Toon posts:

Hulp met onderdelen voor thuis-Serverrack

Pagina: 1
Acties:

• BertDeDikkerd
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-03 00:11
Hey iedereen,

Momenteel zit ik bij telenet voor internet, via kabel is deze verbinding zeer goed. Maar de wireless wifi is uiterst slecht, dus wou ik mijn thuisnetwerk eens vernieuwen. Hiervoor dacht ik aan een serverrack, hiermee kan ik bijvoorbeeld een plex server hosten, een file server, en mijn router en een nieuwe switch in stoppen.

Ik ben echt zeer nieuw op het vlak van netwerken. Momenteel heb ik de router Netgear R7000 Is deze router goed?

Deze zou een wireless snelheid moeten hebben van 600Mbps op de 2.4Ghz band, en op de 5Ghz band zou hij 1,3Gbps aan moeten kunnen. (Bij telenet hebben wij maximaal 200Mbps, meer dan genoeg voor mij.) Maar deze router zend meestal maar 19 - 30 Mbps uit. Daarom dacht ik dat het het witte bakje van telenet(WAN) (ik denk dat dit een switch is) een snelheid's probleem veroorzaakt?

Dus ik zou graag een goede switch willen hebben, een relatief goede computer(voor file server en plex) en eventueel een nieuwe router indien deze niet goed genoeg is.

Ik heb niet echt veel verstand van netwerken, maar zou het graag leren, kunnen jullie mij aub wat onderdelen aanraden of advies geven?

Bedankt,

Bert

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Serverrack? Voor wat? Plex & fileserver (en andere meuk) kan (nadruk) ook op een NAS.

Verder lees ik ergens 30Mbps maar nergens van waar naar waar. Of uberhaupt welk SSID dat uitzendt/aanbiedt. Heb je al eens iets basaals als WiFi Analyzer gedraaid om stoorzenders mogelijk uit te sluiten?

Waarom heb je een (nieuwe) switch nodig? Hoeveel LAN-kabels wil je aansluiten? Moet er nog iets "speciaals" overheen zoals jumbo-frames? IGMP?

Een R7000 is best een goede router. Maar voor wat? Hoeveel wireless devices heb je? Op welke band kunnen ze connecten?

Verder mis ik overigens budget? Wat zelf al uitgezocht? Welke eisen stel je aan Plex / welke eisen stelt Plex voor jouw situatie? Etc? Want "wat onderdelen aanraden" is natuurlijk vrij nutteloos.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:57
BertDeDikkerd schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:26:
Hey iedereen,

Momenteel zit ik bij telenet voor internet, via kabel is deze verbinding zeer goed. Maar de wireless wifi is uiterst slecht, dus wou ik mijn thuisnetwerk eens vernieuwen. Hiervoor dacht ik aan een serverrack, hiermee kan ik bijvoorbeeld een plex server hosten, een file server, en mijn router en een nieuwe switch in stoppen.
De wifi zal niet beter worden met een serverrack :)
Ik ben echt zeer nieuw op het vlak van netwerken. Momenteel heb ik de router Netgear R7000 Is deze router goed?
Geen slecht ding. Maar je zegt dat je deze nu hebt, gebruik je dit in plaats van de telenet wifi dan?
Deze zou een wireless snelheid moeten hebben van 600Mbps op de 2.4Ghz band, en op de 5Ghz band zou hij 1,3Gbps aan moeten kunnen. (Bij telenet hebben wij maximaal 200Mbps, meer dan genoeg voor mij.) Maar deze router zend meestal maar 19 - 30 Mbps uit.
Hoe en waar gemeten? Trouwens, 200 Mbps is gelijk aan 25 MB/s. Voor de zekerheid, je hebt het toch over Mbps hé? :)
Daarom dacht ik dat het het witte bakje van telenet(WAN) (ik denk dat dit een switch is) een snelheid's probleem veroorzaakt?
Welk wit bakje? Foto?
Dus ik zou graag een goede switch willen hebben, een relatief goede computer(voor file server en plex) en eventueel een nieuwe router indien deze niet goed genoeg is.
Keuze genoeg maar wat zijn jouw eisen nu eigenlijk? Budget? ...
Ik heb niet echt veel verstand van netwerken, maar zou het graag leren, kunnen jullie mij aub wat onderdelen aanraden of advies geven?
Vooral ook veel googlen zou ik zeggen :)

Wat ik wel kan zeggen is dat rack-componenten dikwijls luider en duurder zijn dan hun 'desktop' tegenhangers. Hou hier dus rekening mee. Zelf heb ik er ook één maar dat is omdat alle netwerkverbindingen in huis daar toe komen op een patch panel. Indien het enkel voor een servertje is, zou ik het niet doen.

Wat betreft de wifi, kijk ook eerst eens hoe het bereik in huis is. Meestal dekt 1 AP niet de volledige woning en zal het vervangen ook weinig verbetering brengen. Afhankelijk van de woning (grootte, materialen, ...) en de locatie van de AP, is het beter om gewoon meerdere AP's te voorzien.

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-03 20:44
D-Three schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 19:13:
[...]

Wat ik wel kan zeggen is dat rack-componenten dikwijls luider en duurder zijn dan hun 'desktop' tegenhangers.
En ze verbruiken doorgaans veel meer stroom. In een bedrijfsomgeving is dat meestal wel OK. Voor thuis moet je je serieus afvragen of je dat er voor over hebt. Een rijtje 19" apparaten die een paar honderd watt verstoken, dat tikt hard aan op de jaarlijkse energie rekening. Server functies hoeven niet noodzakelijk door server hardware uitgevoerd te worden. Ik heb twee managed switches in gebruik. Klinkt fancy, het zijn kleine consumer doosjes die een paar watt verbruiken. Ik heb een fileserver met 10TB opslag, een mailserver en een aparte DNS server in gebruik, ze draaien allemaal 24/7. Klinkt wederom fancy. De fileserver is gebouwd met tips uit dit topic. De mailserver en DNS server draaien beiden op een Raspberry PI. Het totale energie verbruik van mijn thuisnetwerk is rond de 25 watt.

• D-Three
Ah, ik heb zelf een rack en als je een beetje op let, valt dat wel mee hoor. Mijn switchen met 1 PoE AP aangesloten, verbruikten ongeveer 17W. Dat zal nu wel meer zijn omdat ik nog PoE devices heb aangesloten. En mijn rack servertje verbruikt idle 12 à 13W. In totaal wel een een stuk meer dan jou maar geen honderden watt ;) Maar sowieso is het wel iets duurder en iets luider, passieve koeling lijkt mij zo goed als onmogelijk.

• BertDeDikkerd
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-03 00:11
D-Three schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:11:
Ah, ik heb zelf een rack en als je een beetje op let, valt dat wel mee hoor. Mijn switchen met 1 PoE AP aangesloten, verbruikten ongeveer 17W. Dat zal nu wel meer zijn omdat ik nog PoE devices heb aangesloten. En mijn rack servertje verbruikt idle 12 à 13W. In totaal wel een een stuk meer dan jou maar geen honderden watt ;) Maar sowieso is het wel iets duurder en iets luider, passieve koeling lijkt mij zo goed als onmogelijk.
Lijkt me leuk. Heb je enige tips hierover? Jou server ziet er redelijk duur uit, ik zou liever voor een wat meer budget optie gaan. Wat is de aangeraden prijs voor een plexserver, fileserver?

Mvg.

[Voor 8% gewijzigd door BertDeDikkerd op 21-12-2021 00:27]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
BertDeDikkerd schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 00:23:
…ik zou liever voor een wat meer budget optie gaan.
Voordat er van alles voor je mee wordt gedacht is het handig om een budget te geven.

Om je een idee te geven van mijn eenvoudige netwerk opstelling:

* Ubiquiti Unifi USG Pro
* Ubiquiti Unifi USW 16 PoE
* Ubiquiti USW 8 PoE (omdat beneden ook nog een aantal apparaten aangesloten zitten die met één kabel naar boven gaan)
* 2* Unify Ap AC Lite
* Synology DS420+ (met 16GB RAM extra en 2* 256 GB cache SSD)
* Patchpanel met keystones
* 19" kastje van 12U

Zoek de prijzen maar op, ik denk (ga het niet narekenen) dat er zo voor €2500 aan de muur hangt. Hiermee regel ik wel zelf geheel m'n netwerk en ben ik niet afhankelijk van de apparatuur van mijn provider (behalve het modem als doorgeefluikje). In mijn geval was glasvezel naar de zolder geen optie en de mijn 19" rackje beneden ook niet.

[Voor 6% gewijzigd door sypie op 21-12-2021 07:12]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
[...]

Lijkt me leuk. Heb je enige tips hierover? Jou server ziet er redelijk duur uit, ik zou liever voor een wat meer budget optie gaan. Wat is de aangeraden prijs voor een plexserver, fileserver?

Mvg.
Als je een beperkt budget hebt en je doel is betere wifi, kun je dan niet beter geld besteden aan wifi en bekabeling naar accesspoints? :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[...]
Wat is de aangeraden prijs voor een plexserver, fileserver?
Met 30 Mbps netwerk, zou ik niet eens gaan nadenken over plex of fiileserver. Sowieso moet je dan transcoden en dus extra geld investeren in een CPU om dat te kunnen. En daarnaast, als jij een film wil kijken, kan niemand meer normaal foto's kopieren of andere zaken doen.

Overigens, en allicht moet je toch eens ga nadenken wat je wil doen; ook een Raspberry Pi kan als fileserver dienen. Een USB-stick in je router is ook een fileserver. Het gaat erom wat voor data, hoe snel, welke backup, etc. je in huis allemaal wil gaan opslaan en benaderen.

Zie ook (nogmaals) MAX3400 in "Hulp met onderdelen voor thuis-Serverrack"

[Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 21-12-2021 09:10]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• D-Three
[...]

Mvg.
Wat is duur... Er is veeeel duurder mogelijk, ik heb zoveel mogelijk proberen besparen. Maar waarschijnlijk toch wel duurder dan ik wou, ik reken de totaalprijs dan ook niet uit :+ ;) Zoals ik reeds eerder zei, wil je alles in een rack stoppen, kom je naar mijn gevoel altijd duurder uit.

Wil je voor de budgetoptie gaan, kijk dan misschien naar een goedkoop tweedehandssysteem. Dan kan je daarmee al wat experimenteren en uitproberen. Lijkt het jou dan toch niks, dan heb je tenminste geen hoop uit gegeven.

Al zou ik, indien ik jou was, misschien eerst investeren in jouw thuisnetwerk? Indien je wil leren over netwerken, is het interessant om zoveel mogelijk te googlen. Of eventueel een basiscursus te volgen of een boek te kopen. :)

[Voor 7% gewijzigd door D-Three op 26-12-2021 00:08]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee