Toon posts:

Welk TV voor o.a. Formule 1.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Help123abc
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-12-2021
Ik ben recent verhuisd en heb een nieuwe TV nodig. Ik zit te kijken naar een TV met volgende specs voor o.a. Formule 1 en normaal TV gebruik, geen gaming.

Ik heb echter het volgende. Een U-vorm bank, met witte muur, ik zal de TV ophangen.
kijkafstand van muur tot muur is 4 meter.
Echter omdat mijn bank een U vorm heeft, is kijkafstand ook weer 1,5 meter a 2 meter, 3 etc. tot max 4meter.

Ik denk dus dat een TV grootte van 70" inch ideaal is?

Budget 1299,- max.
4K.
Snelheid 60Hz minimaal, liefst 100 maar dat is onbereikbaar in deze prijs?
Liefst OLED maar dat kan niet in deze prijs en inch grootte.

Ik heb liefst een zo zwart mogelijk weergave, dus DirectLED ipv LED? (Ja, ik heb mijn huiswerk gedaan) :+

Kijkhoek moet overal het zelfde zijn gezien de U-bank vorm. Dus dat is dan IPS of PN scherm paneel?
DANK!

Wat heb ik gevonden? Dit LG 4K Ultra HD TV 75UP77006LB (2021)

Alle reacties

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02 17:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

I.v.m. zo zwart mogelijk en kijkhoek wens: neem een OLED tv.
Haalt je budget dat niet, kies dan een kleinere OLED tv.

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:52

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Mijn ervaring is dat als je 50" hebt, je de eerste dag denkt 'wauw best groot' en de volgende dag 'mwa had nog wel groter gemogen'. Het gekke is dat precies hetzelfde geldt voor 55", 65" en zelfs 80". Staar je dus niet blind (haha pun intended) op het formaat. 55" is groot zat voor die afstand, echt waar.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Sowieso is het advies tegenwoordig veelal "OLED, tenzij" en je geeft twee extra argumenten voor OLED: Sportwedstrijden (snel bewegend beeld) en goede zwartwaarden. Dat het een OLED moet worden lijkt me daarom vrij evident. Je wilt de LG G1 hebben, omdat de muurmontagebeugel daar al bij in de doos zit, wat je extra kosten bespaart (bij de meeste televisies moet je die bijkopen).

De enige kwestie is prijs, want de G1 is momenteel in Pricewatch voor een groter bedrag te vinden dan je budget toelaat. Hij is echter al binnen je budget geweest, de huidige prijzen zijn vanwege het decemberseizoen. Hij zal waarschijnlijk in januari weer binnen je budget vallen en je kunt ook proberen wat te gaan bellen om een goede deal te pakken te krijgen, waarbij hij waarschijnlijk binnen je budget zal vallen.

70" is bij dit budget af te raden: Je gaat dan flink beeldkwaliteit opofferen in ruil voor beelddiagonaal en daar is bij de kijkafstanden die je meldt geen enkele reden voor. 55" is van 2m tot 3m optimaal, als je op 4m zit zou ik zeggen dat 65" beter is, maar 55" zeker niet slecht.

[Voor 18% gewijzigd door dmantione op 17-12-2021 18:12]

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Als je Formule 1 zegt, bedoel je dan de F1 TV Pro app?

Dan valt LG af en kom je bij een Sony of Philips OLED uit, omdat die Android TV draaien en de F1 TV Pro app er voor Android TV is.

Maar Sony maakt ook een paar hele mooie OLED tv's.

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:10
RobbieT schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 18:21:

Dan valt LG af en kom je bij een Sony of Philips OLED uit, omdat die Android TV draaien en de F1 TV Pro app er voor Android TV is.

Smartfunctionaliteiten zijn tegenwoordig wel het laatste waar ik naar kijk als ik een nieuwe TV koop. Ik kan niks verzinnen dat niet op te lossen is met een Chromecast of ander streaming device naar wens.

• RobbieT
  • Nu online
65" OLED binnen budget:
pricewatch: LG OLED65A16LA Zwart

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

RobbieT schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 18:21:

Een Chromecast met GoogleTV is dun genoeg om achter de besproken G1 te plakken weet ik uit eigen ervaring.

Dan heb je best of both worlds :)

[Voor 3% gewijzigd door Hooglander1 op 17-12-2021 20:52]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• RobbieT
  • Nu online
Ligt er allemaal aan wat de vraagsteller wil.

Als je zo specifiek Formule 1 noemt dan is daar een reden voor.
Blijkbaar is het wel of niet kunnen draaien van een app daarvoor toch niet een argument om te kiezen.

Nu de vraag wat wel.

• dmantione
  • Nu online
Er zijn meerdere manieren om Formule 1 te kijken. Zandvoort is straks bij de NOS te kijken, voor Monza, Imola en Saoedi Arabië kun je straks bij RTL Duitsland terecht en RAI en Channel 4 hebben nog niet aangekondigd wat ze gratis gaan uitzenden, maar goede kans dat op zijn minst Silverstone straks op Channel 4 te zien is. Al die zenders zijn van harte welkom op m'n schotelantenne. Moraal van het verhaal is: Er is altijd wel iemand die het gratis uitzendt.

Dan denk ik dat straks een flink deel van Nederland Viaplay op zijn Ziggo- en KPN-ontvanger te zien krijgt. Als Ziggo Sport 5 miljoen kijkers haalde, dan kan Viaplay het niet maken om met een paar honderduizend kijkers af te komen: De drang voor licenties met KPN en Ziggo is groot.

En dan is er inderdaad nog F1 TV Pro.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Dat is een OLED tv die je juist niet wilt. De A1 is een teruggeschroefde C1 en heeft een veel te lage piekhelderheid in HDR om dat impactvol te laten zijn.

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• dmantione
  • Nu online
Mja... op zich waar, maar je kijkt 99% van de tijd SDR en met de overgang van Formule-1 naar Viaplay is HDR ook voor de F1 verleden tijd. Ik vermoed voor de nodige jaren. Dus zo slecht is de A1 nu ook weer niet.

Advies voor de G1 blijft evenwel zonder meer staan. HDR is een argument, 100Hz stelt hij op prijs, maar belangrijk blijft toch dat muurmontage wil en dan is de G1 echt ideaal. Een muurmontagebeugel kopen voor de A1 maakt de A1 al weer duurder en dan is het nog steeds niet zo deftig als de G1.

• RobbieT
  • Nu online
Hulleman schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:09:
[...]

Dat is een OLED tv die je juist niet wilt. De A1 is een teruggeschroefde C1 en heeft een veel te lage piekhelderheid in HDR om dat impactvol te laten zijn.
Budget.

Een C1 is mooier en beter, maar de vraagsteller geeft een budget op beneden een bepaald budget moeten er keuzes gemaakt worden.

De A1 is niet opeens een verschrikkelijk slechte TV, alleen binnen budget is de keuze kleiner, of wat aan kwaliteit inleveren.

• dmantione
  • Nu online
Als je persé groter dan 55" wilt, dan komt de A1 inderdaad in beeld, maar zoals gezegd zou er hier geen dwingende reden moeten zijn om groter dan 55" te gaan, de genoemde 70" is sowieso de verkeerde proriteiten stellen.

• Hulleman
  • Nu online
RobbieT schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:28:
[...]
De A1 is niet opeens een verschrikkelijk slechte TV, alleen binnen budget is de keuze kleiner, of wat aan kwaliteit inleveren.
Uiteraard een prima tv, maar ik zou geen € 1.300 uitgeven aan een tv die gewoon niet in staat is om HDR goed weer te geven. De A1 haalt nog geen piekhelderheid van 500 nits.

Ik zou met de 65" wens of:
1) je budget verhogen zodat je een goede OLED kan kopen. Een 65" C1 staat voor € 1.699 in de pricewatch, daar is echt wel wat van af te krijgen (check ook het OLED prijzen topic). Laatst waren er wat cashback acties vanuit LG, geen idee of ze er nog zijn. Beter wat meer uitgeven dan € 1.299 verpieren aan iets wat het net niet is.
2) kijken naar een LCD tv. Een 65" Hisense Q8F of Sony XH95 zijn goede LCD tv's met goede HDR weergave en 120hz panelen. Uiteraard een minder contrast dan een OLED, maar ik zou deze tv's boven een LG OLED A1 plaatsen, alleen al voor de HDR weergave.

[Voor 59% gewijzigd door Hulleman op 22-12-2021 08:39]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• dmantione
  • Nu online
Je legt mijn inziens teveel nadruk op de HDR, wat 99% van de tijd niet gebruikt wordt en ook niet relevant is voor de genoemde toepassing. Bij de keuze tussen zo'n high-end LCD en A1, is mijn inziens de A1 te prefereren vanwege de lagere bewegingsonscherpte bij snel bewegend beeld als F1.

• Icephase

Icephase

Hulleman schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:24:
[...]

Uiteraard een prima tv, maar ik zou geen € 1.300 uitgeven aan een tv die gewoon niet in staat is om HDR goed weer te geven. De A1 haalt nog geen piekhelderheid van 500 nits.

Ik zou met de 65" wens of:
1) je budget verhogen zodat je een goede OLED kan kopen. Een 65" C1 staat voor € 1.699 in de pricewatch, daar is echt wel wat van af te krijgen (check ook het OLED prijzen topic). Laatst waren er wat cashback acties vanuit LG, geen idee of ze er nog zijn. Beter wat meer uitgeven dan € 1.299 verpieren aan iets wat het net niet is.
2) kijken naar een LCD tv. Een 65" Hisense Q8F of Sony XH95 zijn goede LCD tv's met goede HDR weergave en 120hz panelen. Uiteraard een minder contrast dan een OLED, maar ik zou deze tv's boven een LG OLED A1 plaatsen, alleen al voor de HDR weergave.
...en vervolgens zetten bijna alle eigenaren van een C1 de helderheid op <50% 'omdat het anders zo fel is dat het pijn doet aan je ogen'... piekhelderheid is leuk, maar zeker niet zaligmakend hoor. HDR heeft vooral te maken met het verschil tussen wit en zwart en bij OLED is dat per definitie oneindig groot (want zwart is 0 zeg maar en delen door 0 is....)

• Hulleman
  • Nu online
Icephase schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:50:
[...]
...en vervolgens zetten bijna alle eigenaren van een C1 de helderheid op <50% 'omdat het anders zo fel is dat het pijn doet aan je ogen'... piekhelderheid is leuk, maar zeker niet zaligmakend hoor. HDR heeft vooral te maken met het verschil tussen wit en zwart en bij OLED is dat per definitie oneindig groot (want zwart is 0 zeg maar en delen door 0 is....)
Dat kan ik me dus echt niet voorstellen. Ik heb een veel oudere C7, die maar iets minder fel is als een C1, en in HDR stand staat de helderheid (OLED light) altijd op 100%. Dat doet bij lange na geen pijn aan de ogen. Piekhelderheid is niet leuk, dat is absoluut een must voor impactvolle HDR.

[Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 22-12-2021 10:08]

• Icephase

Icephase

Hulleman schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:07:
[...]

Dat kan ik me dus echt niet voorstellen. Ik heb een veel oudere C7, die maar iets minder fel is als een C1, en in HDR stand staat de helderheid (OLED light) altijd op 100%. Dat doet bij lange na geen pijn aan de ogen. Piekhelderheid is niet leuk, dat is absoluut een must voor impactvolle HDR.
Dan verschillen jij en ik van mening wat 'impactvolle HDR' is denk ik.

• dmantione
  • Nu online
Ik zet mijn C7 uitsluitend op 100% voor demonstraties, voor langduring kijken is er dan gewoon te veel licht.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee