Vraag

• congef
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18-12-2021
Hallo,

Een tijd geleden heb ik een PC gekocht, die als server moet dienen. In deze server zit een GPU (GTX1050), die dient om af en toe berekeningen uit te voeren (dus niet voor beeld). De meeste tijd staat deze GPU in idle. Echter, in idle verbruikt deze nog best 'veel' stroom voor een server die continue aan staat.

Dat, gecombineerd met een drang voor 'tweaken' betekent dat ik de GPU graag volledig uit wil kunnen zetten.
- De GPU zelf heeft geen mogelijkheid om volledig uit te zeten
- Mijn moederboard (ASrock x470d4u) heeft geen mogelijkheid om de pcie poorten uit te zetten.
- Ik vermoed dat het onderbreken van de 12V van de pcie poort kan werken. Toen ik op zoek ging naar een pci verlengkabel/riser met een aan/uit schakelaar, verbaasde het me dat zoiets nergens te koop is.

Ik ben niet op zoek naar een optie in de BIOS, want dat betekent dat de server opnieuw opgestart moet worden.

Daarom de vragen:
1/ Heeft iemand een idee hoe je een GPU echt 'uit' kunt zetten.
2/ Klopt het dat als de 12V voltage van het pcie poort onderbroken wordt de GPU uit zal gaan?
3/ Heeft iemand een idee hoe de pcie 12V te onderbreken?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Relevante software en hardware die ik gebruik
GPU: MSI GTX1050
MB: ASrock x470d4u
CPU: AMD

[Voor 7% gewijzigd door congef op 17-12-2021 23:36]

Alle reacties

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:34
Een gpu is niet bepaald hot swappable. Je OS en de rest verwacht dat er een gpu is en wanneer die plots zou verdwijnen, is de kans groot dat de boel gewoon ophangt. Zo is het niet ontworpen.
Er zijn laptops met dedicated gpu + igpu die de dedicated gpu waarschijnlijk harder kan limiteren op energie verbruik, maar dat is dan ook op mobiel/ zuinig gebruik ontworpen. Tevens verwacht ik niet dat in die situatie de dedicated gpu volledig verdwijnt.
Een pcie riser of voeding connector vanuit de psu onderbreken klinkt als een recept voor problemen, maar niks houdt je tegen (behalve de portemonnee wellicht) om te tweaken.
Er zijn overigens wel behuizingen te koop om dedicated desktop gpu's in te bouwen om die op bijvoorbeeld een
lichte laptop aan te sluiten. Als dat er is via usb-c / tb, dan is er misschien wat te fabriceren, maar dat zal prijzig zijn.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:50
Sommige elektronica kan beschadigd raken als er wel spanning op de datalijnen staat terwijl er geen voedingsspanning is. Geen idee of dat bij jouw grafische kaart ook zo is, maar wel iets om voor op te passen.

• congef
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18-12-2021
hallo JW1,

Bedankt voor je reactie.

Omdat ik proxmox gebruik, waarbij deze de GPU als passthrough naar een virtual machine stuurt, hoop ik dat als ik de GPU 'aansluit' en daarna de virtual machine opstart, deze de GPU wel herkend. Misschien dat dat werkt.

Overigens heb ik inderdaad pcie risers gezien, die via USB aan te sluiten zijn. Maar het lijkt me dat je dan aan rekenkracht inleverd.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Waarom een 'game gpu' in een server, er zit al een VGA poort op je moederbord voor een beeldscherm?

Hotswap PCIe bestaat wel in de spec maar vrijwel niets ondersteunt het, een GPU zeker niet.
Je kan zelf iets maken wat de 12V naar het PCIe slot onderbreekt (en na een tijdje weer hervat wanneer je het nodig hebt) om dan direct een BSOD te krijgen en je server en GPU te slopen...

Dit is niet mogelijk, enige optie is een server te gebruiken als server met daarnaast een werkstation met je GPU erin die af en toe opstart wanneer je het nodig hebt.

Fixing things to the breaking point...

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-03 21:40
A full-sized ×16 graphics card may draw up to 5.5 A at +12 V (66 W) and 75 W combined after initialization and software configuration as a "high power device".

Bij het opstarten zal de bios dit initialiseren (POST) je kan dit niet zomaar weg halen en weer terug brengen.
Vergeet ook niet dat bij deze 12V voedingslijn max 5,5A kan lopen en dat je schakelaar 5,5A DC kan onderbreken.

Ik zou het niet doen puur omdat je server er niet beter van zal worden qua stabiliteit.

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
PCI Express is niet hot swappable en hier ga je dan ook gegarandeerd problemen mee krijgen als je het wel doet.

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:20
Ik weet niet tot hoeveel effect het heeft op het standby gebruik van je kaart. Maar hier is dacht ik Link State Power Management toch voor bedacht?

https://answers.microsoft...36-4547-ba84-3714eb27df31
here are basically 2 levels of power management in the PCI Express options.

The difference between these 2 options are the power savings versus the Latency (Time to recover from the Sleep state).

If you select the first option Moderate Power Savings, the power savings are less, but the time to recover from the Sleep state (latency) is much shorter.

If you select the Maximum Power Savings, the power savings are greater, but the time to recover from the Sleep state (latency) is much longer.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-03 18:20
kan je het voltage van de gpu niet tijdelijk verlagen voor een stuk energiebesparing?

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-03 07:45
Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:20:
PCI Express is niet hot swappable en hier ga je dan ook gegarandeerd problemen mee krijgen als je het wel doet.
Ik heb hier toch echt een server staan met hot swap pcie,
De kaarten zitten dan is een soort van caddy die je met een hendel uit de server en uit het slot kan trekken.
Dus hot swap pcie bestaat wel degelijk.
Maar voeding onderbreken of het hot swap maken van een moederbord dat dat niet ondersteund lijkt me inderdaad niet erg slim

Stratis : SbjhPeaHC2ufttT1T6DP3nDE2cDF4KtbUL

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

itcouldbeanyone schreef op zondag 19 december 2021 @ 16:07:
[...]

Ik heb hier toch echt een server staan met hot swap pcie,
De kaarten zitten dan is een soort van caddy die je met een hendel uit de server en uit het slot kan trekken.
Dus hot swap pcie bestaat wel degelijk...
Weet je zeker dat het om hot swap pcie gaat? Of gaat het om hot plug pcie?
Hot plug pcie heeft een beperkte toepassing; basically voornamelijk storage devices.
Heb je 't al eens met een videokaart geprobeerd?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Damic
  • Laatst online: 14:38
Brahiewahiewa schreef op zondag 19 december 2021 @ 17:13:
[...]

Hot plug pcie heeft een beperkte toepassing; basically voornamelijk storage devices.
Is echt Hot swat pci-e maar heel weinig servers hebben het, je moet nl eest tegen het os zeggen dat dit apparaat word afgekoppeld zodoende dat deze effectief kan worden afgekoppeld en daarna kun je die eruit trekken en een andere kaart terug insteken (of dezelfde).

@congef Ik heb ook al gezien dat windows of ander os je grafische kaart die je hardware matig doorgeeft als een hot swap kaart laat zien, maar dat is hoe Proxmox het doorgeeft. Als je deze in het Guest os disconnect en dan de hardware eruit trekt gaat Proxmox hangen/crashen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• itcouldbeanyone
[...]

Hot plug,

Maar zoals @Damic al zij, je moet het eerst tegen je OS vertellen dat je het apparaat los gaat koppelen voordat je het verwijderd.

Sommige servers hebben een knopje bij het slot zitten om dit opdracht naar het OS te versturen.
Heel eerlijk heb ik er nog niet mee gespeeld.

• Damic
  • Laatst online: 14:38
@itcouldbeanyone LTT heeft daar eens mee gespeeld en het was niet vlekkeloos, meestal hadden ze een crash vast. GPU ging alleen als ie met TB/USB was aangesloten want hotplug :)

Gevonden: YouTube: I've NEVER been so FRUSTRATED... Hot-Swapping PCIe Cards

[Voor 27% gewijzigd door Damic op 19-12-2021 21:42]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

kan je de GPU niet terugklokken in snelheid en zo verbruik en warmte sparen?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:26

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je hebt ook nog PCIe over thunderbolt, dat is hoe dan ook hot swap, ook voor GPU's.
@congef als je hem nodig hebt voor andere zaken dan grafische dingen is dan een eGPU geen oplossing ? Al denk ik alleen dat dat op een AMD platform niet werkt.

[Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 19-12-2021 21:57]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

DukeBox schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:55:
[...]

Je hebt ook nog PCIe over thunderbolt, dat is hoe dan ook hot swap, ook voor GPU's.
@congef als je hem nodig hebt voor andere zaken dan grafische dingen is dan een eGPU geen oplossing ? Al denk ik alleen dat dat op een AMD platform niet werkt.
Daar moest ik ook aan denken, zo'n externe GPU behuizing welke je dan aan/uit zet. De vraag is natuurlijk wel of hij dan voldoende snel start, en of de performance gewoon goed is voor je toepassing.

• itcouldbeanyone
Damic schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:41:
@itcouldbeanyone LTT heeft daar eens mee gespeeld en het was niet vlekkeloos, meestal hadden ze een crash vast. GPU ging alleen als ie met TB/USB was aangesloten want hotplug :)

Gevonden: YouTube: I've NEVER been so FRUSTRATED... Hot-Swapping PCIe Cards
Ik denk dat dat meer een beperking is van Windows en het moederbord.
Mijn bak is een native Solaris machine (Sparc dus geen AMD64) ik ga er vanuit dat deze niet crasht.

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Ik denk dat je hier te makkelijk over denkt, zoals vele voor mij al hebben gezegd.

Zolang je OS niet weet dat de kaart verwijderd is, zal hij hem blijven aansturen, ook bij een Solaris machine.
Verder heb je ook het risico dat je kaart gevoed gaat worden door de data lijnen, waarbij je mogelijk je kaart sloopt

• itcouldbeanyone
Rowwan schreef op maandag 20 december 2021 @ 07:00:
Ik denk dat je hier te makkelijk over denkt, zoals vele voor mij al hebben gezegd.

Zolang je OS niet weet dat de kaart verwijderd is, zal hij hem blijven aansturen, ook bij een Solaris machine.
Verder heb je ook het risico dat je kaart gevoed gaat worden door de data lijnen, waarbij je mogelijk je kaart sloopt
Zoals ik al aangaf je moet je OS vertellen dat je de kaart gaat verwijderen,
Dit kan met een commando, of bij somige systemen een knopje naast je pcie slot.
Vaak zit er dan ook een ledje die gaat branden zodat het safe is je kaart te verwijderen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee