Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgeri
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-05 23:27
edit: De situatie is als volgt: een van onze kinderen is uitwonend, en verblijft een aantal dagen per week wel bij ons. De SVB vraagt in een formulier om alle eventuele kosten te specificeren. Een van de vragen is "Wat zijn de kosten per dag voor kost en inwoning" Dat is waar mijn onderstaande vraag vooral om draait.

Hoewel de meeste categorieën vrij duidelijk zijn, wordt er ook gevraagd naar de kosten voor kost en inwoning per dag. Nu kan ik allerlei rekensommen bedenken, maar ik vroeg mij af of er mede-tweakers zijn die ook al met dit bijltje hebben mogen hakken, en zo ja, hoe deze het opgelost hebben?

Zelf had ik het volgende bedacht, en daarop is natuurlijk input welkom:
Ik tel alle maandelijkse kosten op, en deel deze op het totaal aantal dagen en personen die verblijven. Omdat sommige kosten per kwartaal zijn reken ik het uit per kwartaal

Bijvoorbeeld (hypothetische getallen)
Kosten per kwartaal =
hypotheek (2100)
gas/water/licht (500)
verzekeringen (90)
boodschappen (1500)
VVE afdracht (300)
gemeentebelastingen (200)
Totaal 4690

Dagen verblijf =
Partner (91)
Ikzelf (91)
Uitwonend Kind (30)
Totaal 212

Kosten per dag is dan 4690 / 212 = €22,12

Waarmee de kosten voor verblijf voor het uitwonend kind uitkomen op 30 x €22,12 = €663,60

Boodschappen is iets lastiger maar de andere zaken zijn vrij simpel te onderbouwen met maandelijkse notas. Zouden jullie al deze kosten meerekenen met kost en inwoning, zijn er wellicht kosten die ik mis?

Naast deze kosten heeft het SVB ook nog een aantal andere categorieën die wat makkelijker in te vullen zijn, voor de voledigheid een link naar de pagina van de SVB: https://www.svb.nl/nl/kin...wat-zijn-onderhoudskosten. Hoewel kost en inwoning hier dus niet worden genoemd is dit een expliciete vraag op het formulier dat dient te worden ingevuld.

[ Voor 9% gewijzigd door rutgeri op 18-12-2021 13:14 . Reden: ontbrekende toelichting toegevoegd ]

Beste antwoord (via rutgeri op 22-12-2021 09:51)

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:38
Ik heb het idee dat het veel te moeilijk maakt. Als je bekijkt wat de criteria voor kinderbijslag bij een uitwonend kind zijn, dan voldoe je al heel snel aan die criteria. Als je simpelweg bv. 10 euro per dag rekent voor kost en inwoning als je kind thuis is (voornamelijk aan extra eten en drinken), dan heb je dat ook afgevinkt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-05 15:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je nu probeert te berekenen, en waarom? Zou je dat eens willen toelichten?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

rutgeri schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:02:
hypotheek (2100)
gas/water/licht (500)
verzekeringen (90)
boodschappen (1500)
VVE afdracht (300)
gemeentebelastingen (200)
Geen van die zaken zijn, i.h.k.v. kinderbijslag, onderhoudskosten?

Denk eerder aan samen op verzekeringen voor het kind die jij betaalt, cadeautjes, samen op vakantie, reiskosten, etc. Niet wat je thuis uitgeeft maar wat je aan het uitwonende kind uitgeeft.

Edit: ah dat staat ook al op de pagina waar je naar linkt. Zie dan vooral de vraag hierboven :P

[ Voor 8% gewijzigd door F_J_K op 18-12-2021 12:16 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:37

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Ik weet niet waar je probeert naartoe te rekenen, maar een hypotheek, VVE afdracht, elektra, water, gas en verzekeringen kan je niet zomaar delen door het aantal personen om de kost van het uitwonend (of inwonend) kind te berekenen. Het overgrote deel van die kosten zou je zonder kind ook gewoon hebben...

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgeri
In het formulier wordt naast de verschillende kosten die op de webpagina staan ook gevraagd naar het volgende:

"Wat zijn de kosten van kost en
inwoning tijdens het verblijf van uw
kind thuis per dag?"

Dit is dus naast de kosten voor cadeautjes, vakantie, zakgeld etcetera die allemaal apart op het formulier een invulveld per maand/kwartaal hebben. Deze andere kosten zou je ook kunnen hebben als het kind niet een deel van de tijd thuis woont, dit lijkt dus over extra kosten te gaan vanwege het deels thuis wonen.

Waar ik dus naar opzoek ben is wat ik daar kan/moet invullen en hoe ik dat eventueel bereken.
The Bad Seed schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:18:
Ik weet niet waar je probeert naartoe te rekenen, maar een hypotheek, VVE afdracht, elektra, water, gas en verzekeringen kan je niet zomaar delen door het aantal personen om de kost van het uitwonend (of inwonend) kind te berekenen. Het overgrote deel van die kosten zou je zonder kind ook gewoon hebben...
Ik snap dat deze kosten er ook zonder inwonend kind zijn, echter worden iig een deel van de kosten wel mede bepaald door het al dan niet thuis zijn van het kind.

Echter is mijn doel niet direct om het onderste uit de kan te halen, maar om het formulier correct in te vullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:46
rutgeri schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:41:

Ik snap dat deze kosten er ook zonder inwonend kind zijn, echter worden iig een deel van de kosten wel mede bepaald door het al dan niet thuis zijn van het kind.
Huh, jouw bank vraagt per maand meer aan hypotheek als je kind thuis is? En dan moet je ook meer aan de VvE afdragen?

Bijzonder!

Zelfs de gemeente heeft een tarief voor belastingen van 2 personen of meergrzinshuishouden. Dus dan zou het maximaal dat verschil moeten zijn, ipv het bedrag maar de splitsen door aantal inwoners. Idem voor de verzekeringen, etc. Dat van de gemeente gaat dan over afval, WOZ belasting staat los van de aanwezigheid of afwezigheid van je kind

Mbt energie zou je kunnen uitrekenen wat een gemiddeld verbruik is voor een x huishouden en een x+1 huishouden. Dat procentuele verschil zou je dan ook kunnen toepassen op jullie situatie.

[ Voor 41% gewijzigd door President op 18-12-2021 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het lijkt te gaan dat je kosten aan het verzamelen bent voor een uitwonend kind. Dan is er toch per definitie al geen sprake van kost en inwoning?

De link van de SVB die je aanhaalt heeft het ook alleen maar over andere kosten dan inwoning (kleding, kadootjes, lidmaatschappen, etc).

Wat ben je nu exact aan het uitrekenen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgeri
Question Mark schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:08:
Het lijkt te gaan dat je kosten aan het verzamelen bent voor een uitwonend kind. Dan is er toch per definitie al geen sprake van kost en inwoning?

De link van de SVB die je aanhaalt heeft het ook alleen maar over andere kosten dan inwoning (kleding, kadootjes, lidmaatschappen, etc).

Wat ben je nu exact aan het uitrekenen?
Ik zie dat dit niet helemaal duidelijk was, het uitwonende kind is een aantal dagen per week thuis, maar staat wel ergens anders ingeschreven omdat ze de meeste tijd op het andere adres doorbrengen.

Er wordt dus gevraag naar de kosten (voor kost en inwoning) per dag, en daarnaast ook het aantal dagen dat ze wel bij ons verblijft

Ik realiseer mij dat dit in de openinspost niet duidelijk was dus zal dit daar ook toevoegen (dit zat als zo overduidelijk in mijn hoofd dat ik het bij het schrijven gemist lijk te hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

rutgeri schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:12:
[...]

Ik zie dat dit niet helemaal duidelijk was, het uitwonende kind is een aantal dagen per week thuis, maar staat wel ergens anders ingeschreven omdat ze de meeste tijd op het andere adres doorbrengen.
Ah, helder.... Krijgt je ex nu de volledige kinderbijslag? Dat maakt nl. uit, er kan nl. maar één ouder de (volledige) kinderbijslag ontvangen. De SVB gaat natuurlijk niet bij elk gescheiden stel "dubbele" kinderbijslag uitbetalen.

Zelfs al zou je de benodigde grens voor onderhoudskosten halen, dan is de kans groot dat de SVB de kinderbijslag door blijft betalen aan de ex-partner. Tenzij jullie daar onderling afspraken over maken.

Ik zou even een belletje plegen met het SVB om dit eens na te gaan. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Question Mark op 18-12-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgeri
Er is geen ex in de picture, het betreft een opvang (helaas). Maar ik ga ze er sowieso nog een keertje over bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 21:14

Barrycade

Through the...

Je schrijft in je edit dat het 1 van je kinderen betreft. Waarom neem je je andere kinderen dan niet mee in je berekening maar reken alleen met jezelf en partner?

Als je bv nog één kind thuis hebt of wellicht wel meer dan zijn de kosten van je kind die in het weekend thuis is toch marginaal?

Tenzij hij/zij bv een extra verwarmde kamer moet, stroomkosten voor rolstoel/traplift etc?

Dat zijn kosten die zouden meetellen schat ik zo in. Maar mijn boerenverstand laat me in dit soort situaties wel vaker in de steek aangezien het soms niet zo duidelijk is als het lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Livi
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-01-2022
Hoe oud is je kind? Ik zou eens op de site van het Nibud kijken. Zij hebben meestal realistische overzichten van wat een kind van een bepaalde leeftijd kost per maand. Dit zou je kunnen terugrekenen naar de dagen dat het kind bij jullie woont.

Jouw berekening lijkt me overdreven. Zaken als hypotheek en vve betaal je ook als kind er niet zou zijn. Gas, water, licht zal ook niet heel veel uitmaken, het huis moet toch warm blijven en die ene douchebeurt tikt niet zo hard aan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:38
Ik heb het idee dat het veel te moeilijk maakt. Als je bekijkt wat de criteria voor kinderbijslag bij een uitwonend kind zijn, dan voldoe je al heel snel aan die criteria. Als je simpelweg bv. 10 euro per dag rekent voor kost en inwoning als je kind thuis is (voornamelijk aan extra eten en drinken), dan heb je dat ook afgevinkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutgeri
Ik heb de SVB toch nog maar een keer gebeld, en gevraagd wat ik daar in moet/mag vullen. Ook heb ik gevraagd of er een rekenformule en of lijst met zaken die je wel al dan niet mee mag rekenen is.

Er is geen voorgeschreven berekening oid. Er is geen lijst met zaken die wel/niet mogen worden meegeteld. De man aan de telefoon zei letterlijk 'Alles, tel alle kosten op' en 'anders rekenen wij standaard met het minimum van 10 euro'.

Na nog even doorvragen gaf de man aan dat er niet echt een richtlijn bestaat, en dat een ieder alle kosten mag opvoeren die hem/haar relevant lijken. Hoewel ik hoopte op iets duidelijkers ga ik hier maar mee aan de slag, en met jullie feedback eens kijken welke kosten ik wel of niet meeneem in de berekening.

Dank voor de feedback/suggesties.
Pagina: 1