Ervaringen met kwaliteit afdrukken foto's bij fotocentrales

Pagina: 1
Acties:
  • 2.899 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Topicstarter
Beste Tweakers,

zojuist heb ik de foto's bekeken die ik vanmiddag bij de Hema Fotosnelservice heb laten afdrukken. Natuurlijk waren ze supersnel klaar, maar de fotokwaliteit valt me soms behoorlijk tegen - zeker vergeleken met hoe mooi diezelfde foto's er op mijn UHD-monitor uitzien; de Hema afdrukken zijn vaak overbelicht en laten minder sprankelende kleuren zien. Daarom vroeg ik me af waar de Tweaker die zich al wat langer met fotografie bezig houdt zijn digitale foto's het liefst laat ontwikkelen.

Naast Hema heb ik ook nog Kruidvat overwogen, maar misschien zijn er nog veel betere (online?) aanbieders waar ik nog niet van gehoord heb of niet aan gedacht heb. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Welke winkel/fotocentrale vind je het beste (of juist vrij slecht) en waarom? Alvast dank voor jullie reacties.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:32

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Profotonet. Nog beter is Whitewall maar dat heeft alleen zin als je van A tot Z alles in orde hebt qua kleurbeheer en goed weet wat je doet, en natuurlijk er aardig wat geld voor wil neerleggen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:47

Rannasha

Does not compute.

In hoeverre is je monitor gekalibreerd?

Er zijn best wat monitoren die standaard ingesteld staan om de kleuren wat meer van het beeld te laten spatten. Als je een foto die er op het scherm goed uit ziet dan laat uitprinten, dan kan het resultaat tegenvallen. Hoe de belichting er op de afdruk uit komt te zien hangt natuurlijk sterk af van hoe helder jouw monitor ingesteld staat. Als je die standaard vrij donker hebt ingesteld, dan zal de print wellicht lichter worden dan je had verwacht.

Ik heb zelf goede ervaring met Profotonet. Ik heb een houtje-touwtje kalibratie methode gebruikt voor mijn scherm: Eerst een paar foto's laten afdrukken en deze vervolgens naast dezelfde foto op het scherm houden. Aan de knopjes en schuifjes frunniken tot het een beetje op elkaar lijkt. Als je het serieuzer wil aanpakken, dan zijn er speciale kalibratie-apparaatjes.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Topicstarter
Mijn monitor is er eentje die vanuit de fabriek gekalibreerd kwam: https://www.lg.com/us/mon...D69P-W-4k-uhd-led-monitor Ik gebruik daarnaast ook nog de software van "f.lux" om mijn ogen te beschermen tegen al te fel monitorlicht - misschien dat dat ook nog een rol speelt.

Ik heb nog eens gekeken en vergeleken tussen mijn scherm en sommige Hema-prints. Ik mis naast sprankelende kleuren ook gewoon heel veel detail en scherpte. Nu is het misschien een kwestie van appels en peren vergelijken, want mijn prints zijn klein (10x15 cm) en mijn scherm is groot (27 inch), maar het verschil is voor mijn gevoel echt levensgroot.

Ik zag dat de winkels van Kamera-Express Profotonet aanbieden als fotoservice. Toevallig zit er zo'n winkel in mijn woonplaats, dus dat lijkt me een prima suggestie, die ik zeker nog uit ga proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:32

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Goeie genade zeg, dit is wel jackpot voor dingen die je niet moet doen als je foto's wil afdrukken.

Stop met het gebruik van die apps om mee te beginnen, zorg voor goed omgevingslicht (daglicht) en zet je monitor niet al te fel als je een indruk wil krijgen hoe een print wordt. Even los van of je kalibratie klopt.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:51
Als je je foto bekijkt moet f.lux uit. Die kleurt je beeldscherm rood, maar zo subtiel dat je het niet merkt.

Neem een paar foto's die je naar de Hema hebt gestuurd en druk ze af bij Profotonet. Echt voor minder dan 10 euro heb je een handvol foto's aan vergelijkingsmateriaal!

Dan kom je een paar dagen later in dit topic terug en dan schrijf je iets als "ok ik snap wat jullie bedoelen".

Ik zet bij Profotonet de automatische aanpasing uit omdat ik zelf de nabewerking doe. Kies maar wat je hier wilt, voor onbewerkte foto's kun je het misschien aan laten staan.

[ Voor 11% gewijzigd door Tarquin op 19-12-2021 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelco555
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-11-2022
Ik zou profotonet niet aanraden
Whitewall is beter voor professionele kwaliteit.

Of als je gewpon goede print wil (en geen service) is hema, kruitvat, ed. zeker zo slecht nog niet (en je betaald veel minder).

Waar zij (profotonet) in het begin goede kwaliteit en goede service hadden is dit enkel nog printkwaliteit. Zie ook meerdere recently Google reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05 08:07

DirtyBird

Praktiserend denker

je kunt ook een kleurenpallet door ze laten afdrukken en die dan vergelijken met hoe die er op je scherm uitziet. Vervolgens maak je een soft proofing template aan in je fotobewerkingsprogramma zodanig dat de foto's er hetzelfde uitzien en voila! elke keer als je een foto hebt bewerkt haal je m nog een keer door de soft proofing heen alvorens je m laat afdrukken.

Dit werkt niet als de hema (of kruidvat of whatever) eens in de zoveel tijd van papier/inkt/printer wisselt.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:00
Dit topic is een jaar oud, dus het mag weer fijn terug naar waar het vandaan kwam :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.