Toon posts:

Welke fundering voor een glazen schuifwand?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:19
Aan de slootkant willen wij een vrijstaande Douglas overkapping van 4x5 meter realiseren. Om ons uitzicht niet volledig weg te nemen willen we 1 wand voorzien van een 3 meter lange glazen schuifwand. We hebben veengrond en ik vraag me dan ook af hoe ik de fundering voor deze glazen schuifwand het beste kan maken?

Is het bijvoorbeeld handig om een funderingskoker tussen de Douglas palen van de overkapping te bevestigen om hier de wand op te plaatsen? Op deze manier kan het in ieder geval niet t.o.v. elkaar gaan verzakken. Of kan ik beter palen slaan/schroeven en eerst een hardhouten frame maken en hier alles bovenop plaatsen?

Aangezien er geen achterom is voel ik er weinig voor om een betonnen fundering te gaan storten.

Aan de kant van de sloot (tevens glaswand zijde) is de grond aanzienlijk minder stevig dan 4 meter de andere kant op.

In de overkapping zelf willen we een hardhouten vlonder als vloer hebben uiteindelijk.

Alle reacties

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:49
Welke fundering gebruik je voor de rest van de overkapping?

• zeezuiper
In principe wil ik de palen op betonpoeren zetten.
Maar de palen in de rubber seal en in de grond slaan zou ook een optie kunnen zijn.

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:49
zeezuiper schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:35:
In principe wil ik de palen op betonpoeren zetten.
Maar de palen in de rubber seal en in de grond slaan zou ook een optie kunnen zijn.
Oke, ik vroeg het omdat je complete overkapping natuurlijk kans loopt te verzakken (met poer en al), niet alleen je schuifwand. Daarom past men vaak schroeffundering toe in dit soort gevallen (werd mij ook geadviseerd, vandaar). Die schroeven zitten dan onder de poeren, die steunen daar op.

Een schuifwand wordt gewoonlijk gewoon op betonbandjes gezet, die staan tussen de poeren (ook onder bijvoorbeeld je wandjes). Wel een iets dikkere variant, namelijk 10cm. Onder de rest bandjes van 6cm.

Wanneer geadviseerd wordt schroeffundering te gebruiken, kun je dan ook een schroef onder het betondbandje van je schuifwand plaatsen.

Ik zou zeker voor poeren gaan trouwens, nooit hout in de grond 🙃

[Voor 3% gewijzigd door praliwi op 18-12-2021 14:03]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
zeezuiper schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:00:
Is het bijvoorbeeld handig om een funderingskoker tussen de Douglas palen van de overkapping te bevestigen om hier de wand op te plaatsen?
Ik zou sowieso iets van staal onder de wand doen, want (buiten) hout werkt en zo'n schuifwand moet wel blijven werken.

En dan de palen netjes funderen en onder de schuifwand 2 extra fundatiepunten doen. Poeren, schroeven of palen is smaak en afhankelijk van de ondergrond.

Heb je al een schuifwand op het oog? Als je voor een prijzige gaat, zou ik overwegen een staalconstructie te maken om de deuren heen, dus een onder en bovenligger en 2 staanders naast de opening. Dan is alles recht en stevig. Als je het bekleed met hout zie je er niks van.
Je kunt het ook van hout maken, maar dat is ook niet heel goedkoop en kan kromtrekken. Toch jammer als je dure duren klemmen of slecht werken.

• zeezuiper
Zo'n schroeffundering is volgens mij inderdaad wel een solide optie voor mijn probleem.

Vraag me alleen af wat een overkapping van 4x5 met 3 grote zonnepanelen en zwembadverwarming weegt en hoe lang die schroeven hiervoor moeten zijn. Je hebt ze vanaf 80cm tot en met 25 m of zo. Op zich gaat het alleen om de overkapping, de vlonder wil ik gewoon op hardhouten palen plaatsen, los van de overkapping dus.

De overkapping komt totaal op 8 palen. Voor de palen van 80cm zou dit 1000kg per paal zijn, 8 ton totaal dus. Lijkt mij voldoende?

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:52
Hoi,

Ligt er aan in welk deel je van het land zit. En hoe goed de bodem is. Met een sondering laten zetten kom je daar achter. Of je moet even kijken naar de fundatie van je eigen woning halen om er achter te komen hoe diep die gefundeerd zit. Bij zo'n constructie zou ik het laten bekijken door een constructeur. Kost je wat maar dan weet je zeker dat de boel niet loskomt of gaat verzakken.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:55
zeezuiper schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:23:
Zo'n schroeffundering is volgens mij inderdaad wel een solide optie voor mijn probleem.

Vraag me alleen af wat een overkapping van 4x5 met 3 grote zonnepanelen en zwembadverwarming weegt en hoe lang die schroeven hiervoor moeten zijn. Je hebt ze vanaf 80cm tot en met 25 m of zo. Op zich gaat het alleen om de overkapping, de vlonder wil ik gewoon op hardhouten palen plaatsen, los van de overkapping dus.

De overkapping komt totaal op 8 palen. Voor de palen van 80cm zou dit 1000kg per paal zijn, 8 ton totaal dus. Lijkt mij voldoende?
Waarschijnlijk heb je ook heipalen onder je huis? Weet je welke lengte?

Ons huis is uit 2016 en wij zitten ook op veengrond, hier zijn palen van 7m gebruikt. Een jaar of 3 geleden hebben we een aluminium tuinkamer met rondom glazen schuifwanden laten plaatsen. Hier is toen ook schroeffundering voor gebruikt van ook 7m.

• zeezuiper
Wat ik ook veel als oplossing tegenkom is schroefpalen icm een frame. Zoiets bedoel ik:

Wat ik mij echter afvraag bij deze oplossing is hoe je de staanders vervolgens bevestigd? Bevestig je ze op de balk van het frame of maak je eerst een vlonder vloer en schroef je de staanders op de (hardhouten) vlonderplanken? Volgens mij zijn schroefpalen te smal om zowel de paal als het frame te dragen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee