Toon posts:

Welk type geluid remmende minerale wol?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11:59

route99

just passionately curious...

Topicstarter
Verplaatst vanaf hier: route99 in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?"

De vraag gaat breder dan de zolder isoleren, die komt ook aan bod, maar dat is een losse klus, niet relevant voor deze specifieke geluid reductie vraag..

Een goede bekende met partner van ons wil het huis uit 1960 wat stiller hebben tussen de verdieping en ook wat tussen de slaapkamers.
Het idee is om de scherpste kantjes er af te halen via isolatie met minerale wol.

Ze hebben het huis net gekregen en willen toch wel een beetje doorpakken. We zijn een paar dagen aan het mee helpen.

De situatie
De verdieping vloer is van houten planken met eronder 18 cm balken, het ligt voor de hand om die ruimte te vullen met minerale wol en af te werken met een 12,5 mm gipsplaat. De balken kan niks mee gebeuren, die liggen in de muren verankerd, dus ontkoppeling van dat geluid is niet mogelijk, kan gezien de bouw van het huid dus niet.
Het focus ligt op wat ik beschreven heb.

Boven is het idee vooral om het grootste probleem weg te halen: De tussenmuur is aan de bovenkant gewoon open tussen de kamer als het zachtboard verwijderd is.
De balken van de zoldervloer zijn 15 cm hoog.
Het idee is dus die zoldervloer ook met minerale wol te isoleren en met gipsplaat af te werken.
De open ruimte boven de tussenmuur wordt dan meteen mee genomen.
De muur slopen van vanaf de grond een nieuwe geluidsarme muur op te trekken is nu geen optie. Er is nog zoveel anders te doen, dat wordt nu teveel.

Type geluid remmende minerale wol
De eigenlijke vraag gaat over het isolatie materiaal.
Om die 18 en 15 cm optimaal te vullen zal er met een combi van 2 lagen gewerkt moeten worden. Zie plaatje.

De selectie dunt dan uit naar: Knauf Acoustifit en Rockowool Sono Base: Materialen die meer aan het geluid kunnen doen dan soortgenoten die meer aan warmte isolatie kunnen doen..
Het lukt me zelf niet goed om de winst in geluidsverschillen duidelijk te maken obv de fabrieksinfo en ook niet op basis van diverse Google zoekacties om meer te vinden dan alleen de shops met hun algemene verhalen.
Uiteraard is wel het grote prijsverschil vast te stellen tussen die twee.
Ik zag wel dat Rockowool Sono Base een dichtheid had van 35 kg/m3 terwijl Knauf Acoustifit op ca 16 kg/m3 zit. Goed gekozen/gebruikte opstelling daar in geeft massa vast een verminderd geluid... maar op wel niveau zouden ze met Knauf uitkomen en wat zou Rockwool substantieel toe kunnen voegen?
Wie kan daar wat inhoudelijks over vertellen om een keuze te onderbouwen? Is het beter concreet te maken dan waar ik toe in staat ben?

Ze accepteren/beseffen obv bovenbeschreven beperkingen dat bij een (sfeervol) huis uit 1960 nu eenmaal nooit dat zou kunnen halen als in een "beter gebouwd" jonger huis.

Tnx. (we gaan vandaag weer verder met klussen,)

https://tweakers.net/i/u2_OYu9E-WeazaXX8Su32Hy6a30=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yFwX6jIndSynxdqsCwQusBop.png?f=user_large

[Voor 0% gewijzigd door route99 op 18-12-2021 20:14. Reden: uit het huis uit = het huis uit 19]

Je eigen geluk bepaal je zelf!

Alle reacties

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:00
Geen verstand van die type isolatie, maar:
Als je goed geluid wil voorkomen, is het goed om ook contact geluid tegen te gaan: dus vloeren met zachte toplaag en vloer ontkoppelen door geluiddempende ondervloer.

Daarnaast ook zorgen dat alle gaten en kieren dicht gaan . Je kan enorm veel isolatie plaatsen maar als er een gat zit gaat daar relatief veel geluid door. PUR is hier vaak de beste vriend.

Houdt er ook rekening mee dat in oude huizen muren niet altijd boven het plafond aansluiten aan de vloer, dat dit ook goed dicht zit. (Zie dat je dit al zelf hebt staan, maar dicht dit dus goed af, en ga er vanuit dat dit bij elke muur in het huis is).

Verder levert harde vloeren en meubels ook veel geluid op, veel demping kan worden gehaald met zware gordijnen, en grote stoffen meubels, vloerkleden etc.

[Voor 9% gewijzigd door Cyriel85 op 18-12-2021 11:05]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Geluidwerend en ook brandwerend: fermacell vloerplaten:
Overzicht met prijzen na heel snel zoeken: https://www.debouwmarktsh...3USQKqEAAYAiAAEgLEo_D_BwE

Deze platen kun je ook naderhand nog over de houten vloer plaatsen.

[Voor 13% gewijzigd door frisianstar op 18-12-2021 12:19]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:13
Voor de vloeren zou ik hier naar kijken:
https://www.nsg.nl/nl/unifloor_hout

• route99

route99

Topicstarter
@frisianstar Het ophogen van de vloer zit er niet in (gecheckt), het zal qua plafond/vloer uit de isolatie komen.

@Niet_Jan_Jaap Ken dit systeem niet, dank. Ook hier geldt dat het ophogen van de bestaande houten vloer geen optie is. Dan moeten oa mooie deuren ingekort worden en ook al weet ik de exacte hoogte van de kamers niet uit mijn hoofd, maar de marge om daar nog cm's van af te halen is er bij hen niet. Beiden zijn normaal lang zoals veel jongeren tegenwoordig, maar das als snel tegen de 1.90m (voor de man, haar lengte weet ik niet exact). Dan is bij een kamerhoogte van ~ 2.30m (?) die reductie niet acceptabel.

Vanmiddag is nog wel de optie "het neerhalen van de magere tussenmuur" ter sprake gekomen, maar of dat boven tafel blijft?

Tips/data tav de startvraag blijven nog steeds welkom.

[Voor 19% gewijzigd door route99 op 18-12-2021 20:13]

• twain4me
  • Laatst online: 11:22
De overlast tussen verdiepingen is met name contact geluid , dat moetje ontkoppelen
als je niet kan ontkoppelen zoals met een fermacel vloer of een zwevend plafond (liefst beide en dus helaas hoogte verliest) blijft het een beetje gerommel in de marge.

tussen kamers gaat hetwel helpen als je de lege ruimte zou vullen met bv een rockwoll bouwplaat
en oja zachtboard heeft niets meer te zoeken in een huis, snel datspul vervangen voor gips (en meteen gaten en kieren aanpakken)

[Voor 31% gewijzigd door twain4me op 18-12-2021 20:29]

• route99

route99

Topicstarter
@twain4me Zoals ik al opmerkte, in zo'n jaren 60 huis valt er weinig te ontkoppelen, zelfs als bouwkunde leek zie ik dat het huis nu eenmaal zo aan elkaar vast zit.

Dus het wordt roeien met de riemen die er zijn en dan maar zo maximaal mogelijk die marge proberen te pakken, maar ook daarvoor is input op de gevraagde info nog steeds zeer wenselijk.
Die rockwoll en knauf bouwplaten heb ik vanmiddag ter sprake gebracht, de eigenaar-dame kwam direct met de vraag... en hoe zijn/worden die dan ontkoppeld.... ;)

De rest wordt ook in fasen aangepakt, er is al veel gestript, waarmee ook veel in kaart gebracht kan worden omdat het nu pas veelal goed zichtbaar wordt hoe zaken gemonteerd zijn/gemetseld e.d zijn..
Voor een van die fasen heb ik een rooktest voorgesteld. Een bevriend persoon heeft al een infrarood warmte opname sessie gemaakt.

[Voor 8% gewijzigd door route99 op 18-12-2021 21:26]

• twain4me
route99 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 21:24:
@twain4me Zoals ik al opmerkte, in zo'n jaren 60 huis valt er weinig te ontkoppelen, zelfs als bouwkunde leek zie ik dat het huis nu eenmaal zo aan elkaar vast zit.
fermacelvloer of zwevend plafond zijn ontkoppeling :9 (massa veer massa) en dat pas ik met regelmaat toe in nog veel oudere huizen ;) maar het kost wel hoogte ~10 cm als je beide toepast.

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10:43
Je zou een granulaat rubber ondervloer kunnen toepassen tegen contactgeluid met hier bovenop een fermacelvloer.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Er dus eigenlijk maar één optie voor de ts : tussen de dragende balken dikke Rockwool platen plaatsen; doe dit dan overal recht en strak, de platen dus niet scheef afsnijden, als dit niet doet heb je op vele plaatsen vermindering van de geluidsisolatie.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• route99

route99

Topicstarter
@frisianstar Dat is weer terug bij mijn startvraag, jammer dat er blijkbaar geen andere opties zijn voor de demping tussen beneden en de 1e verdieping als er obv hun wensen boven geen extra (zwevende) vloer kan/mag. Ik heb het zelf gezien en snap hun standpunt heel goed.

Rest nog wel mijn eerdere vraag: Welk type geluid remmende minerale wol?
Knauf Acoustifit of Rockowool Sono Base? Of is er een ander alternatief om mee te wegen en voor welke geluidsreductie en voor welke prijs?

[Voor 11% gewijzigd door route99 op 19-12-2021 10:35]

• twain4me
contactgeluid gaat door de vloerplanken,balken,rachels, plafond plaat. dat helpt dus helemaal niets voor de grootste geluids hinder tussen verdiepingen van boven naar beneden. Lopen, spelende kinderen etc

Mits heel goed gedaan helpt het wel een beetje voor luchtgeluid. maar dat is dus (kortdoor de bocht) niet veel meer dan pratende mensen. het gaat dan metname om kier dichting (en een klein beetje toevoegen van massa) dus kies het product wat je het makkelijks juist kan verwerken dat zal uiteindelijk beter zijn dan een beter product met een geluidslek.

Een extra gipsplaatje (na de eerste laag alle naden dicht maken) en dan de platen verspingend aanbrengen (en niet zomaar inbouwspots etc plaatsen) zal waarschijnlijk meer toevoegen. maargoed verwachtings managment is dus belangrijk, alleen tussen de balken en eventueel een dubbel gipsje zal maar beperkt helpen.

als je de rachels van de balken weet "los te koppelen" kom je een heel eind. maar dat zal (afhankelijk van de huidige situatie) ook snel minimaal een cm kosten.

schetsmatig voorbeeldje

[Voor 24% gewijzigd door twain4me op 19-12-2021 11:00]

• route99

route99

Topicstarter
twain4me schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:44:contactgeluid gaat door de vloerplanken,balken,rachels, plafond plaat. dat helpt dus helemaal niets voor de grootste geluids hinder tussen verdiepingen van boven naar beneden. Lopen, spelende kinderen etc
Dat was ook wat ik hen vertelde nav mijn vraag hoe stel je je nu de aanpak van deze case voor: Zolang je niks ontkoppelt kun je alleen een beperkt effect verwachten, in de lijn met wat je hier schrijft.
Ik vond daar eerder plaatje als deze voor, nl de dempingskarakteristiek van de minerale wol zelf, bjv Knauf.
Lijkt sterk op Rockwool Sono (35 kg/m3 in deze lijst als een 33 kg/m3 type weergegeven) Alleen die rechtstreekse materiaaldemping mag je maximaal verwachten is mijn perceptie, waarbij ze dan voor het plafond van de kamer wel 18 cm isolatie kwijt kunnen (naar de zolder dus 15 cm).
Mits heel goed gedaan helpt het wel een beetje voor luchtgeluid...
Dus ik vroeg me af, hoe kun je dan toch het maximum er uit halen, met jouw tips van daarnet een prima aanpak.
als je de rachels van de balken weet "los te koppelen" kom je een heel eind. maar dat zal (afhankelijk van de huidige situatie) ook snel minimaal een cm kosten. Schetsmatig voorbeeldje
Interessante toevoeging!. 8)
En dan monteer je de 1e rachel ontkoppelt aan de zijkant om meer geluidsontkoppeling te krijgen?

Ik kan me heel goed voorstellen dat het rubber tussen de balk (zie de aangepaste tekening) en het gips een minder effectief systeem zou zijn (hoeveel minder, geen idee), omdat de trillingen zijdelings op het rubber mogelijk minder effectief door gegeven worden aan de onderste rachel in jouw tekening???
Er zal altijd wat directe energie overgaan via de schroef in deze constructie, maar dat is qua contact oppervlak iig heel veel minder dan de directe hout/hout koppeling van balk en rachel volgens mijn beperkte bouwkunde kennis (maar ben wel natuurkundig onderlegd)..

[Voor 4% gewijzigd door route99 op 19-12-2021 12:08]

• twain4me
route99 schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:54:
[...]
D
Interessante toevoeging!. 8)
En dan monteer je de 1e rachel ontkoppelt aan de zijkant om meer geluidsontkoppeling te krijgen?

Ik kan me heel goed voorstellen dat het rubber tussen de balk (zie de aangepaste tekening) en het gips een minder effectief systeem zou zijn (hoeveel minder, geen idee), omdat de trillingen zijdelings op het rubber mogelijk minder effectief door gegeven worden aan de onderste rachel in jouw tekening???
Er zal altijd wat directe energie overgaan via de schroef in deze constructie, maar dat is qua contact oppervlak iig heel veel minder dan de directe hout/hout koppeling van balk en rachel volgens mijn beperkte bouwkunde kennis (maar ben wel natuurkundig onderlegd)..

[Afbeelding]
Je mist idd de verbinding van het hout wat koud op elkaar zit geklemt , dus de schroef blijft over door de rachel op zijn kant te plaatsen kan je minder schroeven toepassen het is niet ideeal, maar wel beter. Ideaal zou een metal stud plafond dan zijn de hangers "veren" en omdat de max overspanning groter is dan bij hout heb je minder bevestigings punten nodig. Nu moeten we het doen met schroeven en door de rachel dus op zijn kant te plaatsen heb je een grotere overspanning en dus ook minder bevestigings punten. Als je zorgt dat de schroeven van de rachel op zijn kant zo ver mogelijk weg zitten bij de schroeven van de liggende rachels helpt dat ook nog wat. ook helpt het waar de rachels koud op elkaar zitten in oppervlak een stuk kleiner is. Op deze manier is het een acceptable hoeveelheid werk. het kan zeker nog iets beter, ik ben wel bang dat het dan een enorme hoeveeheid werk gaat worden. als er voor arbeid niet betaald hoeft te worden zou het nog wel getweakt kunnen worden.

zoiets zou ook kunnen

• route99

route99

Topicstarter
@twain4me Tnx, stof om verder qua uitvoering over na te denken.

Jouw rubber tussen de rachel/balk bracht me nu net al op het idee om te onderzoeken om een geschikte rubber/ foam strip op de balken van het plafond van de woonkamer te monteren en daar de kort daarvoor verwijderde vloerplanken weer bovenop terug te leggen. Daarmee is iig het mechanisch direct hout-hout contact tussen grote draagbalk en vloer eigenlijk compleet weg. Nog wel even uitkijken bij de muur en de plinten hoe het daar moet.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
twain4me schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:29:
[...]

Je mist idd de verbinding van het hout wat koud op elkaar zit geklemt , dus de schroef blijft over door de rachel op zijn kant te plaatsen kan je minder schroeven toepassen het is niet ideeal, maar wel beter. Ideaal zou een metal stud plafond dan zijn de hangers "veren" en omdat de max overspanning groter is dan bij hout heb je minder bevestigings punten nodig. Nu moeten we het doen met schroeven en door de rachel dus op zijn kant te plaatsen heb je een grotere overspanning en dus ook minder bevestigings punten. Als je zorgt dat de schroeven van de rachel op zijn kant zo ver mogelijk weg zitten bij de schroeven van de liggende rachels helpt dat ook nog wat. ook helpt het waar de rachels koud op elkaar zitten in oppervlak een stuk kleiner is. Op deze manier is het een acceptable hoeveelheid werk. het kan zeker nog iets beter, ik ben wel bang dat het dan een enorme hoeveeheid werk gaat worden. als er voor arbeid niet betaald hoeft te worden zou het nog wel getweakt kunnen worden.

zoiets zou ook kunnen[Afbeelding]
Voor metalstud zijn toch gewoon ontkoppelde hangers in allerlei varianten te krijgen?

Veerankers zou ook nog kunnen, kost wat minder hoogte maar ook lastiger te stellen.

• twain4me
bbbrumbrum schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:48:
[...]

Voor metalstud zijn toch gewoon ontkoppelde hangers in allerlei varianten te krijgen?

Veerankers zou ook nog kunnen, kost wat minder hoogte maar ook lastiger te stellen.
er staat ook "veren" dan bedoel ik de veer in massa-veer-massa net per definitie een veeranker

• route99

route99

Topicstarter
@bbbrumbrum We gaan vrijwel helemaal zeker niet de richting van metalstuds uit.

Veerankers ken ik niet, maar een quick look leert me dat ze veel bij gasbetonblokkken "erin" gewerkt worden om een flex-kopelling met het plafond te maken.
Zeg vooral als ik het mis heb, ben geen bouwkundige, maar natuurkundig komt dit binnen dat het vooral voor grotere massa's en andere stijfheden gebruikt wordt, zoals een complete gasbeton tussenwand?

[Voor 69% gewijzigd door route99 op 19-12-2021 14:18]

• route99

route99

Topicstarter
@twain4me Mijn fysisch geweten zegt ca 10 mm rubber er tussen in jouw ontkoppelingsvoorstel. Wat is gebruikelijk om in dit soort constructies afdoende effectief te zijn?
Hard rubber is daarvoor effectiever dan zacht?
Of 2x 5 mm waarin zacht en hard gecombineerd worden voor een breder absorptie spectrum?

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:21
Ik denk dat het verschil in beide materialen nauwelijks merkbaar gaat zijn. Als de ruimte tussen de vloerbalken volledig wordt opgevuld met mineralen wol, is dat niet meer de beperkende factor in de geluidsoverdracht, maar zal dat contactgeluid zijn. De klankkast is weg en beide materialen zijn hier uitermate geschikt voor.

Houten rachels geveerd ophangen is wel een heel karwei. Gyproc heeft speciale metalstud oplossingen met gedempte ophangers, maar is ook een heel karwei om te monteren (en hogere opbouwhoogte). Het vrij hangen van je rachels kan er ook voor zorgen dat je sneller scheuren krijgt in je stucwerk.

Zelf zit ik in eenzelfde situatie en ga het uiteindelijk als volgt oplossen:

- Vloerbalken worden verstevigd door opdikken met planken een beide kanten om zo een stijvere vloer te krijgen. Hierdoor 'bonkt' de vloer al een stuk minder, doordat hij minder makkelijk in beweging kan komen.
- Ruimte tussen vloerbalken volgooien met steenwol, maakt mij niet uit welke variant want het ontloopt elkaar nauwelijks en is niet de beperkende factor in de geluidsisolatie.
- Eenvoudig rachelwerk hang ik op aan de balken, hieronder een dikke en zware gipsplaat (12.5mm dik gips van type Soundbloc van Gyproc).
- De opbouw van de verdiepingsvloer zelf doe ik met Fermacell 2E26 platen. Dit zijn zware gisplaten als ondervloer met hieronder een vilten onderlaag, wat de vloer zwevend maakt en contactgeluid sterk reduceert. Je kan een hoop winst behalen met zo'n type opbouw door het kiezen van een juiste ondervloer.

• route99

route99

Topicstarter
@frennek Tnx voor jouw input.
Ga zo straks jouw verhaal in meer detail lezen, ik ken die gedempte ophanger niet, heb je een weblink, ik vond wel deze 2 maar lijken me het niet te zijn.
https://gyproc.be/nl/arti...d-met-veerregels-plaatsen
https://www.systeemplafon...rtwmbQD4xoTkaAqgDEALw_wcB

• twain4me
https://pro.gyproc.be/nl/producten/veerregel-rb66

Ik denk dat dit nagenoeg het zelfde voordeel heeft als mijn eerste voorstel, maar veel makkelijker. helaas kan ik niets over prestaties vinden. ik wil ze zelf eigenlijk ook wel toepassen :+

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Ik zou tussen de balken met easycell werken. Dan vul je echt alle hoeken en gaatjes.

Inblaasmachine huren bij Boels.

Betere warmte- en geluidsisolatie dan wollen en makkelijker te plaatsen.

[Voor 17% gewijzigd door Sethro op 19-12-2021 19:29]

• frennek
route99 schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:53:
@frennek Tnx voor jouw input.
Ga zo straks jouw verhaal in meer detail lezen, ik ken die gedempte ophanger niet, heb je een weblink, ik vond wel deze 2 maar lijken me het niet te zijn.
https://gyproc.be/nl/arti...d-met-veerregels-plaatsen
https://www.systeemplafon...rtwmbQD4xoTkaAqgDEALw_wcB
Ik bedoelde het PlaGyp plafondsysteem van Gyproc bijvoorbeeld. In deze serie hebben ze de zogenaamde SoundBlock ophangers (PlaGYp PD60/60 dB en PlaGyp PU60/125 dB). Beide bedoeld om een 'zwevend' metalstud frame te creëren en zo contactgeluid transmissie te verminderen.

Ik heb er ook naar gekeken, maar uiteindelijk toch gekozen om het niet te doen. In mijn geval vond ik hout gewoon veel fijner in mijn situatie en naar mijn weten is hout niet echt geschikt om zo zwevend op te hangen.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
frennek schreef op zondag 19 december 2021 @ 17:23:
[...]

Ik bedoelde het PlaGyp plafondsysteem van Gyproc bijvoorbeeld. In deze serie hebben ze de zogenaamde SoundBlock ophangers (PlaGYp PD60/60 dB en PlaGyp PU60/125 dB). Beide bedoeld om een 'zwevend' metalstud frame te creëren en zo contactgeluid transmissie te verminderen.

Ik heb er ook naar gekeken, maar uiteindelijk toch gekozen om het niet te doen. In mijn geval vond ik hout gewoon veel fijner in mijn situatie en naar mijn weten is hout niet echt geschikt om zo zwevend op te hangen.
Je gebruikt toch sowieso stelschroeven om je rachels te stellen? Dus ze zullen sowjeso niet allemaal vast tegen je balklaag zitten, of die moet toevallig extreem recht zijn.
route99 schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:12:
@bbbrumbrum We gaan vrijwel helemaal zeker niet de richting van metalstuds uit.

Veerankers ken ik niet, maar een quick look leert me dat ze veel bij gasbetonblokkken "erin" gewerkt worden om een flex-kopelling met het plafond te maken.
Zeg vooral als ik het mis heb, ben geen bouwkundige, maar natuurkundig komt dit binnen dat het vooral voor grotere massa's en andere stijfheden gebruikt wordt, zoals een complete gasbeton tussenwand?
Sorry, veerregel. Deze:https://www.gyproc.nl/producten/gyproc®-veerregel

[Voor 28% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-12-2021 19:24]

• route99

route99

Topicstarter
@Sethro Schapenwol is de minst duurzame, de minerale wollen scoren goed.
https://www.milieucentraa...tiematerialen-vergeleken/

@bbbrumbrum Mee eens, zij gebruiken ook die stelschroeven, ze zijn op een andere kamer al begonnen.
Laser erbij, die even uitrichten en gaan met die banaan....

@frennek Ok, dank voor de extra toelichting mbt het veersysteem vond uitgerekend dat type niet....
Tav je eerdere input:
Vloerbalken worden verstevigd door opdikken met planken
Genoteerd. Aangezien de onderkant bij hen gips de laatste plaat moet zijn van het plafond, dan zou dit eventueel met een OBS plaat oid kunnen? De ruimte volgooien met steenwol is van bovenaf dan ook er makkelijk.....
Die Soundbloc van Gyproc noteer ik ook.
Iets als verdiepingsvloer met Fermacell 2E26 platen, kan niet, is te dik, zie eerder deze besproken beperking.

Leuk deze input!

@allen...
Het lot van de tussenmuur is beslecht... ben nu weer thuis en er komt net een triomfantelijke foto binnen dat ie weg is...
Er is een groen signaal vrij gegeven door het panel aldaar.....

• frennek
Als een betere geluidsisolatie gewenst is van de nieuw op te zetten tussenmuur, heb je hier ook mooie oplossingen voor van het Gyproc SoundBlock systeem. Speciale metalstudprofielen volgezet met steenwol/glaswol en een dubbele laag van de speciale soundblock gipsplaten dempt ontzettend goed. Dit werkt volgens het principe van massa-veer-massa demping.

Luchtdichtheid is extreem belangrijk. Rondom afkitten en inderdaad de muur doorzetten tot bovenaan zodat daar geen doorgang voor het geluid ontstaat. Ook het plaatsen van stopcontacten in deze wanden moet met veel aandacht gebeuren, nooit rug aan rug en het liefst gebruik maken van luchtdichte wandcontactdozen. Veel info is te vinden in de technische beschrijving van het systeem (https://docplayer.nl/4738...male-geluidsisolatie.html).

• route99

route99

Topicstarter
Kreeg net te horen dat zo voorlopig de 2 kamers als werkkamer samentrekken. Een tussenwand kan immers altijd nog. Dat behoeft nu geen aandacht meer hier.

Wat ik daar voor nog tegenkwam nog eff noemen.
Wil je geen relatief dure metal studs, bekijk dan deze video eens...
Soundproof: What Works And What Doesn't!
Conceptmatig uiteraard veel zaken die hier al voorbij kwamen. Ook relatief veel aandacht voor de don'ts.
Het op elkaar lijmen van 2 gipsplaten zie je ook terug in oa de Knauf/Rockwool 1W/2W constructies.
@twain4me
Een extra gipsplaatje (na de eerste laag alle naden dicht maken) en dan de platen verspingend aanbrengen (en niet zomaar inbouwspots etc plaatsen) zal waarschijnlijk meer toevoegen.
en @frennek noemden het al:
n een dubbele laag van de speciale soundblock gipsplaten dempt ontzettend goed.

[Voor 10% gewijzigd door route99 op 20-12-2021 12:33]

• frennek
Ik heb die green glue ook eens gezien, maar dubbele laag soundbloc gipsplaten op het plafond aanbrengen is wel een zeer arbeidsintensieve klus. De platen zelf zijn al ontzettend zwaar t.o.v. standaard gipsplaten, dus het is een behoorlijke klus om ze in positie te krijgen. Ook je rachelwerk moet wel berekend zijn op dit extra gewicht. Dit nog los van de kosten van al het materiaal en die green glue (niet goedkoop). Als je vervolgens wat spotjes plaatst in het plafond (lampen moeten er toch komen), maak je weer snel luchtlekken in je zeer dure constructie.

Liever pak ik het bij de bron aan, zodat het 'geluid' sowieso al niet in de constructie komt door het toepassen van een goede ondervloer op de bovenverdieping. Dat gecombineerd met het steviger maken van de houten balken zelf (zodat de constructie zelf minder in beweging komt) is voor mij voldoende (uiteraard de spouw gevuld met steenwol). Ik ga dus niet voor een dubbel uitgevoerde gipsplaat.

Als je geen controle hebt over de bron van het geluid op de bovenverdieping (bijvoorbeeld doordat het buren zijn), zou ik eerder kijken naar een zwaar zwevend plafond met dubbel uitgevoerd gips.

In je oorspronkelijke post heb je het over de scherpe randjes van het geluid afhalen, dan is een zwevend plafond en dubbele gipsbeplating denk ik wel overkill.

• route99

route99

Topicstarter
@frennek Je zit op dezelfde lijn als een oud-timmerman die ik vandaag sprak.
De video vond ik vooral leidend in het benoemen van wat hier ook al voorbij kwam, de stijfheid van de constructie en hij gaf ook aan dat de rol van het type isolatie geen al te groot gewicht gegeven moet worden/

De timmerman adviseerde om de planken weg te halen er er multiplex voor in de plaats te doen. De oude balken zijn uitgewerkt en daar past de dimensie stabilities van multiplex volgens hem prima bij, met een stijve constructie als resultaat. Dus net als jij dus bron-aanpak.

Mijn begin scherpe kantjes zijn er uiteraard allang af, maar het besef dat er meer mogelijk zou zijn door het goed te ontkoppelen is veel verder gekomen dan ik qua uitvoering opties zelf wist.
Laten we het op een voortschrijdend inzicht houden....

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@route99 ik woon in een jaren '60 huis met dezelfde problemen. Als ik spring, dan dreunen de vloeren zo hard dat mensen denken dat ik door de vloer heen ga. Dus de oplossing voor mij (en dit is *ziek* veel werk):

Alle balken zijn geklampt of verstevigd, of hoe je het ook wilt noemen met 38x140mm SLS over de hele lengte.
Dit is lager dan de bovenkant van de balken, hierdoor kun je de (dragende) vloer tussen de balken laten zakken. (In mijn geval zitten daar ook nog de vloerverwarmingsplaten bij) De vloerdelen zijn vervangen voor OSB, dat scheelt ook al een hoop.
Tussen de balken is isolatiemateriaal geplaatst van 140mm dik (glaswol, lekker voordelig).
Op de dragende vloer is ontkoppeld een fermacell vloer gelegd van 20mm, in mijn geval met 8mm ontkoppeling, maar dat kun je ook wel wat minder maken..

Qua hoogte kom ik dan uit op een paar mm hoger dan de oorspronkelijke vloer. Ik zit op 10mm hoger, maar ik heb dan ook vloerverwarming erin gelegd. Daarnaast heb ik het complete plafond eruit gehaald, zodat je tegen het schuine dak kijkt. Ten opzichte van de dakbalken win ik dan nog eens de rachels (18mm) en de beplating (~10mm), effectief is het hoger, plus het voelt veel hoger.
Ook is mijn PVC net iets dunner dan het laminaat wat er eerst lag, dus we hebben het echt over mm's.dat de uiteindelijk vloer hoger ligt.

Stel je zou zoiets doen, dan zou je (eenvoudig) Fermacell 2E16 neer kunnen leggen, dan ga je naar 29mm opbouwhoogte, maar je haalt ~18mm weg dus komt je vloer 11mm omhoog.

Het resultaat is echt prima, als je nu springt hoor je natuurlijk nog wel iets, maar het is niet zoals eerst dat het hele huis mee dreunt. En met de vloerverwarming erbij is het klaar voor de warmtepomp.

Als laatste optie heb ik overwogen om het plafond aan veerregels te hangen:
https://geluid.eu/nl/home...egel-voor-geluidsisolatie
Als je die ophangt tussen de balken aan de vloer, dan ontkoppel je het plafond zonder veel hoogte verlies. Maar dat is nog een keer zoveel werk.... op een gegeven moment is het ook wel klaar ;)

O ja, en uiteraard hebben we alle gaten en gleuven gePURed
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee