PST-bestand migreren naar Exchange Online (Microsoft 365)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-04 14:45
Hoewel ik mijn doel ‘al’ bereikt heb, wil ik dit toch nog even voorleggen omdat ik me afvraag of ik dit handig gedaan heb.

De voorgeschiedenis is beperkt relevant. Afgelopen voorjaar ben ik overgestapt van IMAP naar Exchange Online. Door gebrek aan kennis heb ik toen geen gebruik gemaakt van de functie om te migreren vanuit IMAP. Ik wilde mijn e-mailarchief lokaal vanuit Apple Mail verplaatsen, maar liep daarbij tegen problemen aan. Niemands schuld, wellicht een bug in Apple Mail. En tot dit punt niet gerelateerd aan Microsoft, behalve dat het daar naartoe moest.

Vandaag is het met een tool van derde partij gelukt om het Apple Mail-archief om te zetten naar PST. Toen bleek de volgende uitdaging zich aan te dienen. Ik dacht dat het heel gemakkelijk zou zijn, om een PST-bestand te uploaden en importeren naar mijn Exchange Online-mailbox. Dat blijkt niet zo eenvoudig, lijkt het. Je moet het PST-bestand blijkbaar naar een tijdelijke locatie uploaden. De instructie beschrijft alleen hoe dit op een Windows-machine moet, en het zijn heel wat stappen.

Uiteindelijk heb ik er maar voor gekozen Outlook te installeren en de PST lokaal te importeren. Vervolgens heb ik mijn Exchange-account ingesteld en mapjes versleept. Was dit nou de quick escape of heb ik iets veel handigers over het hoofd gezien?

[ Voor 6% gewijzigd door Melvin.P op 17-12-2021 23:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:49
Je mist denk ik gewoon kennis want ook vanaf een mac is dit proces te doen als je powershell installeert

https://docs.microsoft.co...macos?view=powershell-7.2

En daarna deze handleiding volgen: https://docs.microsoft.co...files?view=o365-worldwide

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Bedankt! De Support-artikelen had ik wel gevonden maar het verraste mij wat er allemaal bij kwam kijken. Ik hoopte het PST-bestand via de browser te kunnen uploaden en vervolgens te importeren.

Het gaat hier natuurlijk om een klein voorbeeld; één PST-bestand voor één gebruiker, mijzelf. Heb ik nadelen over het hoofd gezien, bij mijn keuze het dan maar middels Outlook te importeren en naar mijn Exhange-account te verplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-05 17:14
PST bestanden importeren kan alleen met Powershell of aparte (betaalde) tooling zoals Skykick.
https://www.skykick.com/

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:55
Of als je outlook hebt de pst koppelen en dan kun je dit mails naar de gekoppelde exchange mailbox slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Dat laatste is wat ik uiteindelijk gedaan heb.

Erg blij dat het gelukt was. Ik zat al 8 maanden met een corrupte Apple Mail-database waar ik geen beweging in kreeg. Het is trouwens deze tool, die ik gebruikt heb voor het omzetten van Apple Mail naar PST; www.mailextractorpro.com.

Maar de belangrijkste leer was het gebruik van IMAP-migratie! Dat heb ik intussen een paar keer probleemloos gedaan en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Melvin.P schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 23:31:.

Maar de belangrijkste leer was het gebruik van IMAP-migratie! Dat heb ik intussen een paar keer probleemloos gedaan en werkt prima.
De grote vraag is heb je exchange ook goed ingericht? :P Het is wel iets anders dan apple mail.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Leuk dat je het vraagt, misschien zijn er nog nuttige tips. Maar sinds april maak ik er volop gebruik van, dus het draait prima!

Het domein is gekoppeld met de DNS-records, autodiscover doet zijn werk en de synchronisatie werkt goed. Verder gebruik ik al jaren catch-all volop. Om dat op Exchange te doen werken, heb ik deze instructies gevolgd; https://o365info.com/conf...-office-365-part-1-of-2-2. Ook dat werkt naar wens. Het Admin Center zit wel vol instellingen die mij weinig zeggen, maar waar ik waarschijnlijk ook niks mee te maken hoef te hebben.

Mijn redenen om van IMAP over te stappen naar Exchange waren;
- Prijs/kwaliteit; om voordelig uit te zijn moet je eigenlijk jaarlijks van provider wisselen en daar heb ik geen zin in. Tegenover de prijs die ik dan voor een IMAP-account betaal, heb ik liever voor een klein beetje meer Exchange.
- Gemakkelijk instellen; dat doe je niet elke dag, maar een Exchange-account stel je op je apparaten veel vlotter in dan een IMAP-account.
- Sneller; ik heb altijd het idee dat het werken met een Exchange-account veel soepeler gaat.
- Push-mail; voor zover ik weet onmogelijk met IMAP.
- Veiliger; eigenlijk de belangrijkste reden, 2FA.

Ik had alleen direct de IMAP-migratie moeten kiezen en niet ouderwets mijn mailtjes in Apple Mail moeten gaan verslepen. Daarbij liep ik tegen problemen aan. Nu dus gelukkig opgelost door naar PST te converteren en via Outlook te importeren.

Verder gebruik ik geen Microsoft-software. Het Exchange-account wordt onderaan de streep weer gebruikt in Apple Mail, en dat gaat heel goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Melvin.P op 19-12-2021 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Melvin.P schreef op zondag 19 december 2021 @ 08:44:
Leuk dat je het vraagt, misschien zijn er nog nuttige tips. Maar sinds april maak ik er volop gebruik van, dus het draait prima!

Het domein is gekoppeld met de DNS-records, autodiscover doet zijn werk en de synchronisatie werkt goed. Verder gebruik ik al jaren catch-all volop. Om dat op Exchange te doen werken, heb ik deze instructies gevolgd; https://o365info.com/conf...-office-365-part-1-of-2-2. Ook dat werkt naar wens. Het Admin Center zit wel vol instellingen die mij weinig zeggen, maar waar ik waarschijnlijk ook niks mee te maken hoef te hebben.
Ik gebruik het zelf ook en het is ook mijn werk :P Maar ik zou zeker nog even in het security center duiken voor wat additionele instellingen.

Heb je bijvoorbeeld wel SPF,DKIM,DMARC geconfigureerd? In het security center kan je verder dingen als spoofing protection, safe link protection, attachment protection etc instellen en uiteraard je spanfilter.

Ook adviseren ik je eens naar je Azure Ad account te kijken en deze met consitional access regels wat extra te beveiligen :)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Dank voor deze handvatten. SPF is in orde, dat zit in de basisinstallatie. DKIM en DMARC zeggen me weinig maar zal ik bekijken, net als de andere instellingen die je noemt.

Heb ik een Azure AD-account, als ik alleen Exchange Online afneem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13-05 11:08
Melvin.P schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:05:
Heb ik een Azure AD-account, als ik alleen Exchange Online afneem?
Voor alle online diensten van Microsoft fungeert Azure AD op de achtergrond als user directory. Log maar eens in op https://portal.azure.com en ga daar naar Azure Active Directory.
HKLM_ schreef op zondag 19 december 2021 @ 08:57:
Ook adviseren ik je eens naar je Azure Ad account te kijken en deze met consitional access regels wat extra te beveiligen :)
Conditional Access is een Azure AD Premium P1 feature, wat je los af kan nemen, of als onderdeel van EMS E3. Als je alleen Exchange Online of Office365 hebt, heb je dus geen Azure AD Premium en dus ook geen Conditional Access.

Uiteraard kun je wel je accounts extra beveiligen met MFA, maar het gedrag van MFA kun je dus niet afdwingen met policies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Duidelijk! Maar aangezien ik de enige gebruiker ben, die MFA braaf aan heeft staan, zit ik volgens mij goed wat dat betreft, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Linke Loe schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:20:
[...]

Voor alle online diensten van Microsoft fungeert Azure AD op de achtergrond als user directory. Log maar eens in op https://portal.azure.com en ga daar naar Azure Active Directory.

[...]

Conditional Access is een Azure AD Premium P1 feature, wat je los af kan nemen, of als onderdeel van EMS E3. Als je alleen Exchange Online of Office365 hebt, heb je dus geen Azure AD Premium en dus ook geen Conditional Access.

Uiteraard kun je wel je accounts extra beveiligen met MFA, maar het gedrag van MFA kun je dus niet afdwingen met policies.
Klopt en die licentie heb je eigenlijk ook gewoon nodig vindt ik. Zelf heb ik Microsoft 365 business basic + EMS E3.+ Defender voor office. Persoonlijk vindt ik dat je met alleen een exchange account te veel security features mist.

Prijskaartje wordt dan wel anders uiteraard maar het is ook geen thuis product eigenlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door HKLM_ op 19-12-2021 09:26 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Hmm, ja, ik snap je. Maar waar houdt het op, inderdaad. Denk dat al een heel eind beter is dan dat ik geen IMAP-account met alleen een wachtwoord meer gebruik, daar wilde ik ook gewoon van af. Dat dat een beetje duurder is vind ik niet erg, maar ik wil inderdaad niet doorslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13-05 11:08
HKLM_ schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:24:
[...]

Klopt en die licentie heb je eigenlijk ook gewoon nodig vindt ik. Zelf heb ik Microsoft 365 business basic + EMS E3.+ Defender voor office. Persoonlijk vindt ik dat je met alleen een exchange account te veel security features mist.

Prijskaartje wordt dan wel anders uiteraard maar het is ook geen thuis product eigenlijk.
Of je die licentie nodig hebt, hangt natuurlijk helemaal van de situatie af. Het is natuurlijk een beetje onzin om voor jezelf MFA af te dwingen met policies, als je de enige gebruiker bent. Ook is Defender for Office absoluut overbodig als je alleen een Exchange Online abonnement hebt. Binnen Exchange Online heb je namelijk altijd alle security features als het gaat om email beveiliging. Defender for Office biedt extra beveiliging voor data in Onedrive, Teams en Sharepoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Dankjewel! Leuk om over te sparren. Toevallig vandaag ook mijn vader met eenzelfde migratie geholpen. Nu natuurlijk wel de IMAP-migratie gebruikt en dat ging zonder grote problemen.

[ Voor 18% gewijzigd door Melvin.P op 19-12-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Linke Loe schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:54:
[...]

Of je die licentie nodig hebt, hangt natuurlijk helemaal van de situatie af. Het is natuurlijk een beetje onzin om voor jezelf MFA af te dwingen met policies, als je de enige gebruiker bent. Ook is Defender for Office absoluut overbodig als je alleen een Exchange Online abonnement hebt. Binnen Exchange Online heb je namelijk altijd alle security features als het gaat om email beveiliging. Defender for Office biedt extra beveiliging voor data in Onedrive, Teams en Sharepoint.
Defender voor office geeft ook de uitgebreide mogelijkheden voor safe link en safe attachment en dat werkt 100% voor exchange en zorgt ervoor dat links of bijlage’s iig gescand worden op malware of phishing. Daarnaast worden conditional Access policy’s niet alleen gebruikt voor het afdwingen van 2FA. Denk ook aan het blokkeren van OS systemen of Graph explorer welke gewoon je hele mailbox leeg kan trekken. En zo kan ik nog wel even doorgaan :P

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Oh leuk, ga ik lekker mijn eigen macOS-client blokkeren. :P
Pagina: 1