Toon posts:

Houtverbruik omrekenen naar warmtevraag woning

Pagina: 1
Acties:

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-03 10:49
Wij verwarmen ons huis (125 m2 / 350 m3, alleen begane grond) al jaren met alleen hout. Zo verstoken we elke winter circa 9 m3 strak gestapeld hout (40% loof zoals eik en berk; 60% naaldhout zoals den, spar en conifeer) in een stalen houtkachel (Janus 9) met een theoretisch rendement van circa 80% volgens de Nederlandse norm EN13240.

Het plan is om in de zeer nabije toekomst over te stappen op verwarming met een warmtepomp (in het grootste deel van het huis ligt vloerverwarmingsbuis).

Mijn vraag is hoe ik kan omrekenen hoeveel de warmtevraag van de woning per stookseizoen bedraagt. Is in het theoretisch rendement van houtkachels al rekening gehouden met het feit dat een flink deel van de warmte de schoorsteen uitgaat of moet dat verlies er nog van worden afgetrokken?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:05
@busscherski heeft dat hier recent doorgerekend ;-) busscherski in "Mazoutketel afgekeurd wat nu?"

Daar zit vast voldoende inspiratie in ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Paut
Bedankt, @Ronald In die post staat een theoretisch kachelrendement van 70%. Ik vraag me af of daarin het verlies uit de schoorsteen al is verrekend. Ik bedoel dat als een kilo hout een energetische waarde van 4 kWh heeft, daar bij verbranding misschien 0,7*4 kWh uit vrijkomt *in de kachel* en dat daarvan vervolgens het verlies uit de schoorsteen (ik zie de lucht boven de trekkap zinderen) nog moet worden afgetrokken. Of toch niet. Dat is een van de vragen waarmee ik zit.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:07
80% van die 4 kWh / kg gebruik je nuttig en 20% gaat uit de schoorsteen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Paut
Bedankt, @busscherski Dat brengt me weer iets verder.

Bij een hypothetisch gewicht 600 kilo per m3 kom ik op deze berekening:

9 (m3) * 600 kg = 5400 kg hout
5400 * 4,34 kWh (energiewaarde) * 0,73 (kachelrendement, Duitse norm) = 17108 kWh verwarmingsenergie per stookseizoen.

Bij een seizoens-COP van 3,5 (is dat realistisch?) zou dat neerkomen op 4888 kWh elektrisch vermogen = 1222 euro bij 25 cent/kWh
busscherski schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:00:
80% van die 4 kWh / kg gebruik je nuttig en 20% gaat uit de schoorsteen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11
1 m3 hout is nogal een rekbaar/niet-exact begrip overigens, tussen los gestort en werkelijk massief 1 m3 hout zit een behoorlijke factor.

Edit: maar dat heeft Busscherski ook al meeregekend zie ik. Zit een behoorlijke onzekerheidsfactor in natuurlijk.

[Voor 29% gewijzigd door Wilke op 18-12-2021 14:40]

• busscherski
Paut schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:28:
Bedankt, @busscherski Dat brengt me weer iets verder.

Bij een hypothetisch gewicht 600 kilo per m3 kom ik op deze berekening:

9 (m3) * 600 kg = 5400 kg hout
5400 * 4,34 kWh (energiewaarde) * 0,73 (kachelrendement, Duitse norm) = 17108 kWh verwarmingsenergie per stookseizoen.

Bij een seizoens-COP van 3,5 (is dat realistisch?) zou dat neerkomen op 4888 kWh elektrisch vermogen = 1222 euro bij 25 cent/kWh

[...]
Correct. En bij 1650 vollasturen (normaal getal) kun je dan berekenen hoeveel vermogen die warmtepomp moet kunnen leveren bij bijvoorbeeld A-10/W35. Namelijk 17108 kWh / 1650 uur = 10.4 kW. Best veel voor zo`n formaat woning. Is er meer isolatie mogelijk?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Ronald
Het kan natuurlijk zijn, en dat is al snel met een houtkachel, dat het erg vaak 'behoorlijk comfortabel' is. Dan is warmteverlies ook hoger, en dus ook het houtverbruik.

Is het hout goed droog? Klopt de energetische waarde bij het percentage naaldhout (Weegt wat minder per m³)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Paut
@Wilke Ik ga uit van strak gestapelde kubieke meters, niet los gestort. Dat maakt inderdaad veel uit voor het gewicht.

@Ronald Het hout heeft doorgaans rond de 12% vocht (en wordt in huis nog nagedroogd bij de kachel). We noemen de winter wel 'het warme jaargetijde' omdat het in de kamer met de kachel soms oncomfortabel comfortabel is. Dan gaat de buitendeur wijd open, wat inderdaad voor extra warmteverlies zorgt.

@busscherski Hoe kom je aan een 'normaal getal' aan vollasturen?

• Ronald
@Paut Dat is wel erg goed droog. Maar alsnog... tenzij je op de warmtepomp ook oncomfortabel comfortabel wil met de deur open... Anders heb je wel een deftige foutmarge natuurlijk.

• Paut
@Ronald

Nee, we hebben liever een wat meer constante temperatuur. De foutmarge probeer ik nu zo veel mogelijk te verkleinen. Ik ga kijken of ik de cijfers nog iets preciezer kan krijgen en dan nog eens rekenen. Bedankt allemaal tot zover!
Ronald schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 16:05:
@Paut Dat is wel erg goed droog. Maar alsnog... tenzij je op de warmtepomp ook oncomfortabel comfortabel wil met de deur open... Anders heb je wel een deftige foutmarge natuurlijk.

• busscherski
https://warmtepomp-weetje...-rekenformules-en-feiten/

Ctrl-F 1650

Maar goed, als je een wat meer gemiddelde kamertemperatuur wilt en de deur wat vaker dicht gaat zul je dus veel minder energie verbruiken en heb je ook geen 10 kW warmtepomp nodig.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee