Toon posts:

‘Kookgroep’ voor opladen elektrische auto

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• jeroenchi
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-02 10:09
Beste mensen,

Hoewel ik met veel plezier allerlei topics over duurzaamheid en aanverwante artikelen passief lees, ben ik zelf niet zo actief. Maar nu heb ik een prangende vraag waar ik nergens een antwoord op kan vinden.

Ik ben sinds een jaar of 3 eigenaar van een Tesla Model S classic uit 2013 die dus gratis superchargen heeft. Hollander als ik ben, laad ik dus veel bij superchargers. Ik ben daar grote fan van, want het heeft iets heel ontspannends om af en toe gedwongen te worden om een minuutje of 40 te onthaasten. Maar desondanks is het toch wel prettig om te kunnen vertrekken met een volle tank…

ik heb geen eigen oprit om op te laden, maar wel een garage.Ik ben al jaren bezig om die garage uit te mesten, zodat mijn auto erin kan staan en kan opladen. Dat stadium heb ik bijna bereikt:) Toen ik de garage in mijn achtertuin bouwde, heb ik aan veel leidingen gedacht, maar verzuimd om krachtstroom aan te leggen. Wel heb ik een leiding van 5x6mm naar de garage getrokken. Met die kabel heb ik vanaf mijn meterkast in het huis zelf twee groepen van 25 ampere naar de garage gezonden. Omdat de garage ook een werkplaats, logeerkamertje en all-electric badkamer bevat, heb ik de twee groepen in de garage uitgesplitst naar een groepenkast met 6 groepen van 16 ampere, verdeeld over de 2 groepen vanuit het woonhuis.

Oorspronkelijk had ik in de garage een wasmachine en een droger staan, die elk een eigen groep hadden, verdeeld over de twee groepen vanuit het woonhuis. Sinds een verbouwing aldaar staan wasmachine en droger weer in het woonhuis zelf, waarna de twee groepen in de garage dus ‘over’ zijn.

Lang verhaal kort: ik wil mijn Tesla dus in de garage gaan opladen, maar heb geen krachtstroom. Wel heb ik twee lege groepen die ik kan combineren zoals je dat bij een kookgroep met een perilexaansluiting ook doet als je een inductieplaat wil aandrijven.
Vraag: kan ik die twee lege groepen combineren zodat ik mijn auto sneller kan opladen, zonder dat ik nieuwe leidingen door de tuin moet trekken?

Excuses voor het lange verhaal, maar ik was verbaasd dat niemand deze vraag eerder op Tweakers of elders vindbaar via Google gesteld lijkt te hebben, want zo onlogisch leek de vraag me niet: als je een kookplaat kan poweren met een combinatie van twee groepen, waarom dan niet een auto? Ik put graag uit jullie expertise!

Beste antwoord (via jeroenchi op 25-12-2021 20:21)

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:52
jeroenchi schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:19:
[...]

Dank voor je antwoord! Ik probeer mijn vraag nog iets helderder neer te zetten:
Ik heb in mijn huis wel 3 fasen, maar naar de garage loopt een 5-aderige kabel (6mm) die daar weer uitgesplitst wordt naar 6 groepen (van 16Amp).
Als ik twee van die groepen combineer zoals bij een kookgroep, zou ik mijn auto dan sneller kunnen opladen zonder dat ik nieuwe kabels moet trekken? Of zijn er nog andere manieren waarmee ik die bestaande 5-aderige kabel kan gebruiken om meer power in mijn auto te stoppen?
2 groepen kun je niet combineren in 1 lader, zo werken de laders niet, die gaan uit van een 3 fasen aansluiting. Bij een 3 fasen aansluiting wordt de 0 gedeeld. Wanneer je een onderverdeelkast in de garage hebt, zou je dus 1x een 3 fasen aansluiting naar de garage brengen (dat is 4 aders + aardelint in de mantel, als je de goede kabel hebt) en deze in de garage onderverdeelkast weer groepen van maken. In jouw geval een 3 fase aansluiting voor de auto lader en de andere groepen verdeeld over de fasen.

Denk eraan dat wanneer de onderverdeelkast op meer dan 5 meter afstand van de hoofd kast zit deze apart afgezekerd *moet* worden. Korter hoeft dat niet, maar is wel aan te raden.

Je hebt wel te maken met selectiviteit je aansluiting van 25A --> onderverdeelkast 16A --> groepen 10A, maar dit is niet in alle gevallen een NEN1010 verplichting. Hoewel ik vast veel mensen over mij heen krijg, heb ik dit zelf b.v. niet gedaan bij mijn onderverdeelkast, die is simpelweg 25A --> 25A --> 16A (of 25A laadpaal, maar die is begrenst op load balancing). Waarbij de ALS wel selectief is, en de zekeringen op snelheid selectief zijn.

Alle reacties

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Je moet wel krachtstroom in je huis hebben 3f vanuit daar kan je wel de twee leidingen gebruiken ,3f in je garage te krijgen als ik je vraag goed begrepen heb je hebt11 kw nodig voor je auto

• jeroenchi
oldie127 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 01:40:
Je moet wel krachtstroom in je huis hebben 3f vanuit daar kan je wel de twee leidingen gebruiken ,3f in je garage te krijgen als ik je vraag goed begrepen heb je hebt11 kw nodig voor je auto
Ik heb in mijn huis wel 3 fasen, maar naar de garage loopt een 5-aderige kabel (6mm) die daar weer uitgesplitst wordt naar 6 groepen (van 16Amp).
Als ik twee van die groepen combineer zoals bij een kookgroep, zou ik mijn auto dan sneller kunnen opladen zonder dat ik nieuwe kabels moet trekken? Of zijn er nog andere manieren waarmee ik die bestaande 5-aderige kabel kan gebruiken om meer power in mijn auto te stoppen?

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:00
Maar een 5 aderige kabel is toch eigenlijk al (geschikt) voor 3 fasen?

Als je die idd als 3 fasen (3x25A) in je hoofdmeterkast hebt aangesloten, dan mag je daar in je garage gewoon een 3x16 onder hangen.

[Voor 3% gewijzigd door NESFreak op 20-12-2021 11:27]

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-02 09:05
Je hebt zeker wel krachtstroom.

Bijvoorbeeld
Aan die kabel van je kan je een mooie rood krachtstroomstopcontact van 3x16ampere monteren.
En in huis een krachtgroep in de groepenkast waar je die kabel voor gaat gebruiken

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:12
NESFreak schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:26:
Maar een 5 aderige kabel is toch eigenlijk al (geschikt) voor 3 fasen?

Als je die idd als 3 fasen (3x25A) in je hoofdmeterkast hebt aangesloten, dan mag je daar in je garage gewoon een 3x16 onder hangen.
Precies, die 5 aderige kabel is prima geschikt voor 3-fase, zeker omdat hij al 6 mm2 is mag 11 kW geen enkel probleem zijn (mits de lengte niet de beperkende factor is).

Ik zou die 5 aderige kabel via een 3-fase alamat aansluiten op de meterkast. En dan vervolgens een nieuwe onderverdeelkast in je garage te installeren. Vanuit die onderverdeelkast kun je een 3-fase aansluiting voor de laadpaal maken en meerdere 1-fase groepen voor de garage.

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:00
Trouwens, als er momenteel niet één groep van 3x25A naar je garage gaat, maar als er 2 groepen van 1x25A over één kabel gepropt zijn, dan is dat op z'n zachts gezegd niet netjes en zou het überhaupt asap gefixt moeten worden.

[Voor 3% gewijzigd door NESFreak op 20-12-2021 11:57]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:52
jeroenchi schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:19:
[...]

2 groepen kun je niet combineren in 1 lader, zo werken de laders niet, die gaan uit van een 3 fasen aansluiting. Bij een 3 fasen aansluiting wordt de 0 gedeeld. Wanneer je een onderverdeelkast in de garage hebt, zou je dus 1x een 3 fasen aansluiting naar de garage brengen (dat is 4 aders + aardelint in de mantel, als je de goede kabel hebt) en deze in de garage onderverdeelkast weer groepen van maken. In jouw geval een 3 fase aansluiting voor de auto lader en de andere groepen verdeeld over de fasen.

Denk eraan dat wanneer de onderverdeelkast op meer dan 5 meter afstand van de hoofd kast zit deze apart afgezekerd *moet* worden. Korter hoeft dat niet, maar is wel aan te raden.

Je hebt wel te maken met selectiviteit je aansluiting van 25A --> onderverdeelkast 16A --> groepen 10A, maar dit is niet in alle gevallen een NEN1010 verplichting. Hoewel ik vast veel mensen over mij heen krijg, heb ik dit zelf b.v. niet gedaan bij mijn onderverdeelkast, die is simpelweg 25A --> 25A --> 16A (of 25A laadpaal, maar die is begrenst op load balancing). Waarbij de ALS wel selectief is, en de zekeringen op snelheid selectief zijn.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:28
Tesla's laden op met 1 fase of 3 fase. 1 fase laden gaat met ongeveer 15km/u en 3 fase met 50km/u. Als je in 1 nacht vol wilt laden heb je een 3 fase lader nodig.

Als ik je verhaal goed begrijp heb je alle ingredienten in huis om er een nette 3 fase aansluiting te maken. Je zult alleen wat aanpassingen moeten doen in de meterkast en de onderverdeler in de garage.

Tesla's van deze generatie hebben een laadkabel in de standaarduitrustig zitten om op zo'n rode 3 fase krachtstroom aansluiting op te laden: https://www.elektramat.nl...GYGLDqhFERe8aAs1hEALw_wcB

Als je die zou laten aanleggen dan ben je er al.

Netter zou zijn om een laadpaal in je garage te monteren. Als je de verbruikte electriciteit wil verrekenen komt je daar niet onderuit.

• jeroenchi
Dankjulliewel voor alle antwoorden! Bij vragen over elektriciteit is er een soort van wet van Godwin: het is onvermijdelijk dat op een gegeven moment de installatie als onverantwoord wordt bestempeld😅

Toen ik een jaar of 10 geleden mijn garage bouwde en van stroom voorzag, had ik nog een 1x35A-aansluiting. Inmiddels is dat 3x25. Ik ga de bestaande kabel van 5x6mm dus inzetten als door enkelen van jullie gesuggereerd: ik laat drie fasen lopen naar de garage en verdeel daar onder in 3-fasen voor de lader en 1-fasegroepen voor de rest van de stroombehoefte. De meterkast is nu ook al apart afgezekerd, dat zal zo blijven.

Ik kan inderdaad volstaan met een gewone Tesla-lader op de ‘rode stekker’ en heb geen laadpaal nodig. Kan de elektriciteit helaas met niemand verrekenen😕

Ik zat met mijn vraag dus eigenlijk te veel in de oplossingsrichting te denken terwijl ik de infastructuur gewoon al heb liggen. Maar ik ben stiekem nog wel een beetje benieuwd waarom je met een kookgroep bij een inductieplaat wel meer vermogen kan genereren en op dergelijke wijze met een laadpaal niet? Is dat omdat je bij een kookplaat feitelijk de groepen over de pitten verdeelt, daar waar je bij een auto maar een bron hebt die niet te verdelen is? Niet meer relevant voor mijn vraag hoor, maar ik leer graag bij😉

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:10
jeroenchi schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:33:
Dankjulliewel voor alle antwoorden! Bij vragen over elektriciteit is er een soort van wet van Godwin: het is onvermijdelijk dat op een gegeven moment de installatie als onverantwoord wordt bestempeld😅

Toen ik een jaar of 10 geleden mijn garage bouwde en van stroom voorzag, had ik nog een 1x35A-aansluiting. Inmiddels is dat 3x25. Ik ga de bestaande kabel van 5x6mm dus inzetten als door enkelen van jullie gesuggereerd: ik laat drie fasen lopen naar de garage en verdeel daar onder in 3-fasen voor de lader en 1-fasegroepen voor de rest van de stroombehoefte. De meterkast is nu ook al apart afgezekerd, dat zal zo blijven.

Ik kan inderdaad volstaan met een gewone Tesla-lader op de ‘rode stekker’ en heb geen laadpaal nodig. Kan de elektriciteit helaas met niemand verrekenen😕

Ik zat met mijn vraag dus eigenlijk te veel in de oplossingsrichting te denken terwijl ik de infastructuur gewoon al heb liggen. Maar ik ben stiekem nog wel een beetje benieuwd waarom je met een kookgroep bij een inductieplaat wel meer vermogen kan genereren en op dergelijke wijze met een laadpaal niet? Is dat omdat je bij een kookplaat feitelijk de groepen over de pitten verdeelt, daar waar je bij een auto maar een bron hebt die niet te verdelen is? Niet meer relevant voor mijn vraag hoor, maar ik leer graag bij😉
Kookgroep is voorzien van 2x bruin (2x 16A heenweg) maar ook 2x blauw (2x16A terugweg).
Omdat jij een 6mm2 hebt zou je het nog wel gewerkt kunnen hebben (2x16A groep met 1 nul, die dan ook 6mm2 uitvoeren) maar de auto kan hier niet mee overweg. En, het zou ook wel een beetje knullig zijn, maar werken zou het zeker :Y

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Sethro schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:59:
Tesla's laden op met 1 fase of 3 fase. 1 fase laden gaat met ongeveer 15km/u en 3 fase met 50km/u. Als je in 1 nacht vol wilt laden heb je een 3 fase lader nodig.

Als ik je verhaal goed begrijp heb je alle ingredienten in huis om er een nette 3 fase aansluiting te maken. Je zult alleen wat aanpassingen moeten doen in de meterkast en de onderverdeler in de garage.

Tesla's van deze generatie hebben een laadkabel in de standaarduitrustig zitten om op zo'n rode 3 fase krachtstroom aansluiting op te laden: https://www.elektramat.nl...GYGLDqhFERe8aAs1hEALw_wcB

Als je die zou laten aanleggen dan ben je er al.

Netter zou zijn om een laadpaal in je garage te monteren. Als je de verbruikte electriciteit wil verrekenen komt je daar niet onderuit.
Een Model S kan ook prima 2f+n laden.

• 0fbe
  • Nu online
ybos schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:53:
[...]

Kookgroep is voorzien van 2x bruin (2x 16A heenweg) maar ook 2x blauw (2x16A terugweg).
Omdat jij een 6mm2 hebt zou je het nog wel gewerkt kunnen hebben (2x16A groep met 1 nul, die dan ook 6mm2 uitvoeren) maar de auto kan hier niet mee overweg. En, het zou ook wel een beetje knullig zijn, maar werken zou het zeker :Y
Een Model S kan hier wel mee overweg!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:28
0fbe schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:01:
[...]

Een Model S kan ook prima 2f+n laden.
Met welke snelheid dan? En hoe sluit je dit dan aan?

• 0fbe
  • Nu online
Sethro schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:34:
[...]

Met welke snelheid dan? En hoe sluit je dit dan aan?
2x 3.6 kW, dus 7.2 kW totaal. L1 aan L1, L2 aan L2 en N aan N. L3 blijft dan leeg.

• 0fbe
  • Nu online
Zie bijv. de Tesla Wall Charger handleiding:
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee