in Homeassistant. Dus Ook de communicatie van de password string naar de container kan dan toch problemen opleveren?
Als alleen Tasmota problemen geeft en andere clients (MQTT Explorer, HA, etc) niet, zou ik verwachten dat de bug in Tasmota zit.
Net begonnen, dus dit is mijn eerste (en tot nu toe enige) integratoe (op de nefit thermostaat na)
Checken of de bug al gerapporteerd is doe je dan in de github van Tasmota. Check ook even of je wel de laatste versie van Tasmota hebt, misschien is deze bug al lang gefixt.
Ga ik eens doen. thanks.
Het Googlen gaat waarschijnlijk al een stuk gerichter als je zoekt op MQTT en niet op MQQT ;)
|:( |:( |:(

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

breew schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:46:
[...]

Dat dacht ik ook. Echter; mosquito maakt wel gebruik van een username/password van een user die aangemaakt is in Homeassistant. Dus Ook de communicatie van de password string naar de container kan dan toch problemen opleveren?
Dat zou misschien kunnen, vandaar mijn suggestie/vraag/check of het alleen met Tasmota gebeurt :)
Net begonnen, dus dit is mijn eerste (en tot nu toe enige) integratoe (op de nefit thermostaat na)
Ik bedoelde niet andere integraties, maar andere clients die kunnen babbelen met je MQTT-server.
Als zowel Home Assistant als een programma als MQTT Explorer zonder problemen verbinding kunnen maken met je MQTT-server als je een wachtwoord met speciale tekens gebruikt, dan lijkt het probleem in de eerste instantie niet in Mosquito te zitten maar in de enige client die er wél problemen mee heeft: Tasmota.
Ga ik eens doen. thanks.
Ik vind met de zoektermen 'tasmota special character password' wel iets vergelijkbaars, maar het issue was niet in de juiste vorm gerapporteerd, daarom lijkt er verder niets mee gedaan:

Device fails to connect to MQTT if password contains special characters

[Voor 3% gewijzigd door Gizz op 19-12-2021 11:00]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 12:55
Nice, zit je met een probleem met Tasmota, kom je toch altijd weer bij Tweakers uit :+
Ik heb dus hetzelfde issue. Tasmota op (in dit geval Shelly)device, MQTT user + password werkte eerst prima. Sinds enkele updates van de Tasmota firmware een Shelly gereset en opnieuw geconfigureerd: geen MQTT connectie meer. Ik dacht dat het aan het device lag en liet het een hele tijd rusten.

Recent weer wat nieuwe Shelly's aangeschaft en zelfde issue. Password is nog hetzelfde dus raar waarom het niet meer zou werken. Inmiddels uitgevonden dat het zelfde password invullen bij werkende (geupdatete)devices ook zorgt dat het niet meer werkt. Als je de eerder gemaakte back-up dan restored doet ie het weer wel.

Toen het volgende gedaan:
- backup/export van tasmota device gemaakt (configuration>Backup configuration>*.dmp-file wordt gedownload)
- met deze tool naar leesbare json omgezet (via python op Windows bak als noob voor mij nog een hele klus)
Conclusie: password komt tegenwoordig niet meer goed over van de GUI en staan zelfs zaken in zoals topic en de value daarvan...

Ik ben er nog niet klaar mee, maar ga waarschijnlijk een password zonder gekke dingen gebruiken(en alle devices hiermee voorzien). Andere optie is om per device(dat het nu niet doet) de config te exporteren, converteren naar JSON, password aan te passen, converteren naar .dmp en die weer voeren aan device, maar heb ik nog niet getest en is omslachtiger.
Wel een discussion geopend op de Tasmota GitHub pagina maar een echt bevredigend antwoord krijg ik daar ook niet. (bijv. verwijs dan ff naar wat dit gedocumenteerd is).

M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

bartlauwers schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:51:
Wel een discussion geopend op de Tasmota GitHub pagina maar een echt bevredigend antwoord krijg ik daar ook niet. (bijv. verwijs dan ff naar wat dit gedocumenteerd is).
Zelf zie ik het ook niet gelijk staan. Wel een opmerking bij de wifi:
WiFi Password - password for your Wi-Fi network
Wi-Fi password has to be under 64 characters and without special characters (e.g. asterisks) or white spaces
Bij mqtt staat alleen:
Password = password for authenticating on your MQTT broker
Ook bij de FAQ wordt alleen gesproken over geen speciale karakters in het wifi-wachtwoord en de hostname, wederom niks over het MQTT-wachtwoord.

Maar goed, gewoon geen speciale karakters in je wachtwoord is een simpele workaround :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee