Toon posts:

Kastenwand / inbouwkast bouwen. Hoe?

Pagina: 1
Acties:

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-03 14:52
Ivm de renovatie van ons klushuis hebben we de eerste verdieping helemaal leegetrokken, vloeren (zo goed als) waterpas gemaakt, kozijnen vervangen, muren geïsoleerd en stroom en dergelijken aangelegd. De vorige bewoner had met oude kasten, hardboard en plastic schrootjes een kastenwand gemaakt tussen de slaapkamers. Deze is helemaal weg, en ik weet wát ik wil terug bouwen, maar nog niet hoe.

Wat foto’s voor de beeldvorming:

Er moeten behalve kasten ook nog wat leidingen weggewerkt worden. Hier mijn 'design' paint ftw

De kamer rechts wordt een studeer-/hobbykamer en links onze slaapkamer. Tussen de deurposten van de kamerdeuren zit 68 cm. Ik hoop ongeveer 60cm binnenruimte over te houden uiteindelijk.

De slaapkamer krijgt dus twee kasten van een meter binnenmaat (kleding voor hem en voor haar) en een kleine, ondiepe kast voor spul zoals beddengoed. De kast voor de studeerkamer zit achter de kamerdeur als deze open staat, wat niet zo erg voor de studeerkamer aangezien we daar toch niet dagelijks bij hoeven.

De 'achterkant' van de kasten wordt gipsplaat zodat dat netjes gestuced kan worden en de binnenkant wordt underlayment. Dunne aan de achterkant en de zijkanten wat dikker zodat er planken en dergelijke aan gehangen kunnen worden. De ruimte in de muren wil ik opvullen met steenwol om wat geluidsdemping te hebben tussen de ruimtes.

Hoe zouden jullie de constructie maken? Gewoon houten balken pakken, of metalstud? En in geval van metalstud, hoe doe je de (vrijstaande) hoeken?

Verbouwblog van ons Schrootjespaleis uit 1925.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:42

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

In de meeste woningen uit die tijd zijn die kasten uit gesloopt omdat je met losse kasten meer ruimte kan creëren. Aangezien je houten vloeren hebt, zou ik een metalstud wand met isolatie en dubbel gips aan beide kanten doen. Of underlayment en dan 1x gips eroverheen. Dan kan je makkelijker e.e.a. erin schroeven.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• EMP
  • Laatst online: 27-03 14:52
Waarom zou je gips aan de binnenkant van een (vaste) kast willen hebben? Dan moet je het alsnog texen of behangen als je niet steeds stoffige kleding wilt hebben.

Verbouwblog van ons Schrootjespaleis uit 1925.

• Makkelijk
  • Laatst online: 14:30
Lama

[Voor 98% gewijzigd door Makkelijk op 19-12-2021 07:25]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:57

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@EMP Gezien de afmetingen zou je kunnen kiezen voor het Feya VP-70 prefab wandpanelen. Gips, isolatie in 1.

Volgens mij kan je de leidingen dan ook snel wegwerken.

[Voor 33% gewijzigd door Falcon op 19-12-2021 08:03]

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Als wand altijd iets van OSB of dergelijke onder een gipsplaat steken, dat geeft veel stevigheid en geluidsdemping (extra massa). Ook kan je zonder denken een vijs of nagel in de muur krijgen.
In jou geval, zou ik voor binnenkant van de kast voor vlakke houtpanelen (of nadien verven, of meteen met witte melamine voorzien) kiezen.
Met houtskelet kan je wat flexibeler werken denk ik, dat lijkt me hier een beter keuze dan metalstud.

Timmerman heeft hier een kastje gemaakt achter het gangtoilet, deuren zijn MDF panelen die wit geprimerd zijn (vanuit fabriek) die er ongeschilderd al super uitzien; een koof heeft ie ermee afgedekt (in 45° verstek gezaagd en verlijmd); dat ziet er meteen superstrak uit. Binnenkant kast in witte melamine afwerking dus geen stof en snel proper te maken. Ik had het zelf zo net niet kunnen doen (wellicht daarom dat ie komende 2,5j volgeboekt zit 8)7 ); maar met wat doorzetten en je tijd nemen denk ik dat je met zo'n materiaal een zeer goed resultaat kan krijgen

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-03 23:04

JdM

Gas?Gas!

Als je zelf kasten wil maken dan zou ik starten met het plaatsen van kozijnen en deuren (dat goed stellen zodat de deuren en kozijnen mooi passen) en daar vervolgens wanden naast maken. Zo zijn je kozijnen de vaste maat, al het andere is daar rondom te bouwen.
Zo heb ik zelf gekozen voor 10cm dikke kozijnen waar je vervolgens balken van 8cm tegenaan kunt schroeven en waar dan weer een meubelpaneel van 18mm tegenaan kan zodat alles strak op elkaar aansluit aan de zichtzijde.
In mijn situatie heb ik daarna tussen het meubelpaneel en de binnenafwerking nog steenwol gedaan omdat ik er een was/drooghok van heb gemaakt aan de ene kant (rechts op de foto) en verder in de andere ruimte het heb afgewerkt met watervast spaanplaat (groen) wat ik betegeld heb omdat het een toilet is geworden.

N54 powered

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:17
EMP schreef op zondag 19 december 2021 @ 01:18:
Waarom zou je gips aan de binnenkant van een (vaste) kast willen hebben? Dan moet je het alsnog texen of behangen als je niet steeds stoffige kleding wilt hebben.
Omdat @Señor Sjon het waarschijnlijk heeft over een wand maken en losse kasten gebruiken in plaats van een kastenwand. Bij mijn ouders is die kastenwand er ook uit zeg maar en hebben ze er een muur voor terug en losse kasten geplaatst waar nodig.
Lijkt me dat de isolatie van zo'n kastenwand qua geluid ook niet echt geweldig is?
Qua hoe op te bouwen heb ik werkelijk geen idee eigenlijk.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:42

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

EMP schreef op zondag 19 december 2021 @ 01:18:
Omdat die kasten er in de loop der jaren niet voor niets zijn uitgesloopt natuurlijk. ;) Ook qua geluid ben je enkel klankkasten aan het neerzetten als je verder niks solide ertussen maakt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee