Toon posts:

PCIe 3.0 vs PCIe 4.0

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bekhele
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-07-2022
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
snelle ssd ter vervanging van min oude hdd waar momenteel al mijn games nog op staan!

Wat is je budget?
van de werkgever een voucher gekregen van 250€ waar ik gerust nog wel wil voor bijleggen if it makes sense

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
samsung en WD .

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
mijn voornaamste vraag is eigenlijk.ik zit met een moederbord perfect compatibel met 4.0 maar mijn CPU (nog niet) met het oog om de CPU binnen enkele maanden wsl ook te upgraden, heeft het zin om ineens voor een 4.0 te gaan ( komende van een HDD) om toch al vooruitgang te boeken in afwachting tot het volle potentieel met een nieuwe CPU, of heeft dat volstrekt geen zin en is dat volstrekt incompatibel met de huidige CPU ( i7-10700K) en wacht ik best dan tot ik beide tesamen aanschaf?aanschaf?.

Beste antwoord (via bekhele op 19-12-2021 15:50)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:35
Het heeft in IT-land meestal weinig zin om toekomst-proof dingen te gaan kopen.

Tegen de tijd dat je het gaat gebruiken is het al verouderd en goedkoper te krijgen.

Je bent bovendien nu aan het rijden op een fiets (hdd), iedere ssd, zelfs een Sata ssd is al tig keer beter en je maakt je nu druk of je een Porsche of Porsche Turbo moet kopen? Omdat je in de toekomst misschien de banden vervangt zodat de Turbo dan eens daadwerkelijk sneller kan presteren dan de non-Turbo.

En dan zul je niet gebruik maken van de snelheid omdat je er geen dingen mee doet die van die snelheid gebruik maken.

Direct Storage is leuk, maar dat de mogelijkheid er is, wil niet zeggen dat er ook (goed) gebruik van wordt gemaakt. Het merendeel van de mensen zullen het de komende jaren niet kunnen gebruiken, dus waarom zou een ontwikkelaar er moeite in stoppen om dit te ondersteunen in een spel?

En dan nog het verschil tussen pci-e 3.0 en 4.0 erg klein.

Een Samsung 980 Pro kost je € 165,- voor 1 TB, een 970 Evo kost je € 100.

Ik zou dat extra geld lekker in je zak houden.

[Voor 4% gewijzigd door White Feather op 19-12-2021 15:10]

Alle reacties

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:38
4.0 is volledig compatibel met 3.0 . In real life gaat er ook geen "voelbaar" verschil zijn tussen een 3.0 schijf en een 4.0 schijf. Ik zou dan ook kijken naar wat de beste deal is. Als het over opslag gaat, geef ik de voorkeur aan tragere betrouwbaardere opslag voor hetzelfde geld.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:31
Ben je een gamer? Dan heeft een PCIe 4.0 SSD binnenkort enige zin (DirectStorage).

Werk je veel met grote bestanden zoals videos? Dan ook.

Heb je nee geantwoord tot nu toe en wil je toch van je geld af? Besteed het dan aan een betere CPU/moederbord/RAM (laat ons weten wat je nu precies overweegt voor betere tips)

[Voor 8% gewijzigd door martyw op 18-12-2021 00:19]

• 3ssjuh
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-03 19:34
Als je nu van een HDD kom zullen ze allebei een grote snelheidswinst geven. Dat verschil is vele malen groter dan het verschil tussen PCIe3.0 en 4.0. Geen idee waarom je je CPU wilt vervangen, die is nog best nieuw, maar dat ligt natuurlijk aan de usecase.

• A.W.E.S.O.M.-0
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-03 19:34
Ga je ook met DirectStorage zoveel verschil merken tussen die 3,5 gb/s en de 5 gb/s?

Ik merk eerlijk gezegd al niet zo superveel verschil tussen m'n samsung evo 970 pci 3.0 nvme m.2 en de reguliere sata 6 ssds in dagelijks gebruik en games. Zeker als je van een hdd komt dan is een ssd, welke dan ook, al een dag en nacht verschil.

Als je nu een 10700k hebt, is een upgrade zelfs naar de 12700k nog onnodig wat mij betreft, tenzij je echt meer cores nodig hebt voor productivity.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:31
3ssjuh schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:55:
Als je nu van een HDD kom zullen ze allebei een grote snelheidswinst geven. Dat verschil is vele malen groter dan het verschil tussen PCIe3.0 en 4.0. Geen idee waarom je je CPU wilt vervangen, die is nog best nieuw, maar dat ligt natuurlijk aan de usecase.
A.W.E.S.O.M.-0 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 21:02:
Ga je ook met DirectStorage zoveel verschil merken tussen die 3,5 gb/s en de 5 gb/s?

Ik merk eerlijk gezegd al niet zo superveel verschil tussen m'n samsung evo 970 pci 3.0 nvme m.2 en de reguliere sata 6 ssds in dagelijks gebruik en games. Zeker als je van een hdd komt dan is een ssd, welke dan ook, al een dag en nacht verschil.

Als je nu een 10700k hebt, is een upgrade zelfs naar de 12700k nog onnodig wat mij betreft, tenzij je echt meer cores nodig hebt voor productivity.
Ja, eens met jullie beiden. Ik had even de i7-10700K gemist, als je die al hebt wacht dan nog met upgrades - een i7-11700( evt. K) is dan echt zonde van het geld, en een i9-11900 is waarschijnlijk de slechtste CPU van de afgelopen jaren...

• bekhele
martyw schreef op zondag 19 december 2021 @ 00:27:
[...]

[...]

Ja, eens met jullie beiden. Ik had even de i7-10700K gemist, als je die al hebt wacht dan nog met upgrades - een i7-11700( evt. K) is dan echt zonde van het geld, en een i9-11900 is waarschijnlijk de slechtste CPU van de afgelopen jaren...
bedankt voor al jullie feedback, waarom ik een nieuwe CPU vermelde was omdat ik dacht dat het volle potentieel van 4.0 unlocked wordt als je de juiste generatie CPU ook hebt of heb ik dat mis? en dat is de huidige dus niet( waar ik welteverstaan idd totaal geen problemen mee heb, prima spul)
ik ben enkel naar de toekomst aan het kijken, en budget is (relatief) geen probleem

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:35
Het heeft in IT-land meestal weinig zin om toekomst-proof dingen te gaan kopen.

Tegen de tijd dat je het gaat gebruiken is het al verouderd en goedkoper te krijgen.

Je bent bovendien nu aan het rijden op een fiets (hdd), iedere ssd, zelfs een Sata ssd is al tig keer beter en je maakt je nu druk of je een Porsche of Porsche Turbo moet kopen? Omdat je in de toekomst misschien de banden vervangt zodat de Turbo dan eens daadwerkelijk sneller kan presteren dan de non-Turbo.

En dan zul je niet gebruik maken van de snelheid omdat je er geen dingen mee doet die van die snelheid gebruik maken.

Direct Storage is leuk, maar dat de mogelijkheid er is, wil niet zeggen dat er ook (goed) gebruik van wordt gemaakt. Het merendeel van de mensen zullen het de komende jaren niet kunnen gebruiken, dus waarom zou een ontwikkelaar er moeite in stoppen om dit te ondersteunen in een spel?

En dan nog het verschil tussen pci-e 3.0 en 4.0 erg klein.

Een Samsung 980 Pro kost je € 165,- voor 1 TB, een 970 Evo kost je € 100.

Ik zou dat extra geld lekker in je zak houden.

[Voor 4% gewijzigd door White Feather op 19-12-2021 15:10]

• A.W.E.S.O.M.-0
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-03 19:34
Het klopt dat je met een 10700k geen PCI-E 4.0 lanes hebt, maar daar zou ik me geen seconde druk om maken. Zo noodzakelijk is dat potentieel van 4.0 nog niet, behalve in bepaalde professionele toepassingen.

Toekomstvast is ook in dit geval niet echt aan de orde. In ditzelfde moederbord kan je alleen nog naar een 11700 of 11900 gaan, met hooghuit enkele procentjes winst ten opzichte van de 10700K. Met deze processor kan je echt wel de komende 5 jaar (riant) vooruit.

Upgraden zou ik zelf pas naar gaan kijken bij de volgende generatie ryzens en 13th gen intel, of dat wat de moeite waard begint te worden qua sneldheidswinst en als DDR5 zich wat verder ontwikkeld.

De lompste videokaarten benutten nog lang niet de bandbreedte van PCI-E 3.0, we zijn nog wel een flink aantal jaren verder voordat GPU's echt 4.0 nodig hebben. Voor gaming ga je in de praktijk ook geen vershil maken tussen de nvme ssds.

Maarja, upgraderitus is een hardnekkig virus natuurlijk, daar hebben we allemaal wel last van. :+

• bekhele
Prima,

ik ga mij deze aanschaffen:

pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 2TB

2TB,grote upgrade tov HDD en toch budget over!

hartelijk dank alvast voor jullie feedback en wijsheid heren.
tweakers stellen werkelijk nooit teleur :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee